Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 20:11

Zo leuk om al die foto's te zien van iedereen. Ik vind het wel lastig tips te geven.

Zojuist ben ik nog even wezen oefenen met mijn lensbal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 20:11

Echt tof zon bol. <3

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 20:21

Ken die bollen niet, maar vind het effect wel erg gaaf!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 20:23

JewEmm schreef:
Inderdaad: uitproberen!

En zeker als je begint, is het niet noodzakelijk om gelijk in RAW te fotograferen. Of in M of AV te willen schieten. Ja, technische achtergrond is belangrijk. En misschien zijn andere fotografen het niet met me eens, maar ik ben er heilig van overtuigd dat wanneer je begint met (hobby) fotografie compositie (en: kijken!!!) veel belangrijker is dan de techniek of nabewerken!
Bijvoorbeeld die foto van Ibbel om te laten zien dat achtergrond heel belangrijk is.

Belangrijker dan nabewerken => Ja
Compositie belangrijker dan techniek hmm :) Ik begrijp wat je wil zeggen, maar voor mij is dat een dubbeltje. Een mooie foto maken vereist dat je inderdaad wat moet kijken, maar techniek is ook belangrijk, of je mooie foto is verpest. De dag van vandaag kan een camera goed denken in de plaats van de persoon, maar je moet dan wel nog steeds de techniek leren. Want een foto op manueel zal je altijd leuker krijgen dan op automatisch, want de persoon kan het nog steeds beter :D

Die bol is inderdaad super leuk! voor een euro of 10 te bestellen op Aliexpress. Wel opletten met de zon & die bol, want de hitte van de zon wordt daar enorm in versterkt!

Ik kom mij hier ook super graag melden! Ik volg nu mijn 2de jaar avondschool fotografie, maar ik wil ook heel graag nog wat kletsen met mensen die ook nog niet lang bezig zijn :D

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 22:47

Ik vind compositie altijd lastig. Er zijn zoveel regels voor compositie maar ook genoeg fotografen die compleet afwijken van die regels, en dat geeft soms nog een toffer effect. Maar lang niet bij alle fotos!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 07:18

Compositie is ook moeilijk :j ik fotografeer zelf heel veel volgens de regel van derden, maar ik heb ook bijna altijd mensen voor de lens en dan is dat ook een vrij makkelijke regel.
Maar regels zijn er inderdaad om gebroken te worden en soms werkt iets anders voor een bepaalde foto veel beter.
Soms heb ik zelfs wat voor ogen waarvan ik denk “oeh, dit gaat gaaf zijn” en dan maak je de foto en zie je dat het niet werkt :+

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 07:51

MightyMike schreef:
Ken die bollen niet, maar vind het effect wel erg gaaf!

Ken ze ook nog maar net. Heb deze via Aliexpress besteld (8cm). Is niet 100% helder maar voor mij is het meer dan prima.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 08:16

Tja, wat is beginnend fotograaf? Ik fotografeer regelmatig, op wandelingen e.d., en ook bij onze hondenschool sinds een paar maanden dat ik weleens langskom. Meegedaan aan een paar fotomeetings vanuit Bokt.

Ik heb sinds augustus 2017 mijn eerste spiegelreflex gehaald, Nikon D3300 met 18-55mm kitlens. Binnen 2 weken kwam daar een 55-300mm f/4.5-5.6G bij.
Sinds afgelopen december een D7500 gehaald, ooh wat werkt dat fijn.
En sinds 3 weken in het bezit van een 70-200mm f/2.8 :D Helaas nog niet veel kunnen fotograferen ermee vanwege een griepje >_<

Ik stel tegenwoordig de camera zelf in, maar heb zeker in het begin auto-stand veel gebruikt. Dat komt met de tijd vanzelf!

Een reeks foto's van oud naar nieuw.

Afbeelding
D3300 + 55-300mm

Afbeelding
D3300 + 55-300mm

Afbeelding
D7500 + 55-300mm

Afbeelding
D7500 + 55-300mm
(deze is in de Bush bij Burgers' Zoo)

Afbeelding
D7500 + 70-200mm (zwart randje ivm schermafbeelding, had even de originele niet bij de hand xD)

Ik kom meekletsen en kan wellicht ook wat tips meegeven. Ik zag al meerdere D3300 genoemd worden, die camera ken ik best wel wat instellingen van :P

Womble

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 16:45

Ik heb met lightroom op mn mobiel geprobeerd een black foto te maken van de puppy.. Ik wil een print daarvan kado doen.
Alleen het wilde op mn mobiel niet zo lukken :+ veel te hoekerig :')

Afbeelding

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 16:54

Vind jouw foto's prachtig Melyoramel! Voor mij is dat al gevorderd, haha, maar dat ligt meer aan mijn gevorderheid denk ik.. Met mijn nieuwe camera gebruik ik van de automatische stand, ik heb de moeite nog niet genomen deze goed te leren kennen. De vorige probeerde ik al wel wat zelf te regelen. Maar dat was meer gebaseerd op gevoel, dan kennis.

Dat pupseltje is wel super schattig Womble. Heb helaas geen tips :o

Vandaag een rondje tuin gedaan, vind de bloesem foto's wel leuk, maar heb heel veel moeite met de paarden foto's. Dieren blijf ik het moeilijkst vinden. Vind mijn zwarte ruin zo flauw op de foto overkomen, maar vind het moeilijk dat te veranderen. Zal mijn onbewerkte foto hier plaatsen van mijn aapje. Ik heb wat in photoshop geprobeerd, maar dat lijkt er allemaal niet op, haha. Ik had het origineel vast anders moeten doen. Ben al blij wanneer hij met de zon achter mij in een goede pose blijft staan.. Zelfde lucht, zon achter, maar foto blijft zo flauw. Je ziet dat hij wel staat te soezen van wat zon.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

manonnevot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 17:23

Mij lijkt het ook heel leuk om hier mee te lezen en praten en daarvan te leren. Heb nu al een aantal jaren de canon eos 700D, heb hier nooit heel veel mee gedaan. Sinds kort heb ik de 70-200 f2.8 en probeer ik ook wat meer te fotograferen. Vooral in de paardenfotografie heb ik iets meer ervaring (privé-fotograaf van mijn zus :P) maar vooral bij rijfoto's heb ik toch altijd het idee dat ze niet honderd procent scherp zijn.
Dit zijn een aantal wat recentere foto's;
Afbeelding
Afbeelding
En in de dierentuin in Rhenen eens iets meer geprobeerd qua compositie; (nog met mijn oude 55-250 f4-5.6)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 18:00

Eentje van mij van vandaag, sinds jaren weer zelf een keertje achter de lens gestaan ipv ervoor dus dat was weer even wennen. Moet wel eerlijk zeggen dat ik liep te kloten met de instellingen hoor :Y)

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 18:34

Dat zie ik. :P Rechts van Joy zit veel schaduw waardoor haar rechteroog al weg valt.
Wat waren je instellingen?

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 18:35

Geen idee meer :) Ik weet ook niet meer hoe ik dat kan zien hoor :Y)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 18:41

Als je naar de map gaat waar de foto staat klik je met je rechtermuisknop op de foto en daar staat ergens details, daar kan je je instellingen zien.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 18:44

Ik meld mij ook, ben zeer beginnend en bewerk niks want daar snap ik nog niet veel van :') dit zijn wat voorbeeldjes met mijn camera ik heb een Canon EOS 200D met een 18-55 lens en een zoomlens van 70-333 was het dacht ik. Ik vind het moeilijk om alles in het midden scherp te krijgen :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 19:04

Vandaag foto workshop in Burgers Zoo gehad. Had er veel aan en ook veel geleerd.
Zal hier mijn favoriete foto's plaatsen. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Niet helemaal scherp maar de kleuren vind ik wel gaaf.

Afbeelding
Afbeelding

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:33

Eigenlijk vind ik het best jammer dat het meer een show je foto-topic is geworden in plaats van dat er tips e.d. gegeven worden.

Ik heb zelf sinds vorige maand een Canon EOS2000D en ben er wat mee aan het experimenteren. Heb nooit eerder met een spiegelreflexcamera gewerkt en kan tips en zo prima gebruiken.

Hier een paar foto's van afgelopen tijd.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:41

Maar er zijn zoveel tips te geven in fotografie, dan kan je wel vanalles noemen maar misschien geen tips waar iemand naar op zoek is.

Er zijn weinig posts waar iemand zegt: wat kan ik verbeteren aan deze foto's? Of hoe kan ik zus en zo instellen?

Ik denk dat we nog een beetje in een voorstelronde zitten, iedereen komt bij elkaar, laat zien waar hij/zij staat in de fotografie en later kunnen we elkaar dan verder helpen als iemand hulp vraagt.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:44

Hele mooie foto's hierboven! Zie bij jou geen foto's Mick75. Ik begrijp je wel, al denk ik idd ook dat iedereen even wat plaatst om te laten zien hoever ze zijn met fotografie. Ik heb wel idd een punt waar ik moeite mee heb aangegeven bij een foto, hoop dat er tips komen waar ik iets mee kan.

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:44

mick75 schreef:
Eigenlijk vind ik het best jammer dat het meer een show je foto-topic is geworden in plaats van dat er tips e.d. gegeven worden.

Ik heb zelf sinds vorige maand een Canon EOS2000D en ben er wat mee aan het experimenteren. Heb nooit eerder met een spiegelreflexcamera gewerkt en kan tips en zo prima gebruiken.

Hier een paar foto's van afgelopen tijd.

Wat voor tips zou je willen hebben? Volgens mij zijn er best al wel wat tips gegeven in dit topic.

Misschien is het een idee om de instellingen te vermelden bij foto's en wat je graag zou willen verbeteren? Ik denk dat dit leerzaam kan zijn voor iedereen. Overigens algemeen bedoeld :).

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:52

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
[/img]Ik heb wat ruzie met de bokt upload geloof ik. Ik probeer verder.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:54

Kan ze wel zien Mick75.

Die hunebedden leuk!

Bewerk je de foto's bewust zo donker?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 21:00

Oeps, de bovensten zijn 2 x dezelfde.

Die zijn gemaakt met een Canon EOS 2000D met standaard kitlens18-55mm en groothoeklens 0.45x super wide angle lens. Instellingen zijn: f5.6. ISO 100 en sluitertijd 1/100.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 21:20

Mick, heb je wat aan je foto's gedaan of komen ze zo uit de camera? Ik vind de foto's in je eerste post nl erg korrelig / pixelig, en ook qua kleuren net niet helemaal lekker. Alsof de saturation helemaal is opgeschroefd. De foto's in je onderste post vind ik daarentegen eeerg gaaf!

Ik heb vandaag weer eens een endurance wedstrijd gefotografeerd en wat 'gedurfder' geschoten qua zoomen en focus op de ruiters. Ben tot nu toe erg tevreden, maar even te moe om ze nu nog Lightroom te halen. Wellicht laat ik morgen iets zien :)