[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:08

ISO knop zit bij mijn D3100 wel op de body :) vreemd als dat dan niet bij de D5100 is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:09

Huh echt, dat verbaast mij ook dan! Zag niet zo snel de tekst iso op de body, dus ik vroeg de verkoper en hij zei dat ik daar het menu voor moest gebruiken. En daar moest ik redelijk in graven!
Nog een keertje checken dan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:10

Bagheera_206 schreef:
Nueve schreef:
Vanmiddag de D5100 in handen gehad.. Vond 'm helaas toch een beetje tegen vallen. Weinig knopjes op de body! Je moest flink graven voor iets behoorlijk cruciaals als de iso-waarde.. Jammer!

ISO zit vanaf de 550D onder 1 knop. 1x indrukken en dan kun je met het wieltje aanpassen. Ik weet niet hoe het bij Nikon zit... := Heb je de Canon 600D ook in je handen gehad of wil je perse Nikon?

600D wel in handen gehad, daar zitten inderdaad meer knopjes op, pluspunt voor Canon :j Dus absoluut niet dat ik per se een Nikon wil, nee. Canon kon ik helaas niet uit proberen!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:11

In Menu kan ik het inderdaad ook doen. Staat bij mij ook geen ISO op knopje maar *ff kijken* fn

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:16

Op mijn D3000 moet je ook in het menu graven indd mijn D300 heeft een iso knopje :j Maar die heeft ook veeeeeeel meer knopjes als de D3000 :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:18

Nee joh Richard gek, zelfs de 400D had al een ISO-knop ;) Sterker nog, ik kan me niet herinneren dat de 350D er geen had. De knop zat toen op een andere plek, maar was er wel degelijk.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:25

Nouks schreef:
Nee joh Richard gek, zelfs de 400D had al een ISO-knop ;) Sterker nog, ik kan me niet herinneren dat de 350D er geen had. De knop zat toen op een andere plek, maar was er wel degelijk.

Allemaal van voor mijn tijd. _O- Maar ISO is idd iets wat je snel wilt kunnen aanpassen en meestal wel dedicated knop voor op de body. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:27

Behoorlijke faal van Nikon dan := Lees nu wel ergens dat je de function button kunt aanpassen naar ISO, maar wat gaat er dan verloren van de function button? :+

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:28

oooh, is dat waar FN voor staat :Y) bij mij stond ISO daar altijd al onder en mis als enige soms het knopje om witbalans te veranderen :P

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:30

Gianti schreef:
oooh, is dat waar FN voor staat :Y) bij mij stond ISO daar altijd al onder en mis als enige soms het knopje om witbalans te veranderen :P

Pas jij de witbalans dan zo vaak aan? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:31

Ik wel, bijna net zo vaak als de ISO :D (ISO soms nog gedurende een shoot, maar beiden altijd voor ik begin met fotograferen)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:33

Nouks schreef:
Ik wel, bijna net zo vaak als de ISO :D (ISO soms nog gedurende een shoot, maar beiden altijd voor ik begin met fotograferen)

Bij mij staat hij 9 vd 10 keren op automatisch. := Behalve als ik optredens aan het fotograferen ben.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:40

Hi! :) Ik heb een EOS 400D uit 2007 (eind 2007), met een standaard lens, 18-55mm, gelijk met de body gekocht, dus ook 2007.
Verder heb ik er een zoomlens, 75-300mm, bijgekocht in 2008 in New York, wat er verder niet toe doet, maar dan weet ik wanneer :+ .

Nu is mijn vraag, ik vind mijn foto's niet optimaal (meer). Mogelijk door hogere eisen nu dan voorheen, of door achteruitgang van mijn camera of lenzen.
Welke kan ik dan het beste vervangen denken jullie? Een nieuwe body, of een nieuwe lens? En, welke dan en waarom?
Ik wil voornamelijk mijn twee honden, mijn paard en honden en paarden van anderen fotograferen.

Edit; laat duidelijk zijn dat ik geen geldboom in mn tuin heb staan en dus maar één kan vervangen, anders had ik wel een nieuwe body + lens gekocht :Y)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:43

Loiz schreef:
Hi! :) Ik heb een EOS 400D uit 2007 (eind 2007), met een standaard lens, 18-55mm, gelijk met de body gekocht, dus ook 2007.
Verder heb ik er een zoomlens, 75-300mm, bijgekocht in 2008 in New York, wat er verder niet toe doet, maar dan weet ik wanneer :+ .

Nu is mijn vraag, ik vind mijn foto's niet optimaal (meer). Mogelijk door hogere eisen nu dan voorheen, of door achteruitgang van mijn camera of lenzen.
Welke kan ik dan het beste vervangen denken jullie? Een nieuwe body, of een nieuwe lens? En, welke dan en waarom?
Ik wil voornamelijk mijn twee honden, mijn paard en honden en paarden van anderen fotograferen.

Edit; laat duidelijk zijn dat ik geen geldboom in mn tuin heb staan en dus maar één kan vervangen, anders had ik wel een nieuwe body + lens gekocht :Y)

@Lois: Wat is jouw budget?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:50

Als je het gevoel hebt dat de combi niet meer optimaal presteert, zou ik eerst eens beginnen om na te gaan waaraan dat ligt. Dat kan heel eenvoudig door jouw objectieven op een andere camera (van een kennis?) te plaatsen of door eens een ander objectief (opnieuw: van een kennis?) op jouw camera te plaatsen. Dan kom je er wel achter waar het precies mis gaat.

Als wij je hier aanraden een nieuw objectief te kopen terwijl het probleem in de body zit of vice versa, dan wordt niemand blij ;)

Wat je natuurlijk ook altijd mag doen is eens wat voorbeeldjes posten. Wie weet wat voor info die al geven.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:50

Uhm, niet heeel veel dus, niet zoveel dat ik beide kan vervangen ;)
Waar dacht je aan, en in welke prijsklasse valt dat? Ik heb eigenlijk geen idee, heb genoeg, maar ik weet niet tot hoever ik dat wil uitgeven
aan een camera/lens enzo, vooral ook omdat ik nu weinig meer fotografeer, maar dat ook mede doordat de kwaliteit gewoon nooit wauw word
denk ik, motivatie is beetje verloren :+

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:54

Dat is inderdaad wel een idee. Mijn ouders hebben een nieuwer model Canon, dus die ga ik wel even vragen of ik die eens mag lenen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:55

Loiz schreef:
Dat is inderdaad wel een idee. Mijn ouders hebben een nieuwer model Canon, dus die ga ik wel even vragen of ik die eens mag lenen.

En dan ook mss even hun lenzen op jouw 400D uitproberen? :=

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:59

Lens :+ Volgens mij hebben ze dezelfde standaard lens als mij. Hoe kan ik ze dan t beste 'vergelijken'? Allebei tzelfde instellen en dat
verschillende keren doen en dan t verschil bekijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:30

Ja dat is ideaal natuurlijk, als je ze echt 1 op 1 naast elkaar kunt gebruiken. Camera op statief (als je die hebt, of ergens een plekje markeren ofzo?) en dan bijvoorbeeld met jouw camera en jouw kitlens:

- Eerst op 18mm en diafragma F5.6
- Dan op 18mm en diafragma F22
- Dan op 55mm en diafragma F5.6
- Dan op 55mm en diafragma F22

En dan hetzelfde met hun camera en jouw kitlens, en dan nog een keer met jouw camera en hun kitlens.

Dan zou je het echt ideaal kunnen vergelijken.

Maar ook in een praktijksituatie kun je vaak al veel merken, als achteraf gevoelsmatig de foto's "beter" zijn met hun kitlens dan ze met de jouwe zouden zijn geweest vertelt dat natuurlijk ook al veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:42

Volgens mij zou ik dan veel te gevoelig zijn voor het placebo effect, haha :P Maar wel relaxed dat je ook eventjes een andere camera/lenzen kunt uitproberen!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:04

placebo effect?

Ik heb heel wat foto's gemaakt, ben ze even aan het uploaden, want ik heb toch echt even jullie hulp nodig als leek :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:06

Loiz schreef:
placebo effect?

Ik heb heel wat foto's gemaakt, ben ze even aan het uploaden, want ik heb toch echt even jullie hulp nodig als leek :+

Dat ik onbewust bevooroordeeld ben ofzo :P

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:14

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:19