Mkango schreef:ikke schreef:Niet afdrukt, op het verkeerde moment afdrukt, kortom: slechte timing.Dat ik te vaak zie dat men niet afdrukt.
In de chemische tijd, toen rolletjes voor de gemiddelde fotograaf 36 opnames hadden, was men kritisch in het afdrukken; ik ook.
Maar in het digitale tijdperk is dat niet echt een beperking meer......Hoeveel mensen je wel niet vol op de drive foto's hoort maken terwijl het paard nog niet eens goed staat... Ja, dan snap ik dat je na een fotomeeting met 1600-2000 foto's thuiskomt en uren bezig bent met alles uitzoeken en nabewerken.
Ik ben het ermee eens dat het wel een stukje gemakzucht is, wat ook neerkomt op wat ik eerder zei: neem vijf minuten langer de tijd voor het maken van je foto, en het scheelt je heel veel tijd in de nabewerking. Foto's met ogen dicht of oren niet op de juiste plek bij een paard dat poseert (daar zit hem wel de crux voor bij, bij actiefoto's vind ik het wat anders) is bij mij gewoon exit, want ik heb geen zin om de tijd te nemen om te knippen en te plakken, maar ik vind het ook belangrijk dat ik als fotograaf werk aan mijn timing. Dat ik na een kwartiertje foto's maken niet met 400 foto's thuiskom in de hoop dat er wat bruikbaars tussen zit, maar bewust op het knopje druk.
En daar heb ik heel veel profijt van wanneer ik op reis fotografeer. Want ook daar heb ik geen zin om zes geheugenkaarten van 32GB vol te schieten om leuke, "spontane" reisfoto's te kunnen maken. 2x32GB en that's it - 1200 foto's voor 2 weken.
Ik kom ook niet met 2000 foto's terug. Ook hier geldt dat een juist gebruik de kansen vergroot zonder dat de aantallen gierend uit de bocht vliegen.
Ooit een heel beweeglijk paard voor de camera gehad. Ook daar krijg je prima een goede compositie bij. Iets meer foto's maar de deel kun je direct verwijderen. Houdt je een werkbaar setje over.
De truc voor mij: goed en selectief gebruik maken van de mogelijkheden