Lqdo op bokt schreef dit in een ander topic neer en volgens mij heeft menigeen hier wel wat aan, ik vond het erg duidelijk omschreven in ieder geval
Het gaat specifiek om fotograferen in bv een binnenbak.
Citaat:
Ik ben al een tijdje bezig met fotografie en mijn vrouw Erleyne (sommige kennen haar wel van dit forum) is helemaal gek van paarden. Deze combinatie zorgt voor erg veel paardenfoto's in mijn archief. Ik zelf zit dus ook met het besproken probleem. Ik heb een paar keer langs zien komen dat een goede spiegelreflex camera wel soelaas zal bieden. Vergis je hier niet in.
Ik heb zelf een spiegelreflex camera en het is tergend moeilijk om binnen behoorlijke foto's te maken van bewegende paarden. De moeilijkheid zit hem in de combinatie tussen de snelle bewegingen die een paard maakt en het gebrekkige licht van een binnenbak. Wanneer een paard sitl zou staan kan het statief erbij gepakt worden. Hiermee kunnen leuke foto's gemaakt worden met een relatief lage sluitertijdinstelling <60 of lager>. Echter, wanneer het paard met deze sluitertijd gaat bewegen krijg je bewegingsonscherpte van het object. Hierbij maakt het echt niet uit of je een spiegelreflex hebt of een compact camera.
Wat wel handig is van een spiegereflex is dat je de instellingen beter kan beheren, in het formaat RAW kan schieten en andere lenzen er op kunt koppelen. Voor kwalitatief aanvaardbare foto's is hierbij het volgende nodig.
ISO instellingen:
Zo hoog mogelijk. Sommige mensen zeggen dat een hoog ISO getal veel ruis oplevert. Dit klopt als een bus alleen wat mensen niet beseffen is dat het softwarematig belichten van foto's NOG meer ruis oplevert. ISO1600 is echter niet echt aan te bevelen. In donkere situaties gebruik ik altijd ISO800.
SLUITERTIJD instellingen:
Om de bewegingen van een rennend paard volledig te kunnen bevriezen is een is minimaal een sluitertijd van 0/350 nodig. meer is echter aan te bevelen. Minder levert over het algemeen bewogen foto's op.
DIAFRAGMA instellingen:
Gezien de beperkte lichtbronnen zou ik zeggen zo laag als je lens aankan. Aan de andere kant heb je met een laag diafragma getal (bv. F2.8 of <) weer een beperkte scherpte diepte waadoor het heel moeilijk zal zijn om het paard er volledig scherp op te krijgen. Beter zou zijn om een diafragma getal van bijvoorbeeld F7 aan te houden maar de lichtbronnen zijn hierbij een beperkte factor. Het is in iedergeval zaak om je focuspoint goed te richten.
BESTANDSFORMAAT instellingen:
Als je camera het kan gebruik dan in dit soort situaties het RAW formaat. De foto's worden er in principe niet beter van maar de nabewerkingen zoals het oplichten en reduceren van ruis geeft in RAW formaat beduiden minder kwaliteitsverlies. Na de bewerking kan de foto's alsnog worden omgezet naar een 8-bits JPG formaat. Photoshop heeft een standaard plugin voor het bewerken van RAW alleen ikzelf gebruik deze nooit. Ik ben heel erg tevreden met rawshooter2006 (google maar).
WHITEBALANS instellingen:
Hou deze neutraal, zeker als je in RAW schiet. Whitebalans is een instellingen die je camera achteraf softwarematig toepast op je foto, tenminste...als je in JPG schiet. In RAW kan je de white balans uberhaubt wel neutraal houden want deze instellingen worden niet geregistreerd in RAW formaat.
AF (auto-focus) instellingen:
Sommige mensen zeggen dat je bij snel bewegende beelden AI Servo moet gebruiken. Deze instelling heeft als eigenschap dat het object gevolgd word nadat je de ontspanknop half indrukt. Persoonlijk gebruik ik de AI Focus instelling. Daar heb ik betere ervaring mee omdat je dan meer controle hebt over je focus punt.
LENS:
Koop een lens met een zo hoog mogelijke lichtgevoeligheid. Bij voorkeur een 1.2 of een 2.8. Hoger echt niet. Wanneer je deze niet hebt en je wilt GOEDE foto's in de binnenbak maken zal je moeten sparen voor een betere lens. Bij een eventuele aanschaf van een nieuwe lens kan het beste letten of de lichtsterkte of het hele zoombereik het zelfde is. Dit zijn over het algemeen wel de duurdere lenzen (lees: €600 of > )
OVERIGE tips:
- Statief is niet nodig. In principe heb je alleen maar een statief nodig bij een sluitertijd van 0/60 of lager.
- Let op ramen of deuren in de binnenbak waar licht door komt. Nooit tegen een lichtbrin in fotograferen. Dit resulteert in een onderbelicht object (het paard) en een overbelichte achtergrond (het raam).
- Het zal waarschijnlijk weinig helpen maar vraag of het licht aan mag.
- Gebruik geen flits, dit zal de ruiter niet echt waarderen en zal ook niet echt helpen aangezien de meeste flitsen een beperkt bereik hebben.
Binnenfotografie is een vak appart en verwacht niet dat je met een huis tuin en keuken camera een beetje fatsoenlijke foto's kan maken. Een spiegelreflex camera kan alleen uitkomst bieden met een goede lens. En dan nog is het ontzettend moeilijk.
Mijn laatste tip:
Maak de foto's van je paard buiten. Scheelt een hoop centen en frustratie