[VRAAG] Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:05

Ik heb niet alles gelezen, dus sorry als ik dingen voor de zoveelste keer noem :D

Ik ben zelf ook fotograaf, ben nu ongeveer 4 jaar bezig, en de laatste 1,5 jaar pas echt actief en professionelere. Nu begint het bij mij pas een beetje te lopen, het duurt gewoon een tijdje voordat mensen je kennen.

Ik heb eerst even naar je site gekeken, nu ben ik een pietje precies dus ik kijk zelf echt naar de kleinste dingetjes (sorry alvast :+), maar ik vind je site er niet professioneel uitzien. Waarom? Ten eerste zie ik rechts boven een pen, heeft niets met fotografie te maken dat zou voor mij als klant raar zijn. Ten tweede zie ik in het 1ste deel van de site en je portfolio eigenlijk maar 2 paarden (even kort door de bocht) een fries en een Belg. Opzicht zijn het leuke foto's, maar totaal geen afwisseling.
Dan mis ik ook nog het gedeelte waar je uitlegt waarom jullie zo werken als jullie werken, waarom 2 fotograven? En waar staan wat de koste is? (ik zag dat je site nog een opzetje is, dus misschien staat dit er nog gewoon niet op)
Ook zou ik gaan kijken om geen weebly site te nemen, of weebly kan wel. Maar dan de betaalde variant, dat is zonder reclame en ziet er professioneler uit.

Op je Facebook zie ik ook dat je van een meeting erg veel foto's erop hebt gezet, ik zou dat persoonlijk minder doen. Zet er alleen je beste foto's op. (nu heb je bijvoorbeeld van 1 paard, 2 bijna dezelfde houdingen achter elkaar). Zo laat je alleen je beste kant zien - en dat is wat klanten moeten zien :D

Zo, volgens mij was dit het wel :+ Sorry voor het hele verhaal, moet echt eens leren wat dingen kort op te gaan schrijven :+

Anoniem

Re: Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:13

Haha, ik vind het alleen maar leuk om opbouwende kritiek te krijgen. :j

Je hebt wel gelijk wat betreft de layout, ik vond de rest wel erg mooi, maar die pen...
In ons Portfolio staan trouwens wel meer rassen dan een Fries en een NL [ras]. :+ Maar goed...
De tarieven en info over ons concept ben ik inderdaad nog niet aan toegekomen. :)
Daar ga ik vanavond mee aan de slag.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:16

KoudbloedKim schreef:
Haha, ik vind het alleen maar leuk om opbouwende kritiek te krijgen. :j

Je hebt wel gelijk wat betreft de layout, ik vond de rest wel erg mooi, maar die pen...
In ons Portfolio staan trouwens wel meer rassen dan een Fries en een NL Trekpaard. :+ Maar goed...
De tarieven en info over ons concept ben ik inderdaad nog niet aan toegekomen. :)
Daar ga ik vanavond mee aan de slag.

Er staan er inderdaad meer in, maar het overgrote deel zijn die twee. :D en dan lijkt het net alsof je alleen maar die twee op de foto hebt gezet (en dat is niet zo, want dat heb je zelf al aangegeven)
Ah oke, ik dacht al dat je daar nog niet naar gekeken had, maar dacht schrijf het toch maar even op :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:17

Dat zijn inderdaad onze eigen paarden, daar zijn inderdaad de meeste foto's van. :o
Er komen er vanzelf meer bij, heb via pb al een paar leuke aanvragen gehad!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:19

Nog een tip

ik zou bij welkom op de officiële website het woord officiële weg halen. dat is volkomen overbodig. Tis toch jou website? of heb je ook nog een onofficiële website?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:20

Facebook :D

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:22

1 de markt is overzadigd met fotografen.
2 ga uitzoeken waar je hart ligt in de fotografie en hoe je er tussen uit springt.
3 ga naar concoursen etc om naams bekendheid op te bouwen

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:36

Ach een site is ook niet alles, kijk naar Renee en mijzelf. Ik heb al jaren een (imo) hele mooie site die ik meer als portfolio gebruik dan om klanten echt over alle pakketten en dingen te informeren. Juist omdat ik laatst weer wat betaalde aanvragen kreeg weer de fotoreportage pagina eraan gehangen. Het mooie aan dit topic is dat er weer wat discussie komt en dat is goed. Ook zet het mij weer aan het denken. Toevallig kreeg ik het 3 dagen geleden op mijn heupen dat ik mijn site wil veranderen omdat er ook weer wat beperkingen aanzitten waar ik vanaf wil.

Wat ik tegenwoordig een groot verschil in de amateurfotografie vind (en dan vooral het betaalde gedeelte) is het snel overstappen naar geld vragen. Vroegaah, gut wat voel ik mij oud, begon je gewoon voor de lol te fotograferen (ik in 2008 begonnen), en overal kwam ik op mijn fietsje gratis en alle foto's waren gratis. Pas toen na een jaar een vreemde mij echt vroeg, dacht ik prima, maar dan wil ik wel 10 euro voor de moeite. En zo is langzaamaan het idee gegroeid om betaald te fotograferen. Nu lijkt men een camera te kopen zodat ze betaald kunnen fotograferen. Even een bubbleburst voor 99% je verdient never nooit je camera en andere uitgaves terug aan hobbymatig fotograferen.

Ik kan net als Renee de shoots van afgelopen jaar op 1 hand tellen (misschien Renee wel 2 handen) en verder fotografeer ik hobbymatig meetings (maar alleen selectieve meetings). Ik maak mij er verder ook niet druk om, het komt zoals de wind waait en met die instelling mag ik niet klagen :D . Wat ik wel merk is pas op met lage tarieven, waarom omdat mensen die daarvoor gaan 9 vd 10 keer de isntelling dubbeltje op de eerste rang hebben en meer willen/verwachten dan dat je aanbiedt. Ik merk met mijn prijs dat ik klanten krijg die het niets eens uitmaakt hoeveel foto's ze krijgen (al is het er 1) en die zeuren ook niet om originele foto's. Het lijkt of deze klanten snappen dat iets geld kost :) en ik heb er veel fijnere klanten en vastere klanten aan overgehouden waar ik erg blij mee ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:41

De reden dat mijn vriend en ik een camera hebben gekocht, was omdat we graag mooie foto's wilden van onze eigen paarden, zeker niet om er geld mee te verdienen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:42

Kijk maar naar mijn fotografie jaar. (Linkje staat in mijn onderschrift)
Af en toe shoots gedaan maar voornamelijk gratis. Enkel qua evenementen oypo gebruikt
En verder opzoek gegaan naar waar mijn hart ligt in de fotografie en hoe ik mijzelf verbeter enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:24

Er zitten wel hele mooie tussen. :j

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:49

Ik zag je advertentie wel voorbij komen in een Facebook groep.
Persoonlijk vind ik 30 euro voor 30 foto's veel.
De kwaliteit van je foto's spreekt me ook nog niet helemaal aan voor die prijs. Voor dat geld kan ik mijn vader ook in een greppel laten liggen om een foto te maken. :} *no offense*

Verder is het inderdaad niet de tijd van het jaar.
Toch zou ik jullie aanraden om eerder richting de 50 foto's te gaan.

Ik hou jullie in mijn achterhoofd, wil van het voorjaar voordat mijn verzorgpony wordt verkocht nog een paar mooie foto's van hem hebben maar ben nog aan het oriënteren naar fotograaf.. :) *Hoopt dat er spectaculaire foto's komen*

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:51

verography schreef:
Ach een site is ook niet alles, kijk naar Renee en mijzelf. Ik heb al jaren een (imo) hele mooie site die ik meer als portfolio gebruik dan om klanten echt over alle pakketten en dingen te informeren. Juist omdat ik laatst weer wat betaalde aanvragen kreeg weer de fotoreportage pagina eraan gehangen. Het mooie aan dit topic is dat er weer wat discussie komt en dat is goed. Ook zet het mij weer aan het denken. Toevallig kreeg ik het 3 dagen geleden op mijn heupen dat ik mijn site wil veranderen omdat er ook weer wat beperkingen aanzitten waar ik vanaf wil.

Wat ik tegenwoordig een groot verschil in de amateurfotografie vind (en dan vooral het betaalde gedeelte) is het snel overstappen naar geld vragen. Vroegaah, gut wat voel ik mij oud, begon je gewoon voor de lol te fotograferen (ik in 2008 begonnen), en overal kwam ik op mijn fietsje gratis en alle foto's waren gratis. Pas toen na een jaar een vreemde mij echt vroeg, dacht ik prima, maar dan wil ik wel 10 euro voor de moeite. En zo is langzaamaan het idee gegroeid om betaald te fotograferen. Nu lijkt men een camera te kopen zodat ze betaald kunnen fotograferen. Even een bubbleburst voor 99% je verdient never nooit je camera en andere uitgaves terug aan hobbymatig fotograferen.

Ik kan net als Renee de shoots van afgelopen jaar op 1 hand tellen (misschien Renee wel 2 handen) en verder fotografeer ik hobbymatig meetings (maar alleen selectieve meetings). Ik maak mij er verder ook niet druk om, het komt zoals de wind waait en met die instelling mag ik niet klagen :D . Wat ik wel merk is pas op met lage tarieven, waarom omdat mensen die daarvoor gaan 9 vd 10 keer de isntelling dubbeltje op de eerste rang hebben en meer willen/verwachten dan dat je aanbiedt. Ik merk met mijn prijs dat ik klanten krijg die het niets eens uitmaakt hoeveel foto's ze krijgen (al is het er 1) en die zeuren ook niet om originele foto's. Het lijkt of deze klanten snappen dat iets geld kost :) en ik heb er veel fijnere klanten en vastere klanten aan overgehouden waar ik erg blij mee ben.

Ik gebruik inderdaad ook mijn website voornamelijk als portfolio. Als mensen geïnteresseerd zijn in een shoot en vragen hebben kunnen ze heel simpel een mailtje sturen :p

Nadeel is dat ik heel vaak niks meer terug hoor omdat ik buiten het budget val of dat ze toch liever bij die fotograaf gaan die alles mooi 'professioneel' vast zal leggen voor 50 euri incl de originele foto's. Tjah, dan stuur ik een net berichtje terug dat ze nu dus een fotoshoot op basis van tarief kiezen en niet op stijl en dat de kans zo groter is dat je teleurgesteld bent in het resultaat. Vind het jammer dat mensen voor een laag tarief veel weggeven. Ik kan absoluut niet van fotografie leven, ik werk hiernaast gewoon 4 dagen bij een fastfood keten. Leuk is anders, maar je moet toch wat haha.

In het begin deed ik het trouwens ook gratis. Veel oefenen, want dat was nodig :j en toen 10 euro en toen 20 euro en daarna 50 euro. Toen de sprong naar 90 gemaakt en nu 120 euro. Maar vaak mats ik mensen wel. Ik fotografeer echt ook omdat ik er plezier in heb en als mensen niet zelf vragen om meer te krijgen dan doe ik vaak niet moeilijk over net een paar foto's op webformaat meer <:) alleen maar leuk als ik mensen daar een plezier mee kan doen!

Vanuit mijn perspectief kan je pas geld gaan vragen als je een goed gevarieerd portfolio hebt en je gegarandeerd dezelfde kwaliteit kan leveren wat in je portfolio te zien is. Vaak zie je enkel foto's met zonnig weer, wat nou als het ontzettend donker weer is? Zet je de shoot dan af? Gewoon eerst veel oefenen en dan kijken of mensen er evt geld voor over hebben.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 08-12-14 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:52

voor 30 euro 15 foto's zou ik ook niet nemen.

begin met lage prijzen kijk eens op de site cklikfotografie

ik heb regelmatig shoots en ik zit onder de prijzen begin met lage prijzen tot je wat bekender bent want prijzen omhoog kan.

Edit: ik zie nu pas voor 30 euro 30 foto's

begin eens bij 20 euro 30 foto's
Laatst bijgewerkt door Pandameisje op 08-12-14 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:53

Pandameisje schreef:
voor 30 euro 15 foto's zou ik ook niet nemen.

begin met lage prijzen kijk eens op de site cklikfotografie

ik heb regelmatig shoots en ik zit onder de prijzen begin met lage prijzen tot je wat bekender bent want prijzen omhoog kan.

Uhm 15 foto's op webformaat is normaal hoor... Ik denk dat de meeste fotografen zoiets in hun pakket hebben zitten...

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:55

30 euro voor 30 foto's vind ik goed hoor.

Ik lever 15 foto's voor 15 euro en ik ben hartstikke goedkoop volgens sommigen.
Het is maar net wat mensen er aan willen uitgeven.
Voor te starten hebben ze een goeie prijs vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:57

30 foto's zijn het he, maar misschien moeten we er inderdaad meer van maken, 25 per persoon.
Dan zijn het er 50 in totaal.

Ik ben eigenlijk erg benieuwd hoe onze foto's er over een jaar uitzien.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:58

Waarom zou je er meer geven? Je kan beter 10 goede foto's geven dan 25 matige. Ik snap het nut niet om meer te geven?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:59

Probleem is (in mijn ogen) dat veel mensen te vroeg starten met het doen van betaalde shoots, ze fotograferen nog niet zo lang en niet zo goed en vragen weinig geld. Maakt het ook lastiger om later je prijzen omhoog te gooien. Je kunt imo beter eerst veel oefenen, ervaring op doen en echt een goed portfolio opbouwen en vervolgens met niet zo'n belachelijk laag bedrag starten. Maar goed, dan kan het wel gebeuren dat je eerst een a twee jaar onbetaald werkt.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:59

lifaya schreef:
Waarom zou je er meer geven? Je kan beter 10 goede foto's geven dan 25 matige. Ik snap het nut niet om meer te geven?

zo beginnen de meeste fotografen die tip kreeg ik van de fotograaf Joshua Rood en dat doe ik nu half jaar en heb zo 30 shoots al geplant staan

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:00

Ik denk niet dat het zozeer aan jou ligt, maar wel aan het aanbod. Het aanbod van fotografen vind ik tegenwoordig echt enorm. Bijna iedereen met een wat meer geavanceerde/professionele camera gaat een bedrijfje starten en fotoshoots aanbieden. Dit doet af aan de kwaliteit van mensen die wel echt professioneel fotograaf zijn. Bovendien is het nu gewoon niet de tijd voor een fotoshoot, tenzij er echt mooie witte sneeuw ligt. Ik vind je foto's ook niet zo mooi dat ik denk, goh daar wil ik nou een fotoshoot van! Ook niet voor 30 euro als jullie nog maar net begonnen zijn. Vind ik nog aardig wat geld. Dan leg ik er liever nog 20 euro extra bij voor iemand die echt professioneel is. Komt misschien niet zo heel aardig over, maar de business is nou eenmaal hard.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:01

Ik snap ook niet waarom fotografen meer foto's zouden moeten geven. 15 pp is volgens mij een vrij normaal aantal, je kunt beter een paar goede foto's leveren dan een hoop waar ook minder goede tussen zitten. Je hebt meer aan kwaliteit dan kwantiteit.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:01

Pandameisje schreef:
lifaya schreef:

zo beginnen de meeste fotografen die tip kreeg ik van de fotograaf Joshua Rood en dat doe ik nu half jaar en heb zo 30 shoots al geplant staan

Vind dat echt een fluttip, no offence :Y) dan doe je het dus enkel om de betaalde opdrachten, maar bedenk dat je veel meer werk moet verrichten en omdat het aantal foto's hoog ligt zullen er ook veel minder goede foto's tussen zitten wat geen goede reclame is. Ik heb liever 12 betaalde opdrachten in een jaar voor een hoger tarief met minder aantal foto's dan 50 voor een laag tarief met ontiegelijk veel foto's.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:03

Ken je Joshua rood een fotograaf van tijdschriften die vertelde mij dat die ook zo begonnen is . en andere fotografen zeggen dat ook maar ja tegenwoordig is het lastig om geld te verdienen met foto's maken want iedereen heeft een camera,..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:04

Daarnaast is het ook gewoon slechte reclame voor jezelf, als jij 15 mooie foto's aan een klant kan leveren en de klant deze trots op FB, bokt etc zet is dat mooie reclame, maar als jij meer foto's moet gaan leveren alleen om dat aantal te halen zullen er ook mindere foto's tussen zitten. Lijkt me niet dat je daar blij van wordt als fotograaf zijnde.

Wie die fotograaf is maakt weinig uit, kan nog wel een slechte tip zijn :P