[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:15

IloveAnoukje schreef:
Hallo,
omdat ik bijna jarig ben, ben ik aan het rond kijken naar een nieuwe lens.
gewoon omdat ik mooiere plaatjes wil
ik heb nu de 55-200 nikon
welke raden jullie me aan?
ik kijk veel op mp
mijn budget is ongeveer rond de 350 euro

Als ik jou was zou ik doorsparen voor een hele nieuwe body. De Media Markt heeft heel vaak goede aanbieding
waar je 2 lensen bij krijgt, een standaard en een redelijke zoomlens.

En anders Tamron ;) of een 2e hans Canon 70-200 oid

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:16

De versie 2 is beter, maar om nou te zeggen dat hij 2x zo goed is... :=

Een alternatie is mss de Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM wat op een cropbody als de 7D ook een erg fijn bereik is. :) Geen rood randje, maar wel een fijne lens in het standaardbereik.

Agossie

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:32

Ik heb een 18-55 f/3.5-5.6 kit lens, maar die gebruik ik sinds ik de Sigma heb eigenlijk helemaal niet meer.
Ik denk dat ik de Sigma laat schoonmaken en nakijken en dat ik dan blij ben. Dan kan ik mijn geld besteden aan de 7D.
Op dit moment gebruik ik de 50mm f/1.4 het meest. Heerlijk lensje!

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:44

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:05

:wave:
Ik kwam per toeval op marktplaats twee lenzen tegen, die heel goedkoop zijn en toch in tests op internet best goed naar voren komen.
- Minolta 28-80 3.5-5.6 (+- €25,-)
- Minolta 80-200 4.5-5.6 (+- €50,-)

Kunnen beide op mijn Sony, ik heb alleen niet echt ervaring met Minolta lenzen.. Wat ik tot nu toe heb:
- Sony 18-55 3.5-5.6 (kitlens)
- Sony 50 1.8
- Tamron 70-300 4-5.6

Welke lens is nu verstandig om erbij te kopen (uberhaupt verstandig om een van die twee te kopen)? Ik fotografeer redelijk breed, paarden(sport), sieraden, evenementen, landschap etc.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:09

Sowieso ben ik een beetje achterdochtig met zoiets kopen van Marktplaats. Wees voorzichtig. Waarom zijn ze zo goedkoop??

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:30

Al die type lenzen worden zo goedkoop aangeboden, de nieuwprijs is ook niet zo hoog. Beide lenzen zijn hier in de buurt dus ik ga ze ook zeker eerst testen. Het scheelt dat de prijs zo laag is, dan wil ik dat nog wel eens proberen!

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:15

Hallo! Ik heb ook een vraagje. Ik heb inmiddels al weer even de Nikon D90 met de Sigma lens 70-200 f.2.8. Mijn body heb ik nog niet zo lang geleden gekocht maar de lens is al wat ouder. Ik heb vaak met foto's met de Sigma lens dat ik veel scherpte mis. Ik heb van alles gedaan met instellingen, maar ik ben er nu toch wel van overtuigd dat het aan mijn lens ligt. Ik heb gehoord dat het kan komen door de combinatie Nikon-Sigma, i.p.v. Nikon-Nikon, want met mijn kitlens zijn foto's wel altijd goed scherp. Het kan ook zijn dat mijn lens niet helemaal goed meer is, maar dat lijkt me wat stug. Ik zou het voor de zekerheid wel eens kunnen laten nakijken. Wat denken jullie? Zal het met bijvoorbeeld een Nikkor lens 70-300 (de 70-200 is wat onbetaalbaar voor mij haha) beter worden of niet? Ga ik er dan niet echt op vooruit? Wat zijn jullie ervaringen daarmee? Ik heb hier nog een voorbeeldfoto waar je echt ziet dat die scherpte mist. Alvast bedankt!
http://i424.photobucket.com/albums/pp32 ... rst033.jpg

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:50

Het hek op deze foto is scherp ipv het paard. Heb je misschien een andere voorbeeldfoto? Want bij deze foto ligt de onscherpte aan op het verkeerde onderwerp scherpstellen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:32

De scherpte ligt hier inderdaad bij het hek/de bomen, dus áchter het paard. Gevolg van het feit dat je waarschijnlijk niet zelf je scherpstelpunt kiest? Gezien je zeer wijd open staande diafragma van 2.8 heb je maar een heel beperkt gebied aan scherptediepte: er is maar weinig voor en achter het punt waarop je scherp gesteld hebt wat ook scherp wordt. Dit kan erg fijn zijn, bijvoorbeeld wanneer je een mooie wazige achtergrond wil hebben, maar in dit geval is dat wat jij bedoelt had dus onscherp geworden. :)

Ben ook benieuwd of je meer voorbeeldfoto's hebt, want in dit geval is het dus 'user error' en ligt het niet aan je lens.

Je kitlens is waarschijnlijk minder lichtsterk en heeft vermoedelijk een standaardbereik. Bij standaardbereik krijg je sowieso al een grotere scherptediepte dan bij telebereik (hoe meer mm hoe minder scherptediepte) en je diafragma kan minder ver open wat ook zorgt voor meer scherptediepte, dus fouten zoals bij de foto hierboven zullen minder (snel) zichtbaar zijn.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:42

Mirr89 schreef:
IloveAnoukje schreef:
Hallo,
omdat ik bijna jarig ben, ben ik aan het rond kijken naar een nieuwe lens.
gewoon omdat ik mooiere plaatjes wil
ik heb nu de 55-200 nikon
welke raden jullie me aan?
ik kijk veel op mp
mijn budget is ongeveer rond de 350 euro

Als ik jou was zou ik doorsparen voor een hele nieuwe body. De Media Markt heeft heel vaak goede aanbieding
waar je 2 lensen bij krijgt, een standaard en een redelijke zoomlens.

En anders Tamron ;) of een 2e hans Canon 70-200 oid

Of jij kent deze vraagstelster persoonlijk en hebt dus info die niet in deze post staat, of je kan misschien beter nog even nadenken voordat je iemand zomaar advies geeft? Er staat niet welke body ze heeft, wél dat ze een Nikon lens heeft, dus een Canon objectief lijkt me op zijn zachtst gezegd niet zo handig :+ Je advies voor een nieuwe body met lenzen set snap ik totaal niet? Ze wil een upgrade voor haar telelens, wat moet ze dan met een nieuwe body, nieuwe kitlens (die ze vermoedelijk wel heeft) en daarbij is de lens die ze nu al heeft de lens die er meestal in een kit zit áls daar een telelens bij zit. Sorry, maar jouw advies is voor mij compleet onbegrijpelijk.

@ I love Anoukje, nu zou ik je graag zelf een beter advies gaan geven, maar dat kan ik helaas niet, ik ben niet zo thuis in de Nikon lenzen. Wel heb ik gehoord dat de 55-200 van Nikon helemaal zo gek nog niet is en ik vraag me af of er iets veel beters voor je budget te vinden is. Mooiere plaatjes is nogal een ruim begrip, wat mis je in je huidige lens? En boven alles weet je zeker dat wat je mist aan je lens ligt? Er komen hier nogal vaak mensen die iets beters willen kopen, maar waarbij gewoon een stukje kennis mist om het optimale uit de huidige apparatuur te halen en dan is het echt zonde om geld uit te geven aan iets anders, want dan krijg je alleen maar teleurstellingen :)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:03

Ook ik kom hier vragen wat voor lens jullie mij zouden aanraden. Ik heb een Sony Alpha 350 met een kitlens die erbij geleverd werd en een Tamron lens (3.8-5.6/28-200), maar deze is al erg oud. Ik heb een barstje in mijn lens zitten voorop, en wil toch eens kijken naar iets nieuws. En vooral, of het haalbaar is om iets nieuws te kopen, want als ik er niet echt op 'vooruit' ga, dan blijf ik lekker zo bezig :j

Sharon_2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:35

Weet iemand welke lens ik het best kan gebruiken voor paardenfotografie? Ik heb een nikon D3100

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:37

Sharon_2105 schreef:
Weet iemand welke lens ik het best kan gebruiken voor paardenfotografie? Ik heb een nikon D3100

Wat is je budget? De beste lens van Nikon voor paardenfotografie kost 1899 maar je hebt ook lenzen voor 200/300 euro.

Sharon_2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:28

MadelonSunny schreef:
Sharon_2105 schreef:

Wat is je budget? De beste lens van Nikon voor paardenfotografie kost 1899 maar je hebt ook lenzen voor 200/300 euro.

ja, had ik al gezien in de winkel :p maar mijn budget gaat tot max €500 :)

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:47

Okee. Dan zou ik als ik jou was gaan zoeken naar de sigma 70 - 200 2.8f zonder beeldstabilisatie tweedehands. Op marktplaats liggen de prijzen voor die lens rond de 400. Of anders doorsparen voor een nieuwe vanaf 570 volgens mij, maar die is maar beperkt te koop.

Sharon_2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:06

Oke bedankt ! :D

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:40

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Ik heb nu de 55-250 van canon, maar ik vind hoe meer scherpte diepte hoe beter :D ..
Nu zit ik naar de 70-200 te kijken, maar omdat het voor mij puur hobby is (en ik i.v.m. school etc momenteel weinig tijd heb) vind ik het zonde om voor duizenden euro's een lens aan te schaffen.

Nu zag ik de Canon EF 70-200mm F4.0 L USM. Dat vind ik inprincipe nog wel te doen (ik verkoop de 55-250 dan). Maar nu kan ik tot nog toe nergens voorbeeld foto's vinden.
En vooral, ga ik hier veel op vooruit? En is dat een slimme stap of dan maar nog lang met de 55-250 doen en dan een keer toch voor een duurdere versie gaan? (Of tweedehands iets?)

(Mijn body is de canon 1100D)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:38

Inmiddels voorbeeldfoto's gevonden maar kan m'n post niet meer wijzigen.. :)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:05

Hou er rekening mee dat het een redelijk zware lens is die 70-200 F4.0. Ik heb geen idee hoe sterk de body van de 1100 D is ;)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:39

De 70-200mm past prima op een 1100D hoor. Kan misschien iets wat uit balans zijn, maar passen doet het zeker. :) Sterker nog met een converter passen alle EF en EF-S lenzen ook op de EOS M. :+ Dat is pas een veredeld lensdopje wat ook heel toevallig ook foto's kan maken. :)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:59

Heeft iemand enig idee?

Assepoetster schreef:
:wave:
Ik kwam per toeval op marktplaats twee lenzen tegen, die heel goedkoop zijn en toch in tests op internet best goed naar voren komen.
- Minolta 28-80 3.5-5.6 (+- €25,-)
- Minolta 80-200 4.5-5.6 (+- €50,-)

Kunnen beide op mijn Sony, ik heb alleen niet echt ervaring met Minolta lenzen.. Wat ik tot nu toe heb:
- Sony 18-55 3.5-5.6 (kitlens)
- Sony 50 1.8
- Tamron 70-300 4-5.6

Welke lens is nu verstandig om erbij te kopen (uberhaupt verstandig om een van die twee te kopen)? Ik fotografeer redelijk breed, paarden(sport), sieraden, evenementen, landschap etc.

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:46

Yvttheid schreef:
Het hek op deze foto is scherp ipv het paard. Heb je misschien een andere voorbeeldfoto? Want bij deze foto ligt de onscherpte aan op het verkeerde onderwerp scherpstellen.

Ja, ik zit daar al een tijdje mee, maar ik heb van alles verandert aan de instellingen van scherpstellen, maar krijg nooit goed het paard scherp. Hier heb ik nog een foto, maar volgens mij is dat het hetzelfde probleem: http://s424.beta.photobucket.com/user/C ... sort=3&o=4

Alwiene schreef:
De scherpte ligt hier inderdaad bij het hek/de bomen, dus áchter het paard. Gevolg van het feit dat je waarschijnlijk niet zelf je scherpstelpunt kiest? Gezien je zeer wijd open staande diafragma van 2.8 heb je maar een heel beperkt gebied aan scherptediepte: er is maar weinig voor en achter het punt waarop je scherp gesteld hebt wat ook scherp wordt. Dit kan erg fijn zijn, bijvoorbeeld wanneer je een mooie wazige achtergrond wil hebben, maar in dit geval is dat wat jij bedoelt had dus onscherp geworden. :)

Ben ook benieuwd of je meer voorbeeldfoto's hebt, want in dit geval is het dus 'user error' en ligt het niet aan je lens.

Je kitlens is waarschijnlijk minder lichtsterk en heeft vermoedelijk een standaardbereik. Bij standaardbereik krijg je sowieso al een grotere scherptediepte dan bij telebereik (hoe meer mm hoe minder scherptediepte) en je diafragma kan minder ver open wat ook zorgt voor meer scherptediepte, dus fouten zoals bij de foto hierboven zullen minder (snel) zichtbaar zijn.

Welk scherpstelpunt is het handigst om in te stellen? Ik zit daar al een tijdje wat mee, en ik krijg heb nooit zo goed scherp... Oké, dus bij een paardenfoto kan ik beter een groter diafragma nemen? Hier nog een foto (niet bewerkt en niet echt goede foto's, maar als voorbeeld): http://s424.beta.photobucket.com/user/C ... ort=3&o=50. Volgens mij is hier wel de pony scherpgesteld toch?

Dank jullie wel allebei! Hier heb ik wat aan! :)

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 14:25

Meestal is het middelste scherpstelpunt het snelste. Dus als je het nog moeilijk vind om van scherpstelpunt te wisselen kun je het beste het middelste punt pakken. Als je dan iets scherp wilt hebben wat niet in het midden staat, stel je eerst scherp en daarna verplaats je de compositie. (dit kan wel alleen bij one shot, dus niet bij al servo, maar volgens mij heeft dit bij Nikon een andere naam)
Als je verder nog vragen hebt hoor ik het wel :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:14

De Canon Cashback actie is weer begonnen! :D

https://ecback.canon.nl/

Ik heb mijzelf alleen beloofd niets meer te kopen dit jaar... :=