[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Roosmarijn_

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:49

Ga je paarden fotograferen?
Voor beweging iig 1/500 als sluitertijd, 1/800 vind ik persoonlijk beter. :j Portretfoto's kan je met 1/320 ongeveer ook wel doen. En diafragma is het mooiste als je die zo klein mogelijk houd qua getal. En dan kan je bij bewolkt weer nog spelen met je ISO of eventueel een langere sluitertijd (is meer licht).

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 18:09

Ik heb hier even een vraagje.
Ik was vanmiddag weer op een keuring foto's aant maken en toen zaten er inees beelden bij waarvan die zij, kan beeld niet afspelen. Mijn camera kan niet eens filmen dus vond het vrij raar.
heb hem maar verwijderd en ben verder gegaan. en later had ik het nog een keer. weer verder gegaan.
maar wat is dit? heeft een van jullie een idee?

Ik fotografeer trouwens met een canon 450d ;)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:20

LBfotografie schreef:
Ik was vanmiddag weer op een keuring foto's aant maken en toen zaten er inees beelden bij waarvan die zij, kan beeld niet afspelen. Mijn camera kan niet eens filmen dus vond het vrij raar.
heb hem maar verwijderd en ben verder gegaan. en later had ik het nog een keer. weer verder gegaan.

Wordt deze foutmelding niet in de handleiding genoemd?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:27

_Roosmarijn_ schreef:
Ga je paarden fotograferen?
Voor beweging iig 1/500 als sluitertijd, 1/800 vind ik persoonlijk beter. :j Portretfoto's kan je met 1/320 ongeveer ook wel doen. En diafragma is het mooiste als je die zo klein mogelijk houd qua getal. En dan kan je bij bewolkt weer nog spelen met je ISO of eventueel een langere sluitertijd (is meer licht).

Idd is het voornamelijk mijn paardje op de foto zetten :D
Bedankt iig!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:11

JolandaS schreef:
LBfotografie schreef:

Wordt deze foutmelding niet in de handleiding genoemd?

niet dat ik weet. zal vanavond even kijken :) heb het iniedergeval niet eerder gehad :)

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:51

LBfotografie schreef:

Ik heb dit ook gehad, maar het waren volgens mij gewoon foto's ;)
Want ik had ze niet verwijdert en ik kon ze bekijken op mijn pc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:22

Klinkt als simpelweg een fotobestand (of ander bestand) dat niet kan worden afgespeeld op de camera. Dit kan bijvoorbeeld een wordbestandje zijn die op je SD-kaart staat, of een corrupte JPG/RAW. Camera weet dan niet wat 'ie ermee moet en geeft die foutmelding.

Mochten het inderdaad corrupte bestanden zijn geweest zou ik het goed in de gaten houden, als het vaker gebeurt met dezelfde geheugenkaart is het waarschijnlijk tijd voor een nieuw kaartje.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:13

Nouks schreef:
Klinkt als simpelweg een fotobestand (of ander bestand) dat niet kan worden afgespeeld op de camera. Dit kan bijvoorbeeld een wordbestandje zijn die op je SD-kaart staat, of een corrupte JPG/RAW. Camera weet dan niet wat 'ie ermee moet en geeft die foutmelding.

Mochten het inderdaad corrupte bestanden zijn geweest zou ik het goed in de gaten houden, als het vaker gebeurt met dezelfde geheugenkaart is het waarschijnlijk tijd voor een nieuw kaartje.

oke, ik denk dat het het 2de zal zijn want ik gebruik het echt alleen voor m'n camera. heb het geheugenkaartje nog niet zo lang, maar wou toch al opzoek naar een snellere :P bedankt voor de antwoorden! het is verder nog nooit gebeurd en ook gisteren niet dus hoop dat het zo blijft :)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 08:59

Ik quote hierbij mezelf even, na een tip van iemand die dacht dat ik hier misschien meer geluk zou hebben :)

Colorado schreef:
Zo, kom ik toch maar even binnenvallen. Ik zit nu namelijk al 2 dagen mee te lezen, en heb het idee dat ik niet ga vinden wat ik zoek, maar ik dacht, ik kan het altijd vragen. Ik ga namelijk mijn PWS waarschijnlijk over analoge fotografie doen, en ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met het werken in een donkere kamer. En waar ik het beste de spullen vandaan kan halen, wat voor tijd ik er ongeveer voor uit zal moeten trekken en of iemand ervaring heeft met het zelf afdrukken van kleurenfoto's. Ik heb al gegoogled en ben al een heel stuk onderweg wbt informatie, weet eigenlijk al zo goed als wat ik nodig ga hebben voor het afdrukken in zwartwit. Maar het is natuurlijk fijn om een persoonlijke vraagbaak te hebben O:) En vooral over het zelf kleurenfoto's afdrukken kan ik eigenlijk niet zoveel vinden. Dus, bij deze :o

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:36

Ik heb sinds gister mijn eerste eigen reflexcamera. De samsung Nx11. Ik ben er super blij mee, en heb er al veel foto's mee geschoten (zo'n 300 xD ). Vanochtend ben ik bezig geweest met de telelens van m'n moeder (Die heeft de Nx 10 ) Ik vind het erg leuk. Vandaag was Bailey (onze rottweiler ) het model.
Ik heb een paar vragen.

Afbeelding
Ik kreeg zo'n rare waas. hoe krijg ik dat weg?

Afbeelding
Bailey valt hier een beetje weg. hoe krijg ik haar er goed uit?

Ik heb nog geen enkele foto automatisch geschoten. Ik hoop dat jullie weten wat ik fout doe :D zodat ik weet wat ik moet veranderen om het beter te krijgen de volgende keer

X Leonie

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:28

Bij de laatste foto heb je het diafragma op 7.1 staan, ik zou dit veel lager zetten qua getal, dan krijg je meer scherpte-diepte. En je sluitertijd heb je op 1/25, dat is wel erg lang, al vind ik hem nog niet eens zo onscherp.

Bij de andere foto hetzelfde verhaal eigenlijk.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:36

Foto 1 is overbelicht daardoor krijg je die 'waas' (volgens mij haal ik uit je exif info ook dat je 1 1/3 stop hebt overbelicht, expres dus?) Misschien stond je ook met de zon uit de verkeerde hoek te fotograferen, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker :) Je sluitertijd is (veel) te lang ook om een scherpe foto te krijgen.
Overbelichten dmv belichtingscompensatie lijkt me niet nodig geweest hier en maakt je sluitertijd alleen maar langer. Eventueel had je ook nog je diafragma wat verder open kunnen zetten, probeer voor de mooiste resultaten wel minimaal 1 stop van je maximale diafragma af te blijven, dat betekent een groot verschil voor de prestatie van je objectief namelijk :)

Bij foto 2 is je sluitertijd weer erg lang, je foto is nog wonderbaarlijk scherp, je brave hond zat blijkbaar héél stil, haha. Je had je diafragma verder open kunnen zetten (lager getal), waarmee je een snellere sluitertijd had gekregen én minder (niet meer, tikfoutje van Roosmarijn denk ik) scherptediepte, wat wil zeggen dat je dus een meer wazige achtergrond krijgt en je hond er dus meer uitspringt.

Probeer voor stilstaande objecten je sluitertijd (voor fotograferen uit de hand) niet langer te krijgen dan 1/je brandpuntafstand. Dus als je brandpuntafstand 150mm is, dan moet je als vuistregel aanhouden sluitertijd 1/150 of sneller. Ik ken je camera niet, maar neem aan dat het ook een crop is, eigenlijk moet je dat dan nog meerekenen, cropfactor is denk ik dan 1.6 dus dan is het 1/brandpuntafstand x 1.6 dus in het geval van 150mm wordt het dan minimaal 1/240e :) Dit is puur om geen bewegingsonscherpte van je éigen beweging te krijgen. Ga je bewegende objecten fotograferen zoals dravende paarden dan moet je naar snellere sluitertijden zoals 1/500e of sneller om de beweging te kunnen bevriezen.

Wanneer je bij een passend diafragma (afhankelijk van de scherptediepte die je wil) geen passende sluitertijd kan krijgen moet je omhoog met je iso. Makkelijkste om dit te leren is trouwens fotograferen op de A (of bij mij Av) stand, waarbij jij het diafragma kiest en je camera de bijpassende sluitertijd :) Wat voor stand gebruik je nu?

Lang verhaal geworden, hopelijk heb je er wat aan en is het allemaal een beetje te begrijpen :D

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:59

Hartstikke bedankt allebei :D Daar heb ik echt iets aan.
Ik fotografeer meestal op A. heel soms op S. de rest moet ik nog helemaal uitzoeken :P
Hondlief zat helemaal niet stil. heb dus ook die foto in een paar seconden genomen :P toen nam ze de benen weer :D

Een crop? waar heb je het over? Ik fotografeer met de Samsung Nx11.
Ik ga het opnieuw proberen zometeen :D

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:09

Inderdaad een typefout van mijn kant maar de bedoeling klopt nog wel. :j

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:37

hmm.. ik heb het diafragma steeds laag gezet (rond de 4.3 lager kon niet) maar ik krijg ze niet veel scherper. ik heb het gevoel dat er nogsteeds een lichte waas overheen zit.. hoe kan dat?

Afbeelding

Als het goed is is dit er eentje met lage sluitertijd (waar kan ik dat zien op de PC? )
Maar de meeste foto's worden zo, of nog iets waziger. (ook als hondlief helemaal stilzit.) heb ik andere instellingen verkeerd,?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:16

Om die gegevens te kunnen zien moet je even een exif reader downloaden, zijn er verschillende van. Je laatste foto is gemaakt met f5. Je sluitertijd was 1/50e wat zoals je uit het verhaal hierboven kan halen veel te lang is, logisch dat je wazige foto's krijgt. Je hebt nog steeds 1/3 stop overbelicht, lijkt me niet nodig. Je had verder dus te weinig licht om een snelle sluitertijd te halen en dan moet je dus omhoog in ISO. :)

Crop wat ik daarmee bedoel, moet je even zoeken op cropcamera en fullframe camera en het verschil ;)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:21

Of een online exifviewer die heel handig is: http://regex.info/exif.cgi

Je laatste foto vind ik trouwens niks mis mee :n Dat "wazige" zijn de wazige partijen die je krijgt door het gebruik van een grote diafragma-opening van F5. Hoe groter je diafragma-opening is, hoe meer wazige partijen je krijgt in je foto. Als je bv. voor diezelfde foto F22 zou nemen, dan zou je heel erg veel scherptediepte hebben en zie je met andere woorden meer dingen in je foto scherp dan alleen je hond. 1/50ste is ook niet zó gek lang voor een portret, hoor. Ik schiet regelmatig concerten met 1/60ste en heel erg bewogen zijn mijn foto's dan niet.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:33

Nogmaals bedankt allebei. Ik ben zeker wel tevreden met deze foto, maar ik had hem graag nog wat scherper gezien :D Alwiene. Je zegt dat hij 1/3 stop over belicht is. wat houd dat precies in? (overbelicht snap ik wel, maar dat 1/3 stop. Maar nog belangrijker , waar kan ik dat instellen?? ) ( want ik heb het metertje 9 v/d 10 keer gewoon op nul staan.)

Ik fotograveer met A, dus sluitertijd kon ik niet zelf instellen, maar misschien dat ik toch eens op Manual moet gaan schieten. kijken of ze dan beter naar m'n zin worden :D

Morgen waarschijnlijk naar het circuit in Zandvoort, en daarna nog even naar het strand. dus tijd genoeg om eens te gaan prutsen met sluitertijden, kijken of ik de racewagens goed op de foto ga krijgen :P

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:02

Leonie, als je op de foto rechtermuisknop doet en dan eigenschappen en dan bij samenvatting en dan geavanceerd, dan kan je het zien. Voor andersmans foto's (op internet) heb je inderdaad een programma nodig.

Je sluitertijd was heel lang, 1/50. Je moet die voor een hond die stil zit minimaal wel op 1/125 zetten (ligt ook weer aan het weer).

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:08

1/50ste is echt niet zo gek lang, hoor. Vind ik dan. Vinden jullie die foto hierboven dan bewogen?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:55

Misschien niet echt bewogen, maar heb wel het idee dat hij scherper had kunnen zijn met een kortere sluitertijd, ja. En 1/50e op welke brandpuntafstand Yasmine? Op een 50mm (en/of fullframe) is 1/50e alweer anders dan zoals hierboven op 113 mm :)

Ik denk trouwens niet dat ze met waas de wazige delen bedoelt ;)

Nog even als herhaling, probeer liever niet je diafragma helemaal vol open te zetten, het scheelt héél veel voor de prestatie van je lens als je hem 1 stop dichter zet :)

Misschien dat je die belichtingscompensatie dan per ongeluk doet? Ik zie op een foto van je camera rechtsboven aan de achterzijde van je body een knopje met een +/- erop. Ik denk dat als je die indrukt je met het radarwieltje je onder/overbelichting in kan stellen. Meestal kan je hiermee tot 2 stops onder of overbelichten. Om te snappen wat ik precies met stops bedoel zou je je even moeten inlezen in diafragma en sluitertijd. Deze zijn verdeeld in een aantal vaste stappen (tegenwoordig met digitaal kom je ook vaak tussenstappen tegen) welke we stops noemen. Deze staan in direct verband met elkaar, zet je je diafragma een stop verder open dan kan je voor hetzelfde belichtingsresultaat je sluitertijd een stop verkorten, er komt dan uiteindelijk dezelfde hoeveelheid licht binnen. Op de Av stand vertel jij je camera welk diafragma je wilt, je camera doet een lichtmeting en kiest op basis daarvan een bijpassende sluitertijd. Als jij nu al zéker weet dat hij die keuze niet correct zal maken, bijvoorbeeld bij sneeuw, dan kun je met je +/- knop kiezen om hem 1/3 stop of een veelvoud ervan te laten onder- of overbelichten. Zou je sluitertijd normaal bijvoorbeeld 1/500e zijn op basis van je diafragma/lichtmeting, dan kun je er met 1 stop onderbelichten voor zorgen dat die maar 1/1000e wordt, je camera laat dan dus minder licht binnen dan hij normaal onder die omstandigheden zou doen en je krijgt dus een donkerdere foto. Andersom met overbelichten dus precies omgekeerd :) Hoop dat je het zo een beetje snapt, want vind het nog best lastig om uit te leggen :=

Anders even zoeken op internet, sluitertijd, diafragma en iso zijn je drie instrumenten die je moet leren kennen, weten wat ze doen en hoe ze zich tot elkaar verhouden :) Als je eenmaal goed snapt hoe dat werkt, ben je een heel eind :D

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:00

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:09

Heeft er iemand hier nog enkele goede tips ivm fotograferen op een huwelijk?

Ik ga dit weekend voor het eerst een huwelijk fotograferen. Er komt ook een professionele fotograaf dus ik ben eerder aanvullend. De lenzen die ik meeneem zijn een 18-105mm (3.5-5.6) en een 35mm (1.8). Ik zou ook nog een 35-70mm (3.3-4.5) kunnen meenemen.
Ik heb al veel informatie en voorbeelden gevonden op internet maar iemand die zelf over zijn/haar ervaring kan vertellen lijkt me interessanter.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:25

Heeft er iemand tips voor het fotograferen in een fietsenkelder (Sony A200)?
De flitser lijkt me erg handig, maar dat vind ik zelf nooit zo mooi omdat je daar schaduwen om mensen heen krijgt. Maar verder nog
iets qua instellingen wat ik kan proberen?
Het is er erg donker, maar wordt een klein beetje verlicht door TL-lampen.
:D

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:09

Als er geen bewegende onderwerpen zijn is het simpel, dan kan je een lange sluitertijd gebruiken. Anders kan je denk ik best verschillende instellingen (sluitertijd, diafragma en iso) uitproberen. Een statief zal ook veel helpen.