[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:13

Klopt JW, maar bij ons leek het vuil en zijn het misschien beschadigingen op de sensor..... Binnenkort ff laten checken.

loulou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:13

manzano schreef:
Klopt JW, maar bij ons leek het vuil en zijn het misschien beschadigingen op de sensor..... Binnenkort ff laten checken.

weet je ook hoe ik het verschil kan zien tussen beschadigingen en vuil?
heb al een beetje op internet gekeken en daar staan wel tips over hoe je kan checken of er vuil op zit. maar als je puntjes ziet die op vuil lijken, maar eigenlijk beschadigingen zijn....

Corellaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:14

heb een beetje op internet gekeken naar camera's in mijn prijsklasse.. heeft iemand ervaringen met 1 van de volgende camera's (voornamelijk springfoto's)??
- Fuji finepix F450
- Panasonic DMC-fx01eg-s
- Fujifilm finipix S5600
- olympus SP-500uz
- Kodak Z650-1785088

Daihyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:28

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:13

Ik koop liever iets in de winkel dan op internet..

Maar goed, dat is mijn keuze..

Ik heb gister even een beetje zitten spelen met de camera en alle knopjes, want mn pa zit er voor de rest mee te spelen. Sommige dingen van zijn oude camera (een dure, maar geen digitale) passen ook op mijn nikon, dus daar is hij de hele avond mee in de weer geweest..

Op bewegende dingen heb ik de camera nog niet uitgeprobeerd, maar ga ik ook zeker doen van de week..

Maarre wat ik nog wilde vragen, hoe doen jullie dat met je camera, zit die in een tas of in een koffer? En in wat voor tas?

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:30

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:29

Je kunt speciale fototassen bij de fotospeciaalzaak kopen.

Finnea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:24

Ik heb voor mn D50 een nova mini van lowepro. Was ongeveer 30 euro. Vind ik een erg fijne tas!! Met de kitlens erop past het perfect, heb laatst de nikkor 70-300 erop gehad en toen kon het net.

Anne_Baukje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:28

Ik heb een vraagje..
Maakt het voor de kwaliteit foto uit of je de camera instelt op 5 M, terwijl je die foto klein uitprint. Of kun je dan beter de camera wat lager instellen?

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 21:26

Yoline schreef:
Ik heb voor mn D50 een nova mini van lowepro. Was ongeveer 30 euro. Vind ik een erg fijne tas!! Met de kitlens erop past het perfect, heb laatst de nikkor 70-300 erop gehad en toen kon het net.

Hmm dat is dus geen optie voor mij, want ik heb die nikkor 70-300 ook, en denk dat ik die toch vaker ga gebruiken dan de kitlens, omdat die 70-300 wat meer zoomgebruik heeft

loulou

Re: [Centraal] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:14

ik heb zondag mijn canon 300d opgehaald
ben er nu al helemaal blij mee

en ondanks alle verhalen dat een sigma lens vaak niet gaat, pakt hij mijn 70-300 wel gewoon. heb tot nu toe 2x een error gehad, maar dat is dus nog te overzien. heb nu namelijk geen geld meer om er ook nog eens ee nieuwe lens bij te kopen.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:17

Ik ga vrijdag voor een digitale spiegelreflex kijken. Wil er het liefst eentje waar een sigmalens op past die nu op een analoge minolta zit, maar dat hoeft niet persé.
Heb tot nu toe alleen foto's gemaakt met gewone digi's en analoge spiegelreflexcamera's, dus wie weet waar ik (extra) op moet letten?
Vond bij gewone digitale camera's de afdrukvertraging en tijd tussen de foto's nogal storend, maar moet ik daar bij een spiegelreflex bijv. ook goed op letten? En wat zijn voor de rest de meest belangrijke aandachtspunten?
Het toestel zal vooral gebruikt worden voor paardenfoto's, maar ook landschap/natuur, portret enz.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:23

@loulou.... gezien de korte tijd dat je hem hebt vind ik die 2x error eigenlijk best vaak

@maroush.... Sigma maakt lenzen voor een heleboel merken, maar ze zijn wel merk gebonden. Dus als je nu een Sigma hebt voor een minolta, past die niet op een canon ofzo. Dus ik denk dat je dan weer voor Minolta moet gaan....
Een afdrukvertraging heeft een SLR niet, dus dat scheelt. Tenzij het donker is en je hebt bijv. lange sluitertijden, maar dat is anders dan de zog. "afdrukvertraging". Het ideale van een SLR is juist dat hij voor bijna alle aspecten wel geschikt is. De lenzen dan weer niet, dus daar zal je je dan verder in moeten verdiepen.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:09

Dankje manzano
Het probleem is alleen dat Minolta geloof ik niet meer bestaat, dat is nu Sony ofzo Dan zal dat het wrs worden omdat ik dan meteen 2 lenzen erbij heb (tot 300 mm). Dan heb ik alleen niet bepaald veel keus ... dilemma

Wat zijn verder nog belangrijke dingen om op te letten?

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:13

Tja, binnen de SLR heb je als je eenmaal een merk hebt gekozen toch niet al te veel keus.... tenzij je een heel groot budget hebt
Maar het ligt er ook aan wat voor lenzen het zijn. Als het redelijke lenzen zijn zou het zonde zijn om ze weg te doen of dezelfde van een ander merk te kopen. Maar als ze weinig voorstellen dan zou ik de keus er niet van laten afhangen. Ik zou eerst even bij een fotowinkel controleren of ze wel bruikbaar zijn op een digitale SLR.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:21

Dat heb ik al een keer nagevraagd, maar dat is al een tijdje geleden. Toen zeiden ze in de winkel dat de lenzen wel op een digitale SLR zouden passen. Het zijn op zich redelijk goede lenzen, dus vind het eigenlijk wel zonde om ze dan niet te kunnen gebruiken, maar ga sowieso ook wel ff verder kijken.

_Denise_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:08

Ik ken nog wel digitale camera's van het merk Konica Minolta, maar ik weet niet of je dat bedoelt. Ik heb ook niet echt meer nieuwe camera's daarvan gezien ofzo.

loulou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:54

manzano schreef:
@loulou.... gezien de korte tijd dat je hem hebt vind ik die 2x error eigenlijk best vaak

het schijnt dat sommige sigma lenzen gewoon standaard een error geven, dus die kun je helemaal niet gebruiken.
ik ben dus al blij dat hij hem meestal gewoon pakt. en anders is het alleen ff uit/aan zetten en dan doet ie het weer.

is alleen beetje banketstaaf als je net een wereldfoto had kunnen schieten en hij geeft dan een error, maar dat zal bij mij niet zo snel voorkomen vermoed ik

het schijnt dat je ze ook nog kan laten chippen ofzo, zodat ze het wel gewoon goed doen. dus dat kan ik altijd nog overwegen.

maar ik zal eerst maar gewoon wat meer fotograferen met deze camera, dan kom ik er vanzelf achter of hij irritant vak errors geeft of dat het te overzien blijft.

Loje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:38

Is er iemand die wat meer kan vertellen over de olympus mju 700. Ik vind het zo'n mooi ding en hij lijkt me ook best goed maar ik heb er totaal geen verstand van. Wat ie voor mij moet kunnen is gewoon redelijk goede foto's maken, ook van dichtbij en bij weinig licht(binnenbak). En de filmpjesfunctie vind ik best belangrijk, het hoeft echt niet perfect, maar gewoon redelijk, ik heb altijd erg veel lol met zo'n digicamfilmpje in combinatie met moviemaker...

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:58

Ik heb daar van de winter ook naar gekeken. Het is een goed toestel voor die prijsklasse. Oor paardenfoto's in de binnenbak zou ik hem echter niet gebruiken. Ik kan me niet voorstellen dat je daar scherpe foto's mee kunt maken. Voor bewegende foto's is hij niet zo geschikt. Wel voor vakantie foto's en huis-tuin-keuken foto's.

Persoonlijk zou ik nooit een digi hoeven met filmfunctie, want daat heb je videocamera's voor, net zoals een GSM ook niet bedoelt is om foto's mee te maken. Maar goed, da's mijn persoonlijke mening

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:55

Ik wil graag voor mijn kodak z740 bijbehorende accesoires kopen.
Op marktplaats zag ik dat er lenzen voor te koop waren (incl de camera)... wide angle lens en telephoto lens 2x. Maar toen ik hem mailde was alles verkocht. Ik vroeg hem toch nog om voorbeeldfoto's en die zagen er wel heel goed uit!!

Maar op deze camera kan niet zo een lens veranderd of opgezet worden. Dat moet door middel van een adapter. Hoe weet ik welke adapter ik moet hebben en hoe weet ik dan welke maat lenzen ik daarop moet zetten?
En kun je dat in iedere fotozaak halen (of info over krijgen)?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:35

Hai!

Ik mag voor mijn verjaardag een camera uitzoeken voor maximaal 300 euro.
Ik wil natuurlijk wel een goede dus ik ben een beejte op zoek gegaan..
Ik kwam eerst bij een Kodak Easyshare, maar volgens iemand anders was die niet erg goed..
Toen zei iemand tegen dat de FujiFinepix5600 erg fijn was, maar toen hoorde ik weer van iemand anders dat je daar een professionele fotograaf voor moet zijn omdat de autostrand het niet goed doet.

En nu weet ik niet iets- ik zit te denken aan een Canon PowerShot.
Ik ben zo iemand die niet erg veel van camera's af weet en van al die instellingen dus hij moet wel handig/makkelijk te beheren zijn.

Weet iemand iets?

Anne_Baukje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:01

Ik ben echt geen prof maar de fuji S5600 maakt in mijn handen ook mooie foto's!

Loje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:45

Huis tuin en keukenfoto's, das eigenlijk precies wat ik er mee wil. Het hoeft allemaal niet super, maar scherpe foto's is toch wel fijn. En wat betreft de filmpjes, ik wil gewoon dat het erop zit, met geluid, de filmcamera van mijn vader mag ik niet meenemen en daarom maar zo. Het hoeft echt niet geweldig te zijn. Foto's zijn nog altijd het belangrijkst. Heeft iemand verder nog suggesties voor een leuk cameraatje?

Manny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:00

Roseane schreef:
Hai!

Ik mag voor mijn verjaardag een camera uitzoeken voor maximaal 300 euro.
Ik wil natuurlijk wel een goede dus ik ben een beejte op zoek gegaan..
Ik kwam eerst bij een Kodak Easyshare, maar volgens iemand anders was die niet erg goed..
Toen zei iemand tegen dat de FujiFinepix5600 erg fijn was, maar toen hoorde ik weer van iemand anders dat je daar een professionele fotograaf voor moet zijn omdat de autostrand het niet goed doet.

En nu weet ik niet iets- ik zit te denken aan een Canon PowerShot.
Ik ben zo iemand die niet erg veel van camera's af weet en van al die instellingen dus hij moet wel handig/makkelijk te beheren zijn.

Weet iemand iets?

canon powershot A620 wil ik zelf graag hebben maar net niet genoeg geld maar kijk maar op fotocentraal.nl staat heel verhaal bij en een paar foto's. (hij is volgens mij bij de megamax(groningen) in de aanbiending voor 269 euro maar kan er naast zitten.)