[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:15

@Bino_pino. Heeft de camera autofocus? Van dichtbij kun je beter de macrostand gebruiken (tulpje op meeste camera´s). Verder hebben sommige camera´s mogelijkhedne om het knopje eerst half in te drukken, dan stelt de camera zelf scherp op datgene wat in de zoeker in het midden voorkomt (dat is dat autofocus deel geloof ik) daarna pas afdrukken.
Als je afdrukt zonder eerst de camera te laten scherpstellen, dan kunnen foto´s nog wel eens onscherp overkomen.

@Boyke candy, misschien heb ik wel voorbeeldfoto´s voor je (binnen & beweging) Knipoog
Edit: sorry, niet echt geschikte gevonden maar desondanks wel leuk voorbeeld denk ik. Bloos

Binnen in loods genomen tijdens rollerbank vermogensmeting met ´bewegingsstand´(let wel, genomen op moment dat deze auto op volle toeren liep Knipoog )
http://img.photobucket.com/albums/v516/ ... bankm3.jpg
Zelfde plek, iets later moment maar met zelfde wielsnelheid. Deze keer met langere sluitertijd.
http://img.photobucket.com/albums/v516/ ... bankm2.jpg

Helaas, uploaden/ comprimeren heeft de foto´s geen goed gedaan..
Laatst bijgewerkt door Bienotje op 01-11-06 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:18

dat half indrukken ga ik eens proberen Lachen
maar ik ga vandaag een andere gebruiken, van vriendin, is beter, daar staat dat tulpje mss wel op Lachen
bedankt Haha!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:33

Boyke_Candy schreef:
Ook binnen? Sorry, dat stond er niet duidelijk misschien maar binnen maak ik toch echt geen foto's die scherp zijn. Maarja, als jij die wel hebt, dan laat maar zien Haha! (ken die camera verder ook niet dus ja...)

Binnen is idd minder, wist niet dat je het daar over had. Bloos
Maar ook binnen heb ik best wel wat scherpe foto's gemaakt, maar dan gaat de kwaliteit onnmoemelijk achteruit ivm ruis door hoge ISO-waardes. Ja

Zal even zoeken!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:56

Sander_ schreef:
Boyke_Candy schreef:
Ook binnen? Sorry, dat stond er niet duidelijk misschien maar binnen maak ik toch echt geen foto's die scherp zijn. Maarja, als jij die wel hebt, dan laat maar zien Haha! (ken die camera verder ook niet dus ja...)

Binnen is idd minder, wist niet dat je het daar over had. Bloos
Maar ook binnen heb ik best wel wat scherpe foto's gemaakt, maar dan gaat de kwaliteit onnmoemelijk achteruit ivm ruis door hoge ISO-waardes. Ja

Zal even zoeken!

Dat is mijn probleem ook. Het was 's avonds (naja, rond 7 uur afgelopen zondag) en ik had wat foto's gemaakt bij een voltigewedstrijd, maar meer als de helft echt bewogen (stomme verkoper, die de lens nog steeds niet heeft opgestuurd (besteld: 4 weken terug))

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:30

Ik heb een probleem met die verrekte ruis iedere keer..
Ookal is die minimaal, hij is en blijft er!
Ik kan mijn ISO ook niet handmatig instellen, in zoverre. Ik heb 'standaard' ISO's. 50 100 200 & 400.
Nou heb ik hem buiten vaak op 200 staan.

Hoe kan ik het beste dit oplossen? Scheve mond

viewtopic.php?f=68&t=676896
Voorbeeld foto topic van mijn camera.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:30

handig dit topic Lachen hou het even in de gaten

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:39

zolang de sluitertijden het toestaan zou ik hem op 50 zetten, dan is de ruis het minste. 50 is trouwens best laag, mijn spiegelreflex kan niet lager dan 100 Lachen
ik zie wel wat ruis op de foto, maar het is imo niet echt storend of overduidelijk aanwezig.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:45

Daar wouden ze sluitingstijden niet aan meewerken Haha! Was namelijk ook erg donker daar.
Tot hoever mag ik de ISO omlaag gooien dat die nog op een goede sluitingstijd zit; Kortom wat is de 'minimale' sluitingstijd die je nodig hebt bij zo'n foto?

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:04

er is een 'regel' dat je sluitertijd gelijk moet zijn aan de zoom. Ik weet niet hoe dat bij een compact aangegeven staat, maar op mijn lens staat hoe ver hij ingezoomd is. Op 100mm mag hij dan 1/100 s, op 50mm 1/50s. Een beetje een algemene richtlijn, ik houd me er eigenlijk nooit aan, maar heb een vrij stille hand. Bij 300mm zit ik regelmatig op 1/30s Vork.
Rond 1/15e wordt het sowieso lastiger, maar het ligt er ook aan hoe stil jij je hand houdt.

Ik ben niet zeker of dit ook voor een compact werkt, maar ik denk het wel. Lachen

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:28

Laat ik het zo zeggen, heb het nog nooit op mijn camera zien staan.
Ik heb aardig stille hand, dat wel.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:12

Butterfly14 schreef:
er is een 'regel' dat je sluitertijd gelijk moet zijn aan de zoom. Ik weet niet hoe dat bij een compact aangegeven staat, maar op mijn lens staat hoe ver hij ingezoomd is. Op 100mm mag hij dan 1/100 s, op 50mm 1/50s. Een beetje een algemene richtlijn, ik houd me er eigenlijk nooit aan, maar heb een vrij stille hand. Bij 300mm zit ik regelmatig op 1/30s Vork.
Rond 1/15e wordt het sowieso lastiger, maar het ligt er ook aan hoe stil jij je hand houdt.

Ik ben niet zeker of dit ook voor een compact werkt, maar ik denk het wel. Lachen

past de camera dit zelf aan als hij op auto staat

en bij de fuji finepix s5600: wat is nou precies de beste manier om beweegfoto's te maken? want ik snap hem echt niet

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:37

dan zal je denk ik moeten schatten... Nagelbijten / Gniffelen als je het max. en min. zoom weet, kan je een beetje gokken hoever hij ingezoomd is... (ik denk inderdaad dat het er niet opstaat, bij mijn oude ook niet) Nagelbijten / Gniffelen

meestal kiest een camera een (in zijn ogen) goede combinatie tussen sluitertijd en iso. maar aangezien het probleem juist was dat de standaardfoto's niet werden zoals men wilde, gaat het hier om zelf instellen.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:56

oke Tong uitsteken maar als ik de basis onder de knie heb kan ik hier ook mee aan de gang...vandaar dat ik het vraag Tong uitsteken

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 20:57

Butterfly14 schreef:
Bij 300mm zit ik regelmatig op 1/30s Vork.

Haha, dan heb je wel een hele stille hand idd. Haha! Ik hoef dat denk ik niet te proberen, onder de 80 pak ik mijn statief erbij. *LOL*

@Over de S5600; daaraan kun je idd niet goed zien hoeveel mm hij zoomt, maar eerlijk gezegd vind ik dat ook geen ideale regel voor bij dit toestel. Het is denk ik ook geen kwestie van 'vantevoren schatten', maar gewoon uitproberen. Zet je sluitertijd eens op 1/120 of zo en het diafragma op auto, en dan kijken of de kwaliteit goed is.
Zo niet, moet je misschien de ISO een tandje hoger zetten. En zo wat uitproberen totdat je foto's van betere kwaliteit worden (wel oppassen met de ruis bij hoge ISO).

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 18:16

oke ik ga het proberen

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:02

nou moet ik zeggen dat het achteraf nog wel eens tegen valt, dan lijkt hij op het schermpje zo scherp, maar op de pc toch niet helemaal.
Maar ik heb zo'n gruwelijke hekel aan een statief dat dat (meer) betere foto's opleverd en minder frustratie's opwekt dan een statief Knipoog

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:58

Ja dat ken ik wel, dan lijkt het op dat kleine schermpje zo mooi en dan op de pc is het... auwtsj. Koe
Maar dat blijf je toch wel houden. Vork

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:17

@Knabbelgirl. Houd er rekening mee dat de camera sowieso goed stil gehouden moet worden, als die beweegt kun je het eigenlijk al schudden Lachen

Verder is er een speciale stand voor hé op je camera. Automatisch is de sluitertijd dan al korter ingesteld.

En dat alles op het schermpje mooier lijkt dan in het echt.. Zóooo herkenbaar Knipoog

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:30

oke dank je wel!!

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 14:31

ik heb even een vraagje, weet niet als het hier al ergens staat...

Van de week op school had ik de nederlandse photoshop en daarin kon ik met een fliter ofzo zorgen dat ik niet elke x alles met de hand moet bewerken maar weet iemand hoe ik dat in de engelse (geen CS2) kan zetten?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:01

@Samy.. Ik denk dat je in een centraal topic over fotobewerkingsprogramma´s verder komt dan hier waar het over fotograferen zélf gaat Knipoog

Heb het topic even opgezocht, misschien dat je als je daar je vraag stelt of even terug leest meer kans op antwoord hebt Lachen

viewtopic.php?f=68&t=455340&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:55

Even topic een schop geven Nagelbijten / Gniffelen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:09

Lqdo op bokt schreef dit in een ander topic neer en volgens mij heeft menigeen hier wel wat aan, ik vond het erg duidelijk omschreven in ieder geval Lachen Het gaat specifiek om fotograferen in bv een binnenbak.

Citaat:
Ik ben al een tijdje bezig met fotografie en mijn vrouw Erleyne (sommige kennen haar wel van dit forum) is helemaal gek van paarden. Deze combinatie zorgt voor erg veel paardenfoto's in mijn archief. Ik zelf zit dus ook met het besproken probleem. Ik heb een paar keer langs zien komen dat een goede spiegelreflex camera wel soelaas zal bieden. Vergis je hier niet in.
Ik heb zelf een spiegelreflex camera en het is tergend moeilijk om binnen behoorlijke foto's te maken van bewegende paarden. De moeilijkheid zit hem in de combinatie tussen de snelle bewegingen die een paard maakt en het gebrekkige licht van een binnenbak. Wanneer een paard sitl zou staan kan het statief erbij gepakt worden. Hiermee kunnen leuke foto's gemaakt worden met een relatief lage sluitertijdinstelling <60 of lager>. Echter, wanneer het paard met deze sluitertijd gaat bewegen krijg je bewegingsonscherpte van het object. Hierbij maakt het echt niet uit of je een spiegelreflex hebt of een compact camera.

Wat wel handig is van een spiegereflex is dat je de instellingen beter kan beheren, in het formaat RAW kan schieten en andere lenzen er op kunt koppelen. Voor kwalitatief aanvaardbare foto's is hierbij het volgende nodig.

ISO instellingen:
Zo hoog mogelijk. Sommige mensen zeggen dat een hoog ISO getal veel ruis oplevert. Dit klopt als een bus alleen wat mensen niet beseffen is dat het softwarematig belichten van foto's NOG meer ruis oplevert. ISO1600 is echter niet echt aan te bevelen. In donkere situaties gebruik ik altijd ISO800.

SLUITERTIJD instellingen:
Om de bewegingen van een rennend paard volledig te kunnen bevriezen is een is minimaal een sluitertijd van 0/350 nodig. meer is echter aan te bevelen. Minder levert over het algemeen bewogen foto's op.

DIAFRAGMA instellingen:
Gezien de beperkte lichtbronnen zou ik zeggen zo laag als je lens aankan. Aan de andere kant heb je met een laag diafragma getal (bv. F2.8 of <) weer een beperkte scherpte diepte waadoor het heel moeilijk zal zijn om het paard er volledig scherp op te krijgen. Beter zou zijn om een diafragma getal van bijvoorbeeld F7 aan te houden maar de lichtbronnen zijn hierbij een beperkte factor. Het is in iedergeval zaak om je focuspoint goed te richten.

BESTANDSFORMAAT instellingen:
Als je camera het kan gebruik dan in dit soort situaties het RAW formaat. De foto's worden er in principe niet beter van maar de nabewerkingen zoals het oplichten en reduceren van ruis geeft in RAW formaat beduiden minder kwaliteitsverlies. Na de bewerking kan de foto's alsnog worden omgezet naar een 8-bits JPG formaat. Photoshop heeft een standaard plugin voor het bewerken van RAW alleen ikzelf gebruik deze nooit. Ik ben heel erg tevreden met rawshooter2006 (google maar).

WHITEBALANS instellingen:
Hou deze neutraal, zeker als je in RAW schiet. Whitebalans is een instellingen die je camera achteraf softwarematig toepast op je foto, tenminste...als je in JPG schiet. In RAW kan je de white balans uberhaubt wel neutraal houden want deze instellingen worden niet geregistreerd in RAW formaat.

AF (auto-focus) instellingen:
Sommige mensen zeggen dat je bij snel bewegende beelden AI Servo moet gebruiken. Deze instelling heeft als eigenschap dat het object gevolgd word nadat je de ontspanknop half indrukt. Persoonlijk gebruik ik de AI Focus instelling. Daar heb ik betere ervaring mee omdat je dan meer controle hebt over je focus punt.

LENS:
Koop een lens met een zo hoog mogelijke lichtgevoeligheid. Bij voorkeur een 1.2 of een 2.8. Hoger echt niet. Wanneer je deze niet hebt en je wilt GOEDE foto's in de binnenbak maken zal je moeten sparen voor een betere lens. Bij een eventuele aanschaf van een nieuwe lens kan het beste letten of de lichtsterkte of het hele zoombereik het zelfde is. Dit zijn over het algemeen wel de duurdere lenzen (lees: €600 of > )

OVERIGE tips:

- Statief is niet nodig. In principe heb je alleen maar een statief nodig bij een sluitertijd van 0/60 of lager.
- Let op ramen of deuren in de binnenbak waar licht door komt. Nooit tegen een lichtbrin in fotograferen. Dit resulteert in een onderbelicht object (het paard) en een overbelichte achtergrond (het raam).
- Het zal waarschijnlijk weinig helpen maar vraag of het licht aan mag.
- Gebruik geen flits, dit zal de ruiter niet echt waarderen en zal ook niet echt helpen aangezien de meeste flitsen een beperkt bereik hebben.

Binnenfotografie is een vak appart en verwacht niet dat je met een huis tuin en keuken camera een beetje fatsoenlijke foto's kan maken. Een spiegelreflex camera kan alleen uitkomst bieden met een goede lens. En dan nog is het ontzettend moeilijk.

Mijn laatste tip:
Maak de foto's van je paard buiten. Scheelt een hoop centen en frustratie

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:14

Handig stukje Haha! De lenzen die ik voor mijn verjaardag 'kreeg' (papa wilde ze zelf ook dus was mooi excuus om ze te kopen Tong uitsteken) zijn inmiddels (na 1,5 maand) thuis Haha! Een 70-200 f/2.8 en 18-50 f/2.8. Woensdagk omen de filters, en dan snel uitproberen Haha!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:58

Hele goede uitleg, ben het er volledig mee eens. Ja