[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AvWShots

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:08

Dat klinkt niet als iets wat goed werkt, meer als een defect.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:13

Aan de camera bedoel je? Als ik de knop ingedrukt heb dan doet die super lang erover om gefocust te zijn. Hij gaat dan of groen of rood. Of ik doe natuurlijk weer iets verkeerds.

Oja ik stond wel in een binnenbak.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:41

En heb je dat buiten ook?
Dan is er volgens mij wel echt wat mis.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:45

Hier nog iemand met sony. Op dyxum.com
Zo Uit mijnhoofd gezegd, vind je reviews van de Verschillende sony Lenzen, ook tamron, sigma, minolta, allerlei lenzen voor sony a vatting. Ik gebruik zelf voor portretten kitlens of 75-300 van minolta. Ik heb voor macro 100mm minoltalens. Die vind ik op autofocus veel aan het proberen scherp te stellen, duurt even. Die gebruik ik liever met manual focus, werkt veel lekkerder.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:46

Buiten wat minder. Ik weet ook niet of ik de instellingen goed heb staan (ben pas begonnen met spiegelreflex). Welke instellingen zijn het beste in een binnenbak? En welke buiten?

Dit is buiten:
Afbeelding

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:49

Je moet je even verdiepen in de instellingen. Sluitertijd, diafragma en ISO. Ook in het scherpstellen en zelf je scherpstel punt kiezen. Zoals wel bekend is er niet zomaar even een instelling te noemen, dat is van zoveel afhankelijk en is altijd weer anders. Foto oogt niet onscherp.
Je drukt wel eerst half je knopje in? Stelt scherp en klikt dan pas door.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:51

Kan het probleem liggen dat ik hem ingedrukt houdt?

Alvast bedankt dat je me een beetje wilt helpen. :)

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:53

Helemaal ingedrukt? Of half. Hoe bedoel je precies?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:57

Ik denk dat het probleem is dat het probleem is dat ik hem volledig indruk inplaats van half indrukken en dan klikken. Snap je het een beetje? :)

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:13

Ja. Volgende keer gewoon eerst scherpstellen dmv half in te drukken en dan pas doordrukken :)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:23

Dankjewel! :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:25

Samblabla schreef:
Dankjewel! :)

Ik weet waar jij het over hebt LOL. Ik moest even diep nadenken over 'hij gaat op groen of op rood' en heb er zelfs mijn camera net bijgepakt om mijn vermoeden te bevestigen.

Jij bent een gewone digitale camera gewend en gebruikt je spiegelreflex nu op de live view!! Heb ik gelijk of niet? Je hebt hem op live view staan zodat je op je schermpje te zien krijgt wat je in beeld hebt?
Hier is een spiegelreflex niet voor bedoelt :) Het is een functie die erop zit voor als je echt in zo'n hoek wil fotograferen dat je absoluut niet door de zoeker kán kijken, maar de functie is erg traag.

Oke, als ik ongelijk heb sta ik nu voor l*l haha, maar kan bijna niet missen met je groen/rood verhaal :)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:30

Ja ik herken het! Haha precies wat je zegt!
Hoe kan ik dit oplossen/weg halen en meerdere tips?
Mag ook per pb. Ik ben juist degene die voor l*l staat. :')

Canon:
Citaat:
Live View-opname is geschikt voor het maken van opnamen van stilstaande onderwerpen die niet bewegen.

En ik ben juist bewegende paarden het fotograferen. :')

Wat voel ik me nu dom. Zal wel zijn dat het niet lukt hahahaha. :+

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:32

Samblabla schreef:
Ja ik herken het! Haha precies wat je zegt!
Hoe kan ik dit oplossen/weg halen en meerdere tips?
Mag ook per pb. Ik ben juist degene die voor l*l staat. :')

Je spiegelreflex camera is niet bedoelt om op het schermpje te kijken als je de foto maakt. Je moet dus de live view uitzetten/niet aanzetten, maar door je zoeker kijken als je een foto maakt. Dat is eventjes wennen, maar geloof me, dat went snel genoeg. De enkele keer dat ik van iemand een compact camera in mijn handen gedrukt krijg sta ik standaard met dat ding tegen mijn gezicht gedrukt om vervolgens te constateren dat ik niks zie omdat er geen zoeker is LOL.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:33

Ik ga morgen gelijk eens oefenen en kijken of het zo beter gaat. :D

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:35

Samblabla schreef:
Ik ga morgen gelijk eens oefenen en kijken of het zo beter gaat. :D

Zal ongetwijfeld een heel stuk schelen, haha, op welke stand fotografeer je nu?

Oh en houd er rekening mee dat scherpe foto's maken in de binnenbak héél veel van je apparatuur vraagt en zelfs met erg dure apparatuur nog heel moeilijk tot onmogelijk kan zijn.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:55

Ik maak nu foto's met AV. Is dit een goede stand?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 00:07

Samblabla schreef:
Ik maak nu foto's met AV. Is dit een goede stand?

Dat is een uitstekende stand, mijn lievelingsstand haha, maar dan is het natuurlijk wel belangrijk dat je weet hoe je hem in moet stellen.
Diafragma op f4 of eventueel 5.6 (als je genoeg licht hebt) zou ik mee beginnen en ISO starten op 200 (buiten bij goed weer). Nu even kijken welke sluitertijd je camera aangeeft als je op je onderwerp gericht bent. Deze zou bij een bewegend paard toch minstens 1/500e moeten zijn, ik pak liever nog 1/1000e als dat haalbaar is. Haal je dat niet dan moet je ISO omhoog.

En pest jezelf niet met binnenbakken tot je echt weet hoe je het maximale uit je apparatuur kan halen qua belichting, anders wordt je daar gewoon echt niet vrolijk van.

Edit: zorg dat je focus mode op ai servo staat en niet op ai focus. Je scherpstelling volgt dan als het ware je bewegende onderwerp zolang jij die knop half ingedrukt blijft houden.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 08:45

Ah kijk hier heb ik iets aan. :) dankjewel ik zal er eens aan de slag mee gaan. Weer een heleboel geleerd. :D

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:51

Horsefreak schreef:
Hier nog iemand met sony. Op dyxum.com
Zo Uit mijnhoofd gezegd, vind je reviews van de Verschillende sony Lenzen, ook tamron, sigma, minolta, allerlei lenzen voor sony a vatting. Ik gebruik zelf voor portretten kitlens of 75-300 van minolta. Ik heb voor macro 100mm minoltalens. Die vind ik op autofocus veel aan het proberen scherp te stellen, duurt even. Die gebruik ik liever met manual focus, werkt veel lekkerder.

Bedankt voor je reactie! Ik heb eens op die website zitten neuzen, maar ik heb echt geen idee welke lens aansluit bij mijn interesses... :(

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:15

Qua bereik en mm die handig zijn, maakt het merk niet uit. Ik fotografeer niet specifiek veel van een of ander. Laatste tijd veel bollenvelden gedaan met mijn 11-18 van sony. En ook wel met die lens paarden en hond tussen de bollen. Laatst in binnenbak met sigma 50-150 2.8 gefotografeerd, ik vind dat hele fijne lens, wel zwaar maar licht sterk en persoonlijk was ik blij met resultaat, soms een bewegend been.
75-300 Van minolta vind ik erg fijne telelens voor in dierentuin bv. Voor portret moet je met die lens alweer veraf gaan staan. Ook macro's van vlinders vind ik goed lukken met deze lens.
16-105 Van sony Vind ik ook leuke allround lens, groothoek en wat tele, ideaal
Om mee te nemen op een wandeling en de rest lekker thuis te laten.
Qua mm weet ik het ook niet goed, ik weet niet wat de andere hier adviseren. Dan kan je op dyxum misschien met beoordelingen kijken welke lens bij jou past.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:36

Horsefreak schreef:
Qua bereik en mm die handig zijn, maakt het merk niet uit. Ik fotografeer niet specifiek veel van een of ander. Laatste tijd veel bollenvelden gedaan met mijn 11-18 van sony. En ook wel met die lens paarden en hond tussen de bollen. Laatst in binnenbak met sigma 50-150 2.8 gefotografeerd, ik vind dat hele fijne lens, wel zwaar maar licht sterk en persoonlijk was ik blij met resultaat, soms een bewegend been.
75-300 Van minolta vind ik erg fijne telelens voor in dierentuin bv. Voor portret moet je met die lens alweer veraf gaan staan. Ook macro's van vlinders vind ik goed lukken met deze lens.
16-105 Van sony Vind ik ook leuke allround lens, groothoek en wat tele, ideaal
Om mee te nemen op een wandeling en de rest lekker thuis te laten.
Qua mm weet ik het ook niet goed, ik weet niet wat de andere hier adviseren. Dan kan je op dyxum misschien met beoordelingen kijken welke lens bij jou past.

Bedankt voor je uitgebreide reactie :) Ik had al wat lenzen bekeken op dyxum, maar blijkbaar heb ik een dure smaak haha. De meeste lenzen zijn zo'n 2 tot 4 keer mijn budget! ;)

Edit; de sigma 50-150 f2.8 ligt bijvoorbeeld boven mijn budget.
Ik heb trouwens geen stabilisator nodig, want die heeft mijn body al

Nog een edit; zou de Sony 18-135 f3.5-5.6 iets voor mij zijn? Of de Sony 75-300 f4.5-5.6? Al vind ik bij de tweede het diafragma vrij 'klein'. Zijn dit geschikte lenzen voor sport en portret foto's? :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:58

Samblabla schreef:
Ah kijk hier heb ik iets aan. :) dankjewel ik zal er eens aan de slag mee gaan. Weer een heleboel geleerd. :D

Ik ben heel nieuwsgierig of je nog aan het fotograferen bent geweest en of je nu meer te spreken bent over de resultaten van je nieuwe lens :D

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:31

Ja zekers heb ik geoefend en wat een verschil! <3
Het was even wennen om via de zoeker foto's te maken maar nu ben ik er wel aan gewend. De foto's zijn ook vele malen beter. :D

Ik moet iets aan mijn timing doen en leren om de oren niet te vergeten op de foto's maar ik ben best wel blij met deze foto.

Afbeelding

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:56

Wat fijn dat het nu een stuk beter ging!! Fijne kleuren en contrast heeft deze lens he?
Nu niet blind blijven vasthouden op die instellingen die ik je gegeven heb hoor. Het loont echt om je zelf te gaan verdiepen in sluitertijd/diafragma/ISO. Zodat je in lastiger situaties ook geheel handmatig kan gaan instellen en zelf kan gaan inschatten hoe je instellingen moeten zijn en wat je aan kan passen als het mis gaat. Op internet is een hoop goede informatie hierover gratis beschikbaar, maar als het bij je past en je hebt er geld voor kan je ook overwegen om een foto cursus te volgen om de basis onder de knie te krijgen :)