[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:41

Hallo, ik kom even binnenvallen in het topic. :o
Ik hoop dat jullie een beetje weten wat mijn probleem is met deze camera, hoe ik het kan oplossen.
Ik heb de Nikon 1 J1. Met de 10-30 lens.
Leuk toestel. Maar ik krijg er een beetje de sch**t van. }:0 Gewoon omdat ik geen scherpe fotos krijg.
Ik heb de instelling meestal op
Belichtingsstand:
*scene: auto onderwerpselectie
* of op P automatisch programma staan.
* Overgens heb ik gister de stand sluitertijdvoorkeuze uitgeprobeerd,
En dan hebben we de standen A> diafragmavoorkeuze en stand M handmatig nog over.
Daar heb ik ook wel eens mee gefotografeerd maar dat werd m helemaal niet.
Mijn beeldkwaliteit staat op Fine. Witbalans op Auto.ISO op 3200. Vibratiereductie op active.
Scherpstelstand kan ik op automatisch/enkelvoudige AF/continu Af of handmatig zetten.
Staat nu op continu AF.

Verder heb ik hem op de normale fotostand staan. En dan af en toe heb ik hem op continu fotos maken staan dat als je klikt dat hij er dan veel achter elkaar maakt. Maar dat is meestal alleen een groot succes met stilstaande fotos of niet ernstig bewegende dieren.

Enkele voorbeeld fotos:
Wilde omdraai:
Afbeelding
Mijn pony is blijkbaar te snel voor me camera :+
Afbeelding
Afbeelding
Na t uitraas moment stilstaande fotos:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HRIVUOZG.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WI3MCVTS.jpg
Afbeelding

Mijn problemen zijn vooral dat ik vaak deels of geheel onscherpe fotos heb. Stilstaande fotos zijn helemaal prima. Mooie zonnige dag is ook geen probleem tot nu toe. Maar zodra er iets (te snel) beweegt zoals een rennende pony.. Dan krijg ik het niet voor elkaar.Ik heb hiervoor een doodnormale digitale camera gehad waarmee ik af en toe wat fotootjes maakte. Maar ben met dit toestel gewoon niet bekend.
En dat is ook het grootste probleem ik heb geen idee :p.

Fotos binnen in huis zijn ook geen probleem. T gaat eigelijk dus alleen maar om die scheurmonster van mij normaal op de fotos te krijgen. :Y)

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:27

Zonder twijfel is dit een sluitertijd probleem.
Zet je camera op de a stand. En stel zelf je iso in. Bij zonnig weer op 200 bij bewolking begin je bij 400.
Dan houd je de sluitertijd in de gaten. Die moet korter zijn dan 1/400e. Misschien zelfs sneller met zo n klein snel paardje.
Sluitertijd te traag? --> iso hoger zetten.

Zelf je scherpstelveld kiezen geeft meestal t beste resultaat.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:42

Oké top. Ik zal er eens op letten. En van de week uitproberen. :) bedankt

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:47

Weet iemand toevallig of er een snuittas bestaat waar een 550D MET GRIP en een 17-55 inpast? Ik had hier toevallig nog een snuittasje liggen en daar krijg ik de 550D met de 17-55 nét ingepropt, heb niks meer over, maar heb er dan wel de grip af moeten halen. Het gaat er in dit geval om dat ik hem mee wil nemen naar het theater om na afloop foto's met de acteurs te kunnen maken, en in de meeste theaters zijn ze op zijn zachtst gezegd niet gecharmeerd van grote fotorugzakken mee de zaal in nemen :+ Zo'n snuitje om je schouder valt dan toch een stuk minder op, maar vind het wel vervelend om dan iedere keer min grip eraf te moeten halen, dus mocht iemand de gouden tip hebben dan hoor ik het graag :j

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:59

Ik heb de LowePro Cirrus TLZ 25. Daar past een 550D zonder BG met de 17-55mm prima in.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:09

Bagheera_206 schreef:
Ik heb de LowePro Cirrus TLZ 25. Daar past een 550D zonder BG met de 17-55mm prima in.

De grap was nou net dat ik er eentje zoek waar hij mét BG in past ;)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:12

Alwiene schreef:
Bagheera_206 schreef:

Dan de LowePro Toploader 70 AW? Ik heb zelf de 75 waar hij met 70-200mm in past.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:40

Paard in de sneeuw (vos)
overdag + bewolkt + stapvoets/ halt

Nikon 3100 met de AF-S Nikkor 18.55. Hoe scherpe foto's schieten: welke stand, welke witbalans, welk ISO? Diafragma kan natuurlijk van alles zijn. Maar wat is de beste stand om dit te doen?

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:44

BounceBabe schreef:
Paard in de sneeuw (vos)
overdag + bewolkt + stapvoets/ halt

Nikon 3100 met de AF-S Nikkor 18.55. Hoe scherpe foto's schieten: welke stand, welke witbalans, welk ISO? Diafragma kan natuurlijk van alles zijn. Maar wat is de beste stand om dit te doen?

De beste stand verschilt van minuut tot minuut. Waarom ga je niet lekker op het internet surfen en naar buiten om het uit te proberen? Leer je veel meer van. :)
Zoeken naar de perfecte stand op deze manier zal nooit bevredigend werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:06

Heb die vraag eerder deze week al in dit topic beantwoord... Even lezen BounceBabe ;)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:14

Ik heb even een vraagje :) Zoom.nl heeft een mailtje gestuurd over een foto van mij die misschien in het blad komt, die moet ik nu in high-res naar hen opsturen. Hoe kan ik dit het beste doen?
Een tiff-bestand gaat natuurlijk niet via de mail, maar ik weet niet of wetransfer oid wel beter werkt? En hoe zorg ik er in photoshop voor dat de resolutie zo hoog mogelijk is?

Ik ben echt een leek met al die bestandsformaten etc, ben hard aan het leren maar het is voor mij chinees :+

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:21

Marit schreef:
Ik heb even een vraagje :) Zoom.nl heeft een mailtje gestuurd over een foto van mij die misschien in het blad komt, die moet ik nu in high-res naar hen opsturen. Hoe kan ik dit het beste doen?
Een tiff-bestand gaat natuurlijk niet via de mail, maar ik weet niet of wetransfer oid wel beter werkt? En hoe zorg ik er in photoshop voor dat de resolutie zo hoog mogelijk is?

Ik ben echt een leek met al die bestandsformaten etc, ben hard aan het leren maar het is voor mij chinees :+

Hi-res kan toch ook gewoon in JPG? :=

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:29

Ja maar in TIFF heb je minste last van kwaliteitsverlies, toch? :+ Hebben ze me op de foto academie ten minste bijgebracht :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:37

Gewoon jpg aanleveren, dat is geen enkel probleem ;)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:42

En dan maar via skydrive oid? Als je bijvoegt bij een mail verkleint hij enorm volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:43

Via hotmail ofzo geeft dat waarschijnlijk problemen, maar als je 'm via een normaal eigen domein of 't domein van je provider stuurt zou 't geen probleem moeten zijn.
Je kunt 'm ook ergens uploaden en als link sturen zodat de foto gedownload kan worden.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:45

Wetransfer.com bijvoorbeeld?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:52

Ja, wetransfer ga ik idd doen, kan ik meteen in de beschrijving de gegevens zetten die ze nodig hebben. Werk via hotmail dus dan verkleint hij.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:55

Tiff kun.je toch wel mailen? Welke foto gaat het om als ik niewsgierig vragen mag?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:28

Heb het via wetransfer gedaan, hopen dat dat oké is.

Deze foto; Afbeelding

Voor een artikel over scherpte.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:34

Bagheera_206 schreef:
Alwiene schreef:

Dan de LowePro Toploader 70 AW? Ik heb zelf de 75 waar hij met 70-200mm in past.

Vanavond op pad met alleen body en kitlens. Als ik zo een klittenbandtussennschot in die Toploader 75 doe dan kan body met kitlens er ook prima in, maar wel holle ruimte onderin. Haha!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:35

Marit schreef:
Heb het via wetransfer gedaan, hopen dat dat oké is.

Deze foto; [ Afbeelding ]

Voor een artikel over scherpte.

Inderdaad leuk gedaan met de scherpte. :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:45

Het is mij opgevallen dat veel mensen graag contrasten verhogen, maar dat mijn voorkeur soms zelfs uitgaat naar contrast verlagen. Uiteraard verschilt dit een beetje per foto en zal landschapsfotografie eerder een verlaging wensen, toch viel het me op.

Wat vinden jullie?

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:50

Heb je misschien een voorbeeld van een foto waarbij je het contrast verlaagd en jij dat mooier vind. Ben wel nieuwsgierig.
Ik verhoog het contrast meestal

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:07

Dat hangt er ook vanaf welk profiel je gebruikt. Bij Canon heet dit Picture Styles. Als je "Standard" gebruikt is minder contrast nodig in de nabewerking en bij "Faithful" en "Neutral" zit er al minder contrast in de foto.