[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 01:18

Samblabla schreef:
Is het verschil tussen de 70-300 en 70-200 f4 echt zo groot?
Nouja voor die €100 euro verschil kan ik ook dan net zo goed die tweede pakken. :)
Weten jullie of ik die in de mediamarkt kan uitproberen? Of moet ik daarvoor naar de fotograaf gaan?

Het verschil tussen de 70-300 en 70-200 is echt groot!
Het is eeuwig zonde als je de 70-300 koopt.

Sani

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 07:04

In Hengelo hebben ze hem naar mijn weten niet liggen. Daar hebben ze dacht ik alleen een tamron 70-200 2,8, maar die is buiten budget. :')

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 08:22

Oh dan ga ik zometeen eens even bellen naar mediamarkt. :) dankjulliewel. Dan ga ik op aanraden van jullie voor de 70-200 f4. :)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:40

Top idee, heb hem nu een weekje en weereld van verschil echt heerlijk!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:53

Samblabla schreef:
Oh dan ga ik zometeen eens even bellen naar mediamarkt. :) dankjulliewel. Dan ga ik op aanraden van jullie voor de 70-200 f4. :)

Daar ga je geen spijt van hebben!

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:38

Zo ik heb geluk! 6 mediamarkten gebeld en konden ze niet bestellen. Me moeder me overgehaald toch gegaan en de medewerkster had canon gebeld en ze hadden er nog 30 voorradig in europa en ik heb vandaag een besteld. :) volgende week krijg ik hem.

Dankjullie!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:22

Hoi allemaal :D

Ik ben nu al een hele tijd aan het fotograferen en nu alles weer wat 'serieuzer' begint te worden wat betreft het aanbieden van shoots ben ik toch op zoek naar een betere lichtsterke lens. Ik heb een Nikon D3000 met een 55-300mm (f/4.5) telelens.

Ik wil toch graag onder de €1000 blijven... En kwam deze tegen. Is dit een fijne lens voor allround paardenfotografie?
http://www.fotokonijnenberg.be/tamron-7 ... ld-nikon-1

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:25

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:35

De tamron heeft als eigenschap dat deze snel scherpstelt maar erg zacht is, onscherpte heeft. De sigma is scherp maar heeft een beroerde autofocus.

Zelf heb ik een 50-150 2.8 ex ds os hsm van Sigma. Een ontzettend goedbewaard geheim, een heel fijne lens, maar lastig te krijgen. Sigma maakt hem niet meer.

Op jouw camera zal dit een 75-225 zijn ivm de crop factor.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 23:11

Bedankt voor de reacties!

Zou het verstandig zijn om als lichtsterke lens ééntje te nemen met vaste brandpuntafstand (85mm)? Ik doe namelijk vnl portretfotografie, van dieren (paarden) weliswaar. Ben echt absoluut een leek nog wat objectieven betreft maar kwam wel deze tegen. Een echte Nikkor omdat ik toch een beetje huiverig ben om een Tamron/Sigma aan te schaffen nu...

http://www.fotokonijnenberg.nl/nikkor-af-s-85mm-f1-8-g

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 23:31

billionache schreef:
Bedankt voor de reacties!

Zou het verstandig zijn om als lichtsterke lens ééntje te nemen met vaste brandpuntafstand (85mm)? Ik doe namelijk vnl portretfotografie, van dieren (paarden) weliswaar. Ben echt absoluut een leek nog wat objectieven betreft maar kwam wel deze tegen. Een echte Nikkor omdat ik toch een beetje huiverig ben om een Tamron/Sigma aan te schaffen nu...

http://www.fotokonijnenberg.nl/nikkor-af-s-85mm-f1-8-g

De professionele series van Tamron (even teruglezen of zoekfunctie, wordt ergens eerder in dit topic uitgelegd) zijn de moeite waard om voor te gaan.

Voordeel van vaste lenzen is dat ze, relatief, erg lichtsterk zijn bij hele schappelijke prijzen. Zo raar is die keuze dus helemaal niet.
In mijn chemische periode had ik (en heb nog steeds) een leuk arsenaal aan lenzen, maar als het serieus werd (ook qua licht) had ik een 50mm f1.4 erop. Ik ging door waar vrijwel iedereen af moest haken.......

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 23:39

Zelf vind ik een lens met een vast brandpunt niet prettig bij paarden. Jouw benen zijn de zoom en met een niet meewerkend en beweeglijk object ben je te langzaam en te beperkt in je mogelijkheden. Daarnaast fotografeer ik al snel tussen de 100 mm en de 200 mm en moet je met een 85 mm lens er te dicht op gaan zitten. Dit is mijn mening, het kan gerust zijn dat anderen andere voorkeuren hebben.

Je zegt een 55-300 te hebben, heb je ook een 18-50? Zo niet, mis je deze afstand in je werk? Heb je persee die 300 mm nodig of is 200 genoeg? Je wilt een lager F-getal, waarom? Heb je dit echt nodig in je werk? Wil je nog meer dingen, behalve paarden, doen? Reizen bijvoorbeeld? Allemaal dingen die je jezelf af kunt vragen.

Sigma heeft er zeker goede lenzen tussenzitten. De 50 mm 1.8 (op jouw camera 75mm) en de 50-150 hierboven winnen het van de Nikkor. Het is zoeken en vergelijken. Tamron ben ik zelf geen fan van, die voldoen niet aan mijn wensen, ook de professionele series niet. Ook Tokina heeft er leuke lenzen tussenzitten (100mm macro en hun groothoeklens zijn mooi)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 00:18

Ik focus enkel op het fotograferen van honden en paarden. Mijn f4.5 schiet hierin soms tekort, in die zin dat ik bij zeer bewolkt weer soms m'n sluitertijd of ISO omhoog moet gooien om nog min of meer lichte foto's te krijgen, waardoor ik aan scherpte of kwaliteit verlies. Het liefst zou ik een teleelens kopen (70-200mm bijvoorbeeld) met f2.8 of lager, maar die gaan al gauw richting de 2000 euro...

Wat het bereik van mijn 55-300 betreft ben ik best tevreden. Ik ga niet vaak naar de 300 maar bv bij wedstrijden waar ik mezelf niet in de ring zelf kan opstellen is het wel handig.

De reden waarom ik naar objectieven met vaste brandpuntafstand kijk nu is omdat die binnen mn budget passen en bivendien nog lichtsterker zijn. Bij portretfoto's zit ik toch vaak rond de 100mm te fotograferen. Het lijkt me fijn om die dan in 'noodgevallen' te gebruiken als ik er niet kom met mn huidige lens door bv bewolking :-)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 09:16

Als je voornamelijk op 100 mm fotografeert, gaat een 70-200 2.8 je niet veel helpen. Op jouw camera wordt dit een 105-300 mm lens, het lijkt me dat je je dan erg beperkt. Dan ben je gedwongen om altijd ver van je object af te gaan zitten.

Dat is het nadeel aan 2.8 lenzen op jouw camera, ze zijn allemaal gebouwd voor fullframe camera's. Die factor moet je wel meenemen. Kijk anders eens naar de sigma 50-150 2.8 met optical stabilisation. Deze lens heb ik en ben er zeer tevreden mee. Dit is een 75-225 mm op jouw camera, ideaal eigenlijk. Prijs varieert tussen de 740 en 850. Hij is uit de handel, maar wordt nog wel her en der verkocht. Ik weet dat arts en crafts in België hem heeft.

De reden waarom ik vraag naar verdere doelen, deze lens is zwaar en neem je niet zomaar even mee op vakantie. Daar heb ik andere lenzen voor, deze lens is puur voor het portret en actie werk op locatie aangeschaft door mij.

Lenzen met vaste brandpuntsafstand bij paarden.... Ik kan er niets mee, ik word daarmee te veel beperkt.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:12

@Maaikemuis, ik snap jou niet zo goed. Iedereen met een crop camera is gewend aan de mm benoeming op die crop camera. Voor zover ik weet is 100mm op een 55-300 precies hetelfde als 100 mm op een 70-200. Dat dat anders uit pakt op cropcamera of fullframe dat weet ik, maar volgens mij reken jij nu onnodig om.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:20

Een vriendin van mij twijfelt tussen een nikonD3100 en canon 1100d.
Zelf ben ik volledig van de Canon, maar weet wel dat de Nikon body iets beter is.
Wat voor mij wel een punt is, is dat je bij Canon als uitbreiding van je kitlens voor 160euro al een 55-250 hebt. Heeft Nikon ook zo iets?
Ze gebruikt het vooral voor vakantie kiekjes en dat soort dingen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:48

Alwiene schreef:
@Maaikemuis, ik snap jou niet zo goed. Iedereen met een crop camera is gewend aan de mm benoeming op die crop camera. Voor zover ik weet is 100mm op een 55-300 precies hetelfde als 100 mm op een 70-200. Dat dat anders uit pakt op cropcamera of fullframe dat weet ik, maar volgens mij reken jij nu onnodig om.

Nee, naar mijn weten niet. 100mm op de lens is en blijft 100mm, maar op de camera maakt het een wezenlijk verschil. Als ik op 100mm schiet met mijn 18-200 lens die voor een DX formaat is gemaakt, zoom ik veel minder ver in dan wanneer ik schiet op 100 mm met mijn 50-150 lens die gemaakt is voor een FX camera.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:07

maaikemuis schreef:
Alwiene schreef:

Nee, naar mijn weten niet. 100mm op de lens is en blijft 100mm, maar op de camera maakt het een wezenlijk verschil. Als ik op 100mm schiet met mijn 18-200 lens die voor een DX formaat is gemaakt, zoom ik veel minder ver in dan wanneer ik schiet op 100 mm met mijn 50-150 lens die gemaakt is voor een FX camera.

Je maakte me aan het twijfelen dus ben even gaan Googlen, maar het lijkt erop dat ik toch echt gelijk heb hoor. De genoemde MM zijn allemaal hetzelfde, of je nu een lens bedoelt voor FX of voor DX hebt. Het is niet zo dat ze bij een DX de boel al omgerekend hebben naar de crop factor van de camera waar hij voor bedoelt is. Een FX lens op 100mm zou dus op een crop body precies hetzelde effect moeten hebben als een DX lens op diezelfde crop body. Dat die 100mm van de FX wat anders is op een FF is uiteraard wél het geval.
Dat betekent dat je dus niet ineens moet gaan omrekenen als je van een DX naar een FX lens overstapt omdat je je dan dus juist wél verkijkt op wat je krijgt :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 16:04

Nieuwsgierig als ik dan ben, ben ik het gelijk even uit gaan proberen. Je hebt gelijk! Toch weer wat geleerd op de zondagochtend ;)

Ik weet trouwens wel waar mijn verwarring vandaan komt. Op fullframe kom je met een DX lens wel in de problemen. Ik had aangenomen dat het andersom ook het geval zou moeten zijn.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:35

maaikemuis schreef:
Nieuwsgierig als ik dan ben, ben ik het gelijk even uit gaan proberen. Je hebt gelijk! Toch weer wat geleerd op de zondagochtend ;)

Ik weet trouwens wel waar mijn verwarring vandaan komt. Op fullframe kom je met een DX lens wel in de problemen. Ik had aangenomen dat het andersom ook het geval zou moeten zijn.

Een DX lens zal inderdaad op fullframe niet goed functioneren :) Maar fijn om te horen dat jouw experiment hetzelfde resultaat heeft opgeleverd, weten we het in ieder geval 100% zeker nu :D

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 19:35

kan een van jullie mij misschien wijze raad geven. mijn kitlens is kapot gegaan in turkije heb het ook gemeld bij mijn verzekering en heb 21 euro terug gekregen. maar hierbij is hij dus nog niet gemaakt en ik heb geen flauw idee wat er kapot is en hoe het is gebeurd.. nu gaat mijn schoonbroer er even naar kijken want die heeft daar wel verstand van maar nu weet ik dus niet of ik dus een nieuwe kitlens zal kopen of een 50 mm lens. want die wil ik namelijk ook wel heel graag hebben.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:54

Zo eindelijk heb ik de 70-290 f4. Maar nu heb ik een probleem.. Wat is ft/m gedoe met 1.2 1.5 2 enzo.
En hoe komt het eigenlijk dat als ik een foto wil maken en op het bewegend bewegend paard dat hij pas na 1 heel rondje rennen (als het paard rent ;) ) ik pas een foto kan maken? Hij probeert hem scherp te stellen maar gaat heel langzaam.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:06

Staat je autofocus wel aan? Het schuifje op je camera met AF en M moet op AF staan.

Ft/m is op hoeveel meter/foot de lens scherpstelt. Dit is als je dit automatisch zet niet zo interessant.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:36

Hee bokkers,

Ik wil van de zomer graag een nieuwe lens kopen voor op mijn Sony Alpha 58. Nu heb ik een aantal pagina's in dit topic meegelezen, maar ik zie vooral mensen met een Canon of Nikon body, en ik heb een Sony :D
Dus vandaar mijn vraag: Welke lens past bij mij én past bij mijn body? :)
Ik fotografeer graag portretten, maar ook actiefoto's. Ik fotografeer zelden binnen. Macro vind ik ook erg leuk om te doen.
Mijn budget ligt rond de 400 euro.

Alvast bedankt! :)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:53

Ja had hem al op af gezet. :)

Maar dan richt ik me lens, dan volg ik het voorwerp en daarna wordt die na een paar seconde pas gefocust en is het moment wat ik vast wil leggen verdwenen. Ik zal straks wel even een foto posten met wat ik bedoel. Oja en soms krijg ik ook inplaats van een groen hokje een rood hokje.