[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:21

Ik ken picture styles, maar die heb ik gewoon op standaard staan. Gebruik jij deze instellingen?

Yvette, ik was benieuwd naar of er meer mensen zijn die het ook weleens verlagen.
In mistige foto's komen soms details van bv bosjes juist iets meer terug als je het contrast verlaagd.
Maar landschap of portret vraagt natuurlijk ook om heel andere dingen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:30

F_Orumster schreef:
Ik ken picture styles, maar die heb ik gewoon op standaard staan. Gebruik jij deze instellingen?

Yvette, ik was benieuwd naar of er meer mensen zijn die het ook weleens verlagen.
In mistige foto's komen soms details van bv bosjes juist iets meer terug als je het contrast verlaagd.
Maar landschap of portret vraagt natuurlijk ook om heel andere dingen.

Bij mij staat hij bijna altijd op "Standard". Let er bij het importeren in LR op dat je ook Picture Style Standard toepast. ;) Anders staat hij op Adobe Standard en dat zijn net even iets andere kleuren en wijken ze af van wat je op je camera zag tijdens het fotograferen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:08

O, daar zeg je wat. Goeie.

FrenchFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:19

hey, sorry dat ik zo kom binnenvallen...
maaar ik vroeg me af of ik met mijn 8 pixel camera net zulke foto's kan maken, als al die professionele paarden fotografen?
want ik heb alleen de camera en geen extra lenzen of zo iets...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:16

Het is de fotograaf die voor een goede foto zorgt.
De camera is slechts t hulpmiddel.
Megapixels zeggen juist erg weinig. Vooral de lengte en kwaliteit vd lens is flink van invloed op de uiteindelijke foto.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:02

Kent er iemand hier een fijn adresje/merk voor grijs- en verloopfilters? :) Ben er nog niet zo in thuis, en ookal heb ik een klein budget, ik wil geen prul aanschaffen. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:50

Ik zou even kijken of de grotere online winkels 'm hebben zoals cameranu en fotokonijnenberg.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:30

Ja, die hebben een gigantische collectie en veel merken maar ik heb geen idee welke ik moet hebben.. Grijsfilters/ND filters van Cokin worden geloof ik afgeraden vanwege een kleurzweem. Maar verder.. :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 07:56

Volgens mij heb ik hama, en nog 22 vage merken in new york gekocht. Ik heb een 0,6 dacht ik. Nadeel van filters vind ik het schoonhouden, vooral mijn polas zijn moeilijk schoon te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 10:59

Over 't algemeen is de prijs een redelijke indicatie voor kwaliteit met dat soort dingen.
B + W MRC serie is bijv. wel een goede...

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:22

help -O-

ik heb net de pop up flash diffuser gekocht bij foto konijnenberg.
maar helaas zit er geen gebruiksaanwijzing bij en ik nog al een sukkel ben :') heb ik jullie hulp nodig :D

als ik hem op me camera zet dan doet me flits het dus niet meer?
moet ik iets apart instellen of iets dergelijks...
ik heb half google afgezocht maar kan er niks over vinden help....

ik heb trouwens een canon 650d voor het geval dat uitmaakt

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:26

volgens mij reageerde ik op een oude post, maar voor wie het handig is:

essy87 schreef:
Hoi allemaal! Een nieuw topic, wat goed!
Ik heb weer even een vraagje. Binnenkort heb ik een shoot met een aantal mensen. Het is binnen in een kroeg. Vrij donker dus. Overigens zijn er wel ramen en is het overdag, dus niet stikdonker. Waar moet ik zoal aan denken bij een dergelijke shoot? Ik ben nu voornemens om de canon zoomlens van 24-70 mm erop te zetten met een f waarde van 2.8. Denken jullie dat ik dan een erg hoge ISO waarde moet gebruiken en dus veel last zal hebben van ruis? En hebben jullie meer tips, ook met het oog op het schieten van goede portretten? Ik neem ook een flitser mee voor het geval dat.

ga je echt mensen fotograferen (van dichtbij) of sfeerfoto's maken?
in het eerste geval; flitser erop, ISO behoorlijk hoog (met geen enkele camera reden om bang te zijn voor ~1250), standje M, diafragma niet té ver open en op de meter 1-2 stops onderbelichten kom je een aardig eind, de flitser vult (op automaat) de rest wel aan. let niet teveel op je sluitertijd, 1/10 of nog langer kan zomaar voorkomen en is geen probleem.

in het tweede geval; flitser uit, ISO (nog) hoger, sluitertijd in de gaten houden en diafragma open.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 02:03

Hallo! Een kennis van mij belde me vanmiddag op en vroeg of ik een shoot kon doen bij hem thuis. Hij is boer en gaat zich bezig houden met varkens in natuurweides. Donderdag moeten de eerste biggen geboren worden en hij wilde graag een shoot met 2 biggen en 2 jonge dames. Hij wil graag het schattigheid-gehalte in de foto terugkrijgen. Hij wilde dit graag in huis doen, wit doek erachter. Echter lukken mijn foto's binnen nog niet goed, heb er veel ruis in zitten. Dit is natuurlijk niet de bedoeling aangezien de foto op een spandoek in een stand op een beurs komen te hangen. Hij stelde voor om een bouwlamp te gebruiken maar dan krijg je natuurlijk heel veel schaduw en dat is niet echt mooi denk ik. Op internet kwam ik tegen dat je ook een witte paraplu voor de bouwlamp kon leggen zodat het licht minder hard aan komt. Kan iemand mij hier tips over geven hoe ik dit het beste kan aanpakken? Hij wilde namelijk niet dat de meiden met deze temperaturen in jurkjes buiten zouden poseren want anders zouden ze dadelijk nog ziek worden en dat wil hij niet op zn geweten hebben := (heel lief van hem overigens) . Nou ik hoop hier wat info en tips over te krijgen! Alvast bedankt.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 02:06

First_Unique: edit: natuurwei.. en in huis.
Het ligt er een beetje aan welke lens je hiervoor wilt gebruiken i.v.m. lichtsterkte.
Ik zou het in ieder geval overdag doen op een plek in huis waar voldoende daglicht binnenvalt.

Over de paraplu:
http://www.heinpragt.com/fotografie/fot ... _thuis.php

Even wat vraagjes:

Wat is de beste instelling voor je kwaliteit? raw+L of raw?

En voor paardenfotografie, meetmethode: meervlaks, deelmeting, spotmeting of centrum gemiddeld?
Volgens mij staat hier iets fout namelijk bij mij!

Misschien handig om te weten, ik heb een canon 550D + sigma 70-200 2.8

jin_neke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:26

Hallo,
Ik ben op zoek naar tips voor een fotoshoot in een binnenpiste met mijn Nikon D3000-toestel.
Heb er 2 lenzen bij, ook een Manfrotto statief.
Welke stand gebruiken jullie bij weinig licht en veel beweging?
Evt. voorbeelden van foto's?
Alvast bedankt!

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:55

Thnx voor de site!
Ik heb een efs 55-250mm f/4-5.6 IS II lens. En dan natuurlijk ook de kitlens 18-55mm

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:59

Welke lenzen heb je erbij?
Diafragma in ieder geval zo groot mogelijk. Sluitertijd net hoog genoeg zodat je geen beweging hebt en daar de iso op aanpassen.
Maar is het echt een fotoshoot? Of ga je gewoon foto's maken van iemand die aan het rijden is? Want als de mogelijkheid er is zou ik naar buiten gaan als ik jou was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 11:05

Ik ben op zoek naar bijzondere plekken in Amsterdam om te fotograferen... Denk aan aparte architectuur of mooie grafitti, bijzondere bomen in parken of kleine huisjes, kunstwerken, je kunt het zo gek niet bedenken.

Hebben jullie nog tips, of een idee van een website of zoektermen voor Google? :)

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 11:32

In het Westerpark schijnt een vrije graffitiplaats te zitten. Je hebt ook een bedrijf dat legaal graffiti aanbrengt, in opdracht van bedrijven. Misschien dat je hun even kunt contacteren?
http://www.graffitinetwerk.nl/?gclid=CJ ... tAodDVsAAA

Gisteren heb ik voor het eerst foto's gemaakt bij een vrije graffiti plaats, maar dan in Delft. Erg leuk om te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 11:40

Oh top! Daar kan ik wat mee!! +:)+

Ik ga hier vanmiddag ook fotograferen bij het skatepark/graffiti vrijplaats. Ben alleen bang dat het te donker is...

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:53

Even wat vraagjes:

En voor paardenfotografie, meetmethode: meervlaks, deelmeting, spotmeting of centrum gemiddeld?

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:55

Raw + L is gewoon RAW en JPEG. Dan slaat hij dus 2 foto's op.
Raw alleen is dus gewoon 1 foto op RAW

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:58

Oké bedankt! Snapte al niet wat er dan uit zou rollen :')

En de beste meet methode?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:44

First_Unique schreef:
Hallo! Een kennis van mij belde me vanmiddag op en vroeg of ik een shoot kon doen bij hem thuis. Hij is boer en gaat zich bezig houden met varkens in natuurweides. Donderdag moeten de eerste biggen geboren worden en hij wilde graag een shoot met 2 biggen en 2 jonge dames. Hij wil graag het schattigheid-gehalte in de foto terugkrijgen. Hij wilde dit graag in huis doen, wit doek erachter. Echter lukken mijn foto's binnen nog niet goed, heb er veel ruis in zitten. Dit is natuurlijk niet de bedoeling aangezien de foto op een spandoek in een stand op een beurs komen te hangen. Hij stelde voor om een bouwlamp te gebruiken maar dan krijg je natuurlijk heel veel schaduw en dat is niet echt mooi denk ik. Op internet kwam ik tegen dat je ook een witte paraplu voor de bouwlamp kon leggen zodat het licht minder hard aan komt. Kan iemand mij hier tips over geven hoe ik dit het beste kan aanpakken? Hij wilde namelijk niet dat de meiden met deze temperaturen in jurkjes buiten zouden poseren want anders zouden ze dadelijk nog ziek worden en dat wil hij niet op zn geweten hebben := (heel lief van hem overigens) . Nou ik hoop hier wat info en tips over te krijgen! Alvast bedankt.

"Klanten" hebben 9 v/d 10 keer compleet geen enkele verstand van fotografie.
En roepen vaak maar wat ze dénken dat "goed" is of dat kan zorgen voor de foto die zij in hun hoofd hebben.

Een wit doek/laken en een bouwlamp zal bijvoorbeeld nooit een foto op kunnen leveren die je mooi met witte achtergrond en weinig ruis op groot formaat in een beurs stand kunt hangen.
Daarvoor moet je echt een studio situatie maken. 2 Studio flitsers op de achtergrond zetten om 'm wit te krijgen en minimaal 1 studioflitser op de "modellen" om die correct te belichten.

Een bouwlamp en wit doek geeft namelijk een geel doek als resultaat. En je kunt 't doek nooit écht wit krijgen, zonder ook de modellen ernstig te overbelichten.

Het is dan nog makkelijker om de foto gewoon buiten te nemen en alles uit te knippen zodat je een witte achtergrond krijgt.
En van kou wordt je niet ziek. Mensen worden ziek van virussen of bacteriën ;) Dat kun je de boer gerust uitleggen en dan de shoot lekker buiten doen zou ik zeggen.

En als je zelf niet de geschikte apparatuur hebt, zou ik dat gewoon eerlijk zeggen en de boer adviseren om een prof in te huren voor de klus. Want hij wil immers voor zijn bedrijf een goede representatieve foto hebben.
Als jij die eigenlijk niet kunt maken, en hij wél met die foto naar de beurs wil, moeten jullie daar een oplossing voor zien te verzinnen die nog op tijd is voor de beurs. :)

AnneXxX schreef:
Even wat vraagjes:

Ik werk zelf met Nikon. Meervlaks bij Canon is vergelijkbaar met Matrix bij Nikon.
In vrijwel alle situaties kun je meervlaks meting gebruiken. Alleen als je hele bijzondere situaties gebruikt zijn de anderen soms handig.

Spotmeting zou ik met paarden niet zomaar gebruiken. Want dan kiest de camera een héél klein deel van je foto om de lichtmeting op te doen; die van je scherpstelvlak. En dat is vrijwel altijd het donkere oog van het paard. Dat gaat dan dus mis met de lichtmeting.

jin_neke schreef:
Hallo,
Ik ben op zoek naar tips voor een fotoshoot in een binnenpiste met mijn Nikon D3000-toestel.
Heb er 2 lenzen bij, ook een Manfrotto statief.
Welke stand gebruiken jullie bij weinig licht en veel beweging?
Evt. voorbeelden van foto's?
Alvast bedankt!

Ik denk dat er in dit topic al meer dan 10 keer is uitgelegd (zonder te overdrijven) hoe je in een binnenpiste foto's kunt maken met weinig licht en veel beweging.
Eventjes wat beter zoeken, scheelt voor mij en anderen weer 't hele verhaal opnieuw typen....

Maar heel in 't kort:
Diafragma zo ver mogelijk open, ISO hoog. Sluitertijd in de gaten houden of die snel genoeg is om beweging te bevriezen.
Sluitertijd te langzaam? --> Iso hoger

Lente schreef:
Hebben jullie nog tips, of een idee van een website of zoektermen voor Google? :)

Je vraag is niet erg duidelijk. En in ieder geval extreem "breed".
Formuleer eens een specifiek probleem waar je naar op zoek bent. En omschrijf wat beter waar je mee bezig bent.
Dan is het gemakkelijker om je te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:49

AnneXxX schreef:

RAW levert je het meeste op en geeft je meer mogelijkheden om achteraf wijzigingen aan te passen. Dan is het echter wel aan te raden dat je weet hoe je daar goed gebruik van moet maken, anders neemt het vooral veel ruimte in beslag op je kaartje/pc en kost het je meer werk achteraf :) Met Raw + L slaat de camera van iedere foto een RAW-bestand op, maar ook een JPG-bestand. Dat kost nog meer ruimte, maar kan je wel handig zijn als je nu nog voornamelijk in JPG wilt werken en langzaamaan het verwerken van RAW-bestanden onder de knie wilt krijgen. (Puur mijn mening, geen feiten :) )