[VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:21

DeMolenhoek schreef:
Marjoow: Juist. Ik kies dan uit de ruwe foto’s en die worden bewerkt. Ik betaal dan een vaste prijs voor de shoot sowieso. Of ik betaal een hogere prijs. Zijn er 20 foto’s mooi dan was ik misschien goedkoper geweest met een pakket, zijn er 45 foto’s mooi dan heb ik waar ik voor betaalde. Dus een shoot van €200 voor 15 foto’s wordt dan €300 bv maar dan kan ik kiezen uit alles.

Magda: Nogmaals: Mijn mening.

Het is toch juist goed dat mensen andere meningen en ideeën hebben? Daarom boeken sommigen bij a en de andere bij b.

Ahhh dit maakt wel meer duidelijk. Nu snap ik wat je bedoelt, ik begreep hem heel anders. Dit principe kan ik mij wel goed in vinden. :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 11:22

DeMolenhoek schreef:
Marjoow: Juist. Ik kies dan uit de ruwe foto’s en die worden bewerkt. Ik betaal dan een vaste prijs voor de shoot sowieso. Of ik betaal een hogere prijs. Zijn er 20 foto’s mooi dan was ik misschien goedkoper geweest met een pakket, zijn er 45 foto’s mooi dan heb ik waar ik voor betaalde. Dus een shoot van €200 voor 15 foto’s wordt dan €300 bv maar dan kan ik kiezen uit alles.

Magda: Nogmaals: Mijn mening.

Oké. Dus dan zou je in principe voor mijn constructie wel kiezen?
Afgezien of mijn stijl jouw aanspreekt uiteraard.

Bij mij kun je zelf kiezen uit de foto's die ik heb geselecteerd. Want ik neem aan dat je niet verwacht dat de fotograaf ook de technische foutjes ertussen zet zoals de onscherpe en de verkeerd belichte? Compositie en witbalans kun je vaak nog aanpassen.

Ik denk dat je wat dat betreft wel een beetje vertrouwen mag hebben in de fotograaf. Die weet vaak Wat er wel werkt en wat niet. Je zult nooit alle fotos direct krijgen. Daar geloof ik echt niet in. Maar kiezen voor je eigen fotos is vrij normaal bij een hoop fotografen :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:24

mvdende schreef:
Ik ben niet van de nabewerkte foto's. Vind ze mooi, maar ze missen voor mij het gevoel van hoe het in het echt was.

Een keer woorden gehad met iemand die een zonsopgang gefotografeerd had en zo nabewerkt had dat het een hele andere foto was geworden als in het echt. Zeg maar dat de foto ook in Afrika gemaakt had kunnen zijn ipv in Sydney.

Mijn ouders hebben een spiegelreflex en daar komen prima foto's uit.

[ [url=m/YqW9MH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier is niets aan bewerkt. De echte fotografen zullen deze foto niet af vinden, voor mij is het precies hoe het was.

Foto met mobiel van zusje

[ [url=m/xDebSV.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dat vind ik dus weer helemaal niks. Ik kijk daar niet naar en denk: goh wat een mooie foto's. Los van hoeveel waarde ze voor jou hebben hoor.

Ik heb wel veel over voor kwaliteit en dus ja af en toe betaalde shoots. Ik denk wel dat je vanwege de concurrentie onderscheidend moet zijn. Als ik iemand laat komen voor foto's is dat LE-Fotografie. Lysanne Eijlander. Dan weet ik in ieder geval dat ik mooie foto's krijg.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 15-03-19 11:27, in het totaal 2 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:24

DeMolenhoek schreef:
Euhm excuseer? Ik ben de betalende klant en wil graag alle foto’s zien. Als jij jou ‘kunst’ zo belangrijk vindt en enkel jij er zeggenschap over wilt dan doe je het maar gratis. Zolang er wordt betaald heeft de klant evenveel rechten.

Het is zeker zo dat er verschillende meningen mogen zijn. Maar met bovenstaande toon je niet bepaald veel respect voor het werk van de fotograaf. Je boekt die fotograaf juist voor zijn of haar kunst namelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:25

Juist. Onscherp of flink overbelicht is inderdaad niets. Maar ogen toe, oor verkeerd, auto die voorbij rijd etc storen mij niet en daar wil ik ook keuze uit hebben. Niet: Deze zijn bewerkt, daar moet je het mee doen want ik kies wat mijn visitekaartje is.

Je moet uiteraard vertrouwen hebben dat de ruwe foto’s niet online komen, maar in de meeste gevallen ga ik direct mee of kom ik achterna en bekijken wij alles direct op computer en maak ik mijn keuze.

Magda: Het ging mij daarbij over dat foto’s werden vergelijken met Rembrandt (denk ik?) Dat die ook niet alle schetsen ging tonen. Die soorten kunst kun je ook niet vergelijken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:28

Marjoow schreef:
Misschien ligt de crux hem niet in het feit dat de klant niet de hoeveelheid foto's krijgt die hij/zij wenst te ontvangen, maar in het feit dat de klant geen idee heeft hoeveel tijd, moeite en eigen geld een fotograaf in een fotoshoot stopt?

Ik heb duizenden euro's geïnvesteerd in mijn hobby en heb die er door opdrachten en nabestellingen er bij lange na niet uit.
De tijd en moeite die in het nabewerken gaat zitten wordt volgens mij door velen onderschat.

Niet iedereen wil bewerkte foto's. Ik zie ze liever niet bewerkt je betaald voor een fotoshoot en niet voor het bewerken ik zou dat toch niet doen. Ik verwacht dat een fotograaf goede foto's maakt zonder ze verder bij te werken. En dat scheelt al heel wat tijd.

Daarnaast vindt ik het syseem dat ze op wedstrijden vaak hebben veel beter je betaald per foto. Als je nu een dure shoot laat doen en je daar 20 foto's bij krijgt en je er eigenlijk maar 10 echte goede bij vindt zitten is dat toch zonde. Liever een goedkopere shoot en gewoon per foto betalen.

iedereen wil wat anders. En ook is de markt wat verzadigd. Zijn er veel mensen die jaarlijks een fotoshoot doen van hetzelfde paard? Betaald?
Ze gaan op een gegeven moment toch allemaal op elkaar lijken zou ik denken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:33

Erg interessante discussie :) fotografie is voor mij een hobby, 1 waar ik enorm veel plezier uit haal. Maar ik ben ook nog niet goed genoeg (vind ik zelf) om er geld voor te vragen, al zijn er vast mensen die dat onzin vinden. Ik doe het omdat ik het leuk vind en er plezier uit haal. Toch denk ik soms, misschien wat minder werken (4 dagen ipv 5) en dan een dagdeel in de week gebruiken voor fotografie. Als ik dit dan weer lees :') dan denk ik hmm zal ik dan toch maar niet die 24-70 f2.8 kopen en aan de andere kant denk ik fiets it, zolang ik maar plezier heb. Maar goed ik hoef er ook niet van te leven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:34

Maar Tigra, ik fotografeer zoals veel fotografen in RAW. Daar moet je wat aan bewerken, net zoals ze het vroeger deden met rolletjes. Als je in JPG fotografeert zijn de foto's ook bewerkt, dat doet de camera. Ik houd dat liever zelf in de hand, maar doe dat wel subtiel.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 15-03-19 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:34

Maar wat is bewerken dan? Ik en vele andere schieten in RAW en dan moet nog in de 'doka' ontwikkeld worden naar JPG. Voor mij is het dan meestal klaar omdat ik van simpel en zwart-wit houdt maar ook dat is bewerken hoewel het eigenlijk ontwikkelen is...
Of bedoel je bijvoorbeeld het werk van Marit is er prachtige bijna schilderijen van maakt? Je hebt er natuurlijk van alles nog tussen in zitten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 11:46

Tigra_ schreef:
Marjoow schreef:
Misschien ligt de crux hem niet in het feit dat de klant niet de hoeveelheid foto's krijgt die hij/zij wenst te ontvangen, maar in het feit dat de klant geen idee heeft hoeveel tijd, moeite en eigen geld een fotograaf in een fotoshoot stopt?

Ik heb duizenden euro's geïnvesteerd in mijn hobby en heb die er door opdrachten en nabestellingen er bij lange na niet uit.
De tijd en moeite die in het nabewerken gaat zitten wordt volgens mij door velen onderschat.

Niet iedereen wil bewerkte foto's. Ik zie ze liever niet bewerkt je betaald voor een fotoshoot en niet voor het bewerken ik zou dat toch niet doen. Ik verwacht dat een fotograaf goede foto's maakt zonder ze verder bij te werken. En dat scheelt al heel wat tijd.

Daarnaast vindt ik het syseem dat ze op wedstrijden vaak hebben veel beter je betaald per foto. Als je nu een dure shoot laat doen en je daar 20 foto's bij krijgt en je er eigenlijk maar 10 echte goede bij vindt zitten is dat toch zonde. Liever een goedkopere shoot en gewoon per foto betalen.

iedereen wil wat anders. En ook is de markt wat verzadigd. Zijn er veel mensen die jaarlijks een fotoshoot doen van hetzelfde paard? Betaald?
Ze gaan op een gegeven moment toch allemaal op elkaar lijken zou ik denken.

Maar als je een fotograaf uitkiest vanwege zijn/haar stijl...
Mijn onbewerkte foto's zijn heel anders dan mijn bewerkte foto's. Nabewerken is voor mij onderdeel van mijn eigen stijl en ook onderdeel van de fotografie. En in welke mate je nabewerkt is voor elke fotograaf verschillend.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:47

Bij veel fotografen is de nabewerking tegenwoordig 50% van de foto (hiermee bedoel ik precies wat Marjoow boven mij zegt). Of mensen dat mooi of niet mooi vinden laat ik verder in het midden. Er zullen ook zeker fotografen zijn (al betwijfel ik of dit professionele fotografen zijn, maar dat maakt verder ook niets uit) die de onbewerkte foto's als zijnde 'eindproduct' afleveren.

Ikzelf ben een fotograaf die graag nabewerkt en de foto's niet onbewerkt naar de klant stuurt (als zijnde eindproduct, wel in contactsheets zodat de klant zelf de selectie kan kiezen). Ik vind het dan best een beetje moeilijk als klanten dan vragen of ze ook alle onbewerkte foto's op een stickie mogen. Het voelt dan alsof kwantiteit boven kwaliteit staat bij de klant, terwijl ik veel werk en tijd heb gestoken in die, imo, kwaliteitsvolle foto's. Gelukkig begrijpen de klanten het na een korte uitleg meestal wel, maar het voelt dan toch alsof ik ze moet ''teleurstellen''.

De reden dat ik mijn foto's alleen nabewerkt op groot/internet formaat doorstuur is inderdaad het visitekaartje-principe. Ik wil niet het risico lopen dat een onbewerkte foto op het internet komt. Dat is namelijk niet wat ík uit wil stralen als fotograaf en ik loop het risico dat ik een imago kan verkrijgen waar ik niet achter sta.

Het enige wat ik moeilijk vind aan het contactsheet principe, is dat sommige klanten precies de foto's uitkiezen die ik ook zou kiezen, maar sommige klanten ook niet. Wil ik dan toch een foto die de klant niet uitgekozen heeft opnemen in mijn online portfolio, dan krijgt de klant in principe een foto extra. Ik vind dat oneerlijk tegenover de klanten die dit niet hadden. Ik probeer het op te lossen door van tevoren te bespreken met de klant of ze willen dat ik de foto's uitkies, of dat zij ze uitkiezen. Sommige (ik wil niet denigrerend doen, maar) niet-creatieve klanten kiezen dan voor de optie dat ik ze zelf uit mag kiezen. Soms gebeurt dit niet en zit ik met bovenstaand probleem. Hoe gaan de andere fotografen hier, die volgens het contactsheet principe werken, mee om?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:52

MyWishMax schreef:
Maar Tigra, ik fotografeer zoals veel fotografen in RAW. Daar moet je wat aan bewerken, net zoals ze het vroeger deden met rolletjes. Als je in JPG fotografeert zijn de foto's ook bewerkt, dat doet de camera. Ik houd dat liever zelf in de hand, maar doe dat wel subtiel.

Maar wat bewerk je dan?

Ik ben maar een simpel mens met een simpel paard. Ik hou op z'n tijd wel van die mooie sfeerplaatjes waar duidelijk veel aan bewerkt is(en dus veel tijd) maar zou dit absoluut niet willen bij mijn eigen paard. Het moet wel echt realistisch blijven.
En de uitdrukkingen, stand enz moeten gewoon zijn zoals ze is en dat is niet perse wat een ander of fotograaf als mooi ziet. Ik wil zelf zo echt mogelijk beeld hebben en ook kan soms die "foute" foto juist kenmerkend zijn van het paard waardoor zo'n foto juist zoveel meer voor een eigenaar kan beteken dan die foto die in iemands ogen perfect lijkt maar het paard daar door niet meer is zoals die eigenlijk is.
Ik hoop dat het niet te warrig is geworden maar wat voor de een een verbetering is in de bewerking wil niet zeggen dat het voor de eigenaar ook zo is. Zelfde met de selectie foto's die je de klant laat zien. Kleine veranderingen kunnen soms best een groot effect hebben.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 11:56

borstnoot schreef:
Het enige wat ik moeilijk vind aan het contactsheet principe, is dat sommige klanten precies de foto's uitkiezen die ik ook zou kiezen, maar sommige klanten ook niet. Wil ik dan toch een foto die de klant niet uitgekozen heeft opnemen in mijn online portfolio, dan krijgt de klant in principe een foto extra. Ik vind dat oneerlijk tegenover de klanten die dit niet hadden. Ik probeer het op te lossen door van tevoren te bespreken met de klant of ze willen dat ik de foto's uitkies, of dat zij ze uitkiezen. Sommige (ik wil niet denigrerend doen, maar) niet-creatieve klanten kiezen dan voor de optie dat ik ze zelf uit mag kiezen. Soms gebeurt dit niet en zit ik met bovenstaand probleem. Hoe gaan de andere fotografen hier, die volgens het contactsheet principe werken, mee om?

Ik stuur eigenlijk altijd op de dag zelf 2 of 3 foto's als voorproefje. Die mag de klant dan als extra beschouwen. Dat zijn dan ook de foto's die ik zelf het mooiste vind, dus degene die ik in mijn portfolio zal gebruiken :)

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:01

Tigra_ schreef:
Maar wat bewerk je dan?

Ik wil toch even antwoorden ondanks dat de vraag niet aan mij is gesteld, vind het een interessante vraag. Aan de bouw, stand van het paard, bouw van het model etc. etc. verander ik niets.
Wat ik bij een gemiddelde paardenfoto doe:

- Halster/touw wegwerken waardoor het lijkt of het paard los staat
- Ik werk graag met tegenlicht waardoor het onderwerp (paard en model) vaak te donker uitvallen. Dit moet opgelicht worden. Ik kán fototechnisch het onderwerp wel met de juiste belichting fotograferen, maar dan worden de lichtere gedeelten helemaal uitgebleekt.
- Door het oplichten worden de lichte stukken te licht, die maak ik dan weer donkerder.
- De temperatuur van de foto wordt aangepast.
- Storende objecten op de achtergrond (paaltjes, draad, mensen, auto's, etc.) worden weggewerkt.
- Kleuren worden (soms) aangepast. (bijvoorbeeld: een dorre hei weer paarsig maken, te fel groen wat zachter maken, een groen meer iets neutraler/blauwer van kleur maken of een zonsondergang wat vibranter van kleur)
- etc.

De tutorial hieronder laat ook een beetje mijn proces zien, al is dat van mij veel simpeler (en wat natuurlijker) hoor! Dit zijn echter alleen nog de bewerkingen wat betreft kleur, bij mij komt daar het retoucheren (als in: storende dingen wegwerken) nog bij.

https://www.youtube.com/watch?v=Jx1Qz6Rj7zU

In principe hebben mijn bewerkingen dus geen invloed op de dingen die jij belangrijk vindt in een foto, en ik weet dat dat bij veel fotografen met mij hetzelfde is. Al kan ik natuurlijk niet spreken voor de fotografen in dit topic. :)

Marjoow schreef:
Ik stuur eigenlijk altijd op de dag zelf 2 of 3 foto's als voorproefje. Die mag de klant dan als extra beschouwen. Dat zijn dan ook de foto's die ik zelf het mooiste vind, dus degene die ik in mijn portfolio zal gebruiken :)

Aaaah da's wel een hele slimme, die hou ik erin :+ .

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:09

Tigra_ schreef:
MyWishMax schreef:

Maar wat bewerk je dan?

Ik ben maar een simpel mens met een simpel paard. Ik hou op z'n tijd wel van die mooie sfeerplaatjes waar duidelijk veel aan bewerkt is(en dus veel tijd) maar zou dit absoluut niet willen bij mijn eigen paard. Het moet wel echt realistisch blijven.
En de uitdrukkingen, stand enz moeten gewoon zijn zoals ze is en dat is niet perse wat een ander of fotograaf als mooi ziet. Ik wil zelf zo echt mogelijk beeld hebben en ook kan soms die "foute" foto juist kenmerkend zijn van het paard waardoor zo'n foto juist zoveel meer voor een eigenaar kan beteken dan die foto die in iemands ogen perfect lijkt maar het paard daar door niet meer is zoals die eigenlijk is.
Ik hoop dat het niet te warrig is geworden maar wat voor de een een verbetering is in de bewerking wil niet zeggen dat het voor de eigenaar ook zo is. Zelfde met de selectie foto's die je de klant laat zien. Kleine veranderingen kunnen soms best een groot effect hebben.

Ik houd het realistisch, maar een RAW foto is van zichzelf juist wat 'doffer' dan hoe het in het echt was. Heel plat en simpel gezegd, ik controleer de witbalans, zorg dat de belichting klopt en voeg het contrast toe dat er in het echt wel was, maar in de raw foto niet. Ik bewerk dus juist naar het werkelijke beeld toe. Als jij zelf foto's maakt in JPG doet de camera dat zelf al voor je, dus ook die foto's zijn bewerkt. ;)

Ook het wegwerken van dingen doe ik, maar dat juist in overleg. De meeste mensen willen het touw of de riem wel weg hebben. Extremere dingen doe ik ook, maar vaak met foto's voor mezelf of als de klant het wil. En dan krijgt die ook de 'normale' bewerking.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:11

borstnoot schreef:
Hoe gaan de andere fotografen hier, die volgens het contactsheet principe werken, mee om?

Ik stuur ook een voorproefje zoals Marjoow. ;)

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:17

DeMolenhoek schreef:
Och jongens toch. Nu betaal je al voor een shoot en mag je ‘van geluk spreken’ dat je nog foto’s krijgt? Ik denk dat jullie hier jullie antwoord hebben hoor. Jullie hebben net de vraag van het topic beantwoord. Ik heb al aangegeven genoeg proffesionele fotografen te hebben gevonden die het wel doen als je het vraagt.

CharleyT: Wel , dat laat ik nu echt niet aan mijn hart komen zie :D

Er worden meningen gevraagd, ik geef mijn mening maar oh jee, wat een gejank direct. Proffesioneel, echt.

Ninaphilo: Nogmaals: Ik ga nier naar fotografen die maar een beperkt aantal foto’s willen leveren. Ik betaal voor alle foto’s en ik vind zo pakketten niet kunnen.

MIJN MENING. Ik heb toch nog altijd recht op een mening, niet?

dan zal ik het zo zeggen als ik jou berichten zo lees hoef ik jou ook echt niet als klant O:)
sorry maar als we terug komen op het bakker verhaal dan moet de bakker ook maar al zijn brood verkopen ook de mislukte broden.

ow en ik lever niet alleen foto's waar het paard zijn oren kaasrecht naar voren heeft. want vaak zijn dat geen foto waar de emotie spreekt in het paard

nenahdm

Re: [VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:26

Haha ik kan het dus ook nooit laten om een voorproefje te sturen! Altijd enorm excited als het op nieuwe beelden aankomt.

Maar wil nog even mijn vraag herhalen naar de fotografen toe. Wie hadden/hebben jullie als voorbeeld? Naar wie kijken jullie op? Omdat paarden forograferen toch niet iets is wat je op school leert.
Ik persoonlijk heb in BE/NL nu niet direct iemand. Maar ben erg fan van tiere_photo op instagram en Carina Maiwald. En nog een paar fotografen die minder bekend zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:28

Pinkie87: Nee, dan stalt een bakker al zijn broden te toon en dan mag de klant kiezen ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:31

borstnoot schreef:
Bij veel fotografen is de nabewerking tegenwoordig 50% van de foto (hiermee bedoel ik precies wat Marjoow boven mij zegt). Of mensen dat mooi of niet mooi vinden laat ik verder in het midden.

Je kiest (althans dat doe ik) een fotograaf uit op zijn / haar kwaliteit en creativiteit. Dat doe je dan vaak o.b.v. de portfolio. Je zoekt ook een beetje naar iets dat bij jou past.
Elke mooie kwaliteitsfoto is bewerkt. Ook al ziet deze er onbewerkt uit. (Dat is nu juist de kunst). Je wil als fotograaf toch het beste uit je foto halen, qua belichting, kleur etc voor een zo mooi mogelijk resultaat.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 12:34

Tigra_ schreef:
MyWishMax schreef:

Maar wat bewerk je dan?

Bij mij is het vooral kleur/licht en het wegwerken van eventuele touwtjes of storende elementen in de achtergrond (wandelende mensen op de duinen bijvoorbeeld).
Ik verander niks aan uitdrukking van het paard, stand van benen ofzo. Afgezien van het feit dat ik dat niet kan zou dat ook dusdanig manipuleren zijn dat het voor mij geen representatief beeld van de shoot is.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:40

Tigra_ schreef:
MyWishMax schreef:

Maar wat bewerk je dan?

Maar wat is niet realistisch dan? Wat wordt er dan bewerkt? Daar ben ik oprecht benieuwd naar :D

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:41

Zal even een voorbeeldje zoeken.. :o

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:47

Afbeelding

Hier een andere fotot genomen en het paard met een andere positie erbij geplakt, de paarden hebben dus nooit op deze manier interactie gehad
Afbeelding

Knap dat je dit kan he maar dat gaat me toch te ver.

(staat los van wat Tigra bedoelt denk ik, maar dit is voor mij persoonlijk dus niet realistisch)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:00

DeMolenhoek schreef:
Pinkie87: Nee, dan stalt een bakker al zijn broden te toon en dan mag de klant kiezen ;)

De bakker heeft voor jou al gekozen door de slechte broden niet neer te leggen en alleen de goede te tonen (bijvoorbeeld de 30 foto's waar de fotograaf achter staat). Jij moet dan alleen nog die kiezen die je afgedrukt, digitaal oid wilt. Al vind ik een bakker vergelijken met een fotograaf nog steeds raar maar ok.

Ik snap werkelijk niet waar dit vandaan komt, zelfs in het analoge tijdperk is dit altijd zo gedaan. Sterker nog daar kreeg je maar slechts 30 foto's want de rolletjes zijn nu eenmaal beperkt dan werd er ook niet lukraak geschoten maar echt goed gekeken en geklikt. En dat is nog een stuk kostbaarder dan nu.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 15-03-19 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt