Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
x_Kaat_x schreef:Ik heb een vraagje omdat het topic waarin ik mijn vraag stelde is gesloten, zet ik het even hier
Ik ben dus maar een amateurfotograafje, ik heb gewoon een camera (fujifilm SL nog iets)
ik had een vraagje over sluitertijd instellen, ik weet ondertussen wat dat is en dat ik op stand S heel makkelijk die kan instellen zodat mijn diafragma zich automatisch mee aanpast.
Nu wou ik deze morgen eens proberen en zag dat mijn sluitertijd stond op 50, nu vroeg ik me af waarom en hoe dat dan komt?
ah ok en ik kan deze getallen allemaal nog verder instellen:
(hiercoor zijn nog een heleboel getallen met " achter, deze laat ik even weg)
1.3-1.6-2-2.5-3-4-5-6-8-10-13-15-20-25-30-40-50-60-80-100-125-160-200-250-320-400-500-640-800-1000-1200-1600-2000
dus als ik het dan op 800 zet , zit ik dan weer op 'normaal'?
En als ik foto's wil trekken van bv.L een dravend paard, welke sluitertijd neem ik dan het beste?zodat de foto's scherp blijven.
alvast bedankt
Muds schreef:Wat een interessant topic, dit![]()
Op de homepage staan prachtige foto's gemaakt in het donker met een bouwlamp. Zijn hier mensen die daar ervaring mee hebben? Het lijkt me leuk om eens uit te proberen, wat raden jullie aan qua instellingen van de camera?
x_Kaat_x schreef:ohjah en nog een vraagje, met welk programma bewerken jullie foto's en hoe gaat dat precies in z'n werk? heb het namelijk nog nooit gedaan
Leonyr schreef:x_Kaat_x schreef:ohjah en nog een vraagje, met welk programma bewerken jullie foto's en hoe gaat dat precies in z'n werk? heb het namelijk nog nooit gedaan
Mijn foto's worden bewerkt met Photoshop Elements 9.0. Een oudje dus, maar ik kan er goed mee overweg. Het RAW bewerken gaat erg gemakkelijk, overzichtelijk en snel en alle knopjes die ik nodig heb zitten er op.
Als ik mij niet vergis is Elements 11 nu zeventig euro bij Bol.com.
Je hebt ook nog Photoshop Lightroom, daar heb ik zelf nooit mee gewerkt maar ik hoor er wel goede verhalen over. Ook hiermee kun je RAW bewerken en het gaat een stuk snellen. Maar voor meer informatie over dit programma wijs ik je door naar Bagheera_206, hij geeft regelmatig workshops over dit programma. Lightroom kost rond de 100 euro.
GIMP kan ook RAW bewerken en is gratis. Het is een erg uitgebreid programma, gebaseerd op Photoshop CS (Welke erg duur kan zijn). Het is wel een programma wat je onder de knie moet hebben, het is erg uitgebreid en een hoop knopjes zul je dan ook niet nodig hebben voor het algemene bewerken.
Photoscape is daarentegen erg beknopt en voor zover ik weet ook niet geschikt voor RAW bewerking. Dit programma is vooral erg gericht op de speciale effecten. Het is gratis.
Photofiltre is een klein, beknopt en bijna een schattig programma. Alle basisknoppen zitten erin en is net zoals GIMP en Photoscape gratis. Je kunt er geen RAW mee bewerken.
Picasa is een programma van Google, als ik mij niet vergis. Kan RAW bewerken en is vooral erg handig in het organiseren van foto's. Ik vind het programma af en toe net iets te omslachtig, maar anderen werken er weer heel fijn mee. Het is gratis.
Raw Therapee is zoals de naam al zegt gecentreerd op het bewerken van RAW bestanden. Is erg uitgebreid en luxe, terwijl het wel gratis is.
Ik vergeet er ongetwijfeld heel veel, maar dit zijn de programma's waar ik over gehoord heb of zelf mee gewerkt heb. Wellicht kun je zelf even op Google zoeken.
Nabewerken houd in mijn geval vooral in; het converteren van de RAW bestanden naar JPEG en daarbij dus zaken als belichting en kleur te veranderen/bewerken. Ik verklein de foto's, verander de resolutie en pas af en toe ruisreductie toe omdat ik daar erg snel last van heb met mijn camera. Daarnaast plaats ik de naamsvermelding op de foto's. Soms werk ik storende objecten in de foto weg.
Maar dit verschilt per fotograaf. De één zal meer bewerken dan de ander en de volgende doet helemaal niets aan de foto's. Het is een stukje van je eigen stijl waar je je weg in moet vinden.
Bagheera_206 schreef:Leonyr schreef:
Mijn foto's worden bewerkt met Photoshop Elements 9.0. Een oudje dus, maar ik kan er goed mee overweg. Het RAW bewerken gaat erg gemakkelijk, overzichtelijk en snel en alle knopjes die ik nodig heb zitten er op.
Als ik mij niet vergis is Elements 11 nu zeventig euro bij Bol.com.
Je hebt ook nog Photoshop Lightroom, daar heb ik zelf nooit mee gewerkt maar ik hoor er wel goede verhalen over. Ook hiermee kun je RAW bewerken en het gaat een stuk snellen. Maar voor meer informatie over dit programma wijs ik je door naar Bagheera_206, hij geeft regelmatig workshops over dit programma. Lightroom kost rond de 100 euro.
GIMP kan ook RAW bewerken en is gratis. Het is een erg uitgebreid programma, gebaseerd op Photoshop CS (Welke erg duur kan zijn). Het is wel een programma wat je onder de knie moet hebben, het is erg uitgebreid en een hoop knopjes zul je dan ook niet nodig hebben voor het algemene bewerken.
Photoscape is daarentegen erg beknopt en voor zover ik weet ook niet geschikt voor RAW bewerking. Dit programma is vooral erg gericht op de speciale effecten. Het is gratis.
Photofiltre is een klein, beknopt en bijna een schattig programma. Alle basisknoppen zitten erin en is net zoals GIMP en Photoscape gratis. Je kunt er geen RAW mee bewerken.
Picasa is een programma van Google, als ik mij niet vergis. Kan RAW bewerken en is vooral erg handig in het organiseren van foto's. Ik vind het programma af en toe net iets te omslachtig, maar anderen werken er weer heel fijn mee. Het is gratis.
Raw Therapee is zoals de naam al zegt gecentreerd op het bewerken van RAW bestanden. Is erg uitgebreid en luxe, terwijl het wel gratis is.
Ik vergeet er ongetwijfeld heel veel, maar dit zijn de programma's waar ik over gehoord heb of zelf mee gewerkt heb. Wellicht kun je zelf even op Google zoeken.
Nabewerken houd in mijn geval vooral in; het converteren van de RAW bestanden naar JPEG en daarbij dus zaken als belichting en kleur te veranderen/bewerken. Ik verklein de foto's, verander de resolutie en pas af en toe ruisreductie toe omdat ik daar erg snel last van heb met mijn camera. Daarnaast plaats ik de naamsvermelding op de foto's. Soms werk ik storende objecten in de foto weg.
Maar dit verschilt per fotograaf. De één zal meer bewerken dan de ander en de volgende doet helemaal niets aan de foto's. Het is een stukje van je eigen stijl waar je je weg in moet vinden.
Lekker bezig!
[FK] [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2
Leonyr schreef:Sluitertijd is de tijd die je de camera laat nemen om een foto te maken, om het zo maar even te zeggen. Een lange sluitertijd betekent dat de camera lang de tijd heeft om een foto te maken en bij een bewegend object levert dit dus bewegingsonscherpte op.
De goede sluitertijd hangt van meer dingen af dan alleen het object wat je fotografeert. Want hoe minder licht, hoe minder kort de sluitertijd kan zijn, want dan heb je een te donkere foto. Met sluitertijd geldt; hoe korter de sluitertijd, hoe meer licht er aanwezig moet zijn.
Heb je dus op een normale zomerdag een dravend paard voor je kitlens, dan zal een sluitertijd van 1/800 meer dan voldoende zijn.
Waarom specifiek een kitlens? Omdat een gangbare sluitertijd ook samenhangt met je lens. Heb je een zoomlens ingesteld op 300 mm, dan heb je heel snel bewegingsonscherpte alleen al door het verre zoombereik. Zelfs met een stilstaand voorwerp voor je lens, moet je dan aan sluitertijden denken als 1/320.
Een makkelijke regel om te onthouden is in het bovenstaande geval; je sluitertijd moet minimaal de afstand van je lens zijn. (Dus bij 300 mm een sluitertijd van 1/320, bijvoorbeeld)
Als we voortgaan met het bovenstaande geval, dan is je tweede stap kijken wat je voor je lens hebt. Is dit een galopperend paard? Dan moet je sluitertijd toch wel omhoog naar 1/500. Maar zoals eerder gezegd; is er die dag weinig licht, dan haal je die sluitertijd misschien niet, tenzij je je ISO aanpast.
Zoals je al kunt lezen houdt al het instelbare op je camera verband met elkaar. Sluitertijd/diafragma/ISO/witbalans/EV-balans, etc. Ik kan je dan ook aanraden om niet alleen maar te kijken naar sluitertijd, maar ook de hierboven genoemde instelbare optie's.
Leer je camera kennen en durf te experimenteren en fouten te maken.
Nog even voor de duidelijkheid, wat de sluitertijd precies inhoudt. Staat er;
30 - Dan blijft de camera het beeld dertig seconden lang opnemen.
1/50 - Dan blijft de camera het beeld één vijftigste seconden lang opnemen.
x_Kaat_x schreef:Heel erg bedankt! Nu heb ik geen lens eigenlijk, ik heb 26x optische zoom maar mijn lens zit vast, het is dan ook geen echte spiegelreflex cameraOnze goede nikon wel, maar die mag ik niet meenemen helaas
Wat is ISO ookalweer? is dat je lichtbalans? of wat houd het in?
x_Kaat_x schreef:die ruis heb ik dus idd heel wat gezien op mijn foto's die ook te donker waren
okee dus als ik foto's van bewegende paarden maak met sluitertijd bv; op 800 hoeveel ISo moet ik dan?
x_Kaat_x schreef:die ruis heb ik dus idd heel wat gezien op mijn foto's die ook te donker waren
okee dus als ik foto's van bewegende paarden maak met sluitertijd bv; op 800 hoeveel ISo moet ik dan?
cillusion schreef:x_Kaat_x schreef:die ruis heb ik dus idd heel wat gezien op mijn foto's die ook te donker waren
Wanneer er slecht licht is doe ik mijn sluitertijd toch omlaag hoor! 800 is wel super; maar als je lens niet lichtgevoelig genoeg is moet de iso behoorlijk hoog staan en heb je veel te veel ruis (zelfs met spiegelreflex en mijn 2.8). Als ik met een binnenwedstrijdje een foto maak ben ik al heel blij als ik genoeg licht heb bij een snelheid van 320; is dan voldoende. Om uit te vinden welke iso bij de sluitertijd hoort, misschien heb je een lichtmeter in het schermpje van je camera staan? Is verschillend per camera maar probeer het maar eens vanaf een ISO 200 tot 2000 of zo dan zie je de verschillen zelf wel hoever je kunt gaan wat betreft ruis en licht als je je foto's later op de pc bekijkt. Of je ISO op auto; maar zelfs dan kan hij wel heel hoog de iso kiezen en dan heb je nog ruis.
Citaat:In dit topic is wel ruimte voor het volgende:
1. Vragen zoals, hoe moet ik met mijn camera overweg?
2. Handige links/ tips voor fotografie.
3. Delen van kennis etc.
4. Plaatsen van een foto (in een link!) ter illustratie van wat er fout gaat/je niet lukt.
Dit topic is niet bedoeld voor:
1. Welke camera moet ik kopen. Klik hier!
2. Welk objectief moet ik kopen. Klik hier!
3. Foto´s plaatsen om commentaar te vragen.
4. Het plaatsen van een link naar een ander topic, met de vraag of mensen commentaar willen geven.
F_Orumster schreef:Dat regeltje vind ik een beetje raar. We doen dit toch juist om te leren?
Het is niet de bedoeling om een aanpassing te posten, eenmaal je foto gepost blijft het daarbij, maar je kan natuurlijk wel de tips uitwerken, maar als les voor jezelf.
@ Brandy deze uitsnede is beter, blijft dat de achtergrond niet zo fraai is.
Je eerste foto is echter je inzending, maar neem de tips en verbeterpunten ter harte voor je eigen leerproces