ND filter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:34

Bagheera_206 schreef:
Ik heb er eentje van Lee die op mijn filterhouder past. Ik heb op 16mm geen last van vignettering en kan hem zo nog combineren met twee filters in de houder.

Mijn filterhouder van Cokin is te smal. Ik heb wel een mount die past op 77 mm, maar op m'n cropcamera met m'n "groothoek", zie je de vignettering al. En ik wil komend jaar wel m'n full frame meenemen. Ga ik er nog vele meer last van krijgen.

maaikemuis

Re: ND filter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:24

Voor de mensen die de Lee-set te duur vinden en bij Cokin last hebben van kleurzweem (bekend), is het misschien nog wel een leuke om de zwaarste stopper van Hoya aan te schaffen. Hij stopt 10 stops en geeft weinig tot geen kleurzweem.

Enig nadeel dat ik hem kunnen vinden was dat het een ringfilter is en daardoor het gebruik van meerdere filters voor vignettering zorgt.

Niet in Nederland te krijgen, maar ik heb hem voor 80 euro uit Japan laten komen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:27

De Hoya 10 stops is via cameranu wel te krijgen. Maar die heeft dus bijna geen kleurzweem? Is wel een overweging voor mij. Ik wilde eigenlijk wel een ringfilter gaan gebruiken.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:31

Ik vind hem zeer werkbaar. Zeker voor het bedrag waar ik hem voor kon krijgen. Filters gaan snel stuk bij mij (in ruig terrein gebeuren er nog wel eens ongelukjes) en zo vaak gebruik ik hem niet. Ik kon het me niet verantwoorden om het geld voor de Lee neer te leggen.

Scherpstellen blijft een dingetje met die bigstopper. Ik zie namelijk niets meer.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:34

maaikemuis schreef:
Voor de mensen die de Lee-set te duur vinden en bij Cokin last hebben van kleurzweem (bekend), is het misschien nog wel een leuke om de zwaarste stopper van Hoya aan te schaffen. Hij stopt 10 stops en geeft weinig tot geen kleurzweem.

Enig nadeel dat ik hem kunnen vinden was dat het een ringfilter is en daardoor het gebruik van meerdere filters voor vignettering zorgt.

Niet in Nederland te krijgen, maar ik heb hem voor 80 euro uit Japan laten komen.

Oh dat klinkt wel goed!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:11

Maar scherpstellen met ringfilter blijft toch ook dingetje? Of is het een variabele ND filter? := Is net als met filterhouder eerst handmatig scherpstellen en dan pas de filter plaatsen? Dan vind ik schuiven in slot sneller dan iets erop schroeven met het risico is per ongeluk de focusring aanraak. :=

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:19

Het is een dingetje... Maar bij mijn 12-24 gaat het eigenlijk best aardig. Gaat niet werken bij een lens die uitschuift.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:44

Bagheera_206 schreef:
Dat scheelt idd en hoop geld met die filterhouder van filterdude. :)

Ik heb ze allebei. Als het iets donkerder is gebruikte ik mijn little stopper, maar heb vaker mijn Big stopper gebruikt. Als ik maar 1 filter zou kopen zou het de Big Stopper zijn. :j

Dank je wel voor de tip Richard, ik heb hem vandaag besteld. Nou nog een grijsverloop filter dan ben ik voorlopig weer onder de pannen :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:59

Gaaf! :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:09

Bij welke tijden geeft die weinig zweem Maaike?
Mijn tiffen 10 stopper geeft een beste kleurzweem bij sluitertijden vanaf 10 sec (halve minuut erg magenta)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 14:14

Ik heb er mee gewerkt op 20 en 30 seconden en toen weinig zweem kunnen ontdekken. Wel heb ik tijdens het schieten mijn witbalans handmatig aan moeten passen.

Laat ik zo zeggen, voor een budgetfilter vind ik dat hij qua prijs en kwaliteit goed presteerd.

Ik heb in het verleden veel uitgeprobeerd van filters en merken. Hoya polarisers zijn top (de duurdere variant), terwijl de half graduated niet zo fijn zijn. Half graduated van b&w vind ik matig omdat de weinig effect sorteren, hier heb ik een volkomen merkloos 30 euro filtertje voor.

De dure filters zijn prachtig, mocht ik ooit het geld voor een Lee systeem hebben dan graag! Maar ik heb het geld er niet voor over aangezien filters bij mij nog wel eens van bergrandjes af willen vallen.

Het filtersysteem van Cokin vind ik persoonlijk niet fijn

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 06:04

Ik heb ook heb mijn houder met CPL ook keer van mijn camera gestoten boven op de berg. Gelukkig rolde hij niet de berg af en geen schade. :=

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:56

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:53

Die ken ik niet. := Maar die pas niet op al je objectieven? Alleen op je 16-35mm en 70-200mm?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 23:29

Ik heb 2 objectieven die ik voornamelijk gebruik. m'n 70-200 en m'n 17-40. Precies waar die ook op past. Lees trouwens net dat hij op 2 mei uitgekomen is. En ik ben zo gek geweest om hem te kopen... *Impulsief...* Jullie horen van mij hoe hij bevalt!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 07:10

Tof! Hier maakt hij ook de meeste uren op mijn groothoekje. :) Op mijn 70-200mm en 24-70mm gebruik ik niet zo heel vaak filters. Als ik het al gebruik is het om te strobisten. :)

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:05

Topic doorgelezen, toch nog niet echt antwoord op mn vraag gevonden... Komende zomer onverwacht vakantie, zuid spanje aan het strand. Wil toch ook eens wat met filters gaan spelen langzaamaan, alleen ik kan de weg niet echt vinden in het enorme aanbod. Heb geen gigantisch budget, t moet wel leuk blijven. Wil sowieso een nd-filter, maar hoeveel stops, variabel of niet? Wat raden jullie aan?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:16

ND filter is leuk, en bij mij gaan ook standaard een polarisatiefilter en graduated grijstinten mee.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:26

Dat zijn de drie die ik uiteindelijk ook inderdaad wil. Maar beperkt budget. Zie zoveel merken dat ik niet zie wat goed is en wat niet. Dus wat is goed? Hoeveel stops is aan te raden? Variabel of niet variabel?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:21

Ik ven van de budget filters (die can mij vallen nog wel eens van bergen...)

Ik heb een polariser en 10-stops ND filter van Hoya. Beide werken voor mij prima. Mijn graduated filter is er 1 die een zachte overgang heeft op 50%. Deze is totaal merkloos maar ik ben er helemaal weg van (heb er ook 1 van B&W, maar die gebruik ik nog maar zelden). En ik heb nog een merkloze 3 stops.

Ik geloof dat ik de half graduated en polarisatie van een website af heb (camerafilterstore of zo). Een half graduated heb ik eventueel nog wel te koop.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:45

KylaLover schreef:
Dat zijn de drie die ik uiteindelijk ook inderdaad wil. Maar beperkt budget. Zie zoveel merken dat ik niet zie wat goed is en wat niet. Dus wat is goed? Hoeveel stops is aan te raden? Variabel of niet variabel?

Vaak zie je het al aan de prijs. What you pay is what you get. De vraag is dan wat is het jouw waard en wat is jouw budget. Ik wilde voor IJsland iets fatsoenlijks en had daar best wat voor over en ben daarom voor LEE gegaan.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 00:25

Eigenlijk geen budget haha Nee zonder gekheid, t moet wel betaalbaar blijven. onder de €100 dus, dat is toch wel behoorlijk de max voorlopig...

@maaikemuis: ik ga eens kijken naar de filters van hoya. Die zitten volgens mij ook nog wel binnen betaalbaar bereik

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:01

Wat zijn eigenlijk de voor / nadelen van een variabele of een vast ND filter?

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 10:12

Nou... het is zo ver hoor :D
Mijn ND filter is onderweg. Ik zat erg te twijfelen en een variabele leek me wel fijn, dus had er een van Polaroid gezien.
Dus langs kamera Express en daar raadden ze hem eigenlijk af..
Ze hadden wel een goed hoya 10 stops filter maar die was 120 euro.. tja ik vind het erg leuk om foto's te maken maar alles wordt zo duur...
Dus toen keek hij in de computer en bij Cool Blue was hij 69 euro dus mocht ik hem ook voor die prijs :D

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:26

Suuszels schreef:
Nou... het is zo ver hoor :D
Mijn ND filter is onderweg. Ik zat erg te twijfelen en een variabele leek me wel fijn, dus had er een van Polaroid gezien.
Dus langs kamera Express en daar raadden ze hem eigenlijk af..
Ze hadden wel een goed hoya 10 stops filter maar die was 120 euro.. tja ik vind het erg leuk om foto's te maken maar alles wordt zo duur...
Dus toen keek hij in de computer en bij Cool Blue was hij 69 euro dus mocht ik hem ook voor die prijs :D

Dat is Kamera Express, top! Veel plezier met je filter!