[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica_1998

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:03

oh oke , sorry had over die regel heen gelezen,vidn m wel raar ik vraag toch om tips

oke volgende keer zal ik geen aanpassing meer plaatsen

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:19

Persoonlijk zou ik ook geen remake posten maar zelf met de tips aan de slag gaan. Evt een verbeterde versie via pb, gewoon voor tips?

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:17

Ik wou juist eventjes wat landschappen in de sneeuw en nacht te fotograferen, maar ik krijg hierbij oranje foto's. Geprobeerd op verschillende witbalansen, maar de ene is al erger dan de andere. Welke witbalans kan ik hiervoor het best gebruiken? Of handmatig instellen en welke kleur dan?

Ook wou ik mijn foto's bewerken in Photoshop, ik heb de CS4. Camera stond op Raw en slaagt als NEF bestanden op, waardoor ik deze niet kan openen op mijn CS. Moet ik deze dan eerst omzetten naar TIFF of iets anders en met welk programma kan ik dit het best doen?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:20

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 07:47

Tesseke, sneeuw is a bitch met fotografie. Heb je veel sneeuw? Heb je met statief en lange sluiter gewerkt overigens?
Met sneeuw zit er weinig anders op dan handmatig witbalans te stellen. Dus zet m op handmatig instellen, zoom in op jouw witpunt (sneeuw) en klik om te bepalen. Nog beter is een 18% grijskaart zodat je precies met dat licht kan bepalen, maar daar zou je met sneeuw niet mee geholpen zijn.

Als het goed is kun je bij het omzeten meerder formaten kiezen? Tiff is het grootste, minst gecomprimeerde bestand wat meerdere programmas kunnen openen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 08:15

Oranje kan ook komen door het kunstlicht van de lantaarnpalen of andere verlichting. Vaak moet je dan witbalans iets verlagen om het kunstlicht te compenseren.

Normaal gesproken zou je sneeuw klein beetje moeten overbelichten om geen grauwe kleur te krijgen, maar echt wit. Je camera probeert namelijk te compenseren tot 18% grijs en omdat er relatief veel wit is zal hij automatisch onderbelichten. Meestal is 1/3e stop tot 1 hele stop overbelichten voldoende. Afhankelijk natuurlijk hoeveel sneeuw (wit) er in jouw compositie zit.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:59

Leonyr schreef:
x_Kaat_x schreef:
ohjah en nog een vraagje, met welk programma bewerken jullie foto's en hoe gaat dat precies in z'n werk? heb het namelijk nog nooit gedaan :')

Mijn foto's worden bewerkt met Photoshop Elements 9.0. Een oudje dus, maar ik kan er goed mee overweg. Het RAW bewerken gaat erg gemakkelijk, overzichtelijk en snel en alle knopjes die ik nodig heb zitten er op.
Als ik mij niet vergis is Elements 11 nu zeventig euro bij Bol.com.
Je hebt ook nog Photoshop Lightroom, daar heb ik zelf nooit mee gewerkt maar ik hoor er wel goede verhalen over. Ook hiermee kun je RAW bewerken en het gaat een stuk snellen. Maar voor meer informatie over dit programma wijs ik je door naar Bagheera_206, hij geeft regelmatig workshops over dit programma. Lightroom kost rond de 100 euro.
GIMP kan ook RAW bewerken en is gratis. Het is een erg uitgebreid programma, gebaseerd op Photoshop CS (Welke erg duur kan zijn). Het is wel een programma wat je onder de knie moet hebben, het is erg uitgebreid en een hoop knopjes zul je dan ook niet nodig hebben voor het algemene bewerken.
Photoscape is daarentegen erg beknopt en voor zover ik weet ook niet geschikt voor RAW bewerking. Dit programma is vooral erg gericht op de speciale effecten. Het is gratis.
Photofiltre is een klein, beknopt en bijna een schattig programma. Alle basisknoppen zitten erin en is net zoals GIMP en Photoscape gratis. Je kunt er geen RAW mee bewerken.
Picasa is een programma van Google, als ik mij niet vergis. Kan RAW bewerken en is vooral erg handig in het organiseren van foto's. Ik vind het programma af en toe net iets te omslachtig, maar anderen werken er weer heel fijn mee. Het is gratis.
Raw Therapee is zoals de naam al zegt gecentreerd op het bewerken van RAW bestanden. Is erg uitgebreid en luxe, terwijl het wel gratis is.

Ik vergeet er ongetwijfeld heel veel, maar dit zijn de programma's waar ik over gehoord heb of zelf mee gewerkt heb. Wellicht kun je zelf even op Google zoeken.

Nabewerken houd in mijn geval vooral in; het converteren van de RAW bestanden naar JPEG en daarbij dus zaken als belichting en kleur te veranderen/bewerken. Ik verklein de foto's, verander de resolutie en pas af en toe ruisreductie toe omdat ik daar erg snel last van heb met mijn camera. Daarnaast plaats ik de naamsvermelding op de foto's. Soms werk ik storende objecten in de foto weg.

Maar dit verschilt per fotograaf. De één zal meer bewerken dan de ander en de volgende doet helemaal niets aan de foto's. Het is een stukje van je eigen stijl waar je je weg in moet vinden.

Toevoeging voor het bewerken van RAW; wanneer je een recente camera hebt herkennen de oudere versies van elements de RAW bestanden niet. Mijn elements 10 werkt dus niet met de Canon 650d. Of zijn hier nog andere kunstgrepen voor om er wel mee te kunnen werken?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:05

Ik meende dat het juist andersom was, dat oudere software niet altijd de raws herkennen kan?
Mijn 40D is van 2008 en wordt door photoshop CS6 en lightroom 3.5 gewoon herkend.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:05

Gisteravond naar Drachten geweest voor de workshop met Arnd Bronkhorst. De belangrijkste tips zal ik nog even delen,.... Eerste was zo ongeveer; geen foto's maken in een binnenbak; altijd slecht licht en bijna onmogelijk qua apparatuur - of te wel; volgende tip; Koop de duurste lichtgevoeligste lens die je je kunt veroorloven! Gisteren was het in de oude / kleine bak in Drachten; dus slecht licht. Ik heb een 50mm 1.4 lens met crop camera; daarmee ging het foto's maken aardig goed met een ISO 1600 / 3200. Ware het niet dat de sluitertijd ook echt niet lukte boven de 500 en als je de foto's terugkijkt en vergroot is dat lang niet altijd scherp. Wel voor normaal gebruik, maar voor iets groter is het echt concessies doen. Mijn 2.8 lens even uitgeleend; iemand was met de 70-300 van Canon bezig met een oudere camera; dat was echt koffiedik kijken, ook haar 17-85 (als ik het goed heb) werd het niet beter van; met de 17-55 2.8 leek het er meer op maar geen snelle sluitertijden en hoge ISO's.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:07

F_Orumster schreef:
Ik meende dat het juist andersom was, dat oudere software niet altijd de raws herkennen kan?
Mijn 40D is van 2008 en wordt door photoshop CS6 en lightroom 3.5 gewoon herkend.

Klopt denk ik; of te wel in dit geval is de Photoshop Elements 10 al een oude versie, 11 is alweer uit en waarschijnlijk kent die mijn 650d RAW wel. Maar eigenlijk hoop ik dat iemand mij het tegendeel kan uitleggen of een oplossing heeft dat de 10 wel mijn 650d raw kent. Zo niet dan wordt het toch de software die bij de camera zit eens beter bestuderen!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:15

Misschien is er een plugin?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:39

cillusion schreef:
F_Orumster schreef:

Klopt denk ik; of te wel in dit geval is de Photoshop Elements 10 al een oude versie, 11 is alweer uit en waarschijnlijk kent die mijn 650d RAW wel. Maar eigenlijk hoop ik dat iemand mij het tegendeel kan uitleggen of een oplossing heeft dat de 10 wel mijn 650d raw kent. Zo niet dan wordt het toch de software die bij de camera zit eens beter bestuderen!

In CS kun je ACR updaten, maar weet niet hoe dat met Elements zit. Waarschijnlijk moet je overstappen naar Elemenets 11 of eerst omzetten met het softwarepakket van Canon zelf.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:40

cillusion schreef:
Gisteravond naar Drachten geweest voor de workshop met Arnd Bronkhorst. De belangrijkste tips zal ik nog even delen,.... Eerste was zo ongeveer; geen foto's maken in een binnenbak; altijd slecht licht en bijna onmogelijk qua apparatuur - of te wel; volgende tip; Koop de duurste lichtgevoeligste lens die je je kunt veroorloven! Gisteren was het in de oude / kleine bak in Drachten; dus slecht licht. Ik heb een 50mm 1.4 lens met crop camera; daarmee ging het foto's maken aardig goed met een ISO 1600 / 3200. Ware het niet dat de sluitertijd ook echt niet lukte boven de 500 en als je de foto's terugkijkt en vergroot is dat lang niet altijd scherp. Wel voor normaal gebruik, maar voor iets groter is het echt concessies doen. Mijn 2.8 lens even uitgeleend; iemand was met de 70-300 van Canon bezig met een oudere camera; dat was echt koffiedik kijken, ook haar 17-85 (als ik het goed heb) werd het niet beter van; met de 17-55 2.8 leek het er meer op maar geen snelle sluitertijden en hoge ISO's.

In binnenbak wil je idd ook eigenlijk niet komen. -O-

Zelfs met lichtsterke lens en voelvreempje ben je nog vaak kansloos en zit je vol ruis. :=

Maar idd zonder lichtsterk glas is het vaak missie kansloos. -O-

Arnd is volgens mij groot fan van M + Auto ISO. Heeft hij het daar ook over gehad? Werkt dat ook bij hem in de binnenbak?

Heeft Arnd het ook nog gehad over witbalans? Wat stelde hij voor? Kunstlicht of gewoon op AUTO laten staan?

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:05

Ik ben ook naar de workshop geweest! Arnd gaf de tip om te fotograferen op S-stand (of Tv?) Dus sluitertijd handmatig instellen op 500, f omlaag en ISO zo laag mogelijk. (vaak toch wel gauw 6400 werd, wat sommige camera's niet eens halen).

Qua witbalans raadde hij inderdaad aan om hem gewoon op AWB/AUTO te laten staan.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:12

essy87 schreef:
Ik ben ook naar de workshop geweest! Arnd gaf de tip om te fotograferen op S-stand (of Tv?) Dus sluitertijd handmatig instellen op 500, f omlaag en ISO zo laag mogelijk. (vaak toch wel gauw 6400 werd, wat sommige camera's niet eens halen).

Qua witbalans raadde hij inderdaad aan om hem gewoon op AWB/AUTO te laten staan.

Tnx! :) Dus dit keer geen M + Auto ISO dus. :=

Met f/2.8 en 1/640s zit je in gemiddelde binnenbak idd helaas al op ISO6400 of hoger. -O-

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:20

Ik heb ooit eens in een binnenbak heel gefrustreerd de camera zelf maar aan het werk gezet, standje P, die ik bijna nooit gebruik.
Afbeelding
Full EXIF Info
Date/Time 21-Mar-2009 11:47:14
Make Nikon
Model NIKON D3
Flash Used No
Focal Length 200 mm
Exposure Time 1/200 sec
Aperture f/2.8
ISO Equivalent 3200
Exposure Bias -1/3
Metering Mode matrix (5)
Exposure Program program (2)

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:33

Dat is inderdaad nog best een net resultaat. Mijn foto's van gister zijn ook grotendeels crap.
Arnd gaf trouwens ook aan dat je in een slechte binnenbak beter van voren kan fotograferen omdat je dan met langere sluitertijden toe kan.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:34

KootMiraDrum schreef:
Ik heb ooit eens in een binnenbak heel gefrustreerd de camera zelf maar aan het werk gezet, standje P, die ik bijna nooit gebruik.
[ Afbeelding ]
Full EXIF Info
Date/Time 21-Mar-2009 11:47:14
Make Nikon
Model NIKON D3
Flash Used No
Focal Length 200 mm
Exposure Time 1/200 sec
Aperture f/2.8
ISO Equivalent 3200
Exposure Bias -1/3
Metering Mode matrix (5)
Exposure Program program (2)

Nette foto, maar jij hebt een voelvreempje. := Die kunnen veel hogere ISO's aan met minder ruis dan een cropbody als D7000/D300s/60D/7D.

Als je sluitertijd van 1/500s had willen hebben had je ook ruim boven de ISO6400 gezeten. :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:37

essy87 schreef:
Dat is inderdaad nog best een net resultaat. Mijn foto's van gister zijn ook grotendeels crap.
Arnd gaf trouwens ook aan dat je in een slechte binnenbak beter van voren kan fotograferen omdat je dan met langere sluitertijden toe kan.

Dat is een goede tip. :) Helaas hangt het vaak van binnenbak of hoe hindernissen staan en of je van lang/korte zijde kunt fotograferen. :=

Welke richtlijnen gaf hij voor sluitertijden?

Normaal stand/portret zit je al gauw rond de 1/500s en rijfoto's rond de 1/1000s.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:49

Bagheera_206 schreef:
Nette foto, maar jij hebt een voelvreempje. := Die kunnen veel hogere ISO's aan met minder ruis dan een cropbody als D7000/D300s/60D/7D.

Als je sluitertijd van 1/500s had willen hebben had je ook ruim boven de ISO6400 gezeten. :=

Ja, dat is zo en ook ik gebruik liever niet boven de 3200 iso.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:24

cillusion schreef:
F_Orumster schreef:

Ik gooi het hier even neer want ik zit met hetzelfde.
Ik heb nu voor het eerst wat in RAW geschoten vandaag met m'n 650D, kom ik erachter dat lightroom ze niet kan openen :') (.CR2 bestanden). Ik heb even geen idee hoe ik dit slim kan oplossen.

Jacobeho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:35

essy87 schreef:

Dat is indd en goede tip! Had ik nog nooit over nagedacht, maar klinkt logisch. :)

Bagheera_206 schreef:
Welke richtlijnen gaf hij voor sluitertijden?

Normaal stand/portret zit je al gauw rond de 1/500s en rijfoto's rond de 1/1000s.

Ik ben vorige week geweest, Toen had hij een dia waarop de volgende sluitertijden stonden;

Stap: 1/250
Draf: 1/500
Galop: 1/1000

Tijdens het praktijk gedeelte raadde hij volgens mij aan om te fotograferen op 1/500, F4.0 en ISO3200 voor een goede belichting. Tenzij je natuurlijk een lichtsterke lens had, dan kon het diafragma lager en misschien de sluitertijd een stop hoger. We fotografeerden toen het springen. Helaas is mijn camera echt een ramp met hoge ISO-waardes. Dus zijn geen mooie foto's uitgekomen.. Maar ik vond het een leuke / leerzame avond en ik blijf nu nog verder weg bij binnenbakken als ervoor..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:53

Marit schreef:
Ik gooi het hier even neer want ik zit met hetzelfde.
Ik heb nu voor het eerst wat in RAW geschoten vandaag met m'n 650D, kom ik erachter dat lightroom ze niet kan openen :') (.CR2 bestanden). Ik heb even geen idee hoe ik dit slim kan oplossen.

Welke lightroom heb je? Ik heb 3.5 en die pakt ze wel en heb vroeger ook elements 9 gehad en die deed het ook.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:36

Ik heb een vraagje!
Ik fotografeer met een Canon EOS 450D. Mijn RAW foto's zijn echter in grijs, wat betekent dat ik álle foto's handmatig moet overzetten naar kleur en dan nog moet nabewerken. Weet er iemand of 't ook mogelijk is om bij Canon in te stellen dat RAW in kleur wordt opgeslagen?

Een vriend van mij fotografeert met een Nikon, die heeft wél RAW foto's die in kleur worden opgeslagen..

Note: ik bedoel overigens niet zozeer het .CR2 bestand zelf, maar de .JPG die ie ook los opslaat naast het RAW bestand.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:42

Ier schreef:
Ik heb een vraagje!
Ik fotografeer met een Canon EOS 450D. Mijn RAW foto's zijn echter in grijs, wat betekent dat ik álle foto's handmatig moet overzetten naar kleur en dan nog moet nabewerken. Weet er iemand of 't ook mogelijk is om bij Canon in te stellen dat RAW in kleur wordt opgeslagen?

Een vriend van mij fotografeert met een Nikon, die heeft wél RAW foto's die in kleur worden opgeslagen..

Note: ik bedoel overigens niet zozeer het .CR2 bestand zelf, maar de .JPG die ie ook los opslaat naast het RAW bestand.

Picture Styles mss op M (Monochromoe) gezet ipv op N (Neutral), S (Standard) of F (Faithfull)?