Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nouks schreef:Hoi Alwiene,
Bedankt voor je reactie en je vraag! Die vraag (en het antwoord) is erop gebaseerd dat je met tele-objectieven kortere sluitertijden moet gebruiken om je eigen beweging tegen te gaan dan met groothoekobjectieven. Je vergroot met een telelens uit, en ook je eigen trillingen worden uitvergroot. Een stelregel is dan ook dat je sluitertijd om je eigen beweging tegen te gaan minimaal 1/(brandpunt) moet zijn. Op 200mm dus 1/200 of korter. Op 50mm is het makkelijker om met lange sluitertijden uit de hand te fotograferen en voldoet 1/50.
Het objectief heeft er overigens nog op een tweede manier mee te maken: als je een objectief met IS bezit, kun je langer uit de hand fotograferen dan zonder IS.
Zo beantwoord?
Zal nog even kijken naar "het beeld"
Thx!
Anouk
Lisette1987 schreef:ik heb 2 vraagjes voor jullie
op mijn lens staat ultrasonic macro 1.5m/4.9 ft, iemand die weet wat dit betekend?? ik kan het zelf niet in het boekje vinden wat bij de lens zat, maar gok dat het iets heeft met de minimale afstand dat je van een object moet hebben ofzo??
en hoe maken jullie je lens schoon? bij mij zitten er wat stofjes op, hoe krijg ik die eraf zonder krassen en strepen?
Yasmine schreef:Megapixels zeggen niks over de kwaliteit van je foto's, alleen over de grootte ervan.
Courses schreef:Ligt ook eraan hoe je de foto's wegschrijft Celia, je hebt zoveel verschillende soort bestandformaten tegenwoordig op de digitale camera's zitten.