[centraal] fototechniek....vraag en antwoord!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SanneVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 09:01

Welke instellingen kan ik het best gebruiken op de canon 300d voor binnen waar helaas niet veel buitenlicht is, maar tlbuizen zo het er der...

Het gaat dan om een donker dier...

Welke stand (wieltje dus) en welke instellingen daarbij?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 09:43

Even denken.. binnen weinig licht donker beest. Als je een beetje ruis niet zo erg vind die ISO zo hoog mogelijk zetten , eventueel witbalans op TL licht..
zie gebruiksaanwijzing ( ik moet een beetje opschieten - en heb een andere camera Lachen ).

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 15:43

Highwaykind en Anya, bedankt!!!
Het is me gelukt Haha!:D

SanneVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 18:33

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 13:14

pff ik begin me steeds meer te ergeren aan de kwaliteit foto's van mijn camera
bij springende paarden steeds vaker bewogen, en echt stillerkan ik hem niet houden.
maar ook donker, en vaag.
word het tijd voor een nieuwe camera of ligt het aan mijn fotografie kunsten Haha! (dus tijd voor nog wat meer oefenening Schijnheilig )

hier foto's bij bewolkt weer in een donker bos (echt prut dus)
[HAW] sgw wieringerwerf, dijkgatbos

Afbeelding

de foto's in mijn profiel zijn ook bijna allemaal met deze camera gemaakt, en over de kwaliteit ben ik niet echt te spreken.
maar los ik dit op met een andere camera of gewoon hard oefenen en beter instellen? Haha!

ik heb een Fujifilm MX-1200
fujinon lens, f=5.8mm F4.5
1.3 megapixels.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 17:32

Ik kan soms mn camera niet goed scherp stellen..
Zoals vanmiddag zal er een libelle op een takje, en ik krijg het takje wel scherp en dat beestje niet..

En soms wil t wel..
Weet dan mss niet zo goed welke fuctie ik moet gebruiken..

(Heb trouwens een HP R707)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:18

Mlies - kan je ook handmatig focussen ?
Anders iets verder weg gaan staan.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:13

Idd, had je ook de marco functie aanstaan? Té dichtbij lukt meestal ook niet goed met gewone camera's.

Heb ik zelf ook nog even een vraagje. Ik heb een nieuwe macro lens op mijn spiegelreflex, maar ik krijg hele donkere wazige foto's. Nu las ik ergens dat ik de sluitertijd moet verdubbelen bij macrofoto's. Is dat zo, en kan iemand me misschien nog meer tips geven.
Het nieuwe rolletje heb ik trouwens met statief gemaakt, maar daar zitten pas 6 foto's op, dus nog even wachten Knipoog

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:24

Met Macro de sluitertijd verdubbelen ? Daar heb ik nog nooit van gehoord Lachen
Way voor lens is het ( ook belangrijk - hoe lichtsterk ) ? fotografeer je buiten of binnen ?
Tips ? Ik heb geen "echte" macro lens ( vandaag een spinnetje er proberen op te zetten met mijn 35-105 mm lens vol ingezoomd ).. maar vind het altijd makkelijker om handmatig te focussen dan te wachten tot de autofocus eindlijk doorheeft wat de bedoeling is Knipoog.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:27

Ik heb hem ook gelukkig altijd op handmatig focussen staan. Irriteer me altijd mateloos aan dat scherpstellen Haha!
Mijn lens heeft een vaste lichtsterkte van 4,5 en het is een Minolta AF Macro 50mm 1:28 (32).

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:55

Heb je een voorbeeldje van hoe donker ze zijn met daarbij de gebruikte instellingen ? 4.5 is niet afwijkend, en ook niet iets waar je hele donkere foto's bij verwacht ( Ik heb altijd begrepen, hoe lager dat getal, hoe lichtsterker dus hoe minder licht hij nodig heeft.... of zo Knipoog )

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 22:05

Ik ben even 2 foto's aan het inscannen, een gelukte en een mindere. Ik weet niet meer precies welke instellingen ik heb gebruikt, volgens mij automatisch bij beiden Clown
Maar goed, ben nu met mijn derde rolletje bezig (Bij het 2e rolletje deed ik mijn camera open, toen bleek dat ie nog niet ws teruggespoeld Schijnheilig )

[Edit] Mijn server ligt er momenteel weer uit, dus ik kan de foto's even niet online zetten. Ik zal ze morgenavond hierbij zetten!

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 19:45

Heb een medion camera. Weet iemand hoe ik kan instellen dat de achtergrond wazig is, en het voorwerp scherp? Kan dat uberhaubt wel?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 20:22

Achtergrond wazig - klein diafragma ( Als je de F in kunt stellen - zo laag mogelijk, knopje heet heer Av - aperture value ). Voorwerp scherp moet de focus voor zorgen Lachen. Of het met jouw camera kan weet ik eigenlijk niet.. wat voor Medion is het en is er een gebruiksaanwijzing online ergens ??

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:06

Hallo Lachen Ik heb een vraagje, ik heb de kodak easy share cx6330. Ik ben er ook dan heel blij mee, maar zit met 1 vraagje. Als ik iets dichtbij wil fotograferen(= speciale functie) fotografeert hij soms wazig.
Ook als ik gewoon foografeer fotografeert hij wazig. wat kan ik hier aan doen? Iemand nog tips voor het fotograferen ?

groetjes!

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:46

MarJoo - iets verder weg gaan staan en hem op de speciale functie zetten, tijd nemen voor scherp stellen ( neem aan dat je de knop half in moet drukken dan ) en zo min mogelijk bewegen zelf Knipoog. Te dichtbij kan hij niet meer focussen en als hij niet genoeg tijd krijg om schero te stellen wordt het ook wazig. Kan ook nog dat het al te donker is en dan maakt hij de sluitertijd langer en dan wordt het ook wazig.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 12:15

Highwaykind ; Klopt ik moet de knop half indrukken om scherp te stellen. Op de speciale functie staat hij dan al, en als ik iets verder ga staan, stelt hij wel scherp, maar dan zie je bijvoorbeel; de sping niet goed meer. Ik probeer zo veel mogelijk detail te kweken Lachen

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:59

k heb een nieuwe camera Haha! Haha! Haha!
*blijjjjjj*
een Canon PowerShot S50 !!! Lachen

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 13:02

Ik zie wel eens van die mooie bewerkte foto's. zo'n mooie achtergrond bijv een waterval en dan een paardenhoofd. maar ik vraag me af hoe doe je dat. hoe krijg je alleen dat hoofd erop. en bijv niet iets wat er om heen zat zoals lucht, gras enz enz. wie kan mij helpen?? ik heb paint en unload photo express en photo impression.

thnx alvast

YellowKitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:33

ik heb dan photoshop, maar ik doe het zo: Eerst haal je een mooie achtergrondfoto ergens vandaan (maakt niet uit waarvandaan) en dan haal je het paardenhoofd erbij. Die knip je uit op de manier zoals jij dat wilt, en zet je die op de goede plaats. Je kunt hem nog een beetje meer doorzichtig maken, voor het effect. Knipoog

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:03

Hoi ik had wat vragen.

Ik heb thuis Paint Shop Pro, maar kan dr niet veel mee worden. als ik al die mooie bewerkingen zie denk ik...HOE MOET IK DAT DOEN DAN EN WAAR IN HET PROGRAMMA?? Lachen Lachen
Hoe hebben jullie dat geleerd? Via het boek of iets dergelijks?

En ik vroeg me af of Photoshop een eenvoudig programma is en welke versie jullie gebruiken en waar je die gekocht / gedownload hebt.
Ik zag namelijk via de site van Adobe Photoshop de laatste versie staan voor iets meer als 1000 euro en dacht...."het zal toch niet zo zijn dat iedereen zo maar even zo'n dure versie heeft"! Lachen

Nou ik ben benieuwd!

YellowKitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:16

Photoshop vind ik persoonlijk makkelijker dan PSP. Ik heb hem gedownload via kazaa, omdat we kabel hebben. Maar je zult met een beetje zoeken ook wel een versie in google kunnen vinden als je kazaa niet hebt. Knipoog Verder kun je allerlei tutorials op internet gaan zoeken over alle efeecten en dingen. Heel simpel! Haha!

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 12:32

ik heb ook een vraag, hoe kun je op een insect bijv van dichtbij focussen? Ziek ik heb een canon PowerShot S50... Lachen

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 14:27

Ik vind PSP makkelijker werken dan PS/CS ( adobe ).. er is een forum waar veel uitgelegd wordt over beide programmas, fantas of zo ? ( even de zoekfunctue gebruiken ).. De handleiding in PSP zelf is ook erg handig, te vinden onder HELP Lachen Verder gewoon alle knopjes uitproberen en kijken wat ze doen..

Moonlight : camera op macro functie zetten ( tulpje ) en niet té dichtbij gaan staan, knop half indrukken zodat hij scherp stelt ( als hij niet scherp kan stellen of moeilijk doet sta je waarschijnlijk te dichtbij ) en klikken maar ! Als je het beest er groot op wilt hebben kan je zo ver mogelijk inzoomen ( optische zoom, digitale niet gebruiken - wordt het meestal niet scherper op ) maar dan moet je de camera wel heel erg stil houden als je de foto maakt ( op de grond zetten, zelf ergens tegenaanleunen )..

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:11

tnx ik ga het proberen Lachen