[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 08:33

_Denise schreef:
Ik ben sinds een tijdje toe aan een nieuwe body..

Mijn Canon 50D waar ik nu mee fotografeer is een beetje aan het einde van zijn latijn. Ik heb hem nu 3 jaar (volgens mij) en tweedehands gekocht.
Plus dat ik gespaard heb en toe ben aan een volgende stap.
Maar wat raden jullie mij aan als opvolger van mijn 50D?
Ik zit zelf te denken aan een Full Frame camera, filmen is ook een leuke luxe maar niet noodzakelijk.

Misschien een 6D of een 5D Mark II...
Of toch een 7D, hoewel dit geen Full Frame is... Moeilijk moeilijk.

Kunnen jullie mij misschien een stapje verder helpen?

Wat fotografeer jij vooral? Als je veel honden/paarden fotografeert en sportfotografie doet is de AF van de 6D en 5D2 misschien iets minder geschikt. De AF van de 5D2 was het zwakke punt van de 5D2 wat ze bij de 5D3 opgepakt hebben. De 5D3 heeft hetzelfde AF systeem als de 1DX. De 1DX/5D3 hebben een AF systeem met 61 punten waarvan er 41 kruisgevoelig zijn. De 7D heeft er 19 die allen kruisgevoelig zijn. Dit helpt bij sportfotografie om makkelijker je onderwerp te kunnen volgen. De 6D heeft maar 11 punten die allen kruisgevoelig zijn.

Qua ruis/detail prestaties zijn de 5D2/6D/5D3 beter dan de 7D. Dit heeft inderdaad te maken met FF.

Doe jij echter weinig sportfotografie en vooral veel studiofotografie dan is de 6D een goede keuze. Het AF is ruim voldoende daarvoor en je kunt profiteren van de ruis/detail prestaties van een FF. Meestal doe je studiofotografie op lage ISO's. Bij de lage ISO's merk je minder het verschil tussen crop en FF.

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:15

Bagheera_206 schreef:
_Denise schreef:
Ik ben sinds een tijdje toe aan een nieuwe body..

Mijn Canon 50D waar ik nu mee fotografeer is een beetje aan het einde van zijn latijn. Ik heb hem nu 3 jaar (volgens mij) en tweedehands gekocht.
Plus dat ik gespaard heb en toe ben aan een volgende stap.
Maar wat raden jullie mij aan als opvolger van mijn 50D?
Ik zit zelf te denken aan een Full Frame camera, filmen is ook een leuke luxe maar niet noodzakelijk.

Misschien een 6D of een 5D Mark II...
Of toch een 7D, hoewel dit geen Full Frame is... Moeilijk moeilijk.

Kunnen jullie mij misschien een stapje verder helpen?

Wat fotografeer jij vooral? Als je veel honden/paarden fotografeert en sportfotografie doet is de AF van de 6D en 5D2 misschien iets minder geschikt. De AF van de 5D2 was het zwakke punt van de 5D2 wat ze bij de 5D3 opgepakt hebben. De 5D3 heeft hetzelfde AF systeem als de 1DX. De 1DX/5D3 hebben een AF systeem met 61 punten waarvan er 41 kruisgevoelig zijn. De 7D heeft er 19 die allen kruisgevoelig zijn. Dit helpt bij sportfotografie om makkelijker je onderwerp te kunnen volgen. De 6D heeft maar 11 punten die allen kruisgevoelig zijn.

Qua ruis/detail prestaties zijn de 5D2/6D/5D3 beter dan de 7D. Dit heeft inderdaad te maken met FF.

Doe jij echter weinig sportfotografie en vooral veel studiofotografie dan is de 6D een goede keuze. Het AF is ruim voldoende daarvoor en je kunt profiteren van de ruis/detail prestaties van een FF. Meestal doe je studiofotografie op lage ISO's. Bij de lage ISO's merk je minder het verschil tussen crop en FF.

Hmmm.... Dit is weer iets om over na te denken.
Ik fotografeer vooral bewegende onderwerpen ja.. Paarden en honden, heb nog nooit in een studie gefotografeerd.

Maar in hoeverre 'slecht' is die AF in bijvoorbeeld de 6D als je het vergelijkt met de 50D die ik nu heb?
De 50D heeft zoals ik lees op de canon site "9 ‘cross type’ punten". 19 is dan wel een dik verschil natuurlijk.

Bedankt alvast!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:05

_Denise schreef:
Bagheera_206 schreef:

Hmmm.... Dit is weer iets om over na te denken.
Ik fotografeer vooral bewegende onderwerpen ja.. Paarden en honden, heb nog nooit in een studie gefotografeerd.

Maar in hoeverre 'slecht' is die AF in bijvoorbeeld de 6D als je het vergelijkt met de 50D die ik nu heb?
De 50D heeft zoals ik lees op de canon site "9 ‘cross type’ punten". 19 is dan wel een dik verschil natuurlijk.

Bedankt alvast!

Ehm, een 50D is niet echt te vergelijken met wat nu op de markt is. Heel cru gesteld is die 50D gewoon verouderd.
Je moet niet kijken naar wat beter is dan wat je nu hebt; je moet kijken wat in het huidige bestand het beste bij je wensen past (en je budget).

Voor mij was snelheid een reden om de 7D te verkiezen boven de 5DIII (de 6D was nog niet uit). Linksom of rechtsom, een 7D haalt 7 beelden per sec in continue-opname. Dat doet geen enkele andere Canon 'm na op dit moment.
Het "ruisprobleem" ondervang ik deels door lenzen met grote diafragma's te gebruiken, waardoor ik lager in de ISO kan blijven.

_Denise

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:13

Daar heb je ook wel gelijk in natuurlijk.. mn 50D is écht aan vervanging toe haha.
Techniek is zoveel verbeterd natuurlijk.

Ik heb voor de ruis nu ook een canon 70-200 2.8 objectief gekocht die zou de ruis bij de 7D natuurlijk ook kunnen opvangen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:46

ikke schreef:
Ehm, een 50D is niet echt te vergelijken met wat nu op de markt is. Heel cru gesteld is die 50D gewoon verouderd.
Je moet niet kijken naar wat beter is dan wat je nu hebt; je moet kijken wat in het huidige bestand het beste bij je wensen past (en je budget).

Voor mij was snelheid een reden om de 7D te verkiezen boven de 5DIII (de 6D was nog niet uit). Linksom of rechtsom, een 7D haalt 7 beelden per sec in continue-opname. Dat doet geen enkele andere Canon 'm na op dit moment.
Het "ruisprobleem" ondervang ik deels door lenzen met grote diafragma's te gebruiken, waardoor ik lager in de ISO kan blijven.

De 1DX van Canon haalt er toch ècht 12 ;)
Tevens vind ik fps niet zo erg belangrijk..presteren onder moeilijke lichtomstandigheden, ruisprestaties en beeldkwaliteit daarin tegen wel..
Je zegt je ruisprestaties op te vangen door lichtsterke lenzen..zelfs met een 2.8 bij slechte lichtomstandigheden zul je de sluitertijden òf ISO aan moeten spreken, sluitertijden langzamer dan 1/200 à 1/250 is niet handig met bewegende paarden èn slechte lichtomstandigheden waardoor je dus toch je ISO aan moet spreken en daar laat de 7D steken vallen.
Ik zou dan eerder de 6D of 5D MKIII kiezen mits daar budget voor is..iets minder fps maar wel vèèl betere ISO prestaties.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:48

Heeft iemand ervaring met de canon 600d of 100d, raad je die aan of af? Ik ben een beginnende fotograaf, dus wil ik met iets niet té ingewikkeld starten. Of met een nikon 3200, maat ik weet niet of die beter/slechter is...
(Tot nu toe had ik een Nikon p500)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 08:20

_Denise schreef:
Daar heb je ook wel gelijk in natuurlijk.. mn 50D is écht aan vervanging toe haha.
Techniek is zoveel verbeterd natuurlijk.

Ik heb voor de ruis nu ook een canon 70-200 2.8 objectief gekocht die zou de ruis bij de 7D natuurlijk ook kunnen opvangen.

Misschien dat je dan ook nog de 70D kunt vergelijken met de 7D. De sensor en processor is nieuwer dan die van de 7D. Het lijkt erop dat hij net weer iets betere ruis/detail verhouding heeft dan de 60D/7D. De 6D/5D3 hebben nog steeds een betere ruis/detail verhouding dan de 70D door de grotere sensor. De 70D heeft ook de 19 kruisgevoelige AF-punten.

Ik burst eigenlijk niet zo heel vaak en probeer vaak uit te tellen voor het goede moment. Dan is voor mij fps minder belangrijk dan een goede AF die op het juist moment goed moet scherpstellen en betrouwbaar is. Gelukkig is AF niet alleen afhankelijk van een body. Dit is een samenspel tussen lens en body. Gelukkig heb je een telezoom die erg geschikt is voor sportfotografie. En ja, natuurlijk burst ik ook wel hoor. :o Het lukt mij bijvoorbeeld (nog) niet om rentelgang uit te tellen en het juiste moment te pakken. -O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 08:27

Bagheera_206 schreef:
Ik burst eigenlijk niet zo heel vaak en probeer vaak uit te tellen voor het goede moment. Dan is voor mij fps minder belangrijk dan een goede AF die op het juist moment goed moet scherpstellen en betrouwbaar is. Gelukkig is AF niet alleen afhankelijk van een body. Dit is een samenspel tussen lens en body. Gelukkig heb je een telezoom die erg geschikt is voor sportfotografie. En ja, natuurlijk burst ik ook wel hoor. :o Het lukt mij bijvoorbeeld (nog) niet om rentelgang uit te tellen en het juiste moment te pakken. -O-

Je kunt ook de andere kant bekijken: bij een goede burst heb je dus losse beelden waarin je de beweging kunt volgen.

En nee, een camera van 7000 euro is voor mij geen optie........

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 08:42

En als je er met burst vanaf sec. 1 naast zit is de hele serie op het verkeerde moment en heeft je sluiter weer 15 foto's gemaakt die allemaal de prullenbak in kunnen..misschien eentje die goed is...
Je kunt, vind ik beter proberen met een one shot het juiste moment te vangen..daagt uit, leert je tellen en kijken en er wordt minder van je sluiter gevraagd :)

Ik heb ook geen €7000 voor een 1DX maar gaat erom dat je zegt dat er geen enkele canon is die 7 fps haalt en die is er wel :)
Heb er mee mogen fotograferen, beest van een camera :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 08:46

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 08:54

Oooh dat veranderd de zaak..lol..ga hem vanmiddag halen :)
Ik heb een 60D en een MKII als back up en gebruik de 60D nog best vaak..
Nu heb ik voor mijn werk helemaal geen burst nodig en gebruik het ook nooit dus daardoor is dat iets waar ik totaal niet op let.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:02

Volgens mij is de 70d een goede opvolger hoor! Burst haalt hij volgens mij ook 7 fps, ook al vind je dat minder belangrijk. Ik ben toen uitgebreid in discussie geweest met 2 medewerkers bij Cameranu het is de 70d geworden. Beste keus nu denk ik als je het over deze bedragen hebt.

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:28

Jeeeetje wat maken jullie het me moeilijk haha en ik had t al moeilijk.. :')

Ff alle feiten op een rijtje

1DX - Geen budget voor :+ :P
7D - AF 19 punten allen kruisgevoelig, laat qua ruis/ISO steken vallen. 7fps
70D - AF 19 punten allen kruisgevoelig, iets betere sensor dan 7D, iets betere ruis/detail verhouding.
6D - iets duurder, iets minder fps maar wel véél betere ISO prestaties, maar 11 AF punten kruisgevoelig.
5DMK3 - geen budget voor.

Waarom is de 70D dan toch weer íets goedkoper dan de 7D?
Terwijl, als ik ze vergelijk, de 70D nieuwer oogt met Wifi en touchscreen ed. (niet dat dat belangrijk is, maar ik vraag me het prijsverschil af.)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:34

_Denise schreef:
Jeeeetje wat maken jullie het me moeilijk haha en ik had t al moeilijk.. :')

Ff alle feiten op een rijtje

1DX - Geen budget voor :+ :P
7D - AF 19 punten allen kruisgevoelig, laat qua ruis/ISO steken vallen. 7fps
70D - AF 19 punten allen kruisgevoelig, iets betere sensor dan 7D, iets betere ruis/detail verhouding.
6D - iets duurder, iets minder fps maar wel véél betere ISO prestaties, maar 11 AF punten kruisgevoelig.
5DMK3 - geen budget voor.

Waarom is de 70D dan toch weer íets goedkoper dan de 7D?
Terwijl, als ik ze vergelijk, de 70D nieuwer oogt met Wifi en touchscreen ed. (niet dat dat belangrijk is, maar ik vraag me het prijsverschil af.)

Nou, omdat de 7D al een poos op de markt is en de 70D pas recent is uitgekomen.
Prijsverschil zit 'm zeer waarschijnlijk in de door Canon beoogde positionering in de markt.

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:46

Maar je zou toch zeggen: Iets wat nieuwer is, is duurder?
Even kort door de bocht dan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:08

_Denise schreef:
Maar je zou toch zeggen: Iets wat nieuwer is, is duurder?
Even kort door de bocht dan.

Net zo kort door de bocht heeft Canon drie klasses Camera's; voor de hobby, voor de veeleisende hobby en voor de pro. Hoe minder getalletjes hoe hoger de camera in de boom zit.
De 7D is dus hoger in de markt gepositioneerd dan de 70D.

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:23

Hmm ja, dan denk ik dat de 70D wel 'goed genoeg' is voor mij.
Ik ben geen prof, ik verdien mn brood er niet mee.
En die nieuwe opties zijn wel leuk natuurlijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:51

_Denise schreef:
Hmm ja, dan denk ik dat de 70D wel 'goed genoeg' is voor mij.
Ik ben geen prof, ik verdien mn brood er niet mee.
En die nieuwe opties zijn wel leuk natuurlijk.

Waarom "goed genoeg"?
Ik zou gewoon kijken naar je eisenpakket versus je beschikbare budget en dan de beste camera nemen die daarbij past, ongeacht waar Canon (of ander merk) 'm dan zo graag positioneert.
Bedenk daarbij ook dat het soms handig kan zijn om te ook kijken of je wellicht een occasion op de kop kunt tikken van een camera die nieuw buiten je budget valt maar als occasion binnen je budget kan vallen.
Beetje zoeken levert je een 7D voor 800 euro...........

Brechtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:56

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:09

Ja bij kamera express hebben ze 7D occasions genoeg, het is ook het budget niet wat me tegen zou houden een 7D te kopen hoor. Ook niet nieuw

Maar zoals ik het nu bekijk kan de 70D hetzelfde als de 7D, alleen is die nieuwer? of zie ik dat dan verkeerd?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:47

Nieuwe sensor en betere ISO prestaties ;)
70D is een mooie camera, zul je een hoop plezier van hebben!

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:42

Zie de Chip / foto video nr 72, voor 4,50 te koop nu in de winkel voor een 'test' van de 70d (blz 80); en achterin een vergelijking (gratis in te zien...) Achterin zie je op blz 110 een test van de spiegelreflexen van nu; op de laatste plek (30e) met nog steeds een puntenaantal van 75,00 pt (dus volgens de test ook prima)de Canon 600d (480 euro). Op 1 de eos 1DX met 92,9 punten, 2 de Nikon D800E met 91,6 punten, 3 de Dmark III met 90,2 pt, 4 de Nikon D4, 5 de Nikon D800, 9 de Canon EOS 6d met 87,2 pt, dan op 11 de Canon 70d met 86,3 pt, dan 16 de Nikon D7100 met 83,5 pt, de Canon 60d staat op 21 met 79,3 pt, de Canon 7d op 28 met 77,8 pt. Hier tussen in natuurlijk de Sony's en de Pentax die ook prima zijn!
Dan op blz 83 een vergelijking, EOS 6d scoort het best, zie ook boven; maar verschil met de 70d is wel zo klein dat het het de vraag is of het prijsverschil tussen deze 2 waard is. Waar je ook rekening mee moet houden is dat de 6d geen interne flitser heeft, wat toch ook wel heel makkelijk is vooral als je hem zo weinig gebruikt dat je er eigenlijk geen een zou willen aanschaffen. 6D is natuurlijk wel FF, iets wat toch heel veel mensen eigenlijk wel wensen, maar heel veel fotograven maken ook prima foto's met een crop camera dan anderen met ff. Op ruis en detailweergave scoort de 6d echt wel beter. Voordeel van de 70d is dat het de snelste EOS is, je met wifi en een apje hem op afstand kunt bedienen met je telefoon, hij t.o.v. de 6d 19 autofocus sensoren van het crosstype heeft en 6,92 opnames in serie kan maken (6d 4,4) en een kantelbaar display met touchscreen. Totale beeldkwaliteit van de 6d score 95 tov 80 bij de 70d, bij uitrusting scoort de 70d weer 95 t.o.v de 6d 83, snelheid 70 d is 82, 6d 73.
Zo, een hele opsomming om te bestuderen!

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:53

O ja, en bij de 7d in het overzichtje staat dat hij 4 jaar geleden een grote verrassing was (plek 28), tegenwoordig past de hoge prijs niet helemaal meer bij zijn prestaties. Of te wel, een 700d plek 26) scoort 78,5 punten en kost nu 600 euro nieuw (nieuw dus een betere koop met garanties e.d. dan een 2e hands 7d), misschien een betere koop dan een 2e hands 7d, zelfs een 60d (plek 21) scoort in de test hoger dan een 7d en is dan denk ik 2e hands een betere koop! Natuurlijk nog steeds afhankelijk wat je belangrijk vind aan je camera....
Vraag me niet waarom maar de Nikon 3200 komt niet in de test voor, de 5200 staat op plek 27 en de Nikon 5100 op 29.

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 07:40

Wauw! Heel handig!

Veel wist ik al. Allemaal al gelezen maar om het zo te zien helpt wel enorm
Ik ben eruit het wordt de 70D en dan lekker luxe een splinternieuwe!
Bedankt!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 08:37

Nice! De 70D is een mooie speeltje. Ik heb hem nog niet in mijn handen gehad...