[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:02

Hoi!
Ik ben de laatste tijd wat meer bezig met portret foto's etc.
Máar vaak mis ik net iets te weinig licht in het gezicht, wanneer ik foto's maak in de schaduw bijvoorbeeld.
Hoe kan ik dit oplossen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:04

Kan ik me slecht voorstellen bij portretfoto's, meestal is er meer dan genoeg licht buiten, zelfs met minder lichtsterke lenzen...

ISO wat omhoog gooien al geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:05

Wacht *zoekt voorbeeldje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:06

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:33

Lijkt me dat de lichtmeting even iets anders voor ogen had dan jij.

Wat ik zie:

Manual
ISO 100
1/200
F4.5
Exposure compensation 0

Ik denk dat je camera op dit onderwerp dacht met 1/200 een correct belichting te hebben, echter is een meisje met een lichte huidskleur en blond haar dan al snel wat onderbelicht.

Voor meer achtergrondinfo over exposure compensation:
http://web.canon.jp/imaging/enjoydslr/part2/2B.html
http://web.canon.jp/imaging/enjoydslr/part2/2Ba.html

Ik zou me kunnen voorstellen dat je in dit geval 2/3 of 1 stop zou moeten overbelichten. Dat zou voor één stop inhouden:

ISO 100
1/100
F4.5

of

ISO 200
1/200
F4.5

Persoonlijk had ik gekozen voor de laatste. 1/100 wordt wat krap.

Mocht 1 stop toch wat te extreem blijken, zou je bijvoorbeeld ook ISO 200, F4.5, 1/250 kunnen proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:35

Bedankt!
Ik ga het de volgende keer proberen Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:52

Nog een puntje: verdiep je is in het lezen van je histogram. Daaraan kun je goed zien of een foto correct belicht is of niet.

http://www.sphoto.com/techinfo/histogra ... ograms.htm

Kun je vaak beter op vertrouwen dan op je LCD-schermpje als het op dit soort dingen aan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:03

Ik heb een vraagje Lachen. Ik zie zeg maar steeds foto's die hele mooie glans hebben. Dus over het paard heen zit dan een hele mooie glans. Mijn foto's daarintegen worden mat Lachen. Weet iemand hoe dit op te lossen is? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:25

Emma: bedoel je in print of op je monitor? In het laatste geval: voorbeeldjes van wat je bedoelt en hoe het er bij jou uit ziet..?

In het 1e geval: glans laten printen ipv mat Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:29

In het tweede geval

Even snel een voorbeeld uploaden;

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:29

Deze is ook een beetje aan de donkere kant zie ik Lachen. Ik ga even wat frutselen met bewerken, ik zal zo nog eens plaatsen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:34

Afbeelding

Deze is beter Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:37

Je laatste versie is beter, maar die is wel weer een beetje overbelicht ipv onderbelicht Knipoog
Ben overigens wel benieuwd wat je met die "mooie glans" bedoelt die op andere foto's soms wel zit, dus als je daar ook een voorbeeldje van zou kunnen plaatsen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:37

Hoihoi, ik heb sinds kort een Canon EOS 400D en zoek en probeer me suf om de juiste instellingen voor "black-foto's" te vinden. Kan iemand me uit de nood helpen?

Zal ongetwijfeld wel ergens hier in het topic of op bokt staan maar ook hier heb ik me suf gezocht en niet echt gevonden waar ik naar zocht. Als er iemand een idee heeft waar ik ongeveer moet zoeken laat maar weten dan zet ik m'n Sherlock Holmes pet weer op en neem m'n vergrootglas ter hand en speur weer verder. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:16

Thanks Nouks ga ik eens stoeien met m'n camera en zien of het op die manier lukt. Het punt is nl dat vlgs verkoper er spotmeeting op de camera zou zitten alleen wordt nergens in het boekje of op cq in de camera vermeld waar de instelling daarvoor zit. Dus of ik ben blonder dan gedacht of het zit echt niet op de camera en verkoper heeft uit z'n nek staan kletsen.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:00

Spotmeting: Via de pijltjes-toetsen, pijltje naar links (beeldschermpje), en dat het middelste icoontje selecteren. Dat heet bij Canon deelmeting, maar is uiteindelijk spotmeting Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:23

Liesje: volgens mij heet er bij Canon ook wel een functie spotmeting hoor Knipoog

In feite zijn er 4 opties, waarbij "spotmeting" wordt aangegeven met alleen een stip. Deze functie zit echter niet op bijvoorbeeld de 400D, dacht ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:25

Op welke lichtmeting kan ik hem eigenlijk het beste zetten? Lachen. Ik heb hem nu altijd op Deelmeting staan. Ik heb een 400D Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:30

Eerlijk gezegd ben ik niet zo'n ster in Nederlandse benamingen, daarom:

http://www.knowyourdslr.com/dslrbasics/ ... ained.html

Onder aan staan de icoontjes. "spotmeting" is dus alleen het stipje zoals het bij "evaluative" helemaal in het midden staat. Ik zou bij gebrek aan spotmeting evaluative gebruiken en indien nodig iets onderbelichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:23

Nouks, volgens mij heb je gelijk en zit die idd niet op de 400D. Tenminste niet met het tekentje van een donker stipje in een vierkantje. Ik heb ook een Fuji en daar zit die idd onder dat tekentje.
Bij "Evaluative" is het stipje nog " omhuld" door haakjes boven en onder dus is het toch niet hetzelfde denk ik? Maar komt misschien wel het dichtst in de buurt van "spotmeting".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:19

Spotmeting zit niet op 400D Knipoog. Heb het nog even dubbel gecheckt. Ik denk dat Evaluative het zelfde is als deelmeting, daar heb ik altijd op staan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 01:28

Gast8253: "evaluative" is idd een goede tweede.

Just_Crazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:36

Even een vraagje!
Hoe heet die site waar mensen hun eigen profiel hebben en online foto's kunnen plaatsen?! Ik ben het helemaal vergeten maar daar stonden altijd hele mooie dingen op.. (Iets met design?..)