Volgende week wordt voor mij erg druk, dan zal ik dus minder/geen tijd hebben om feedback te geven.
Hierbij mijn week 3, vandaag heerlijk genoten van het zonnetje en de strakblauwe lucht!

Sorry binky, Brechtjee, cathyenbeau, CrazyIris, _Elke, G_entle, Gracezellaa, Iejoorr, jespri, _Kiki_, LauraBloem, LinSa, MarBri, MB_foto, MyHu, ponyaddicted, Racheel, Revanches, Sodeletuut, wendy1987, over jullie foto's heb ik niks op te merken.
Babel, it_is_me, Toydoll, , jullie foto's kon ik niet meer bekijken?
Excuses als het soms wat bot overkomt, zo is het niet bedoeld. Pik er uit wat je leerzaam vind en laat de rest gewoon voor wat het is.

Agossie schreef:De samenvatting van week 2 - 2015:
Agossie verzamelt hier
Fijne plaat Agossie, heel eigen ook, door de creatieve hoek. Vind ik persoonlijk niet storen. Kleuren passen ook mooi bij de vacht. Enige twee puntjes die ik zou kunnen bedenken zijn je kadrering en de vlooienband. De kadrering is voor mijn gevoel wat 'ongelukkig' gekozen, door de hoop lege ruimtes die je nu aan de zijkanten hebt. Daardoor kijkt hij soms wat onrustig weg. Hierbij bedoel ik voornamelijk het vlak onder je horizon. Aan de bovenkant is hij juist weer prettig egaal.
De vlooienband leidt wellicht een beetje af, maar ik weet ook hoe vervelend het is om zo'n ding speciaal voor de foto af te doen. Misschien verlies je dan ook een beetje van dat spontane.
Ash_
Leuk koppie! Wel vind ik dit een van je mindere platen, heb een paar hele gave van je gezien! Hier vind ik het jammer dat de kop niet lekker scherp kijkt, de focus lijkt meer op de romp te liggen. Daarnaast had ik denk ik zelf wat meer met de witbalans gespeeld, om zo de halsband wat minder uitgebeten naar voren te laten komen. Je DOF en daarmee ook je achtergrond zijn wel erg fijn voor het geheel.
Asselruiter
Persoonlijk had ik denk ik de compositie wat anders gepakt. De ring ligt nu in de onrustig gevouwen roos, waardoor de schoonheid er van eigenlijk wegvalt. Hoewel ik je idee wel erg gaaf en origineel vind. Wellicht dat je hem beter iets had kunnen kantelen, waardoor de ring er meer uit lag en zo meer rust vond. Maar dat is natuurlijk erg persoonlijk.
Astor
Fijne zachte kleuren! De wat grovere 'verscherping' van het model en het felrode lijken dat echter weer te verstoren, waardoor de foto net wat minder prettig wegkijkt. Het lijkt alsof je een bepaalde verscherping of ander effect over je plaat hebt gelegd, maar ik vind het lastig om mijn vinger er op te leggen. Oftewel; trek je maar niet te veel van mijn commentaar aan, waarschijnlijk kijk ik gewoon niet goed…
Bellatrix verzamelt hier
Lekker creatief in je gekozen standpunt en je nabewerking! Je hebt een fijne setting gecreerd waardoor de kat beter tot zijn recht komt met een mooi sprekend koppie. Het groen van de ogen springt er uit doordat het verder niet in je foto terugkomt. Als ik een tip zou moeten geven, dan zou ik de volgende keer de focus net wat meer naar achteren, op zijn ogen leggen. Bij huisdieren vaak erg lastig, maar nu lijkt voornamelijk zijn neusje scherp.
billionache verzamelt hier
Ik zag hem al voorbijkomen, maar wat een heerlijke plaat! Heel fijn om naar te kijken door de terugkerende patronen, maar toch erg speels. Het diepe contrast laat veel aan de verbeelding over en je kleuromzetting versterkt dit. Je geeft de plaat extra diepte mee door de rechterkant wat lichter te laten dan de linkerkant. Erg geslaagd!
Bumblehorse
Fijne nabewerking! Door je foto goed af te werken en te zorgen voor een fijne upload, komt hij al snel veel beter naar voren dan wanneer je hem direct van je camera af op het internet zet.
Je hebt gekozen voor een prettige timing, zonder dat het paard of de ruiter benadeelt wordt. Wel kun je de volgende keer wellicht wat creatiever omgaan met je standpunt. Een gecentreerd onderwerp is heel veilig, maar zorgt ook voor een minimale spanning in je foto. Een ander gekozen compositie kan zoiets al flink verbeteren.
caaramel
Probeer de volgende keer te letten op een rechte horizon, zodat je pony niet van je beeld af lijkt te glijden. Dit kun je overigens ook achteraf doen in een bewerkingsprogramma, ervaring leert dat het lastig is om je camera recht te houden.
Verder wil ik je aanraden om de volgende keer een fractie meer van het hoofd mee te pakken. In dit geval had dat het grote deel van gelijke bruine vacht en witte manen wat opgebroken, waardoor je beeld meer zou kunnen spreken.
calice
Leuk moment! Het eerste wat me echter opvalt is de harde flits en daardoor de grove schaduw tegen de muur achter jullie. Dat maakt een beeld vaak veel minder zacht dan wat de bedoeling was. Om dit te voorkomen kun bijvoorbeeld een diffuser voor je flitser kopen (http://www.cameratools.nl/foto-video-ac ... AnCC8P8HAQ), zorgen dat je afstand tot de muur een stuk groter is (Maar dan hou je nog steeds het harde licht op jullie lichamen) of helemaal niet flitsen. Het is verder namelijk een heerlijk getimede foto met veel emotie. Het harde invullicht breekt dit echter weer af, wat zonde is.
Carolaaxxxx verzamelt hier
Lekkere zomerse kleurinstelling gebruik je!
Wel lijkt het hier de foto wat te overheersen, zodat je flink wat contrast en spanning in je beeld verliest. Je compenseert dit gedeeltelijk door een creatieve compositie in te zetten, maar doordat je achtergrond in een zelfde tint als je onderwerp zit, blijft hij toch redelijk vlak. Je kunt proberen om de volgende keer je onderwerp wat beter uit te lichten en het effect voornamelijk op je achtergrond toe te passen. Zo krijg je toch de gewenste sfeer, maar zonder dat dit ten koste gaat van je model.
crazy_horses
Rustige situatie heb je gekozen. Het licht lijkt mooi in te vallen, maar je tweede cavia, de zwarte, valt hierdoor wel wat weg naast de bruine. Persoonlijk had ik de lichtbron meer op de zwarte gericht, omdat bruin een kleur is die over het algemeen wel wat beter tegen schaduwen kan. Zwart wordt dan echt pikzwart en dat is zonde van de expressie van het diertje.
Crazymel
En compositie die het vaak goed doet. Echter lijkt bij jou de scherpte niet volledig op het oog te liggen, waardoor je net dat detail mist wat je foto juist zo interessant maakt.
Verder een erg geslaagde kleurstelling van je achtergrond, die goed matcht met het gebroken wit van de vacht. Verder een rustige plaat die fijn wegkijkt.
Dandy200 verzamelt hier
Je hebt goed geprobeerd de sfeer te pakken van de compositie. De kettingen doorbreken de herhaling zonder hierbij te storen. Wel lijkt je foto flink bewogen, wat vaker voorkomt in een situatie met weinig licht. Door dit bewogen beeld mis je scherpte en dat is zonde. Vaak verlies je daarmee een stukje van de aandacht van je kijker.
Deetjeeuh verzamelt hier
Heerlijke herfstplaat en ondanks het snel cliché wordende onderwerp, toch een origineel standpunt weten te kiezen. Je blijft bovendien lekker eigen door niet mee te gaan in de geel- en roodtinten van 90% van de paddestoel-foto's, waardoor er een heel nieuw beeld ontstaat. Het naastgelegen plantje is daarbij ook een leuke toevoeging die het saaie doorbreekt. Erg geslaagd!
EskeGirl
Mooie Iris! De kleur van het oog vangt direct je blik. Wel komt de rest van je foto wat onrustig over, door de zware mascara en de wat rood uitgevallen huid. Een geslaagde oogfoto maken komt dan ook vaak heel nauw. Je benadeelt al heel snel het oog of de rest van het gezicht, omdat de camera er zo dicht op zit. Je kunt dit achteraf met wat retoucheer-werk herstellen of een verandering van standpunt. Ook het gebruik van make-up komt in dergelijke gevallen erg nauw, puur en alleen omdat de camera alles vergroot, inclusief de kleine klontjes en de gemiste haartjes.
Fellow
Mooi pakkend beeld door de open oogjes en de sprekende blik. Het lakentje is aanwezig maar overheerst niet en je achtergrond is mooi belicht zonder dat het kindje overbelicht raakt. Gaaf geschoten!
femmelz
Dit soort beelden zijn altijd lastig. Een licht te veel of te fel kan je foto al breken of maken. Zodra je iets overlaat aan het suggestieve is het sowieso belangrijk dat je voor jezelf weet wat je hiermee wilt bereiken. Waarom heb je hem geschoten zoals je hem hebt geschoten?
glenstorm verzamelt hier
Je hebt het welbekende lichtgebrek van een binnenbak mooi op weten te vangen! De ruis is aardig weg en je lijkt geen last te hebben van bewegingsonscherpte. Persoonlijk had ik geprobeerd om de foto nog iets op te lichten, hetzij plaatselijk, hetzij in zijn geheel, om het paard nog iets meer naar voren te laten komen.
Gub verzamelt hier
Interessant beeld! Gaaf hoe je toch een creatieve invalshoek hebt gevonden voor een portret. Het contrast zorgt er voor dat het portret wat rauwer wordt, zonder dat de huid hierbij raar gaat vertekenen. Door dit contrast maak je bovendien je beeld spannender, doordat de lijn van de haarpluk nu sterk afsteekt tegen het gezicht maar daarmee ook samenhangt met de opmaak van het oog.
Hanna_94 verzamelt hier
Vind dit een erg toffe foto! Je bent behoorlijk gegroeid in je beeld; je hebt een mooie scherpte zonder dat dit overheerst of afsteekt. De plaat straalt daardoor rust en een bepaalde puurheid uit. Dit wordt versterkt door de 'eenvoudige' (in subtiel) maar krachtige compositie, houding van het paard en gebruik van het aanwezige licht. Een situatie waarbij erg goed gebruik is gemaakt van tegenlicht zonder verlies van detail. Erg gaaf!
HeavensLove verzamelt hier
Wauw. Niet veel meer op te zeggen denk ik. Perfecte belichting waardoor de diepte wordt benadrukt en de stamper (?) extra mooi wordt benadrukt. Heel mooi hoe je de natuurlijk schoonheid van een bloem zo treffend en versterkt hebt kunnen vangen.
hilly200 verzamelt hier
Mooi idee achter de foto, je hebt dit ook goed in het beeld weten te leggen. De zachte suggestie van de potloden in het licht van de enkele kaars. Simpel, maar daardoor juist sterk.
horserider22
Je hebt gezorgd voor een goede belichting; er is een mooie balans tussen de hoog- en laaglichten. Wel had ik hem minder krap geschoten zodat de pootjes er mooi op lagen en had ik het hondje bovendien meer kijkruimte gegeven door de linkerkant van de foto ruime te nemen dan de rechterkant. Zo kan je kijker beter met de kijkrichting van het hondje meekijken, wat je foto al direct interessanter maakt.
Ingvild
Je hebt mooi de blik weten te vangen, zo in het speelmoment. Wel lijkt de gele waas je foto wat af te doen, doordat de witte vacht van de kat in dezelfde tint is als je achtergrond en er zo minder van loskomt. Daardoor lijk ik wat diepte te missen. Het rode speeltje is in dit geval wel een mooie breker van herhaling en zorgt voor wat meer spanning op het kleurvlak.
Irene96 verzamelt hier
Ja, gewoon een toffe plaat! Heel mooi hoe het gezicht naar voren lijkt te komen en je direct gegrepen wordt door de ogen, ondanks de felle kleuren op de huid. Deze kleuren zorgen er bovendien voor dat je blik langer vast gehouden wordt. Dat je het beeld niet in een keer begrijpt. En dat maakt het nou juist zo'n tof en geslaagd beeld.
ismy
Knap hoe je hebt gespeeld met het contrast tussen bewegend en bevroren beeld. Wel had ik wellicht wat meer betekenis willen zien achter de beweging, maar misschien let ik dan gewoon niet goed genoeg op. De blik van je model is in ieder geval erg sprekend en dat wekt verwachtingen voor datgene wat zich in die beweging bevind. Interessant concept!
Jacobeho
Interessante en eigen compositie heb je gepakt! Hij lijkt wat braaf in kleur en contrast, maar dat geeft het tegelijkertijd een soort sereniteit, rust. Maar dat is denk ik erg persoonlijk.
Jessica_1998
Je foto komt erg donker over, daardoor is het als kijker lastig te bepalen waar je naar zit te kijken. Je zou vooraf met de belichting kunnen spelen of achteraf via een programma je belichting bij stellen. Wel is de foto op mooi gelijke hoogte als de kop van de hond, waardoor je foto mer aanspreekt dan wanneer je bijvoorbeeld had gestaan.
JewEmm verzamelt hier
Gave belichting zeg! Wellicht dat ik de maan en omliggende lucht minder blauw naar voren had laten komen, zodat het meer een geheel vormde. De maan lijkt nu bijna een losstaand onderdeel in je foto te zijn.
jilinda
Sprekend portret door het hoogcontrast, de gekozen achtergrond en de strakke uitsnede. Je hebt hierdoor mooi een sfeer weten neer te zetten. Persoonlijk had ik hem misschien wat meer naar beneden geschoten, maar dat is puur gevoel.
joeluna
Altijd lastig, zo'n binnenbak!
Je onderwerp lijkt nog niet echt het sterkste van je foto te zijn. Dit komt mede doordat er zoveel andere dingen te zien zijn, dit geeft dan al snel een onrustig beeld. Je zou bijvoorbeeld wat dichterbij kunnen schieten (Hetzij door je voeten te gebruiken, hetzij door een telelens) maar je bent al snel afhankelijk van de mogelijkheden van de bak. Ook kun je proberen te spelen met het licht. Door een plaats op te zoeken waar wat specifieker licht schijnt op de hindernis, kun je je onderwerp beter isoleren omdat het anders belicht wordt dan zijn omgeving. Maar binnenbakken blijven vaak een drama om echt toffe beelden te schieten.
Jolijnn
Mooi beeld! Moest wel de helderheid van mijn beeldscherm wat omhooggooien om te ontdekken of er een voorwerp in stond. Een mooie speling met het suggestieve. Je focust dan ook gauw op de spiegeling in de stukken, waardoor het een beeld is waar je een tijdje naar kan kijken, zonder dat het verveeld.
jooproo
Als kunstacademie-student vind ik dit een toffe foto.Je aandacht wordt meteen naar de 'verstoring' getrokken en er rijzen direct vragen op. Wat doet dat daar? Wat is het? Je maakt zo de situatie anders, onbegrijpelijker en zo ook heel eigen. Het voorwerp is niet te afwezig om storend te zijn en niet te aanwezig om te domineren. Eigenlijk precies goed. Tof beeld!
Joysieee
Je probeert duidelijk een verhaal te vertellen met je foto. Dit doe je dan ook erg goed door te letten op je compositie&kadrering, maar ook je scherpteverloop en de positionering van de paarden. Wellicht dat ik nog wat lager was gaan zitten, maar dat is heel persoonlijk.
Kanzi verzamelt hier
Heb hem al een paar keer voorbij zien komen maar blijf hem geweldig vinden. Ontzettend sprekend door het suggestieve, de kunst van het weglaten en bovendien je nazorg door te spelen met kleuren, wat in dit geval erg goed heeft uitgepakt. Zo wordt het een heel strak, bijna illustratief beeld wat direct tot de verbeelding spreekt.
Killyenn
Erg gaaf dat je heel bewust door middel van experimenteren de complete uitdrukking van een beeld hebt kunnen bepalen. De positionering van het hoofd, de trekkende blik en de houding van het lichaam; erg gaaf gedaan. Komt sterk over en blijft intrigeren.
KimdeGroot94
Mooi hoe je dat een op een moment tussen mens en paard hebt weten te pakken. Je compositie bevestigd de beweging van het paard en is zodanig dat ook de buiging van het paardenlichaam mooi overkomt, zonder te vertekenen of de beweging van de vrouw te verstoren. Keuze voor zwart-wit komt ook goed over zo. Enige puntje van commentaar zou zijn dat het wat plat over kan komen door het relatief brave licht en contrast, maar dat is een beetje muggenzifterij.
Kimmetjee04
Heel sterk beeld! Zonder cliche te worden toch kunnen werken met een zwart-wit-kleur beeld. Less is more in dit geval; de weinige beeld-elementen zijn sterk en spreken voor zich.
k_m verzamelt hier
Prachtig licht, ook goed mee omgegaan. zonder verlies van detail. Weinig verder op aan te merken, gewoon erg geslaagd.
laurajoy15
Mooi gebruikt van licht! Wel vind ik de houding van het model net te kunstmatig overkomen, als is dat sowieso lastig met deze houding. Om het lichte gevoel van de foto wat te benadrukken had ik denk ik ook wat meer ruimte aan de zijkanten gegeven, door de foto liggend te nemen.
LOVESUSHI verzamelt hier
Leuk gekozen moment! Precies zo getimed dat de moederkat een natuurlijke kadrering voor je foto is zonder het beeld van de kitten te veel te verstoren. Wel had ik denk ik liever de kitten wat scherper gezien, zoals ik het nu zie lijkt de scherpte voornamelijk op de neus van de moeder te liggen? Maar dat lijkt me erg lastig, gezien het korte moment.
magda_90 verzamelt hier
Lekkere sfeerplaat. Mooie en voor het oog subtiele toevoeging ook, de citroen voor het kopje. Daar heb je meteen de spijker mee op zijn kop geslagen, omdat dit waarschijnlijk het verschil was geweest tussen een saaie plaat en een eigen, echte sfeerplaat. Als je er over nadenkt ligt dat daar heel onnatuurlijk, maar het doet veel met het beeld van de foto. Knap als je dat zo kan bepalen!
manonfleur verzamelt hier
Je bent hier fijn omgegaan met de scherpte. Wel mis ik wat spanning in je foto. Je onderwerp is meteen duidelijk en is ook het enige wat in je foto te zien. Zo raakt een kijker snel uitgekeken op je beeld, wat natuurlijk zonde is! Wellicht kun je de volgende keer spelen met beeldelementen, door wat meer in je foto te zetten. Bijvoorbeeld andere planten of een duidelijke horizon. Het is lastig om hier een evenwicht te vinden, je foto kan ook al snel te druk worden.
Mariett
Leuke kadrering en een originele manier om het contact tussen mens en paard te laten zien. Je foto laat voldoende zien om een interessant beeld te worden, zonder hierbij te druk te worden. En dat zie je niet veel met deze combinatie van onderwerp&positie.
marijepagter
Schattig beeld, niet alleen door je model maar ook door je goed gekozen effect en scherptediepte. Wel vind ik de foto wat krap gekaderd, waardoor hij net wat minder vrij en open overkomt dan je wellicht zou willen.
MarijeR verzamelt hier
Als ik terugdenk aan mijn mislukte vogel-foto's, dan heb ik veel bewondering voor het beeld wat je hebt neergezet. Ragscherp en een prachtige compositie. Veel meer kan ik er denk ik ook niet over zeggen, gewoon een gave plaat!
Marit
Superscherp en met de gebruikelijke Marit-stempel. Gaaf gedaan! Door de compositie een interessant straatbeeld waarbij slim en kundig is omgegaan met het licht, zonder dat er details verloren gaan in een te grof contrast. De straat op de voorgrond stoort niet, maar zorgt juist voor een natuurlijk evenwicht in je foto. IJsland moet wel lukken denk ik.
Marjoow verzamelt hier
Heerlijk sfeerbeeld met mooi lichtgebruik. Je bent hier mooi meegegaan met de natuurlijke ambiance van de ondergaande zon. Je contrast is aanwezig, maar zonder hiermee de balans te verstoren.
monbyou
Fijne scherpte en mooi moment. Wel kijkt je beeld wat onrustig door de overheersende kleuren en vormen op de achtergrond en het missen van kijkruimte (Iets te krap gekaderd). Daardoor kun je het paardenhoofd voor het mooie te weinig aandacht geven.
Murthul verzamelt hier
Heerlijk moment, wat je hebt weten te versterken door de kadrering en de nadruk op de specifieke lichtinval. Door de bruintinten voel je de rust van het moment zonder dat het vosje wegvalt.
MZorro
Interessante compositie gebruik je hier. Hoewel het voorste vlak wellicht net te overheersend is wordt je aandacht weer mooi teruggetrokken naar het model door haar houding. Misschien dat ik haar wat meer naar voren had laten komen met behulp van belichting. Bijvoorbeeld met het gebruik van een reflectiescherm of achteraf in een programma. Nu heeft ze de neiging om wat weg te vallen met het bankje en je voorste element.
Nefertarie
Fijne plaat door de rust, die het voorste paard uitstraalt. toch breng je er een verhalend element in met het bruine paard op de achtergrond, zonder dat dit stoort. Het verschil tussen een alledaags portret en een beeld van een fotograaf. Licht werkt ook mooi mee met de situatie door de diffuse eigenschap.
NESCAFE verzamelt hier
Mooi verhaal vertel je hier. Vind je sowieso altijd heel sterk in je beeld; niet standaard en met een hele eigen sfeer. En altijd veelzeggend. Hier wordt dat weer bevestigd door de drie vogels aan de linkerkant, die het systeem van de boom verbreken. Fijn gebruik ook van het zwart-wit.
Niene87 verzamelt hier
Een bijzondere lichtsituatie, maar daardoor ook bijzonder lastig om mee te werken. Je hebt een fijne sfeer in je beeld weten te brengen en dit heeft de neiging om de wat mindere elementen van je beeld teniet te doen. Als ik wat langer kijk dan begint mijn blik toch te trekken naar de wat uitgebeten lucht en de verhoogde saturatie. Maar het is natuurlijk lastig om daar een evenwicht in te vinden.
_Patriciaa verzamelt hier
Lekker out-of-the-bos kattenportret waarbij je slim gebruik maakt van de huiselijke omstandigheden. Je hierbij ook een mooi evenwicht gevonden tussen wat je wel en niet laat zien van de kat, waardoor er een mooi evenwicht ontstaat tussen de linker- en rechterkant.
quartel verzamelt hier
Leuke doorbreking van de standaard rij-foto. Ook een knappe scherpstelling. Van mij had de rand dan niet perse gehoeven, dit doet mijn inziens afbreuk aan een geslaagde foto.
RianC
Een mooi simplistisch portret, en daarom sterk in de uitdrukking. Storende elementen ontbreken en het haar vormt een natuurlijke kadrering. Blik is sterk en de reflectie in de ogen is correct, zodat het de intensiteit niet stoort.
Rianne_
Blijf er bij dat ik dit een gave plaat vind. Vind het altijd prettig wegkijken als iemand de foto foto origineel heeft afgewerkt, wat in jouw geval zorgt voor een plaat met extra diepte. Fijn kleurgebruik en heel prettig verloop van scherpte. Je weet een simpele omgeving op een bijzondere en sprekende manier op de foto te krijgen. Chapeau!
Robin_Rikkie verzamelt hier
Knap dat je zo'n scherpe plaat uit de binnenbak hebt gehaald! Is vaak nog erg lastig. Wel wil ik je als tip meegeven om de volgende keer je witbalans mee te nemen. Op deze foto lijkt een sterk overheersende gele tint te liggen, waardoor je een stukje natuurlijk contrast lijkt te verliezen. Misschien helpt het om hem de volgende keer op een koelere kleurtemperatuur in te stellen?
rosslover verzamelt hier
Origineel beeld van een portret, waarbij leuk is omgegaan met het aanwezige licht. Wellicht dat ik nog wat meer contrast aan het scherm had teruggegeven, maar dat is persoonlijk.
Sanne_com verzamelt hier
Ook dit blijf ik een toffe plaat vinden! Mij kan je sowieso wel strikken voor dergelijke thema's, maar je bent hierbij ook erg gaaf omgegaan met de verwerking. De gekozen basic maar versterkende ondergrond en het opgeslagen doosje, waardoor je je foto extra diepte meegeeft.
SharonPlugge
Weer een minimalistische foto, waarbij er interessant beeld ontstaat in de lichtkringen van de lampjes. Wel vind ik de lampjes nog te duidelijk naar voren komen, waardoor ik lastiger vrij kan denken over hetgeen wat ik zie. De lampjes lijken in dit geval de sfeer van de foto te breken.
showteam
Zoals altijd weer een toffe plaat! Ben weg van je scherpte, DOF en sprekende onderwerpen. Je doet het overkomen alsof het makkelijk is om een kat te fotograferen, dat misleid keer op keer.Hoe dan ook, heerlijke sfeer zonder cliché te worden. Hoewel cliché sowieso niet in jouw woordenboek voor lijkt te komen.
Sicayes verzamelt hier
Blijf het een toffe foto vinden waarbij je de enkelvoud van de maan mooi breekt met de boom in silhouet.
sorsie
Leuk portret, maar ik lijk wat scherpte op het hoofd te missen. Daardoor springt het oog net wat minder naar voren.
SternPhoto
Lekkere out-of-the-box portret, maar ik weet niet of ik de compositie echt lekker weg vind kijken. Ik lijk of teveel van de snuit te zien, of te weinig van de snorharen. Maar met een kat is dat al snel een lastige vraag. Het oog komt wel mooi naar voren door de houding en door de goed geplaatste scherpte.
SuperLiesje verzamelt hier
Lekker scherp portret, waarbij de kleuren van het paard terugkomen in de achtergrond, zodat het een mooi geheel wordt. Ook fijn rekening gehouden met de kijkrichting en diepte extra aan kunnen zetten door het spelen met licht. Toffe plaat!
Suuszels verzamelt hier
Vind dit een lastige foto om te beoordeling. Enerzijds vind ik het een mooi, natuurlijk moment, maar anderzijds breekt de kunstmatige kleurstelling van de kleding dit weer af. Dit komt denk ik door zowel de witbalans, als het kleurcontrast tussen het shirt en het riet. De volgende keer zou je wellicht een grotere afstand tussen je model en de achtergrond kunnen pakken en achteraf spelen met je witbalans.
taarss
Fijne kerstplaat, die door het kleureffect wordt versterkt. Misschien had ik wel het lampje liever wat meer naar achteren gezien, die lijkt de sfeer nu wat te breken.
tesseke
Leuke kat! Fijne speelse achtergrond ook, met een leuk verloop van diepte, door onder andere de poot die naar voren komt. Wellicht dat je achteraf nog wat ruisreductie toe had kunnen passen, hier en daar komt dat nog wat terug in je achtergrond.
TeSzZz verzamelt hier
Leuk portret! Ook heerlijk herkenbaar.Fijn standpunt en de blik van de hond mooi gevangen, waardoor je het moment ook goed terugvoert in de foto. De strak gewaaide vacht geeft extra dynamiek aan je foto.
verography verzamelt hier
Heerlijke foto. Komt puur over en heeft lekker veel diepte door het doorkijkje. Het dier is ragscherp en komt zo goed naar voren. De donkere achtergrond voorkomt een druk geheel.
WiancaR verzamelt hier
Toffe foto! Lekker scherp, origineel in zijn compositie en een fijne diepte. Bovendien ligt er een heerlijke sfeer overheen door de natuurlijke herfstkleuren.
XiiaaooNaa
Ben vaak onder de indruk van je foto's, maar deze vind ik dan toch wat minder geslaagd denk ik. Doordat de achterhand van het hondje lichter is dan zijn kop, komt deze groter over en lijkt het wat te overheersen. Wel is er weer een prettige diepte door je voorgrond en achtergrond, die wat donkerder zijn en zo het gevoel van diepte vergroten. Licht is ook weer fijn om naar te kijken.
Ylvy
Een wat donker portret, waarbij de kop van de kat weg lijkt te vallen in de schaduw en het overheersende patroon van het kussen. Wellicht dat het had geholpen als je de kop van de kat wat meer had laten oplichten.