[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 08:08

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 08:10

MadelonSunny schreef:
Ik heb ook weer even een vraagje.
Mijn vader verkoopt tuinmeubelen en heeft mij gevraagd om stand alone foto's te maken.
Witte en zwarte achtergrond is aanwezig, het zal wss de witte worden. De foto's worden binnen genomen maar ik heb niet voldoende aan mijn gewone kitlensje.
Wat raden jullie aan > een lichtsterkere 50mm (?) lens of een externe flitser?
Prijs mag rond de 150 liggen.

Als het een eenmalige shoot is misschien kijken of je een lens kan lenen/huren? :=

Als je vaker voor je vader de tuinmeubelen mag/kan fotograferen zou ik het gewoon met je huidige telezoom doen en ondertussen verder sparen voor de lens die jij nog steeds wilt. :) Als je nog geen 50mm hebt is dat sowieso een erg leuke lens voor erbij voor donkere situaties of als portretlens. :)

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:11

lovey_ou schreef:
SaskiaKur schreef:
Ben me momenteel aan het oriënteren voor een nieuwe objectief.

Heb momenteel de 70-200mm F2.8. Welke is eventueel toch nog een tandje beter?
Body ben ik ook weer opzoek. Wil in 2013 weer fris aan de start :D

Wat voor merk 70-200 heb je? En wat mis je aan je huidig objectief?

Omdat ik veel binnen fotografeer nog meer lichtsterkte, etc. En scherpte-diepte effect.
Maargoed dat is met ISO waardes van de body ook mogelijk.

Je hebt nu 70-200 VR2 maar weet niet of dat het veel toevoeging heeft vergeleken met de VR1 die ik nu heb.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:17

De VR2 is ook f/2.8 dus even lichtsterk als de VR1.

Misschien dan de Nikkor 200mm f/2.0? :=

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:52

Bagheera_206 schreef:
MadelonSunny schreef:
Ik heb ook weer even een vraagje.
Mijn vader verkoopt tuinmeubelen en heeft mij gevraagd om stand alone foto's te maken.
Witte en zwarte achtergrond is aanwezig, het zal wss de witte worden. De foto's worden binnen genomen maar ik heb niet voldoende aan mijn gewone kitlensje.
Wat raden jullie aan > een lichtsterkere 50mm (?) lens of een externe flitser?
Prijs mag rond de 150 liggen.

Als het een eenmalige shoot is misschien kijken of je een lens kan lenen/huren? :=

Als je vaker voor je vader de tuinmeubelen mag/kan fotograferen zou ik het gewoon met je huidige telezoom doen en ondertussen verder sparen voor de lens die jij nog steeds wilt. :) Als je nog geen 50mm hebt is dat sowieso een erg leuke lens voor erbij voor donkere situaties of als portretlens. :)

M'n vader koopt voor mij liever een lens/flitser dan dat hij een pro in moet huren dus ik mag sowieso een lens of flitser uitzoeken :D
Met m'n telezoom gaat niet, daar is er te weinig ruimte voor. Dan zou het sowieso met m'n kitlensje moeten en ik heb daarmee wel 's sfeerfoto's gemaakt maar dat was eigenlijk niks. := Het is daar wel licht maarja, het is gewoon binnen fotografen. Dus jij zou eerder een 50mm bijv 1.8f lens aanraden dan een flitser? :)

Edit: Bijvoorbeeld Nikon AF-S 50mm f/1.8G of Nikon AF-D 50mm f/1.8 ? en iemand een idee wat het verschil is tussen die 2? :=
Edit2: Zie het al, die 2e heeft geen ingebouwde scherpstelmotor dus die wordt het sowieso niet :P

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:20

Nou dan kom ik ook even met een vraagje.

Aangezien ik steeds meer mensen op de foto zet en er nu ook binnenshuis wat van mij gevraagd word zit ik te kijken naar een goedkope oplossing, de plastic fantastic van canon (50mm 1.8) maar als ik met mijn kitlens foto's schiet dan wilt alles nog wel eens uit proporties zijn. Heb ik dit dan ook niet met de 50mm lens?

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:24

LynnDenise schreef:
Nou dan kom ik ook even met een vraagje.

Aangezien ik steeds meer mensen op de foto zet en er nu ook binnenshuis wat van mij gevraagd word zit ik te kijken naar een goedkope oplossing, de plastic fantastic van canon (50mm 1.8) maar als ik met mijn kitlens foto's schiet dan wilt alles nog wel eens uit proporties zijn. Heb ik dit dan ook niet met de 50mm lens?

Als je onder de 50mm komt wordt het object/de persoon idd gauw uit verhouding maar 50mm is prima :j
Ik heb een tijdje als sportfotografe gewerkt en toen met m'n kitlensje foto's gemaakt. Zodra ik onder de 40mm kwam kregen de kinderen een groter hoofd dan de rest van hun lijf maar op 50mm was er niks aan de hand :)

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:25

Ah super, dan denk ik dat ik die toch maar eens moet aanschaffen :D

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:27

LynnDenise schreef:
Ah super, dan denk ik dat ik die toch maar eens moet aanschaffen :D

Ik ook maar, alleen dan die van Nikon, haha :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:34

Madelon, de truc is vooral UITLICHTEN en het gebruik van een STATIEF. Dan heb je aan een kitlens meer dan genoeg. Een externe flitser is leuk maar niet hiervoor, dan ga je je onderwerp van één kant belichten terwijl het bij productfoto's juist belangrijk is dmv meerdere flitsers los van je camera het juiste licht te creëren.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:45

Nouks schreef:
Madelon, de truc is vooral UITLICHTEN en het gebruik van een STATIEF. Dan heb je aan een kitlens meer dan genoeg. Een externe flitser is leuk maar niet hiervoor, dan ga je je onderwerp van één kant belichten terwijl het bij productfoto's juist belangrijk is dmv meerdere flitsers los van je camera het juiste licht te creëren.

Maar waar ga ik mee uitlichten? Een set voor in een studio is onwijs duur. Statief heb ik hier liggen dus die gaat ook gebruikt worden.
Het is daar opzich licht genoeg en er komen van verschillende kanten lampen. Ik zal dan ook de plek zoeken waar het onderwerp het best in het licht staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:04

In dat geval hoef je geen nieuwe lens of externe flitser aan te schaffen (als je de brandpuntafstand goed vind, zelf zou ik me kunnen voorstellen dat je nog iets meer richting een telelens zou willen gaan mits de ruimte toereikend is).

Lichtsterkte heb je namelijk absoluut niet nodig. Een groot diafragma geeft een kleine scherptediepte en dan bijvoorbeeld een tuinset waarvan maar één stoel een klein beetje scherp is ;)

Wat je nodig hebt is juist een klein diafragma (voor voldoende scherptediepte). Houd ook je ISO laag (voor minder ruis). Het gevolg is dan dat de sluitertijd te lang wordt om uit de hand te fotograferen maar daarvoor heb je vanzelfsprekend dat statief dus nodig ;)

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:12

Nouks schreef:
In dat geval hoef je geen nieuwe lens of externe flitser aan te schaffen (als je de brandpuntafstand goed vind, zelf zou ik me kunnen voorstellen dat je nog iets meer richting een telelens zou willen gaan mits de ruimte toereikend is).

Lichtsterkte heb je namelijk absoluut niet nodig. Een groot diafragma geeft een kleine scherptediepte en dan bijvoorbeeld een tuinset waarvan maar één stoel een klein beetje scherp is ;)

Wat je nodig hebt is juist een klein diafragma (voor voldoende scherptediepte). Houd ook je ISO laag (voor minder ruis). Het gevolg is dan dat de sluitertijd te lang wordt om uit de hand te fotograferen maar daarvoor heb je vanzelfsprekend dat statief dus nodig ;)

Voor m'n telelens is er helaas niet voldoende ruimte. En het gaat niet om een hele tuinset maar meer om de stoel of de tafel apart dus een groter diafragma (3/4) is geen probleem. Eigenlijk ben ik gewoon absoluut niet blij met m'n kitlensje. Ik vind de foto's er gewoon niet mooi van. Maar ik heb denk gewoon liever een lichtsterkere lens. En ik lees over de 50mm 1.8f zoveel goede dingen dat dat sowieso een aanvulling op mijn lenzen is. Ik kijk nog even wat ik doe, iig bedankt voor je reactie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:16

Madelon, neem nu maar van mij aan dat je echt geen groot diafragma wil gebruiken, zelfs niet met één tafel of stoel. Ga lekker richting F11 a F16 en je foto's zijn lekker scherp. Dat wil je toch?
Dat je graag een 50 F1.8 wil, prima, maar voor deze specifieke "opdracht" is dat echt niet noodzakelijk. Als je vader die voor je wil kopen en je wordt er blij van is dat natuurlijk fijn, maar doe me dan een lol en gebruik ook die lekker op F11 voor de tuinmeubelen ;)

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:24

Nouks schreef:
Madelon, neem nu maar van mij aan dat je echt geen groot diafragma wil gebruiken, zelfs niet met één tafel of stoel. Ga lekker richting F11 a F16 en je foto's zijn lekker scherp. Dat wil je toch?
Dat je graag een 50 F1.8 wil, prima, maar voor deze specifieke "opdracht" is dat echt niet noodzakelijk. Als je vader die voor je wil kopen en je wordt er blij van is dat natuurlijk fijn, maar doe me dan een lol en gebruik ook die lekker op F11 voor de tuinmeubelen ;)

Okee bedankt ;)

Sharon_2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:33

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... vr-dx.html

wat denken jullie van deze lens? ik heb nu de AF-S nikkor 18-105mm 1:3.5-5.6G ED (mijn body is de nikon D3100) maar ik heb eigenlijk totaal geen verstand van lenzen, maar ik wil mij vooral focussen op paardenfotografie. Ik heb al het boek paardenfotografie, en daaruit weet ik dus al dat ik best een telelens koop. Kan iemand me zeggen of ik hiermee een goeie aankoop zou doen?

of ben ik beter af met deze? (heb niet zo een groot budget)
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... r-dx-.html

alvast bedankt !

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:30

Ik zit met een dilemma en hoop dat er hier eigenaren zijn van de volgende lenzen...

Wie heeft er een Canon 50mm f1.8 en een 50mm f1.4 ?
En is het verschil (behalve de prijs) effectief zo groot dat de 1.4 het prijsverschil waard is?
Bedoeling is een lichtsterk objectief kopen als aanvulling bij mijn kitlens en m'n 70-200L f4, om binnenshuis en portretfoto's mee te maken.
Het prijsverschil is geen issue maar ik ben nog niet volledig overtuigd om voor de ene of de andere te gaan... ;)

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:04

Bagheera_206 schreef:
Nikkor 70-200mm f/2.8 VR2 vs Sigma 70-200mm f/2.8 OS vs Tamro 70-200mm f/2.8
Part 1
Video

Part 2
Video

Part 3
Video

Part 4
Video

Conclusie is dat ze alledrie erg goed zijn, maar dat de Nikkor de beste van deze 3 is. Helaas hangt hier ook kleine meerprijs aan... := Ik geloof dat inmiddels de Tamron met beeldstabilisatie uit is of binnenkort uitkomt.

Wat is de prijs van de nikkor, ik zie overal verschillende prijzen zijn, maar ik wil graag een goede en geen miskoop.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:39

giotto schreef:
Ik zit met een dilemma en hoop dat er hier eigenaren zijn van de volgende lenzen...

En is het verschil (behalve de prijs) effectief zo groot dat de 1.4 het prijsverschil waard is?
Bedoeling is een lichtsterk objectief kopen als aanvulling bij mijn kitlens en m'n 70-200L f4, om binnenshuis en portretfoto's mee te maken.
Het prijsverschil is geen issue maar ik ben nog niet volledig overtuigd om voor de ene of de andere te gaan... ;)

Ik heb de f/1.8 gehad en later ingeruild voor de f/1.4.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:41

kani_ejj schreef:
Bagheera_206 schreef:
Nikkor 70-200mm f/2.8 VR2 vs Sigma 70-200mm f/2.8 OS vs Tamro 70-200mm f/2.8
Part 1
Video

Part 2
Video

Part 3
Video

Part 4
Video

Conclusie is dat ze alledrie erg goed zijn, maar dat de Nikkor de beste van deze 3 is. Helaas hangt hier ook kleine meerprijs aan... := Ik geloof dat inmiddels de Tamron met beeldstabilisatie uit is of binnenkort uitkomt.

Wat is de prijs van de nikkor, ik zie overal verschillende prijzen zijn, maar ik wil graag een goede en geen miskoop.

1800 - 1900 Euro.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:49

Wauw dat zijn hoge prijzen.
Zijn er van de nikkor ook lenzen tussen de 3oo-500. Euro?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 00:35

giotto schreef:

Ik had ooit een 1.8 en nu de 1.4.
Verschillen zijn niet zo zeer optisch (1.8 doet niet echt onder voor de 1.4), maar de bouw van de 1.4 is écht heel veel beter. Ik heb meerdere 1.8-exemplaren in twee delen uit elkaar zien vallen.
Daarnaast is echt een heel groot verschil de snelheid en nauwkeurigheid van de autofocus, zeker bij weinig licht is dat verschil enorm.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 00:47

Dat is ook de reden dat ik mijn f/1.8 heb verpatst en een f/1.4 heb gekocht. De f/1.4 is niet alleen sneller en nauwkeuriger, maar ook stiller. Haha!

@giotto: Je zou eventueel ook nog naar de Sigma 50mm f/1.4 kunnen kijken. Dat is ook een erg fijn objectief.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 08:12

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 08:36

De uit elkaar val 1.8 ja :') Die van mij is prompt door midden gebroken vorig jaar dus ik raad qua bouw de 1.4 aan haha