[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mossel

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:52

armen tegen m,n zij heb ik het alleen nog maar meer := en muurtjes en paaltjes heb je ook niet overal, en een statief kan ik ook niet overal gebruiken. Kortere sluitertijd wil ook niet altijd ivm belichting :=

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:33

Het zijn toch echt de beste manieren. Er zijn wel hulpmiddelen te koop bij een professionele foto/videozaak die je om je middel bevestigd en daarop je cam, maar die zijn best prijzig.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:36

Neuh ik ga er niet onnodig veel geld aan uit geven. Zal best dat dat de beste manieren zijn maar de mogelijkheid is er niet altijd :) Dus wordt dan maar veel oefenen :)

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:54

Iemand nog een antwoordje op mijn vraag over de zonsondergang foto's? :o

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:58

hoe doe ik de zelfontspanner aan???
op een nikon d90.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:13

@Mossel: Proberen niet teveel in en uit te ademen als je een foto maakt, dit kan ook voor onscherpte zorgen ;)

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:23

in de handleiding staat hoe ik hem op timer zet. dat heb ik nu gedaan,
maar als ik dan een foto wil maken, maakt ie hem niet... hij klikt niet, hij maakt niet.
ik snap er niks van

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:41

@ horseees: is het mogelijk om je camera op zonsondergang te zetten en je flitser uit te schakelen?

Ik heb vorig jaar met mijn compact mooie foto's van de zonsondergang genomen, gewoon op automatische stand, maar wel flitser uitgeschakeld.

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:03

tesseke: Dat is meestal het probleem.. Als ik hem op zonsondergang zet flitst hij, dus daar gaat je effect. Ik heb ook een scene avond, zonder flits, maar dat wordt dan weer heel wazig..

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:25

horseees schreef:
tesseke: Dat is meestal het probleem.. Als ik hem op zonsondergang zet flitst hij, dus daar gaat je effect. Ik heb ook een scene avond, zonder flits, maar dat wordt dan weer heel wazig..

En kan je de flits volledig uitschakelen? Dus dat die in geen enkel programma meer flitst.

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:44

Hallo allemaal!
Heeft iemand ervaringen met fujifilm finepix s1500?
Ik heb deze camera nu een jaar maar ik snap hem nog niet helemaal, heeft iemand mischien handige tips?
Uit het boekje word ik niet veel wijzer en om internet ook niet, of het staat in zulke moeilijke termen dat ik het nog niet begrijp.
Ik gebruik de camera voor de hobby, af en toe zitten er hele scherpen en mooi belichte foto's bij en somige zijn overbelicht en wat wazig, tewel hij gewoon op de zelfde stand staat. Mij lijkt het ook wel leuk om door de tijd een spiegelreflex 'kop' te kopen. maar ik weet niet of dta hier bij kan of meteen een nieuwe camera te moetten kopen?

Kan iemand mij hier meer over vertellen?
Alvast bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:45

Wat bedoel je precies met een "spiegelreflex 'kop'"?

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:53

Dat heet een "objectief" of in gewonemensentaal een "lens".

Objectieven kunnen alleen op camera's waarbij je de lens kunt verwisselen. Dat kan met jouw camera niet ;)

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:56

oke bedankt, stom had ik zelf ook wel kunnen bedenken die naam hahaha.
heb jij zelf geen ervaring met deze camera?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:04

Nee, ik heb nooit met je camera gewerkt. Wel zijn de techniek en de termen eigenlijk bij iedere camera heel erg hetzelfde, dus wat dat betreft zou het niet uit moeten maken en zou je misschien ook van mensen met een andere camera prima tips moeten kunnen krijgen.

Wel denk ik dat daarvoor je vraag wat concreter gesteld zou kunnen worden. Het is nu wel erg algemeen (ik kan er niet uit opmaken naar wat voor informatie je op zoek bent).

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 19:12

Heeft iemand hier toevallig ervaring met flitsers van het merk Beam? Mijn flitsers zijn van dit merk maar ik kan er helemaal niks over vinden, is een Nederlands merk want tegenwoordig niet meer bestaat maar het lijkt ook helemaal van de aardbodem verdwenen te zijn...

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 19:57

tesseke schreef:
horseees schreef:

En kan je de flits volledig uitschakelen? Dus dat die in geen enkel programma meer flitst.

Nee, dat kan niet.

Fizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:54

Ik heb vorig jaar een aantal mensenportretten gemaakt, gewoon mooi scherp, ik gebruikte hiervoor de standaarinstellingen.

Maar toen ben ik begonnen met paarden te fotograferen, ook op de automatische instellingen en opzich vind ik de foto niet lelijk, maar hij is gewoon niet scherp!

Ik ben nu inmiddels ook met de creatieve instellingen bezig, en heb me met fotoboeken goed ingelezen.

Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat de foto echt goed scherp wordt?
Ik fotografeer met een Canon 50D en een 70-300mm lens.

http://img831.imageshack.us/img831/3094/img0812jv.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:18

Hé Fizz,

In totaal drie dingetjes die me opvallen:

- De foto lijkt inderdaad nergens echt scherp. Dit zou goed beweging kunnen zijn (zie ook de gesp onder z'n kin), maar dan nog ben ik het met je eens dat dit scherper moet kunnen. Het zou kunnen zijn dat (de combi van je camera met) je objectief wat last heeft van frontfocus. Dat houdt in dat de lens net iets voor je onderwerp scherpstelt in plaats van er op. Om dit te verhelpen kun je micro adjustment toepassen met de 50D. Dat zit verstopt in de custom functies van de camera.

- De sluitertijd is erg lang. Als een paard volledig stil staat en jij een vaste hand hebt hoeft een sluitertijd van 1/60 geen probleem te zijn, maar je loopt met een dergelijke sluitertijd een groot risico op bewegingsonscherpte. In dit geval (je zit al op ISO 1600) kan ik me voorstellen dat het nu eenmaal een erg grauwe dag was, dus dat je er ook weinig meer aan kon doen... Maar gezien de beweging op de gesp was je sluitertijd dus eigenlijk al te lang.

- Hele hoge ISO brengt wel een vermindering in detail/scherpte met zich mee, maar dat zou niet in deze mate moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:53

Mag ik jullie eens om feedback vragen? Ik ben bezig een test op te stellen waarmee je kunt bepalen of je genoeg basiskennis hebt om je aan te melden voor de vervolgcursus (in plaats van de basiscursus). Met de opmaak ben ik nog bezig, maar inhoudelijk ben ik al erg benieuwd wat jullie ervan vinden.

Graag hoor ik van jullie:

- Hoe je je eigen niveau zou omschrijven
- Met wat voor camera je fotografeert (compact, systeem, spiegelreflex?)
- Wat je van de vragen en het niveau vindt

Bovendien ben ik nog aan het nadenken over een twaalfde (en laatste) vraag, suggesties zijn welkom :)

http://photoguide.nl/cursussen/online-v ... rsus-quiz/

Alvast bedankt!

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:04

Nouks:
- Ik vind mijn niveau wel redelijk, ik doe een opleiding fotografie dus ben nog hard in de leer.
Vind wel dat ik al heel erg trots mag zijn op de foto's die ik maak. :)
- Ik fotografeer met een spiegelreflex, de Nikon D70. Daarbij heb ik buiten de standaard lens nog de 55-200mm, f/4.5-5.6 en 50mm f/1.8 en nog enkele lenzen die ik kan lenen van mijn vader en van school.
- Ik vind de vragen wel goed, het is gewoon de basis.

1 dingetje, ik had 3 vragen fout gerekend, nu ik de antwoorden terug kijk zie ik dat de antwoorden fout zijn doorgekomen, dus dat ik ze goed had gehad als het niet fout was gegaan.
Hopelijk snap je wat ik bedoel. :)

Wel leuk om zo'n test te doen.
Ik had buiten die 3 vragen, die dus eigenlijk goed hoorde te zijn, ze allemaal goed. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:10

Hé Suzanne,

Wat je precies bedoelt met "fout gerekend" begrijp ik niet helemaal :) Bedoel je dat je antwoord fout was, terwijl je er zelf van overtuigd bent dat het antwoord dat je gekozen hebt correct zou moeten zijn? Zou je in dat geval eens kunnen vertellen over welke vragen het gaat, en welke antwoorden je had gegeven?

Bedankt voor je reactie iig :D

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:20

- Hoe je je eigen niveau zou omschrijven
Ik ben beroeps fotograaf, ik denk behoorlijk gevorderd ;-)

- Met wat voor camera je fotografeert (compact, systeem, spiegelreflex?)
spiegel

- Wat je van de vragen en het niveau vindt
Prima hoor! Ik denk dat dit voldoende indicatie moet geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:26

Hoi Amarach, bedankt voor je reactie. Kreeg jij als advies dat je je met een gerust hart kon aanmelden voor de vervolgcursus?