Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 22:29

Ik heb een Asus Vivobook 15 met 8GB werkgeheugen ( niet extreem veel ) en een opslag van 1 TB + 128GB zit als grafische kaart een intel Radeon Vega 8 Graphics in. En die grafische kaart doet het hem vooral. Wat ik ook fijn vindt is dat je met deze laptop ook in de zon het beeldscherm goed kunt zien er zit een soort speciaal laagje overheen.

Qua snelheid is die gewoon top! Nu heb ik nog geen officieel bewerking / photoshop programma maar ik denk dat deze laptop dat moeiteloos kan draaien. Zelf speel ik er wel games op waar andere mensen zich niet met een laptop aan wagen.

Het scherm is trouwens een twisted nematic en een antikrasdisplay.

linkje voor meer infohttps://www.mediamarkt.nl/nl/product/_asus-vivobook-15-x512da-ej451t-1629847.html?channable=e21783.MTYyOTg0Nw&rbtc=%7C%7C%7C%7Cp%7C%7C&gclid=CjwKCAjwsan5BRAOEiwALzomX6u8xOXTi_bASVjwTzk_nST6UqoXDjC0JdN9eRwuk-xJ0cITcasU_BoCTCcQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Kost wel 600 euro maar ik vond het het geld wel waard! Goedkoper type geprobeerd was gewoon troep! dus ik geef er ook wel een goed bedrag aan uit. Ik gebruik hem voornamelijk voor school en merk dat ik daar met deze laptop echt wel voorloop op de rest. Ik baalde toen enorm toen mijn oude besloot dat het genoeg was maar nu denk ik van dit had ik eerder moeten doen :')

En oja mensen denken vaak dat ik een Apple laptop heb.

Melewel94

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 22:49

Ik ben zelf ook geen apple freak, maar heb op school ermee gewerkt en merk toch wel dat het in mijn ogen lekkerder werkt allemaal.

Ook kwestie van gewoonte denk ik :)

mmvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 06:52

Zebrastreep schreef:
Ik heb een Asus Vivobook 15 met 8GB werkgeheugen ( niet extreem veel ) en een opslag van 1 TB + 128GB zit als grafische kaart een intel Radeon Vega 8 Graphics in. En die grafische kaart doet het hem vooral. Wat ik ook fijn vindt is dat je met deze laptop ook in de zon het beeldscherm goed kunt zien er zit een soort speciaal laagje overheen.

Qua snelheid is die gewoon top! Nu heb ik nog geen officieel bewerking / photoshop programma maar ik denk dat deze laptop dat moeiteloos kan draaien. Zelf speel ik er wel games op waar andere mensen zich niet met een laptop aan wagen.

linkje voor meer infohttps://www.mediamarkt.nl/nl/product/_asus-vivobook-15-x512da-ej451t-1629847.html?channable=e21783.MTYyOTg0Nw&rbtc=%7C%7C%7C%7Cp%7C%7C&gclid=CjwKCAjwsan5BRAOEiwALzomX6u8xOXTi_bASVjwTzk_nST6UqoXDjC0JdN9eRwuk-xJ0cITcasU_BoCTCcQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Kost wel 600 euro maar ik vond het het geld wel waard! Goedkoper type geprobeerd was gewoon troep! dus ik geef er ook wel een goed bedrag aan uit. Ik gebruik hem voornamelijk voor school en merk dat ik daar met deze laptop echt wel voorloop op de rest. Ik baalde toen enorm toen mijn oude besloot dat het genoeg was maar nu denk ik van dit had ik eerder moeten doen :')

Denk dat het nog best tegen kan vallen zodra je er Photoshop en Lightroom op hebt. Mijn computer is al wat ouder en had al wel vaker wat dingetjes zoals soms niet willen opstarten etc. Maar was met t vorige bewerkingsprogramma helemaal niet sloom (photofiltre). Sinds Photoshop en Lightroom erop staan heeft ie er ontzettend veel moeite mee. Maar ik heb zelf geen kennis van games etc haha

mmvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 06:54

Melewel94 schreef:
Ik ben zelf ook geen apple freak, maar heb op school ermee gewerkt en merk toch wel dat het in mijn ogen lekkerder werkt allemaal.

Ook kwestie van gewoonte denk ik :)

Ik heb ook niemand in mijn omgeving die ervaring heeft met MacBook dus dat vind ik dan ook lastig. Als ik er dan niet uit kom zit ik gelijk vast..

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 07:05

Apple of Windows maakt niet zoveel uit, zolang je maar een stevige processor hebt, een ssd en een goed werkgeheugen. Een MacBook Air zal heel veel moeite hebben met stevigere bewerkingen in Photoshop. Hell, ik heb een MacBook Pro met maar 8gb werkgeheugen en hij trekt het slecht, heel slecht. Maar verder ben ik wel Apple minded. Maar ook de stevigere Windows computers draaien het goed.

Ik heb maar een kleine schijf in de computer. Alleen datgene waar ik actief aan werk staat op de computer. De rest staat allemaal op de server thuis.

Gelukkig woon ik met mr. ICT en kan ik gewoon aangeven wat ik wil en nodig heb. Dan komt hij vanzelf thuis met een passende laptop O:)

mmvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 08:32

maaikemuis schreef:
Apple of Windows maakt niet zoveel uit, zolang je maar een stevige processor hebt, een ssd en een goed werkgeheugen. Een MacBook Air zal heel veel moeite hebben met stevigere bewerkingen in Photoshop. Hell, ik heb een MacBook Pro met maar 8gb werkgeheugen en hij trekt het slecht, heel slecht. Maar verder ben ik wel Apple minded. Maar ook de stevigere Windows computers draaien het goed.

Ik heb maar een kleine schijf in de computer. Alleen datgene waar ik actief aan werk staat op de computer. De rest staat allemaal op de server thuis.

Gelukkig woon ik met mr. ICT en kan ik gewoon aangeven wat ik wil en nodig heb. Dan komt hij vanzelf thuis met een passende laptop O:)

Beide zullen het prima doen inderdaad. Zijn alleen wisselende mening over wat je nou precies nodig hebt aan geheugen etc. Ik zet zelf alle foto’s gelijk op de externe harde schijf en pak ze daar weg vanuit Photoshop etc. Maar of dit nou veel verschil maakt etc weet ik niet. Nooit in verdiept, afgelopen jaren een i3 voor school gebruikt en mijn i5 kan t nu niet aan. Dus ik weet dat ik voor minimaal i7 moet gaan nu. Maar verder :')

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 08:42

maaikemuis schreef:

Uit welk jaar heb jij macbook pro?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 09:07

Ik heb het model uit 2016. Maar ik had gewoon de variant met 16gb werkgeheugen moeten nemen. Die heeft mijn kerel staan en daar kan ik prima mee. Ik moet nu gewoon af en toe geduld hebben...

Dat ik weinig opslag heb in de laptop is niet erg. Ik sla alles extern op. Wij hebben dan een server draaien thuis waar ik nog 2tb van kan vullen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 09:15

Oh vind wel maf dat die dan zo extreem slecht trekt. Heb hier een Macbook Mid 2014 staan met 8GB werkgeheugen en opzich kan ik er nog prima op editen. Moet wel zorgen dat mijn lagen niet te veel worden en bij bijv. mijn frequency seperation action moet hij wel laden, maar ja dat is te verwachten haha. Merk natuurlijk flink verschil met mijn nieuwe iMac, maar zou het niet beschrijven als dat hij het echt extreem slecht trekt. Heb hem overigens niet naar Catalina ge-update. Ik zou hem niet als hoofd edit computer willen gebruiken, maar voor erbij voldoet hij op dit moment nog prima. Maar hoop vooral dat de photoshop app voor iPad binnenkort eens keer volwaardig is.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 09:25

Gianti schreef:
Oh vind wel maf dat die dan zo extreem slecht trekt. Heb hier een Macbook Mid 2014 staan met 8GB werkgeheugen en opzich kan ik er nog prima op editen. Moet wel zorgen dat mijn lagen niet te veel worden en bij bijv. mijn frequency seperation action moet hij wel laden, maar ja dat is te verwachten haha. Merk natuurlijk flink verschil met mijn nieuwe iMac, maar zou het niet beschrijven als dat hij het echt extreem slecht trekt. Heb hem overigens niet naar Catalina ge-update. Ik zou hem niet als hoofd edit computer willen gebruiken, maar voor erbij voldoet hij op dit moment nog prima. Maar hoop vooral dat de photoshop app voor iPad binnenkort eens keer volwaardig is.

Het probleem ontstaat ook wanneer ik veel lagen heb en vooral wanneer ik een aantal lagen als smart object heb waarin ik met camera raw werk. En laat ik nu net vrij veel doen met luminosity masks in camera raw.

Een ander probleem is dat de combinatie Photoshop, veel lagen en een 4K scherm de boel extreem vertraagd. Dus werk ik met een minder goed scherm als dat ik zou willen. En het zou goed genoeg zijn als ik niet beter wist. Maar ik ben gewoon jaloers op de 16gb versie van mijn vriend.

Ik heb alleen even geen geld om nu al te upgraden. Dus haal ik af en toe gewoon rustig adem.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 09:28

Ah dat vreet inderdaad :=

mmvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 09:41

Zou een windows laptop met i7 en 8GB werkgeheugen het wel kunnen trekken ? i7 en 16GB wordt mij veel te duur, ongeacht of ik t geld straks wel of niet heb..

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 09:44

Mijn externe hardeschijf is gecrasht. -O-
Hopelijk krijg ik alle foto’s nog terug.
Gelukkig had ik de foto’s van de dierentuin nog op mijn sd kaart staan.

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:14

Schijf gecracht of elektronica defect?

Hier eens eentje die er de brui aan gaf; andere behuizing gehaald, loopt weer als een tierelier.
Schijf was goed maar de stuur-elektronica tussen schijf en USB had het opgegeven.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:20

ikke schreef:

Hier eens eentje die er de brui aan gaf; andere behuizing gehaald, loopt weer als een tierelier.
Schijf was goed maar de stuur-elektronica tussen schijf en USB had het opgegeven.

Is het lastig om dat zelf te doen? Heb hier ook nog oude hdd liggen die niet meer doet. Maar naar bedrijfsturen kost exht klauwen met geld

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:39

mmvs schreef:
Zebrastreep schreef:

Denk dat het nog best tegen kan vallen zodra je er Photoshop en Lightroom op hebt. Mijn computer is al wat ouder en had al wel vaker wat dingetjes zoals soms niet willen opstarten etc. Maar was met t vorige bewerkingsprogramma helemaal niet sloom (photofiltre). Sinds Photoshop en Lightroom erop staan heeft ie er ontzettend veel moeite mee. Maar ik heb zelf geen kennis van games etc haha

Het is eigenlijk een nieuw model en er juist meer op ontworpen meer aan te kunnen. Het idee komt een beetje weg van een MacBook alleen hebben ze de naam vivobook gebruikt. Tevens zijn Asus wel sterke pc's. Laptop van mijn vader doet het nog steeds na 8 jaar. En als ik zie hoeveel daar op staat

mmvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:48

Zebrastreep schreef:
Het is eigenlijk een nieuw model en er juist meer op ontworpen meer aan te kunnen. Het idee komt een beetje weg van een MacBook alleen hebben ze de naam vivobook gebruikt. Tevens zijn Asus wel sterke pc's. Laptop van mijn vader doet het nog steeds na 8 jaar. En als ik zie hoeveel daar op staat

Ah okee. Krijg die (nouja niet specifiek die maar “asus vivobook” en wat duurder dan €600) inderdaad ook veel naar voren als ik zoek op geschikte laptop voor fotobewerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:50

Hi allemaal! Zitten in dit topic ook analoge fotografen?
Ik wil hier graag mee beginnen maar ik heb er totaal geen verstand van. Op marktplaats staan veel camera's, maar waar let je op?
Ik doe het niet voor de kwaliteit, maar gewoon voor de leuk.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:33

Gecrasht. We hebben m in een andere reader gedaan. Daar leest hij wel iets, maar hij weet niet wat. Kan ook niks openen.
ikke schreef:

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:34

mmvs schreef:
Zou een windows laptop met i7 en 8GB werkgeheugen het wel kunnen trekken ? i7 en 16GB wordt mij veel te duur, ongeacht of ik t geld straks wel of niet heb..

Begrijpelijk! Ik raad ook zeker aan om langs te gaan bij bijv. Coolblue, die kunnen heel goed helpen als je voorlegt wat je er mee wilt doen weten ze zeker een mooie match te maken! En ook zeker zonder dat je druk voelt om een aankoop te maken (in ieder geval in mijn ervaring haha).

Vealosz schreef:
Mijn externe hardeschijf is gecrasht. -O-
Hopelijk krijg ik alle foto’s nog terug.
Gelukkig had ik de foto’s van de dierentuin nog op mijn sd kaart staan.

[ [url=m/UyuOTx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een nachtmerrie! Gelukkig toch nog wat leuks! Welke schrijf had je?

brokjes schreef:
Hi allemaal! Zitten in dit topic ook analoge fotografen?
Ik wil hier graag mee beginnen maar ik heb er totaal geen verstand van. Op marktplaats staan veel camera's, maar waar let je op?
Ik doe het niet voor de kwaliteit, maar gewoon voor de leuk.

Vet! Volgens mij heb ik al wel eens wat analoge fotografen voorbij zien komen maar misschien verwar ik het met een ander topic. Zelf helaas geen ervaring mee! Ik was laatst in een kringloopwinkel (in Tilburg)en daar hadden ze echt spotgoedkope analoge camera's, dat is ook leuk om mee te beginnen om te kijken misschien!

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 20:28

Mijn allereerste huwelijk is een feit <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Is me ontzettend meegevallen :=

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 20:36

Wauw hele mooie foto's! Heb je knap gedaan!

Lijkt me super spannend zo'n trouw, ik denk dat ik dat niet zou durven.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 20:43

Ik vond het ook spannend... Maat het scheelde dat het bekende waren van me :D

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:47

Heel mooi! En wat leuk dat het met bekende was! Fijn om mee te beginnen :)

Ik heb ook af en toe een shoot. Ben nog heel erg aan t rommelen met een stijltje maar de mensen zijn tot nu toe steeds erg blij met het resultaat dus daar doe ik het voor haha.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:44

Heel mooi hoor!! Hele zachte sfeer, fijn om naar te kijken :D