[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:43

Tessa, filmen op zich zou ik persoonlijk niet naar kijken. Is "wel leuk", maar niet het doel op zich van een srl. Live view kan handig zijn, maar is imo ook geen must. Wat voor prijsklasse zit je in?

Sensorreiniging is het schoonmaken van de sensor. Mijn EOS 400D doet dat automatisch iedere keer dat ik hem uit zet.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:56

Filmen ben ik ook niet echt in geïnteresseerd aangezien ik een camcorder heb,
gok dat die het toch net een stukje beter doet :+ (nu alleen nog de missende draadjes kopen.. :o)

Qua prijsklasse: mijn ouders hebben gehint dat ze misschien deze grap nog een keer gaan uithalen,
en dat ik dan een 'hele' spiegelreflex van ze krijg,
daarbij willen ze dan max tot de 600 eurie gaan ( :oo) voor een body + lens zodat ik aan de slag kan.
Mocht het duurder worden kan ik zelf nog wel wat bijleggen, maar wil daar niet al te veel van maken,
aangezien ik voor verdere lenzen e.d. ook allemaal zelf moet zorgen.

Die sensorreiniging klinkt idd wel nuttig.. :+

draaakje

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:22

Ah, kijk, dit is nou het topic wat ik zocht.
Ik heb een vraag.
Mijn vriend en ik zijn rustig opzoek naar een leuke goede camera omdat we graag net iets leukere foto's willen kunnen maken dan met ons standaard cameraatje. Omdat we hem samen willen kopen is ons budget dus ook wat groter.
Ik zeg wel, een leuke goede camera, maar wat ik hier precies mee bedoel is me eigenlijk een raadsel.
Mijn vriend heeft veel ervaring met photoshop e.d. en weet er wel het een en ander vanaf, maar ik hoor graag ook de mening van mensen die de camera's ook echt gebruiken i.p.v. alleen de mening van de verkopers ;)

Misschien is het handig als ik vertel waarvoor we de camera willen gebruiken?
Voornamelijk om foto's van de paarden te maken, dus buiten en overdag (niet binnen of in het echt donker)
(mijn vriend zou het leuk vinden om er ook concert foto's mee te maken maar ik begreep dat je dan een lens nodig had met een lage licht sterkte en de camera gewoon hetzelfde mocht zijn)
We zoeken geen super hippe camera met de meeste functies en die de beste foto's kan maken, het is niet voor professioneel gebruik en goed is goed.
Toch vinden we het wel leuk als we net even wat betere foto's kunnen maken.
Ik weet niet wat ik verder nog moet vertellen, maar ik hoor het wel als jullie nog wat informatie nodig hebben, enorm bedankt alvast!

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:51

Nog steeds ben ik er niet uit maar wel bijna :D
Ik wil mijn camera puur en vooral gebruiken voor paarden fotografie, dus haarscherpe actiefoto's. Maar wil er ook wel mooie foto's van de natuur kunnen schieten.. stillevens enzo. (ook macro!)

Ik heb nu 2 goede camera's gevonden denk ik, alleen weet ik nu niet welke ik moet gaan kiezen.

canon eos 1000D
nikon D3000

Ik heb een keer van iemand een shoot gehad die had de canon, hele mooie foto's. Maar de nikon lijkt mij ook heel goed...
Welke raden jullie aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:04

_Mel schreef:
En de canon lenzen zijn best duur, door die beeldstabilisatie oid.

Bij de Sony camera's zit die functie in de body, heb ik mij laten vertellen.

Uhm... Even een willekeurige vergelijkbare lens gekozen van Canon & Sony... Kijk & vergelijk...

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... s_usm.html
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... l_usm.html
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... g_ssm.html

Nog één: 50mm F1.8

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... m_f18.html
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... 18_ii.html

En de 70-300 F4.5-5.6:

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... g_ssm.html
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... s_usm.html
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... 6_iii.html
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... i_usm.html

En zo kan ik nog wel meer voorbeelden zoeken... Zou fijn zijn als je eerst even controleert of het waar is wat je hier verkondigt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:25

Evy schreef:
Live view op een body kan ik sommige situaties wel handig zijn, maar eerlijk gezegd gebruik ik die nooit. Beetje raar advies wat hij had gegeven.

Hangt er ook vanaf wat je fotografeert denk ik. Ik zou het persoonlijk bijzonder nuttig vinden, zodra ik weer een camera ga kopen zal deze hoe dan ook beschikken over live-view.

Citaat:
Er zit zeker wel verschil in body's, ik weet een site waarmee je verschillende camera's met elkaar kan vergelijken met wat ze kunnen, ik zal die zo even opzoeken.

www.dpreview.com waarschijnlijk?

Citaat:
Het is wel zo dat het objectief het verschil maakt. Je kan beter investeren in een goed objectief dan in een goede body.

+1.

TE5 schreef:
Ben erg benieuwd naar die site :j

Waar ik wel benieuwd naar ben:
wat maakt het verschil dan tussen bijv. wat jij een instapmodel, die daarna, een semi professionele camera en een echt professionele camera noemt? :)

Verschil zit 'm meestal met name in dingen als:

- Menustructuren
- Schrijfsnelheid
- Aantal beelden per seconde
- Grootte van de buffer (hoe veel beelden max achter elkaar)
- ISO-mogelijkheden
- Custom-functies (bij professionele camera's kun je veel meer zelf instellen, bijvoorbeeld de gevoeligheid van de autofocus en dergelijke)
- Formaat en comfort van de body
- Wel of geen ingebouwde flitser
- Mogelijkheid voor 2 opslagkaartjes tegelijk in je camera

Echter, als je bijvoorbeeld de Canon 20D (oudje, semi-professioneel) vergelijkt met de Canon 500D, heeft de 500D natuurlijk ook weer een boel dingen die de 20D niet heeft. Denk bijvoorbeeld aan ISO 6400, filmmogelijkheid, live-view en sensorcleaning.

Citaat:
Enneh, wat is sensorreiniging? :o

De ingebouwde sensorreiniging laat de sensor trillen, waardoor eventuele stofjes er vanaf trillen. Onder sensorreiniging kun je bovendien het schoonblazen (perslucht, blaasbalg), schoonvegen (met speciaal kwastje) of nat laten reinigen van je sensor verstaan.

TE5 schreef:
Filmen ben ik ook niet echt in geïnteresseerd aangezien ik een camcorder heb,
gok dat die het toch net een stukje beter doet :+ (nu alleen nog de missende draadjes kopen.. :o)

Waarschijnlijk vergis je je daarin. De meeste camcorders leveren absoluut geen HD-kwaliteit, een spiegelreflexcamera met filmmogelijkheid wel. Vergelijk het met het verschil tussen een compactcamera en een spiegelreflexcamera in beeldkwaliteit: scherpte, scherptediepte, beeldkwaliteit etc zijn een stuk mooier.

Citaat:
Die sensorreiniging klinkt idd wel nuttig.. :+

Is het ook wel, maar het is niet zo dat het een vieze sensor volledig voorkomt. Af en toe schoonmaken kan nog steeds nuttig of noodzakelijk zijn (ook afhankelijk van wat je met je camera doet). Meeste modernere spiegelreflexcamera's (lees: de camera's die je nu nog nieuw kunt kopen) beschikken wel over een dergelijke functie.

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:36

Ik val even binnen in het topic :) Ben van plan een goeie camera te kopen.
Fotografeer nu nog met een simpel fototoestel de samsung nv8.
Deze kan totaal geen foto's maken van bewegingen en foto's binnen maken
is ook een ramp.

Canon lijkt mij wel wat. Ik vind de voorbeeldfoto's van de eos 400d wel erg
mooi.

Zou iemand mij wat kunnen vertellen over de verschillende Canon camera's?

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:48

400D is niet meer nieuw te krijgen, deze is inmiddels opgevolgd door de 450D en de 500D. Optie is ook nog de 1000D. Lees verder het topic even door zou ik zeggen, canon camera's worden vaak genoeg besproken ;)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:04

Zo, da's veel info Anouk, bedankt :)

Live-view vind jij juist wél praktisch?
Ik weet dat jij vaak concerten doet, dus dan kan ik het me wel voorstellen eigenlijk..
Nou, ja, het doet natuurlijk nooit kwaad, maar het is denk ik niet iets waarom ik een camera zou laten staan..
Maar goed, evt. wel weer een criterium om op te selecteren..

Filmen is voor mij nog steeds echt niet nodig.
Ik vind het leuk om af en toe iets op film te zetten, maar dat is ook alles, mijn camcorder is wat mij betreft echt goed zat :j

Die site ziet er idd erg handig uit, vooral het 'vergelijkding'. Maar wat veel modellen :oo
Dat is vooral een probleem voor mij.. Er is zó veel keuze.
Ik bedoel, ik wil me absoluut goed inlezen e.d. voor ik tot kopen over ga, maar ik weet niet waar ik moet beginnen :o

Ik bedoel.. Welke merken body's kunnen jullie aan- of juist afraden?
En welke merken lenzen? En wat vinden jullie toch wel de minimumeisen van bijv. dat lijstje wat Anouk postte?
En van andere functies? Ik heb daar geen echte ervaring mee, dus ik weet ook echt niet wat nou belangrijk/nodig is.. :o

Ben wel echt een muts, hè? :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:05

Kippiekipp, ik heb een hele tijd met de 450D gefotografeerd, sinds zaterdag heb ik de 50D dus je mag wel alles aan me vragen

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:23

TE5 schreef:
Ik bedoel.. Welke merken body's kunnen jullie aan- of juist afraden?
En welke merken lenzen? En wat vinden jullie toch wel de minimumeisen van bijv. dat lijstje wat Anouk postte?
En van andere functies? Ik heb daar geen echte ervaring mee, dus ik weet ook echt niet wat nou belangrijk/nodig is.. :o

Aangezien je verteld dat je nog met net begint met de spiegelreflex camera, kan ik je de 1000D wel aanraden.
Echt een fijne camera om mee te beginnen en om kennis mee op te doen.
Geeft ook een mooie beeldkwaliteit :j

Alle foto's in m'n profiel zijn met een 1000D gemaakt (die op m'n site trouwens ook).
Ik heb sinds vorige week de 40D.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:59

Evy: Hou je de 1000D gewoon of ga je die verkopen?

Ik ben ook nog steeds op zoek naar een goede leuke beginners camera. Zit alleen nog te twijfelen of ik een spiegelreflex neem of een compact camera.
Vriendin van mij heeft een canon powershot met veel optische zoom en dat is toch ook wel leuk!
Zit nu te twijfelen tussen 4 camera's:
Eos 1000D
Eos 450D
Eos 500D
Powershot SX1 IS

De eos omdat hier in het topic zo goed over word gepraat en de powershot omdat mijn vriendin hier tevreden over is. Ook zij is een beginner..

Nog best lastig hoor een camera kiezen :+

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:23

Ik heb de camera pas geleden verkocht :)

Wel lastig hoor, dat kiezen. Ik weet er alles van :D
Ik had toen voor de 1000D gekozen omdat die zo goed stond aangeschreven bij de consumentenbond.

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:43

Ik ga binnenkort een Canon 1000D kopen
Aangezien dit een leuke, en goedkope beginnerscamera is.
Ik zou me vooral bezighouden met het fotograferen van paarden (portret en bewegingsfoto's)

wie kan mij nu vertellen welke lens het best gaat hiervoor ?
alvast bedankt

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:21

Elienee,
Er zit meestal een standaard kitlens 18-55mm lens bij, maar daar kun je vrij weinig mee zoomen.
Mijn eerste zoomlens was een 55-200, erg fijne lens en was ook redelijk betaalbaar.
Nu heb ik een 70-200 2.8 lens, dat is wel echt een toplens, maar daar moet je je portomonnee redelijk voor open trekken, haha.

Maar meer erover kun je beter in het objectieven/lenzen topic kijken.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:19

@ Evy, dat klopt niet helemaal precies :)
Ik begin idd pas met een digitale SLR, maar ik heb al wat ervaring met analoge,
en ik geloof dat de techniek toch wel hetzelfde blijft op de paar kleine dingetjes na.
Maar ik ga me eens in de canons verdiepen :j, misschien dat het toch wel wat is.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:35

hallo,
weten jullie wat voor camera het beste bij mij past?

Ik fotografeer graag paarden, in actie en in portret /standpositie
met scherp beeld en die snel fotos kan maken zonder een paar seconden scherp te stellen :)
bedankt!!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:41

_Bitje_ schreef:
hallo,
weten jullie wat voor camera het beste bij mij past?

Ik fotografeer graag paarden, in actie en in portret /standpositie
met scherp beeld en die snel fotos kan maken zonder een paar seconden scherp te stellen :)
bedankt!!

Ik denk dat dit: http://fotografie.blog.nl/algemeen/2009 ... 1d-mark-iv wel iets voor jou is :D

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:45

Hmm, nou niet alleen wat voor _Bitje_ :Y)

Ik ben trouwens trotse eigenaar van een Canon 40D! Wat een verschil zeg met de 400D +:)+

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:46

Minjon schreef:
Nog steeds ben ik er niet uit maar wel bijna :D
Ik wil mijn camera puur en vooral gebruiken voor paarden fotografie, dus haarscherpe actiefoto's. Maar wil er ook wel mooie foto's van de natuur kunnen schieten.. stillevens enzo. (ook macro!)

Ik heb nu 2 goede camera's gevonden denk ik, alleen weet ik nu niet welke ik moet gaan kiezen.

canon eos 1000D
nikon D3000

Ik heb een keer van iemand een shoot gehad die had de canon, hele mooie foto's. Maar de nikon lijkt mij ook heel goed...
Welke raden jullie aan?

? :)
Ohja, andere mogen ok worden aangeraden alleen budget is niet echt toereikend denk ik... 500 euro.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:59

Minjon: verschillende soorten foto's maken, daar hoef je niet een bepaalde soort camera voor te kopen. Dat is alleen de sluiter (bij wijze van dan). Als je macro foto's wilt maken, moet je een macro-lens aanschaffen. Als je haarscherpe actiefoto's wilt schieten, is het handig als je een telelens hebt.

Verder zal ik je aanraden om ze allebei even te proberen. Welke vind je prettiger qua menu? Welke camera ligt beter in de hand? De kwaliteit van beide camera's zullen bij elkaar liggen.

Ik zou je de Canon aanraden. Meer keuze in lenzen aanbod en in verhouding wat goedkoper dan Nikon. Gewoon een goede camera :j

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:03

Canon vond ik wel wat lichter in de hand. :j
Dankjewel voorje advies! :)

Wil er trouwens dan ook gelijk een cursus mee doen aangezien ik altijd met een superzoom camera/semi slr heb gefotografeerd dus nog helemaaaaaal niet thuis ben in de lenzen, maar wil dan sowieso een kitlens.

Wat is precies en telelens? :)

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:18

Minjon schreef:
Wat is precies en telelens? :)

Lens met een grote brandpuntsafstand, vanaf ongeveer 85 mm geloof ik.

Dé telelens voor paardenfotografie vind ik de 70-200 mm f/2,8. Maar die kost ook wat. Vrij goede tele is deze volgens mij. Ik heb daar geen ervaring mee, maar als je meer vragen heb over lenzen kan je het beste dit topic raadplegen :)

Boeken etc leer je veel van, registreren bij een fotoforum ook :j

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:32

even een vraagje :)
Ik kom net bij de mediamarkt vandaan en zat te kijken na een camera voor shoot en gewoon scherpe foto's
volgens de man van de mediamarkt kon ik het beste de Olympus e-420 double zoom kit nemen heeft iemand hier ervaring mee?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:03

Wat een onzin.
je kunt ook een Sony, Nikon, Pentax of een Canon nemen.