Fotografen zelf uitzoeken bij meetings.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:06

Cchanny schreef:
Loiz schreef:
Maar mindere fotografen krijgen hierdoor eigenlijk een oneerlijke kans om een mooi portfolio te kunnen maken met meer dan bruine pony's, toch?

Ik heb juist maar 1 bruine pony er in staan :o
Moet nu opzoek naar bruine haha!

Ik vind het heel dubbel.
Aan de ene kant ben ik het met je eens: Ik ben het met je eens dat mindere fotografen nu niet gekozen worden. En het zijn veelal de zelfde die wel worden uitgekozen. Wat nou als je stijl net niet ligt als de stijl van de TS. Dan heb je al minder kans. En met reageren van als je met een dekhengst komt, dan krijg je geen goede foto's. Dat is het risico. :) Jij als eigenaar moet dan goed je best doen om je pony er zo goed mogelijk op te zetten. En meestal zijn er wel fotografen die het paard wel goed zet. Dit kan je dan doen door middel van gemixte groepen zoals al werd geopperd. Door zo'n gemixte groep, ben ik zelf er op vooruit gegaan en heb ik geleerd om bijv. te gaan met een reflectie scherm. (Dit om gewoon even tijdens een wisseling of pauze met de andere fotografen te klessebessen, wat hun ervaringen zijn).

Doordat je inderdaad een aantal keer niet word uitgekozen, begin je toch te twijfelen aan je eigen kunnen. Je word opnieuw onzeker (tuurlijk ik snap wel, dat is je eigen probleem) Maar zou iedereen dat niet hebben?

En ik heb nog een gevoel dat het wel "eerlijk" is. Maar daar kan ik me vinger niet op leggen.

Ik bedacht me ineens dat ik hier ook nog op het dikgedrukte stuk wilde reageren. Een eigenaar heeft natuurlijk totaal geen kijk op de positie van het paard ten opzichte van de fotograaf, die ziet niet wat de fotograaf ziet en vanuit welke hoek de fotograaf van plan is om de foto te nemen of wat voor soort foto de fotograaf van plan is om te gaan nemen. Dus dat de eigenaar dan maar zijn best moet doen om het paard goed neer te zetten is natuurlijk onzin, die heeft nauwelijks invloed. De fotograaf moet goed aangeven hoe het model er voor hem/haar het voordeligst op staat. En nu fotograaf ik zelf ook nog wel eens en heb een vader die fotograaf is dus kan wel een beetje met een fotograaf mee denken, maar iemand die voor het eerst voor de camera staat en ook geen ervaring heeft met erachter staan die heeft echt wel een beetje hulp nodig hoor :)

Cchanny

Re: Fotografen zelf uitzoeken bij meetings.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:17

Als eigenaar weet je zelf toch wel hoe je je paard kan neer zetten?
Vooral als je een dekhengst heb. Ivm de keuringen waar het is geweest. Daar leer je je paard op stand neer te zetten. Overigens was mijn berichtje ook gedoeld op dekhengst hè. Omdat die werd aangehaald.

Maar als eigenaar snap je zelf ook wel dat je beestje niet kriskras met zijn benen moet staan en zo zijn er nog wat dingetjes

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:20

Om daar even kort op in te haken, helaas weten heel veel eigenaren echt absoluut niet hoe ze hun paard voordelig neer kunnen zetten. Nou is het ook zo als Amable zegt, ze kunnen ook niet zien wat de fotograaf door de lens ziet, dus is ook lang niet altijd mogelijk ;)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:26

Wat betreft de opmerking van Loiz dat je dan geen eerlijke kans krijgt om een mooi portfolio op te bouwen: je kunt altijd nog zelf proberen een paar leuke modellen te vinden.

Gewoon eens een paar berichtjes aan wagen, er zijn echt wel eigenaren die dat leuk vinden. :D
Laatst bijgewerkt door Laurie op 19-01-13 00:27, in het totaal 2 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:27

Maak een advertentie aan dat je modellen zoekt voor je portfolio en gratis fotoshoots weggeeft, nou geloof me je krijg genoeg reacties... :D

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:28

ElizeVdS schreef:
Om daar even kort op in te haken, helaas weten heel veel eigenaren echt absoluut niet hoe ze hun paard voordelig neer kunnen zetten. Nou is het ook zo als Amable zegt, ze kunnen ook niet zien wat de fotograaf door de lens ziet, dus is ook lang niet altijd mogelijk ;)

Mijn,berichtje ging puur om het inhaken opdat iemand het had over week dekhengst. daarna had ik gewoon een simpel voorbeeld dat iedereen ook wel snapt. Dat de benen een beetje netjes haak staak.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:30

Maar... Daar nog los van is een beetje kennis van exterieur voor een fotograaf nooit weg.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:34

Cchanny schreef:
Mijn,berichtje ging puur om het inhaken opdat iemand het had over week dekhengst. daarna had ik gewoon een simpel voorbeeld dat iedereen ook wel snapt. Dat de benen een beetje netjes haak staak.

Ik snap je. Maar had helaas laatst een shoot waar de eigenaar echt geen flauw benul had waar ze mee bezig was, paard niet stil kon houden, niet netjes kon zetten en eigenlijk maar zijn gang liet gaan. Alleen de portretfoto's waren uiteindelijk bruikbaar ;)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:43

Ik ben het ook met je eens Marlies, mij viel het ook al op. Ikzelf fotografeer al jaren paarden, vroeger ook fotoshoots gedaan maar daar nu de tijd niet voor. Een fotomeeting lijkt me geweldig, meerdere leuke paarden bij elkaar die ik op de foto kan zetten :) Maaarrrr....er wordt nu vaak gevraagd naar een site...tja die heb ik niet. Ik doe het puur voor de hobby, omdat ik het leuk vind, en ik durf best te zeggen dat ik best goede foto's maak.

Maar ik ben niet bekend, heb geen website...en wordt dus over het algemeen afgewezen...

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:45

saskiakefie schreef:
Maak een advertentie aan dat je modellen zoekt voor je portfolio en gratis fotoshoots weggeeft, nou geloof me je krijg genoeg reacties... :D

Maar dat is niet hetzelfde als een fotomeeting :)

Ik heb bijvoorbeeld geen tijd om elke week een fotoshoot te doen, maar een fotomeeting is daarom juist een leuke manier om binnen een paar uurtjes, op 1 en dezelfde locaties meerdere paarden op de foto te zetten. Plus dat het altijd leuk is om zo nieuwe mensen te leren kennen :) is toch anders dan dat je 1 op 1 bij iemand thuis komt.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 08:54

Bekendheid heeft er trouwens écht niets mee te maken hoor :) Wie van jullie kent bokker Mirri90 ?
Een hele goede fotografe alleen niet echt bekend op bokt. Beoordeel fotografen samen met een onpartijdig persoon en die heeft sowieso geen weet van wie er "boktfamous" zijn en wie niet :)

En in principe als je geen site hebt zeg ik altijd maar; maak dan op mijnalbum/photobucket/picasa oid een albumpje aan met een stuk of 10-15 foto's :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 10:44

Eventjes terugkomend op de opmerking "Jij als eigenaar moet dan goed je best doen om je pony er zo goed mogelijk op te zetten." :n

Daarin ga ik echt mee met Daniëlle: wanneer je vóór de lens staat, heb je geen weet van hoe het beeld er voor de fotograaf uit ziet. Je hebt geen idee van hoe jouw paard uitkomt vanuit die hoek waar de fotograaf staat, hoe de achtergrond er dan precíes uit ziet, etc. Het is juist de taak van de fotograaf om duidelijk te communiceren!! Dat is misschien zelfs wel het allerbelangrijkste. Jij hebt 'de kijk' van een fotograaf en het idee in je hoofd, je model niet.

Als je dan vervolgens dat afschuift op de klant, zul je lang niet bij iedere fotoshoot een resultaat krijgen waar je tevreden mee bent, en dat is zo zonde. Als je foto's niet bruikbaar zijn doordat het paard er niet mooi op staat, moet je de 'fout' niet bij de eigenaar of het paard afschuiven, maar eens bij jezelf te rade gaan hoe goed je instructies waren :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:17

WildWings schreef:
Eventjes terugkomend op de opmerking "Jij als eigenaar moet dan goed je best doen om je pony er zo goed mogelijk op te zetten." :n

Daarin ga ik echt mee met Daniëlle: wanneer je vóór de lens staat, heb je geen weet van hoe het beeld er voor de fotograaf uit ziet. Je hebt geen idee van hoe jouw paard uitkomt vanuit die hoek waar de fotograaf staat, hoe de achtergrond er dan precíes uit ziet, etc. Het is juist de taak van de fotograaf om duidelijk te communiceren!! Dat is misschien zelfs wel het allerbelangrijkste. Jij hebt 'de kijk' van een fotograaf en het idee in je hoofd, je model niet.

Als je dan vervolgens dat afschuift op de klant, zul je lang niet bij iedere fotoshoot een resultaat krijgen waar je tevreden mee bent, en dat is zo zonde. Als je foto's niet bruikbaar zijn doordat het paard er niet mooi op staat, moet je de 'fout' niet bij de eigenaar of het paard afschuiven, maar eens bij jezelf te rade gaan hoe goed je instructies waren :)

Nou moet ik zeggen dat er ook mensen zijn die absoluut niet naar mij luisteren :') Die doen gewoon wat ze willen. Ik snap echter wel dat ze gek worden van mijn instructies (bij portret en standfoto's) want ik kan heel erg mierenneuken om net dat kleine stukje met de kont naar links enzo :') Soms heb je ook paarden die echt niet meewerken, onderhals erop, oren in de nek en ga zo maar door :') ik kan niet toveren, dus dat kan ik ook niet mooier maken met instructies :P

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:21

Calanddra schreef:
saskiakefie schreef:

Maar dat is niet hetzelfde als een fotomeeting :)

Ik heb bijvoorbeeld geen tijd om elke week een fotoshoot te doen, maar een fotomeeting is daarom juist een leuke manier om binnen een paar uurtjes, op 1 en dezelfde locaties meerdere paarden op de foto te zetten. Plus dat het altijd leuk is om zo nieuwe mensen te leren kennen :) is toch anders dan dat je 1 op 1 bij iemand thuis komt.

Da's inderdaad wel een meerwaarde van meetings.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 08:24

Ik snap beide kanten. De fotografen willen portfolio materiaal en de modellen gekozen worden en foto's. Dus eigenlijk heb je twee 'problemen', namelijk de keus tussen de modellen en de keus tussen fotografen.

Kies je de modellen, dan blijven 'simpele' paarden vaak thuis. Kies je de fotografen dan blijven de onbekendere ook vaak thuis. Doe je het op volgorde van inschrijven dan gaan diegene vaak mee met (bij wijze van) 24/7 internet.

Lastig lastig dus. Ik heb even gekeken bij die besloten meetingen en het valt mij inderdaad op dat je steeds vaste namen tegenkomt. De onbekendere fotograaf/model krijgt naar mijn idee zo niet eens de kans om dergelijke thema's te fotograferen/model te staan (schijn kan wellicht ook bedriegen). Dat is wel erg jammer, want een thema of niet, meetings zijn er toch voor iedereen en voor jong en oud?

Bijschrift: als je bang bent dat jouw dekhengst verkeerd wordt neergezet, moet je je ook niet aanmelden. Dat risico heb je nu eenmaal met dergelijke meetings. ;)

In ieder geval, waarom niet gaan mixen? Laat fotografen en modellen maar aangeven hoeveel meetings ze gehad hebben. Mix dan bijvoorbeeld 4 ervaren modellen met 4 onervaren. Net als 50/50 met de fotografen. Zo kun je van iedereen leren en komt iedereen aan bod. Dat was het doel toch ook?

Ik krijg inderdaad het gevoel dat het soms om populariteit gaat, en dat moet je niet willen.

Natuurlijk zou ik als fotograaf zijnde het liefste ook speciale modellen willen (apart gekleurd etc), maar er zijn meer paarden die ieder ook iets speciaals hebben. Aan de fotograaf de kunst dus om ieder paard speciaal te fotograferen. Tot slot, als jouw model er niet tussen zit, kun je altijd nog een afspraak met de eigenaar maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:27

lifaya schreef:
Nou moet ik zeggen dat er ook mensen zijn die absoluut niet naar mij luisteren :') Die doen gewoon wat ze willen. Ik snap echter wel dat ze gek worden van mijn instructies (bij portret en standfoto's) want ik kan heel erg mierenneuken om net dat kleine stukje met de kont naar links enzo :') Soms heb je ook paarden die echt niet meewerken, onderhals erop, oren in de nek en ga zo maar door :') ik kan niet toveren, dus dat kan ik ook niet mooier maken met instructies :P

Ja echt he :') Soms is het heel lastig om te luisteren, ik heb meestal een heeeele hoop geduld, maar soms moet ik wel even tot 10000 tellen ofzo :=