[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amarach

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:32

Ja ik mag door naar de gevorderde cursus inderdaad :-D

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:57

Ik heb de test ook net even gedaan en ik mag niet door := Maar ik heb even een vraag over een vraag :+
Bij vraag 9 is het goede antwoord: "Hoe kort je sluitertijd moet zijn om beweging te bevriezen is afhankelijk van de snelheid van je onderwerp en van welke lens je gebruikt." Ik had dit als fout antwoord gezien omdat ik niet begrijp wat je lens (welke lens je gebruikt) te maken heeft met de benodigde sluitertijd. Kan je dit misschien toelichten, want zelfs met de toelichting op de site is dat me nog onduidelijk :)

Ik ben trouwens een jaartje bezig en heb al best veel bijgeleerd zou mezelf als licht gevorderd beschrijven denk ik. Ik fotografeer met een spiegelreflexcamera. Alleen vraag 9 vond ik dus verwarrend. En vraag 7 had ik fout omdat ik in verwarring raakte over wat je nu eigenlijk met 'het beeld' bedoelde, bij wat het juiste antwoord bleek. Verder vind ik de vragen wel goed :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:33

Hoi Alwiene,

Bedankt voor je reactie en je vraag! Die vraag (en het antwoord) is erop gebaseerd dat je met tele-objectieven kortere sluitertijden moet gebruiken om je eigen beweging tegen te gaan dan met groothoekobjectieven. Je vergroot met een telelens uit, en ook je eigen trillingen worden uitvergroot. Een stelregel is dan ook dat je sluitertijd om je eigen beweging tegen te gaan minimaal 1/(brandpunt) moet zijn. Op 200mm dus 1/200 of korter. Op 50mm is het makkelijker om met lange sluitertijden uit de hand te fotograferen en voldoet 1/50.

Het objectief heeft er overigens nog op een tweede manier mee te maken: als je een objectief met IS bezit, kun je langer uit de hand fotograferen dan zonder IS.

Zo beantwoord? :D

Zal nog even kijken naar "het beeld" :j

Thx!

[***]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:34

Alwiene, had je trouwens alleen die twee vragen fout, of meer? Als je er maar 2 fout hebt moet ik misschien even kijken naar de scores, op zich zou ik dat best acceptabel genoeg vinden om de vervolgcursus te gaan doen :) Evt met advies nog eens goed naar je foute antwoorden te kijken.

Fizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:31

Ik heb nog even tussen de foto's gekeken, en ik vind deze foto al wat beter qua scherpte, maar hij is nog niet volledig scherp toch?

Ik ben heel veel aan het oefenen en rondkijken op website's van verschillende fotografen, omdat ik zelf ook zo graag voor mensen foto's wil gaan maken. Maar ik wil wel dat mijn foto's website waardig zijn en zeker goed genoeg zijn om opdrachten voor mensen uit te voeren.

Iemand nog goede tips/ideeën hoe ik bijv. onderstaande foto flink kan verbeteren?
Graag eerlijke meningen ;)

Ik werk met een canon eos 50D met een 70-300mm lens.

Alvast bedankt!

http://a.yfrog.com/img9/7200/img0799vs.jpg

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:31

@Nouks: pfew, ik had alles goed. :D

De test is goed opgezet.
Ik heb nog wel een opmerking: bij de uitleg van vraag 3 en vraag 4 staan andere diafragma-waardes genoemd als bij de mogelijke antwoorden.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:29

- Hoe je je eigen niveau zou omschrijven
Een echte beginner (als je mij zo al kunt noemen :+ ). Heb mijn spiegelreflex nu van februari, en probeer er wel mee te spelen maar heb niet erg veel tijd ervoor. Ik probeer wel wat bij te leren door boeken te lezen (momenteel nog maar 1 gelezen over de camera zelf), en door er wat mee te spelen, instellingen te veranderen en kijken welk effect dit heeft.

- Met wat voor camera je fotografeert (compact, systeem, spiegelreflex?)
Een compact en sinds kort met een spiegelreflex, ben er niet heel veel mee bezig.

- Wat je van de vragen en het niveau vindt
Naar mijn idee zijn de vragen en het niveau wel goed. Maar ik denk dat je deze best aan meer gevorderden vraagt (had maar 6 vragen goed ;-) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:08

Wauw netjes hoor, zes goed vind ik nog heel wat :D

Kirsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:31

Ok ik ben echt heeeeel erg beginner,
Ik heb mijn spiegelreflex net 2 weken..

Ik had maar 4 vragen goed.. Voor mij is het dus nog abracadabra _O-

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:34

Nouks schreef:
Hoi Alwiene,

Bedankt voor je reactie en je vraag! Die vraag (en het antwoord) is erop gebaseerd dat je met tele-objectieven kortere sluitertijden moet gebruiken om je eigen beweging tegen te gaan dan met groothoekobjectieven. Je vergroot met een telelens uit, en ook je eigen trillingen worden uitvergroot. Een stelregel is dan ook dat je sluitertijd om je eigen beweging tegen te gaan minimaal 1/(brandpunt) moet zijn. Op 200mm dus 1/200 of korter. Op 50mm is het makkelijker om met lange sluitertijden uit de hand te fotograferen en voldoet 1/50.

Het objectief heeft er overigens nog op een tweede manier mee te maken: als je een objectief met IS bezit, kun je langer uit de hand fotograferen dan zonder IS.

Zo beantwoord? :D

Zal nog even kijken naar "het beeld" :j

Thx!

Anouk

Bedankt voor je antwoord. Wat je verteld wist ik inderdaad al, maar dan bedoel je dus eigenlijk dat het afhangt van je brandpuntafstand toch? Het maakt toch immers niet uit of ik bv op 50 mm fotografeer met een 17-55 lens of op 50mm met een prime of op 50mm met een 50-200 (bestaan die? :') ) ? Of heb ik dat nou verkeerd. Daarbij heb je het dan over je eigen trillingen, terwijl ik bij bevriezen echt denk aan bevriezen van een bewegend onderwerp :)

Nee hoor, ik had meer vragen fout. Ik heb me nooit verdiept in compositie, dus die vraag wist ik niet zeker, achteraf had ik goed gegokt, maar ik wilde niks gokken om geen onechte uitslag te krijgen. :) En ik had vraag 10 ook fout, niet omdat ik het niet wist, maar omdat ik me verrekend heb. :=

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:55

ik heb 2 vraagjes voor jullie

op mijn lens staat ultrasonic macro 1.5m/4.9 ft, iemand die weet wat dit betekend?? ik kan het zelf niet in het boekje vinden wat bij de lens zat, maar gok dat het iets heeft met de minimale afstand dat je van een object moet hebben ofzo??

en hoe maken jullie je lens schoon? bij mij zitten er wat stofjes op, hoe krijg ik die eraf zonder krassen en strepen?

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:06

Lisette1987 schreef:
ik heb 2 vraagjes voor jullie

op mijn lens staat ultrasonic macro 1.5m/4.9 ft, iemand die weet wat dit betekend?? ik kan het zelf niet in het boekje vinden wat bij de lens zat, maar gok dat het iets heeft met de minimale afstand dat je van een object moet hebben ofzo??

en hoe maken jullie je lens schoon? bij mij zitten er wat stofjes op, hoe krijg ik die eraf zonder krassen en strepen?

Ik maak mijn lens altijd schoon met een brillendoekje. :)

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:18

@nouks, Ik heb de vragen beantwoord en ik had der uiteindelijk 5 goed :) maar bij vraag zes valt me op dat het kleinste getal F16 is als antwoord en bij de uitlegt staat dat F11 dat is :') miss even goed maken staat zo raar ;)

daarnaast zal ik je vragen hieruit even antwoorden:
- Hoe je je eigen niveau zou omschrijven
Beginner/er aan werkend, Ik weet wel degelijk welke dingen ik zou moeten aanpassen om een foto te krijgen zoals ik dit wil en emt welke stand ik dit het beste kan bereiken.

- Met wat voor camera je fotografeert (compact, systeem, spiegelreflex?)
een spiegelreflexcamera, Canon 400D

- Wat je van de vragen en het niveau vindt
Vragen zijn zeker wel goed :) denk dat je hiermee best de gevorderden er tussen uit kan pikken.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:59

Ik heb sinds kort mijn D3100 (Nikon). Nouks die basiscursus fotografie wat moet je daar al voor kunnen? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:27

Hai Umeo,

Voor de basiscursus is het wel aan te raden al wat gefotografeerd te hebben met je camera, maar technische kennis hoef je nog niet te hebben. :)

Groetjes,
[***]

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:35

Ja richten-en-klikken fotografie lukt al :+ Maar het is de technische kant, het instellen... van de camera dat niet lukt...

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:04

Hallo,
Ik heb maandag m,n eerste shoot (oefen) hebben jullie eventueel nog tips en trucs?

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:40

Hallo allemaal,

ik kom even binnenvallen met een vraagje. Ik ben al een beetje door dit topic heen gebladerd, maar heb het antwoord niet kunnen vinden.

Ik heb een spiegelreflex camera van het merk Pentax (K-x). Nu ben ik al een poosje flink aan het oefenen in de wei, maar vaak mis ik net de leuke momenten, of zijn de foto's onscherp. Hoe kan ik mijn camera het allerbeste instellen om actiefoto's te maken?

Ik hoop dit jaar nog een cursus fotografie te kunnen gaan volgen. Hebben jullie nog goede tips waar je een leuke basiscursus kan volgen?

Ik zat zelf aan de school voor fotografie te denken, die bieden een basiscursus aan van 3 maanden. Alleen is die best prijzig!

Wellicht hebben jullie nog wat goede tips?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:44

Ik heb nu de Canon powershot A3350 IS, deze heeft namelijk 16 megapixels en ik vind de foto's veel minder scherp (als je inzoomt op pc heb je sneller "korreltjes", wel vaag maar gewoon de kwaliteit is minder). Ik had vroeger een Panasonic (Lumix) DMC FS3, en deze had maar 8.1 megapixels. Wat dus betekend dat deze qua kwaliteit veel minder zou moeten zijn, maar dit is helemaal niet het geval. Trouwens is het ook zo dat dit apparaat net uit garantie was, en hij plots niet meer aan wou... Ik woon in België en ben teruggegaan naar het verkooppunt (Vandenborre) en deze zeiden dat dit nutteloos zou zijn moesten we hem opsturen, want dan zouden ze hem waarschijnlijk niet eens terugsturen... Bij deze heb ik nu een stuk fototoestel en weet ik niet of deze ergens hier in België kan hersteld worden, ik weet namelijk niemand.
Heb ik de instellingen van dit nieuwe apparaat gewoon niet goed staan, of is Canon gewoon niet zo goed qua powershots tegenover Lumix? Heeft er iemand ervaringen met dat Canon toestel?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:48

Megapixels zeggen niks over de kwaliteit van je foto's, alleen over de grootte ervan.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:53

Yasmine schreef:
Megapixels zeggen niks over de kwaliteit van je foto's, alleen over de grootte ervan.

Wel zelf dit is verschillend. Want als ik foto's nam met mijn 8 megapixel toestel waren de bestanden ook veel groter, terwijl ik deze nu neem... Of heeft dit dan weer niets te maken met de grootte?

Edit : waaraan kan je dan wel aflezen wat de kwaliteit van je fototoestel is? (ja ik ben totaal geen kenner!)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:41

Ligt ook eraan hoe je de foto's wegschrijft Celia, je hebt zoveel verschillende soort bestandformaten tegenwoordig op de digitale camera's zitten.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:51

Courses schreef:
Ligt ook eraan hoe je de foto's wegschrijft Celia, je hebt zoveel verschillende soort bestandformaten tegenwoordig op de digitale camera's zitten.

Volgens mij heb ik gewoon een instelling niet goed staan, en daarom zou ik graag enkele mensen horen die er ook zo eentje hebben, maar die zijn blijkbaar niet te vinden :P!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:23

De beeldkwaliteit van de foto's heeft met name te maken met het formaat van de sensor. Met een grote sensor (zoals bijvoorbeeld met een spiegelreflexcamera) heb je een betere beeldkwaliteit dan met een kleine sensor (zoals met een mobiele telefoon of ompactcamera). Persoonlijk heb ik liever een spiegelreflexcamera uit het jaar 2000 dan een compactcamera uit 2010, als het aankomt op beeldkwaliteit.

@LindaV: Ik zie dat je nog geen reactie hebt gehad. Ik zou me kunnen voorstellen dat dat komt doordat je een vraag stelt die gemiddeld eens per twee pagina's aan bod komt :D VWB het maken van actiefoto's zou ik je dan ook willen aanraden om even de afgelopen 5 a 10 pagina's door te lezen. Heb je daarna nog (specifiekere) vragen, kun je ze natuurlijk stellen.

VWB de cursus, ik zou je natuurlijk mijn eigen cursussen kunnen aanraden... :D

http://photoguide.nl/cursussen/online-basiscursus-dslr/
http://photoguide.nl/cursussen/online-v ... rsus-dslr/

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:11

Hoi!
Ik heb een Canon Eos 1000D met standaard lens,
ik wil graag een zogenoemde ''telelens'' kan iemand mij vertellen welke ik dan het beste kan kopen?
Het is puur om fotos te maken van het rijden, wedstrijden ed. Gewoon hobby. :)