[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsten

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:21

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:46

Hoi hoi,

Ik heb vorig jaar foto's mogen maken van de buitenrit in de bossen van de ponyclub. Dit jaar mag ik dat weer eens doen. Ik vind dat enorm leuk. Ik sta bij een waterplas waar de ruiters door heen gaan (met mooi weer uiteraard)

Wie kan mij nog wat laatste tips geven?
Deze instellingen wil ik gaan gebruiken.

Ik fotografeer met een nikon d60 met 55-200 mm lens.
S stand.
bij voorkeur 1/500
Iso 200? (of 400)
Witbalans: bewolkt

Wie o wie gaat me helpen. Foto van vorig jaar (slechte upload kwaliteit)
Afbeelding

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:48

Ik denk dat je dat het beste zelf die dag kan meten hoor. Wij hebben natuurlijk geen idee welk weer het precies zal zijn :+

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:54

Precies, je kan nu wel je witbalans & iso bedenken maar dat kan van minuut tot minuut nog wisselen!

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:48

hallo,

ik heb een sony spiegelreflex.
ga morge met mijn vriendin wat mooie portret foto´s oefenen waar de achtergrond mooi wazig is en het paard mooi scherp.
nu zit ik alleen beetje met de zon morge omdat het best mooi weer is.
hoe kan ik dit het beste doen iemand tips? heb ook zo zonnekap kan dat helpen?

zou graag tips van jullie horen welke stand beetje het licht kan aanpassen dat het niet te overbelicht is.

ben ook opzoek naar een leuke fotocursus om echt nogmeer te leren..
dus opties altijd welkom.

bedankt ;)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:25

Stand aanpassen > M.

Achtergrond wazig heeft met je diafragma en scherptediepte te maken :)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:51

Hoi.
Hoe bepalen jullie de witbalans? Dat vind ik erg lastig. Op de camera zelf leek dat tweede beter. maar op de PC is dat dus écht niet het geval, hoe kiezen jullie dat uit?
Afbeelding
Afbeelding

En hoe kan ik voorkomen dat de foto's grauw worden?? Of is dat ook een kwestie van die witbalans op de goede manier gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:29

Je kunt je witbalans op verschillende programma's instellen.
Bijvoorbeeld op zonlicht, als je lekker in het zonnetje bezig bent. Of op bewolking bij bewolking.

Wil je de exacte witbalans hebben? Dan kun je het beste gebruik maken van een zogenaamde "expodisc" of een grijskaart, waarop je handmatig een witbalansmeting doet op de camera. Maar niet álle camera's hebben die functie ;)

Grauwe foto's krijg je meestal bij een belichting die niet helemaal correct is, of wanneer je in het menu de nabewerking van je foto ingesteld hebt op veel helderheid en weinig contrast.
Een wat grauwere foto kun je eenvoudig in een fotobewerkingprogramma weer wat opfleuren door wat contrast toe te voegen :j

Veel fotoplezier!

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:01

Lisette1987 schreef:
ik heb 2 vraagjes voor jullie

op mijn lens staat ultrasonic macro 1.5m/4.9 ft, iemand die weet wat dit betekend?? ik kan het zelf niet in het boekje vinden wat bij de lens zat, maar gok dat het iets heeft met de minimale afstand dat je van een object moet hebben ofzo??

niemand die dit weet??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:30

1,5m/4.9ft lijkt me inderdaad de minimum scherpstelafstand. Ultrasonic staat voor de scherpstelmotor die er in zit, dat is een extra snelle/stille/nauwkeurige motor. In de naam van een objectief ook wel afgekort tot USM.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:31

Lisette1987 schreef:
Lisette1987 schreef:
ik heb 2 vraagjes voor jullie

op mijn lens staat ultrasonic macro 1.5m/4.9 ft, iemand die weet wat dit betekend?? ik kan het zelf niet in het boekje vinden wat bij de lens zat, maar gok dat het iets heeft met de minimale afstand dat je van een object moet hebben ofzo??

niemand die dit weet??

Het is inderdaad de minimale scherpstel afstand. :j
Dat is in 't geval van jouw lens 1,5 meter.

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:40

Heej Bokkers!
Ik heb een vraagje.
Ik zie bij veel fotografen op bokt. Dat de foto's zo helder van kleur zijn _/-\o_

Nu is mijn vraag hoe je zo helder kan fotograferen. Op welke diagrama etc. Hebben jullie hem dan staan? :)

Zoals dit: http://img560.imageshack.us/img560/6996/img1840c.jpg
(voorbeeld foto van @lifaya) :D

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:11

Diafragma en sluitertijd (en ISO) moet je telkens aanpassen aan de lichtomstandigheden en het effect dat je wilt bekomen (bewogen of scherpe foto, veel of weinig scherptediepte). En die helderheid heeft ook veel te maken met de apparatuur, als ik me niet vergis heeft Lifaya een vrij dure camera en portretlens en dat zie je natuurlijk terug in zo'n foto. Dus je moet niet verwachten dat je met een handcameraatje zo'n foto's kan maken, want een camera van 200 euro en een spiegelreflex body + lens van 1000 of 1500 euro zijn niet met elkaar te vergelijken.

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:28

Yasmine schreef:
Diafragma en sluitertijd (en ISO) moet je telkens aanpassen aan de lichtomstandigheden en het effect dat je wilt bekomen (bewogen of scherpe foto, veel of weinig scherptediepte). En die helderheid heeft ook veel te maken met de apparatuur, als ik me niet vergis heeft Lifaya een vrij dure camera en portretlens en dat zie je natuurlijk terug in zo'n foto. Dus je moet niet verwachten dat je met een handcameraatje zo'n foto's kan maken, want een camera van 200 euro en een spiegelreflex body + lens van 1000 of 1500 euro zijn niet met elkaar te vergelijken.

Wees niet bang. Heb gisteren een Canon camera gekocht. Van ongeveer hetzelfde bedrag. Maar helderheid heeft toch ook te maken met het diagrafma die je kiest? :)

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:47

Ik kom even binnenvallen, omdat hier vele vragen over objectieven en dergelijke staan.
Ik ben voornemens om een tamron 70-300/4,0-5,6 Di VC USD aan te schaffen en vroeg me af of iemand hier ervaringen mee heeft.
Is het een goede lens?
Gaat voornamelijk om paarden en voetbal en dergelijke mee te fotograferen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:40

ik denk dat je beter in het lenzen topic de vraag kan stellen omdat t daar voornamelijk gaat over lenzen
[FK] [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

misschien een hele blonde vraag maar zouden lenzen van een oude spiegelreflex nikon ook op de nieuwe passen?? vast niet he? fitting zal nooit t zelfde zijn.
want me ma heeft echt 3 hele mooie lenzen nog van dr analoge spiegelreflex maar ik denk niet dat die lenzen op de nieuwe spiegelreflex van nikon past

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:02

NathalietjeB schreef:
ik denk dat je beter in het lenzen topic de vraag kan stellen omdat t daar voornamelijk gaat over lenzen
[FK] [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

misschien een hele blonde vraag maar zouden lenzen van een oude spiegelreflex nikon ook op de nieuwe passen?? vast niet he? fitting zal nooit t zelfde zijn.
want me ma heeft echt 3 hele mooie lenzen nog van dr analoge spiegelreflex maar ik denk niet dat die lenzen op de nieuwe spiegelreflex van nikon past

het werkt sowieso helemaal met de Nikon D3(s/x), D2(s), D1, D700, D300s, D300(s), D200 en D7000. Op andere nikons passen ze wel maar heb je kans dat scherpstellen of lichtmeting het niet automatisch doet, maar handmatig werkt altijd dus ook met een lens uit 1977 Nikon is 1 van de weinige fabrikanten die hun fitting nooit heeft aangepast.

Ligt er dus wel aan welke nikon je koopt/hebt kijk hier maar eens http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm. Sowieso een tip voor iedereen die een nikon lens wil kopen kijk eerst eens op zijn site (wel engels), geweldige reviews.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:29

hey dankje wel ik had dat eigenlijk niet verwacht dat de oude lenzen erop zouden passen zou wel enorm schelen hmz zou t dan een idee zijn om een oude lens mee t nemen naar een winkel om eens te passen??

ik ga eens even verder verdiepen bedankt voor de link:D

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:22

NathalietjeB, gaat het over lenzen van een analoge spiegelreflex of van een digitale spiegelreflex? Want ik heb hier ook 5 goede, analoge FD-lenzen van Canon liggen, maar daar heb ik helaas nog geen mogelijkheden voor gevonden om ze op mijn digitale Canon te zetten.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:05

Yasmine schreef:
NathalietjeB, gaat het over lenzen van een analoge spiegelreflex of van een digitale spiegelreflex? Want ik heb hier ook 5 goede, analoge FD-lenzen van Canon liggen, maar daar heb ik helaas nog geen mogelijkheden voor gevonden om ze op mijn digitale Canon te zetten.

canon heeft idd de fitting veranderd in de jaren, daarom ben ik nikon gek als ik fotografeer met een d700 past elke denkbare (nouja... alles van na 1977) er gewoon op zonder problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:44

Wat een onzin, ik vind dit...:
http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm

....toch echt een heel wat ingewikkelder verhaal dan "EF past, FD niet".... Waarbij de EF-objectieven alles sinds 1987 betreft (genoeg keuze zou ik zeggen). Als er één merk is dat niet standaardiseert is het wel Nikon.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 00:13

Nouks schreef:
Wat een onzin, ik vind dit...:
http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm

....toch echt een heel wat ingewikkelder verhaal dan "EF past, FD niet".... Waarbij de EF-objectieven alles sinds 1987 betreft (genoeg keuze zou ik zeggen). Als er één merk is dat niet standaardiseert is het wel Nikon.

hoe bedoel je dat dan? wat moeten ze standaardiseren dan? Nikon heeft sinds de D40 altijd een serie kamera's gehad zonder scherpstelmotor, daar gaan dus alleen AF-S lenzen (met interne scherpstelmotor) op scherpstellen. Een oude lens met een schroefscherpstelmechanisme werkt er wel op maar je moet handmatig scherpstellen en ook handmatig de sluitertijd en diafragma instellen. Op een D300 passen alle lenzen behalve de oude fisheye lenzen die een bolling naar binnen hadden (waardoor de spiegel in een nieuwe kamera breekt) en de oude nikon F-serie lenzen. Waarbij de laaste wel de zelfde fitting heeft maar het middelste gedeelte een stukje naar binnen steekt.

Ik zie niet waar Nikon een fout heeft gemaakt want als ik mijn D60 pak en ik zet er een oude 50mm AF-D lens op (schroefscherpstelling) moet ik handmatig scherpstellen en sluitertijd/diafragma instellen, maar het werkt wel gewoon.

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 23:29

en jaa ik kom ook nog even binnen vallen
heb zinds donderdag de nikon D5000 men de lens 18-200mm
maar nou ga ik morgen om te oefenen foto's maken op een streekwedstrijd
op welke stand moet ik hem zetten (liefste met uitleg)
alvast bedankt

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:27

gonnyvdz schreef:
en jaa ik kom ook nog even binnen vallen
heb zinds donderdag de nikon D5000 men de lens 18-200mm
maar nou ga ik morgen om te oefenen foto's maken op een streekwedstrijd
op welke stand moet ik hem zetten (liefste met uitleg)
alvast bedankt

als je voor het eerst gaat fotograferen zou ik de kamera op P of Auto zetten. P is programma dan berekend de kamera zelf alles maar zal die nooit uit zichzelf gaan flitsen (wat wel handig is in de buurd van paarden) op Auto doet de kamera eigenlijk hetzelfde met dat verschil dat de flitser dan wel opeens omhoog kan komen.

Als je door de zoeker kijkt zie je de sluitertijd/diafragma instellingen staan, kijk goed naar wat de kamera doet in welke omstandigheden als je het zelf doorkrijgt kan je ook op M(anual)/A(pperature) of/S(hutter) gaan fotograferen.

Als ik zelf sta te fotograferen bij paardensport staat de kamera meestal op Manual tenzij het makkelijk licht (niet te veel verandering in lichtsterkte) is dan staat tie op S(hutter) sluitertijd voorkeuze dan zorg ik dat de kamera gewoon rond de 1/500 - 1/750 ste blijft staan en past de kamera zelf het diafragma aan

edit: foutje A moest in de eerste zin Auto zijn
Laatst bijgewerkt door Nils_010 op 11-06-11 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt