[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:55

X_spirit_X schreef:
Ik heb een vraagje.. Ik heb een Canon EOS 1000D en een 55-200mm lens en ik heb nooit als ik paarden van de zijkant fotografeer het héle paard scherp.. Vaak het midden wel maar het hoofd etc niet terwijl ik wel goed heb scherpgesteld (automatisch dat wel) en er is verder niets stuk ofzo. Ik fotografeer bijna altijd op de Tv stand en stel zelf vrijwel alles in.. Wat doe ik dan fout? Moet ik dan iets doen met handmatig die punten selecteren?

Te groot diafragma? Lens fout?

Fotografeer eens op de Av stand of M.

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:55

Spirit, kun je eens een voorbeeldje plaatsen?

X_spirit_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:08

Amarach schreef:
X_spirit_X schreef:
Ik heb een vraagje.. Ik heb een Canon EOS 1000D en een 55-200mm lens en ik heb nooit als ik paarden van de zijkant fotografeer het héle paard scherp.. Vaak het midden wel maar het hoofd etc niet terwijl ik wel goed heb scherpgesteld (automatisch dat wel) en er is verder niets stuk ofzo. Ik fotografeer bijna altijd op de Tv stand en stel zelf vrijwel alles in.. Wat doe ik dan fout? Moet ik dan iets doen met handmatig die punten selecteren?

Te groot diafragma? Lens fout?

Fotografeer eens op de Av stand of M.

Nee beide niet volgens mij.. En ik fotografeer ook wel vaker op de Av of M stand maar dan heb ik het ook.
Een voorbeeldje en deze heb ik al verscherpt :=
http://i276.photobucket.com/albums/kk28 ... G_0669.jpg
Hier zie je duidelijk dat de ruiter scherp is maar de rest niet..

Weet iemand hoe dat werkt met die scherpstelpunten, hoe je die handmatig kan instellen? Misschien kan ik proberen of dat dan werkt :)

AnkeFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:15

@ X_spirit_X : Ik ken het niet zo goed zien, maar volgens mij is er scherpgesteld op de struik met de witte bloemetjes ipv het paard/ruiter, volgens mij is de ruiter ook net niet echt scherp. Ik de gebruiksaanwijzing van je toestel kan je wel vinden hoe je een bepaald punt kan kiezen om scherp te stellen :j Ik heb het zelf meestal op het middelste punt staan. :)

X_spirit_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:26

Klopt wel wat je zegt, als ik de grote versie inzoom zie ik ook dat er meer op de struik is scherp gesteld :)
Maar op de meeste foto's heb ik wel goed scherp gesteld, maar ziet het er hetzelfde uit.. Maar ik ga eerst wel in de handleiding over de scherpstelpunten lezen voordat ik jullie weer lastig ga vallen :P

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:26

Spirit, misschien het diafragma wat kleiner dan? Want alleen AV of M stand kan je nog steeds een te groot diafragma hebt schiet het ook niet op :P

En als je paard & ruiter wil fotograferen is het beste scherpstelpunt tussen de ruiter & het hoofd van het paard, dus niet de ruiter zelf of het paard zelf.

X_spirit_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:44

Oke dan ga ik dat ff proberen :D
Bedankt voor de tips!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:05

Voor bokkers die een beetje engels kunnen:

Hij heeft nog veel meer dslr tips and tricks :)

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:42

Interessant filmpje __Esther__ :)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:39

Romana01 schreef:
oke :D (Dan had ik echt veelste lange sluitertijden) er was een nadeel aan korte sluitertijde, wat was dat ook al weer :D

Als het slecht weer is, is je foto snel te donker. Dit kan je (deels) opvangen door je ISO hoger te zetten (wel wat meer ruis) en je diafragma zo groot mogelijk te doen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:48

oké bedankt :D

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:11

Mette schreef:
Romana01 schreef:
oke :D (Dan had ik echt veelste lange sluitertijden) er was een nadeel aan korte sluitertijde, wat was dat ook al weer :D

Als het slecht weer is, is je foto snel te donker. Dit kan je (deels) opvangen door je ISO hoger te zetten (wel wat meer ruis) en je diafragma zo groot mogelijk te doen.

ISO is echt het laatste middel wat je moet aanpakken. Eerst eens met je sluitertijden en diafragma aan de gang gaan. Lukt het dan nog niet dan is de ISO aan de beurt. Maar daar betaal je altijd een prijs voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:53

Voor iedereen voor wie bovenstaand filmpje een openbaring is, lees de handleiding van je camera eens ;) Daar staat dit namelijk zo ongeveer letterlijk in :+

@Romana/Amarach, dat is natuurlijk ook sterk afhankelijk van de camera die je gebruikt. Bij de meeste spiegelreflexcamera's zie je op ISO 400 nog nauwelijks ruis en is ook ISO 800 nog prima bruikbaar zonder echt in te leveren op kwaliteit hoor :j

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:19

Nouks schreef:
Voor iedereen voor wie bovenstaand filmpje een openbaring is, lees de handleiding van je camera eens ;) Daar staat dit namelijk zo ongeveer letterlijk in :+

@Romana/Amarach, dat is natuurlijk ook sterk afhankelijk van de camera die je gebruikt. Bij de meeste spiegelreflexcamera's zie je op ISO 400 nog nauwelijks ruis en is ook ISO 800 nog prima bruikbaar zonder echt in te leveren op kwaliteit hoor :j

Ja inderdaad, als je op écht groot formaat gaat afdrukken ga je het zien, maar dat doe je natuurlijk niet met elke foto ;) Met mijn canon kan ik nog prima foto's maken met ISO 800, is de kwaliteit nog goed.

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:50

Nouks schreef:

Dat is ook zo, maar zelfs in dat geval blijft ISO toch het laatste redmiddel. Ik kan met mijn toestel nog wel op 6400 ISO schieten zonder hinderlijke ruis. Maar toch is het wel het laatste waar ik naartoe grijp.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:52

@ Amarach, dus jij zet liever je diafragma vol open, wat toch ook een berg kwaliteitsverlies geeft, dan dat je je iso een stap omhoog gooit? :)

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:10

Hoi, ik heb ook een vraagje!
Ik ben volop aan het sparen voor een spiegelreflex camera maar voorlopig moet ik het doen met een gewone compacte digitale camera. Het is er één van Nikon, wel een degelijk merk dus. De Nikon coolpix S200 voor de kenners :)
Ik ga in de zomer naar Kreta, en had graag wat foto's bij zonsondergang, ik ga nl waarschijnlijk ook een strandrit maken te paard bij zonsondergang en heb daar natuurlijk ook graag foto's van ! :D
Mijn camera heeft wel een 'scene' zonsondergang, maar hoe pak je dit best aan, zodat ze niet hopeloos wazig zijn? Met flits maakt zo ontzettend lelijk, dusja..

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:49

Alwiene schreef:
@ Amarach, dus jij zet liever je diafragma vol open, wat toch ook een berg kwaliteitsverlies geeft, dan dat je je iso een stap omhoog gooit? :)

Je diafragma vol open of dicht is sowieso niet zo'n fijn idee. Maar tussen vol open en dicht zit nog een behoorlijke ruimte die je kunt benutten alvorens je ISO op te schroeven.

Kirsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:46

Het is misschien een stomme vraag, maar ik heb een UV filter gekocht voor mijn tamron lens, Maar hoe moet ik die er in godsnaam op plaatsen. Durfde nog niet te prutsen en toe doen. Veelste bang dat ik wat mollesteer :')

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:49

Je draait je filter gewoon op de voorkant van je lens, zit een soort schroefdraad op het uiteinde van je lens en daar draai je hem op. Wel goed opletten dat hij recht erop gaat, een scheef erop zittend filter wil je wel eens bijna niet meer los krijgen :=

Kirsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:59

Ok, maar dan zit ik ook met mijn zonnekap??

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:51

Die kan er gewoon op als je er een filter op hebt zitten.

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:08

horseees schreef:
Hoi, ik heb ook een vraagje!
Ik ben volop aan het sparen voor een spiegelreflex camera maar voorlopig moet ik het doen met een gewone compacte digitale camera. Het is er één van Nikon, wel een degelijk merk dus. De Nikon coolpix S200 voor de kenners :)
Ik ga in de zomer naar Kreta, en had graag wat foto's bij zonsondergang, ik ga nl waarschijnlijk ook een strandrit maken te paard bij zonsondergang en heb daar natuurlijk ook graag foto's van ! :D
Mijn camera heeft wel een 'scene' zonsondergang, maar hoe pak je dit best aan, zodat ze niet hopeloos wazig zijn? Met flits maakt zo ontzettend lelijk, dusja..

Iemand een antwoordje hierop? *-:)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:44

Hallo,
Ik heb sinds 3 dagen een nieuwe spiegelreflex, deze is lichter als de andere die ik had dus heb ik iets meer moeite om de camera stil te houden. Ik weet wel een aantal trucjes waardoor het minder wordt, maar het wordt niet echt minder, heeft iemand nog tips of is het gewoon heeeeeeel veel oefenen? :+

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:48

Ergens tegen aan leunen (muurtje of paal), je armen tegen je zij houden of een statief als het echt niet lukt. En als je te snel bewogen foto's krijgt, een kortere sluitertijd? :D