Fotografiemeetings: Wat vind jij er van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:39

Marjoow schreef:
En daarin maak ik ook een beetje het verschil. Als fotograaf ben je constant bezig met de foto, en dat is ook leuk, maar als model geniet je er meer van denk ik. Althans, dat was mijn ervaring :)

Ik denk dat dat ook per persoon verschilt :)
Ja, tijdens de fotoshoot heb ik genoten omdat het al een mooie ervaring op zich was.
Maar hoeveel stress ik van te voren (en erna) heb gehad, dat was echt niet grappig :')

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 00:04

Amable schreef:
Van Ssdesign wist ik het uit mijn hoofd, had weinig zin om terug te gaan zoeken wie nog meer iets positiefs geschreven had. Overigens heb ik nergens gezegd dat jij ze arrogant vindt, maar dat is wel ergens in het topic gezegd. Heb alleen geen zin om terug te zoeken.

Marjoow, ik stel echt helemaal nergens dat jullie de modellen zouden moeten betalen, ho even! Ik stel enkel dat ik het onzin vind dat modellen zouden moet betalen, zoals eerder in dit topic genoemd werd.

En volgens mij laat ik mijn paard zien, dus "show" ik mijn paard. Maar ik wil ook wel mijn les-uurloon rekenen, dat valt idd wat lager uit, dat is 30 euro per uur. Als je dan alleen de 3 uur meeting rekent en 50 km afstand zit je ook al op 125 euro. Laat staan als je de tijd van voorbereiden en naverzorgen mee gaat berekenen.

Overigens, morgen weer vroeg dag, dus ik ga richting bed. Ik hoop dat jullie ook willen nadenken over wat ik zeg, ik speel ook een beetje advocaat van de duivel, probeer vooral ook de andere kant te belichten en een beetje sympathie op te wekken voor het model wat je voor je lens hebt staan.

Hier ga ik toch even op reageren: Jij hebt een model wat in principe shows weg kan geven. Mooie kunstjes kan, etcetera. Maar mijn ervaring is dat de meeste modellen die op meetings komen 'gewoon' mooi zijn. Soms een kunstje kunnen zoals kusje geven, maar daar houd het dus mee op. Dus dan heb je niet te maken met een showtarief, dan heb je eigenlijk alleen de kosten die de fotograaf zou maken als deze meeting betaald was geweest (dus voor een prof fotografe zoals Lisa, Renee of Femke, minimaal zo'n 60 euro). ;) [Reiskosten en kosten van het paard & apparatuur daar gelaten.]
Dus dan zou ik zo'n 5 a 10 euro voor een model volkomen normaal vinden: Als je dan, zeg, 10 modellen ehbt, heb je zo'n 50-100 euro. Die verdeel je dan over de fotografen (bij ons meestal een stuk of 10), dus dan heeft iedere fotografe dus 5-10 euro verdiend. Weinig, maar toch een leuk aardigheidje. Want nabestellingen, nee, die zijn er tegenwoordig niet meer. In de eerste 2 meetings waar ik mee ben geweest (en zelf heb meegeholpen met organiseren, van het 'fotoclubje') heb ik nabestellingen gehad, maar bij de afgelopen 2 meetings niet, ik denk omdat de economie slechter gaat. Nu gaat het me meer om de gezelligheid met de eigenaren en de andere fotografen, maar er een (erg) klein zakcentje aan verdienen is nooit mis, want, zoals eerder gezegd, onze apparatuur kost ook geld. En ik weet hoe duur een paard is: We hebben er zelf 3. Maar toch zou ik eerder betalen voor een meeting (als ik mijn paard meeneem), dan dat ik betaald zou moeten worden: Want ik wordt in principe al betaald: Met de mooie en leuke foto's die gemaakt worden.

Moet ook even opmerken dat de foto's die jij gepost zijn echt niet de beste zijn geweest die gemaakt zijn door fotografen, dus vind de vergelijking van je eigen kiekjes en die van de meetings ook een beetje krom. Als er je je beste (fototechnisch) foto's zou posten, zou er wel een degelijk verschil zijn. Wat ik zo snel al kan opmerken aan je eigen kiekjes, is bijv. de compositie, achtergrond, soms de belichting. Het is dus echt niet zo dat je iemand een DSLR in de hand duwt en je meteen super foto's krijgt. Integendeel.

Ik snap jou kant ook volkomen hoor: Jij doet shows met je paard en verdient daar je geld mee. Maar jij bent veruit in de minderheid (in vergelijking tot andere modellen) wat dat betreft :P. Respect dat je dat kan en doet, echt, en ik vind het ook heel leuk als modellen komen, daar niet van: Maar een kleine bijdrage moet zeker kunnen..

Maar uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat beide partijen gewoon lol hebben, nieuwe mensen ontmoeten, een leuke dag hebben.

Zo, ook even gereageerd, haha.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 00:40

Beetje flauw om over en weer verwijten te maken dat danwel de fotografen danwel de de paardeneigenaars meer/minder doen of waard is. Ja, veel mensen hebben een digitale camera en ja, dat scheelt een hoop gedoe, maar om nou te zeggen dat dáárdoor de markt verzadigd is?

Als rasechte hobbyfotograaf zijn meetings leuk (heb er zelf nog nooit een bijgewoond, maar zou het best leuk vinden, mits er gave paarden komen). De arrogantie iets te verkopen? Dat is mooi meegenomen, niet meer dan dat. Je wilt als hobbyfotograaf toch gewoon leren en je portfolio aanvullen?? Wil je je kunnen onderscheiden zul je heel wat plaatjes moeten schieten voor het iets wordt.

Verder moet je, als je wat met fotografie wilt 'verdienen', een beetje creatief zijn en er flink veel energie in willen steken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 01:57

Nou, daar kom ik ook even om de hoek zeilen hoor:

Ik ben 1x mee geweest naar een fotomeeting, georganiseerd door Madelon overigens, prima verlopen! Ik heb dit meer gedaan voor de ervaring met een fotomeeting, ik werd meegevraagd. Ik vond de modellen leuk, zeker, diertjes die je niet alledaags tegen komt, maar om te zeggen dat ik ze echt bijzonder vond.. Daarnaast heb je heel erg dezelfde plaatjes. Natuurlijk verschilt de kwaliteit en kan je net een moment missen, maar echt veel variaties zaten er naar mijn idee niet bij (en ik probeerde nog wanhopig origineel te zijn :') ).

Dat modellen zouden moeten betalen vind ik absoluut onzin. Net als de fotografen maken ze kosten en steken ze er tijd in. Een fotograaf is nooit verplicht mee te gaan op een fotomeeting. Hij of zij zal het dus altijd doen voor zijn of haar plezier. Vind je het dit niet waard, ga dan vooral niet!

Als je het buiten de paardenmarkt, of beter boktmarkt bekijkt qua fotografie, worden modellen wel degelijk betaald. Natuurlijk is dit meer op commerciële vlakken gericht. De fotograaf wordt betaald, de modellen worden geboekt. Ik vind het ook een groot verschil tussen 'leuke foto's van je paard' of een schitterend paard zoals bijvoorbeeld Jauke, of nog een algemeen bekend bokt paard Silke. Ik ben op eigen initiatief naar Brabant afgereisd om Silke op de foto te zetten. Nikki maakte tijd vrij om Silke zo veel mogelijk dingen te laten doen, ik kon een heleboel proberen en aan het einde hadden we allebei leuke foto's. Dat is ook een goede om op terug te komen, ik hoorde, correctie, las Marjoow zeggen 'maar jullie krijgen foto's'. Ja, de modellen krijgen foto's, maar de fotografen toch net zo goed? Die hebben toch ook nieuw portfolio materiaal?

Wat ik overhoud aan een meeting waar ik zelf voor kies:
- Mooie foto's voor mijn portfolio
- Ervaring vanuit andere fotografen
- Mogelijkheid tot het uitproberen van andere effecten, je bent namelijk niet vastgebonden aan een vast resultaat
- Fotograferen in een met zorg uitgezochte omgeving
- Gezelligheid
- Het werken met verschillende modellen

Vanuit het model zijn dit (voorzover ik kan bedenken)
- Mooie foto's van je paard of pony
- Kennismaking met een andere omgeving
- Gezelligheid

Conclusie: een fotograaf houdt er eigenlijk meer punten aan over. Ja natuurlijk wordt een fotograaf normaal gesproken betaald, maar het gemiddelde prototype fotograaf wat op een meeting af komt, rekent niet meer dan €50,- (voor zover ik weet) en als dit wel zo is, dan zal diegene waarschijnlijk alleen komen bij hele gave modellen. Van dat soort modellen, denk aan inderdaad een Jauke of iets vergelijkbaars, zou ik het normaal vinden als die normaal gesproken geld zouden krijgen om model te staan. Deze is hier namelijk op getraind. In dat geval vind ik het dus redelijk dat ieder zijn eigen kosten voor zich neemt.

Eventjes wat tegen argumenten op de argumenten van Marjoow. Dit is geen persoonlijke aanval en moet je ook vooral niet zo opvatten, ik ben het enkel niet met je eens.

Een bijdrage van €5,- vind je onzin? Zet even een standaard groepje bij elkaar, met gemiddelde prijzen. Dan heb je 10 fotografen die jouw paard op de foto zetten, waar je normaal gesproken €35,- per fotograaf voor betaald. Dan zou je dus eigenlijk €350,- betalen voor de shoot. Met een bijdrage van €5,- bespaar je dan dus €345,- euro
Een bijdrage van €5,- vind ik ook onzin. Als je dan zolang bezig bent maakt die €5,- ook niet veel uit.. Zeker niet als het op zo'n groot bedrag is, als jij rekent.

En wat leren wij in dat uur dan van jou? Niets, want je geeft les in VD en volgens mij kunnen we camera's niet laten buigen
In dat uur doe je ervaring op met verschillende poses van het dier, hoe je de kunsten goed en wel op de foto krijgt en daarnaast krijg je uit dit soort modellen geweldig gave foto's! Ik mocht willen dat ik Jauke vast mocht leggen..

Voor de mensen die het niet aankunnen mijn hele post te lezen (begrijpelijk :') ) even een conclusie:
Voor hobbyfotografen kan het een ontzettend leuke kans zijn om mooie paarden voor hun lens te krijgen, of ervaring op te doen. De modellen houden hier leuke foto's aan over en beide hebben een gezellige dag. Een win-win situatie als je het mij vraagt. De betere fotografen zullen hier vrijwel weinig tot niet op af komen en zullen hier dus ook geen verlies op lijden. Ik ben niet van mening dat fotomeetings de paardenfotografie markt nog erger om zeep helpen dan wat het al was. Een ieder kan toch gewoon geniet en van elkaars kwaliteiten, gezelligheid en tijd die er in gestoken wordt?

Overigens is dit nog een vrij scherpe mening, die zakt wat weg naar mate ik meer argumenten tegen krijg, haha. Ik sta open voor andere meningen dus, brand maar los!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 04:11

Ik ben het wel met Amable eens al weet ik niet of we precies hetzelfde bedoelen... Maar altijd dat gemiep over marktverpesting blablabla.

Fotografie is een leuke hobby, die door zakkende prijzen van camera's steeds toegankelijker is geworden voor de gewone man. Hierdoor zijn de technische verschillen tussen foto's een stuk kleiner geworden ( iedereen is tegenwoordig wel in staat technisch goede foto's te maken) Dus dan rest er nog één factor waarmee je je als professioneel fotograaf van de meute kunt onderscheiden , talent, inzicht, en gevoel ( op zowel fotografisch als commercieel gebied overigens :)) )
Jup, er is ( al heel lang ) een ontwikkeling gaande, dat ook in de de fotografie maar weinigen van hun hobby hun beroep kunnen maken... En het vak fotografie niet alleen meer is weggelegd voor degenen met duurste apparatuur maar die met het meeste talent...

Ik Snap eerlijk gezegd niet zo goed waar al die fotografen het idee vandaan halen dat het een soort van recht is dat ze van fotografie hun vak kunnen maken, en anderen daarom niet lekker gratis aan mogen klooien , omdat die foto's dan toevallig wel eens net zo goed kunnen zijn.

Want is het niet met héél veel hobby's zo dat het maar slechts voor weinigen weggelegd is om er hun beroep van te maken. Zélfs als je er een opleiding oid. Voor hebt gevolgd... En dan noem ik paardensport maar even als vergelijkend voorbeeld :)

Als mensen geen fotoshoots bij je bestellen, betekent dat simpelweg dat mensen hetgene wat je levert aan kwaliteit niet goed genoeg vinden voor de prijs. Dat staat verder los van wat anderen fotografen doen voor welke prijs. Ik denk dat je dan vooral naar jezelf moet kijken en moet bedenken in welk opzicht je kunt onderscheiden en ontwikkelen zodát mensen het wel gaan betalen. En ja, mss is het moeilijk om toe te geven, maar soms moet je ook gewoon eerlijk zijn en inzien dat je mss niet het talent hebt om er je beroep van te maken. Zo weet ik dat ik bv. Nooit van paardrijden mijn beroep zal kunnen maken omdat het me simpelweg ontbreekt aan talent :+

Ik denk dat fotografie meetings een mooie kans zijn om vorm te geven aan je talent en om je portfolio op zo'n niveau te brengen dat mensen voor je foto's willen betalen.
Imo is het te makkelijk, en oneerlijk, om maar met je vinger naar anderen te wijzen als mensen je foto's niet willen kopen. Uiteindelijk ben je zelf nog altijd verantwoordelijk hoe goed/commercieel je bent en in hoeverre mensen dus bereid zijn je foto's te kopen... En als dat niet lukt, tja is dat dan de schuld van anderen ? Imo niet...

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:03

Wat een verhitte discussie zeg... :=

Ik ga ook wel eens mee naar een meetinkje := en wil ook graag mijn mening met jullie delen.

Iedereen gaat met een ander doel naar een Boktmeeting. Ik denk afhankelijk met welke intentie deelnemers naar de meeting komen het er vanaf hangt wat zijn/haar mening is mbt de vraag van Marjolijn. Ik ga heen voor de gezelligheid, om andere Bokkers te leren kennen, om te kunnen oefenen en natuurlijk ook voor uitbreiding van mijn portfolio. Ik fotografeer zelf nog niet zo heel lang in vergelijking tot veel andere Boktfotografen. Ik ben dan ook geen professioneel fotograaf, geen amateur fotograaf, maar een professioneel prutser! :+ Ik heb al een leuke baan en fotografie is voor mij echt een hobby ter ontspanning. Ik heb dan ook geen website en promoot niet met betaalde shoots. Als mensen mij vragen om een shoot te doen hangt hier natuurlijk wel een prijs aan en zal ik geen gratis shoots doen, tenzij ik zelf op zoek ben gegaan naar een model en deze heb benaderd.

De meetings hebben mij echt geholpen om meer te oefenen, verder te kijken dan je neus lang is om tot een betere compositie te komen, het werken in alle omstandigheden. Daarnaast ga je allerlei uitdagingen aan om hoe oud/jong, mooi/lelijk een paard toch goed op de foto te krijgen. Als ik mijn foto's vergelijk van mijn eerste meeting bijna een jaar terug met de meeting van afgelopen weekend zie ik grote verschillen. Daar ben ik blij om. Zonder deze meetings had ik nooit deze vooruitgang kunnen maken.

Voor:
- Gezelligheid
- Nieuwe mensen leren kennen
- Leren van andere fotografen
- Best practices delen met elkaar
- Je kunt lekker ongedwongen experimenteren met bijvoorbeeld standpunten en instellingen op je camera, etc.

Tegen:
- Door het grote aanbod aan meetings en het grote aantal foto's dat modellen ontvangen komen er zelden meer nabestellingen
- Modellen zijn door het aanbod van meetings minder geneigd om een duur betaalde shoot te laten doen door de bekende fotografen.

Tips:
- Van mij hoeft het aantal meetings niet beperkt te worden, maar beperk het aantal modellen en fotografen. Als je meer dan 8 modellen en meer dan 8 fotografen hebt heb je veel van het zelfde en staat het paard er niet bij iedereen mooi op, omdat de koek op was. Mijn voorkeur gaat er dan ook vaak uit naar een ochtend- en middag groep met 6 tot 8 fotografen de hele dag aanwezig en 3 tot 4 modellen per dagdeel. Zo hou je de aandacht van het model erbij en blijft het nog een beetje uniek/speciaal. Sommige meetings werken met een strak schema en andere niet. Als je met zo een kleine groep van maar 6 to 8 fotografen werk lost dit zich vaak vanzelf op en wordt er vanzelf gewisseld. Dan is er geen straks schema en tijdsdruk en krijg je minder de gauw-gauw-haast-foto's.
- Maak een meeting speciaal/bijzonder. Ik zie nu af en toe meetings voorbij komen met een bepaalde inslag. Denk bijvoorbeeld eens aan de barokke en western meetings. Daarnaast probeer ik ook weer eens wat anders te doen. Ik geef zondag bijvoorbeeld een gratis Workshop Adobe Lightroom aan een paar Bokkers. Later dit jaar wil een maat van mij een workshop videografie doen voor een paar Bokkers. Op deze manier zorg je ervoor dat je elkaar helpt en meetings bijzonder houdt.
- Als model is het niet handig om een fotomeeting op te zetten. Mensen denken vaak dat jij op een goedkope manier foto's wil hebben van je eigen model. := Ik weet dat dat vaak niet zo is, maar fotografen zijn gauw geneigd om zo te denken. Daarnaast kost voorbereidingstijd en wordt er van je verwacht tijdens de meeting dat jij alles in goede banen leidt. Dat is moeilijk als je zelf maar 1 dagdeel aanwezig bent of zelfs met je eigen model op de foto gaat. Als je dit toch graag zou willen, regel dan je iemand anders die met je model op stap gaat naar deze meeting zodat jij de hele dag aanwezig kunt zijn om de boel in goede banen te leiden.
- Als je je als model of fotograaf aanmeldt is dit niet vrijblijvend. Mocht je door omstandigheden je toch af willen melden. Doe dit ruim 1 week van te voren bij TS en niet een avond van te voren. Er is veel tijd in gaan zitten voor de organsator en het is niet leuk om te horen dat een avond van te voren mensen zich toch nog afmelden om een of andere suffe reden. :=
- Verplicht bijvoorbeeld om minimaal 3 nabestellingen te doen als model. Voor veel fotografen die ook wel eens mee gaan als model is dit vanzelf sprekend, omdat zij weten wat er allemaal bij komt kijken. Als model zul je dan minder vaak naar een meeting gaan en de lijst van fotografen checken voordat je je uberhaupt inschrijft voor een meeting. Hierdoor hoeven er van mij ook geen kosten aan deelname van meeting te zijn. De fotografen met de beste/mooiste foto's zullen de verzoeken voor de nabestellingen krijgen en houden hier nog wat aan over en de fotografen die geen nabestellingen krijgen hebben leuk kunnen oefenen op een gezellige dag. Hierdoor stimuleer je de fotografen mss ook om door te groeien naar een next level om die nabestellingen ook in de wacht te slepen.
- Beperk het aantal foto's dat door een fotograaf geleverd wordt. Vaak staan in de "regels" van de meeting dat er minimaal 10 tot 15 foto's opgeleverd moet worden. := Beperk dit tot 3 tot 5 foto's per model. Je kunt als fotograaf je beter profileren met alleen je beste en mooiste foto's en zou houdt het model alleen de echt mooie foto's over. Als er 8 fotografen zijn en iedereen levert 5 foto's heb je wel 40 prachtige foto's van je model. Meer dan normaal voor een losse shoot.
- Geef nooit gratis foto's weg.

Los van de vraag van Marjolijn kan ik echt genieten van een dagje fotograferen met jullie. <3 Ik geniet niet alleen van de modellen, maar ook hoe enthousiast de fotografen zijn! :) Keep up the good work! ;)
Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 14-06-12 08:08, in het totaal 1 keer bewerkt

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:05

Amable schreef:
SSdesign> Tuurlijk, maar daarom kies je ook, nav de lijst modellen, of je naar een meeting toe wil komen. Daarom zijn het zelfs uiteindelijk de fotografen die beslissen welke modellen er mogen komen.

Als je als bruid graag echt mooie en goede foto's wil, ja, dan moet je betalen. Tenslotte wil jij de zekerheid dat je aan het einde van de dag schitterende foto's overhoudt. Als ik bijv een afscheidsfotoshoot van mijn paard zou laten doen omdat ik hem moet laten inslapen, ja, dan ga ik op zoek naar de allerbeste fotograaf want ik heb nog maar 1 kans voor mooie foto's en ik wil zeker weten dat die mooi worden. Ga ik echter naar een fotomeeting dan zie ik wel wat daar uiteindelijk uit komt :) En, eerlijk is eerlijk, ook mensen die bij mij komen om de paarden op de foto te zetten daar heb ik geen hooggespannen verwachtingen van. Zij komen hun portfolio aanvullen en ik zie wel wat daar uit komt. Ik hoop dat er mooie foto's tussen zitten, maar ik heb wel eens iemand gehad die de instellingen verkeerd had staan, daar kwam dus weinig uit. Geen probleem, doen we het toch gewoon nog eens?

Tuurlijk kom je wel eens minder goed opgeleidde paarden tegen, maar ook daar kan je op selecteren als je modellen selecteert. Daar kiest alleen geeneen organisator voor. Maar dat kan best een eis zijn hoor :) Ik zorg er iig voor dat mijn paarden goed opgeleid zijn voor ze mee gaan naar zo'n meeting, daarom gaat Llevado voorlopig ook nog niet mee.

Hoe kan ik via internet zien of een paard goed opgeleid is? Dat mag je mij wel even uitleggen hoor ;). En met name bij deze meetings gebeuren er wel eens gekke en onverwachte dingen die ook wel eens mijn veiligheid in gevaar hebben gebracht (loslopende paarden die recht op je af komen rennen, paarden die even flink uithalen met de voorbenen...). Af en toe ben ik blij dat mijn 1,5 jaar oude lens nog leeft, want die heeft al heel vaak bijna een klap gehad.

Het probleem voor mij is daarbij dat ik me vaak inschrijf, voor de modellen bekend zijn. Waarom? Omdat ik anders kan aansluiten als nummer 10 op de wachtlijst. En eerlijk is eerlijk, iets afzeggen doe je ook niet zomaar. Want dan krijg je scheve gezichten waarom je je dan weer afmeldt... Dat komt je naam ook niet echt ten goede (terwijl ik echt wel eens denk... Hmm oliebol, dit is eigenlijk geen aanvulling op mijn portfolio). Ik vind het dan oneerlijk om af te haken.

Kijk, ik ben echt ontzettend dankbaar dat de modellen willen komen. Ik ben ook mensen ontzettend dankbaar dat ze altijd wel iets regelen om mij op te halen bij een station. Het is me nog nooit gelukt dat ik niet opgehaald werd in ieder geval. Maar ik denk dat de meeste paardeneigenaren er geen besef van hebben hoeveel tijd er in het fotografiewerk gaat zitten en hoeveel risico's het met zich mee brengt. Om even een voorbeeldje te noemen. Ik ben ongeveer 10 uur kwijt per meeting. Vaak betekent het namelijk toch wel om 7.30-8.00 weg en niet voor het avondeten thuis (nadeel aan het openbaar vervoer). Daarbij reken ik minstens 2 uur per paard aan bewerktijd. Laten we zeggen dat dit met 8 modellen neerkomt op 16 uur. Is in totaal 26 uur, maal een uurloon van 6 euro is 156 euro. Reiskosten ben ik gemiddeld toch al snel zo'n 25 a 30 euro kwijt. Dit zal voor de modellen nagenoeg gelijk zijn, omdat zij vaak dichterbij wonen dan de fotografen wonen. Ook lopen zowel de paardeneigenaar als de fotograaf risico's. Een paard is duur, maar mijn apparatuur is niet goedkoper dan de aanschafkosten van een paard op de huidige markt. Dus dat is wederom vergelijkbaar. Ook komen er voor beide partijen afschrijvingskosten kijken. Ik ben echter van mening dat deze voor een fotograaf een stuk hoger zijn dan voor een paardeneigenaar. Een gemiddeld tuig gaat toch wel x keer langer mee dan een gemiddelde sluiter (mijn sluiter gaat 2 tot 3 jaar mee, dan is de camera echt aan vervanging toe...).

Het grootste verschil dat er is is denk ik dat de fotografen over het algemeen wel weten hoeveel tijd het kost om een paard voor te bereiden, goed voor te brengen etc. (omdat de meeste fotografen ook iets met paarden doen), maar dat de modellen over het algemeen niet weten hoe het aan de kant van de fotografen zit, omdat ze daar geen ervaring mee hebben.

En ik zie de meetings vooral als een plek waar ik mooie paarden kan leren ontmoeten, zodat ik later daar nog terug kan komen om wel unieke foto's te maken (die niet alle fotografen van de meetings ook hebben). En ja, dan bied ik ook gratis fotoreportages aan. Waarom? Omdat ik fotograferen nou eenmaal ontzettend leuk vind en mezelf heel erg kan verheugen op zo'n dag en vaak ook een topdag heb!

MarianneV

Re: Fotografiemeetings: Wat vind jij er van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:11

Om toch ff snel te reageren...
Ik vind fotomeetings er gezellig en leuk, ik kom er voor mn plezier. Net zoals ik het elke keer weer leuk vind dat de modellen komen. En respect voor modellen ook, want ik weet wat voor werk hun maken om hun paard *goed en schoo'* te krijgen
Maar hoop toch vaak wel eens een nabestelling te krijgen. In al die meetings die ik gedaan heb heb ik maar1 nabestelling gehad.
Dan denk ik waarvoor zou ik dan die fotos nog leveren, nou om de reden de modellen een plezier te doen
Vind het dan gewoon jammer en is ook 1 van mijn redenen om niet meer naar fotomeetings te gaan. Ik zeg het is niet alleen die reden waarom ik niet meer naar meetings ga. Het is natuurlijk wel leuk om wat voor je werk te krijgen
Net zoals Amable... Jij zou toch ook geen graits shows doen?
Het is gezellig en leuk, natuurlijk, maar ondanks de tijd die ik erin steek, word dat niet vaak niet gezien

Fotografie is mn passie en ik steek alles erin mn tijd mn geld noem maar op.
Om toch nog een beetje de kosten te dekken van die "gratis portfolioshoots" vraag ik dan wel mn reiskosten.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:23

Misschien onderscheiden je foto's dan niet genoeg? Of krijgen de deelnemers teveel dezelfde foto's (zoals Bagheera ook al aangeeft).

Verder moet je niet vergeten dat een paardeneigenaar op een heel andere manier naar een foto kijkt dan de fotograaf. Jij (niet persoonlijk) kijkt meer met een technisch oog, maar zo'n eigenaar kijkt hoe de snuit van hun paard op de foto staat en die van hunzelf.

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:34

Ik fotografeer ook nog maar 2 jaar.. wat dat betreft ben ik nog een *groentje* vergeleken met Lisa Renee Ivonka en Femke.
Ik probeer me te onderscheiden, maar met al die fotografen is dat soms wel moeilijk
En ja Wat Richard zegt
Op zon meeting worden er veel fotos gemaakt, uit hetzelfde standpunt. Maar ook dat er veel fotografen zijn, dan moet je gewoon goed zijn wil je je onderscheiden
Daarom ook dat ik de meetings op een laag pitje gooi en zelf aan de slag ga

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:47

Imandra: Renee vraagt al 90 euro, ik 120 euro en Femke 200 euro excl. reiskosten, dus we komen niet eens in de buurt van 60 hihi :))

Verder wil ik nog even op de boel ingaan, heb zover ik weet vrijwel alles wel gelezen.
Ik snap het punt van Danielle heel goed wat betreft "de modellen doen ook moeite", daar ben ik het ook 100% mee eens, want de modellen moeten ook de dag van te voren hun paard poetsen en wassen tot hij glimt, de volgende dag evt. weer en hup op de trailer en naar de locatie, model staan en weer terug paard in stal. een fotograaf maak zijn spul gereed, gaat de volgende dag naar de locatie fotografeert en gaat weer terug, importeert en bewerkt de foto's, deze twee dingen staan in mijn ogen vrijwel in evenwicht al zou er in mijn geval meer tijd in bewerken zitten dan iemand die zijn paard moet wassen omdat ik heel secuur te werk ga met kleur, maar een ander model heeft ook weer meer werk aan zijn paard dan de ander.

We laten met HPE zowel de fotografen en de modellen betalen en dit bedrag steken we dan uiteindelijk in materiaal voor HPE of voor een evt. vergunning voor de locatie want wij zorgen dat de fotografen leuk portfolio materiaal hebben waarbij ze zelf helemaal niets hoeven regelen en wij zorgen dat de modellen een leuke kans krijgen op mooie foto's door model te staan, we zien hier niet in van een fotograaf moet niet betalen en een model wel, want die betalen normaal ook voor foto's. Normaal is dit natuurlijk ook zo maar met fotomeetings werkt dit gewoon anders, dan verleen je elkaar een dienst en dat is volgens mij ook wat Danielle bedoeld.

Verder wil ik ook nog even reageren op de voorbeeld foto's die je plaatste Danielle, ik zie wel dat je de juiste hebt weten uit te zoeken, in mijn ogen valt er om het even vriendelijk te zeggen nog een hoop te verbeteren aan die foto's en als ik op je website kijk bij het fotoalbum Loonse en Drunense Duinen staan daar foto's tussen die niet te vergelijken zijn met de foto's die je vriendin even heeft gemaakt met jouw camera.
Laatst bijgewerkt door LisaDijk op 14-06-12 09:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:52

Heb niet het hele topic door gelezen maar wil als model toch wel even reageren. :D

Ik ben afgelopen Zondag voor het eerst naar een meeting geweest die via bokt georganiseerd werd. Het is mij ontzettend goed bevallen en zeker voor herhaling vatbaar. Ik vind wel dat er door een aantal fotograven erg gemakkelijk gedacht wordt over de modellen. Even het werk van MIJN kant om mede de portfolio van de fotograven te verversen.

Aangezien ik een schimmel heb die na de winter geel is van kleur begin ik al 5 weken van tevoren met het wassen van het paardje, minimaal 1x per week, we willen immers wél een wit paard op de foto en geen smoezelige gele. 10 dagen voor de shoot wordt het scheerapparaat tevoorschijn getoverd en ben ik een uur of drie bezig voordat het paardje er NETJES geschoren bij staat. Een paar uur voor de shoot gaan we uiteraard weer wassen en worden alle dekens, hoods en beenbeschermers tevoorschijn getoverd, we willen immers ook wit aankomen en niet weer smerig uit de trailer vandaan komen. In mijn geval heb ik er zelf dus een hoop werk aan, ja jullie fotograven ook en waarschijnlijk nog meer dan mij maar ik vind dat jullie er naar de modellen toe wel erg gemakkelijk over denken.

Vorig jaar heb ik een betaalde shoot laten doen hier aan huis, ook staat er weer een shoot besproken voor na het keurings seizoen en daar tussenin ga ik naar 2 bokt foto meetings toe waar waarschijnlijk ook wel foto's van nabesteld zullen worden. ;)

Ik zit zelf in de diervoeding, besteed veel tijd wat belwerk en zoekwerk betreft voor klanten die problemen hebben met hun dieren wat de voeding betreft. Denk nu niet dat ik al deze klanten binnen haal, integendeel, hoe vaak het niet gebeurd dat ik uit mag zoeken wat in mijn ogen de juiste voeding is voor de hond, een heel plan uit tik en dat ze de eerste zak voer bij ons halen en vervolgens bij de Pets Place naar binnen lopen omdat ze daar toevallig langs komen. DAT is nou eigen ondernemerschap, je kunt je klanten nu éénmaal NIET verplichten de spullen bij jou af te nemen, je kunt zo goed mogelijk je best doen om ze binnen te halen, lukt dat niet dan is dat vreselijk balen maar dat hoort nou éénmaal bij eigen ondernemer zijn.

Edit : vergeet te melden dat ik met het weer wat we de afgelopen weken hebben gehad normaal mijn paardjes niet zou scheren, dit is puur voor de fotoshoot gedaan met als gevolg dat ik nu de hele dag dekens op en af loop te doen. Let wel, dit is GÉÉN klaagzang maar om even aan te geven dat er na de shoot, in mijn geval, ook nog extra werk ligt. Puur om aan te geven dat er naar de modellen toe TÉ gemakkelijk wordt gedacht door een aantal fotograven. ;)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:13

Haha Lisa, ik gokte ook maar wat hoor xP.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:15

Leuke discussie. Topic globaal wat doorgelezen, mee eens dat er veel foto's op elkaar lijken op zo'n meeting omdat je vaak meerdere fotografen op 1 dier op hetzelfde moment ziet richten met de camera's.

Nu 1 keer met een paardenmeeting meegeweest (ruim een jaar geleden), 1 keer een hondenmeeting begin dit jaar en pasgeleden een fashionmeeting/shoot.

Honden en paarden zal ik niet zo gauw meer doen, ik vind namelijk dat ik dan mijn eigen ruiten stuk gooi als ik daar keer op keer aanwezig ben. Mensen zullen dat in de gaten krijgen en ipv een shoot bestellen zullen ze misschien wel weer wachten totdat er weer ergens een meeting georganiseerd wordt. Mocht ik ergens een keer een topic tegenkomen waarin echt bijzondere dieren worden aangeboden dan zal ik misschien nog wel twijfelen. Maar bijzondere dieren zal ik toch liever zelf uitzoeken, dan heb ik precies wat ik wil en ook nog eens iets origineels ipv dat ik "dezelfde" foto's in mijn portfolio heb staan als tientallen anderefotografen. Daarbij als je echt iets anders wilt gaan proberen op zo'n meeting qua technieken, daar is bijna geen tijd voor. Tenminste mij lukt dat niet. Als ik mezelf wil verbreden met andere technieken dan zoek ik liever hier een bekend paardje (misschien iets minder mooi en op dat moment minder verzorgt) uit om daar op te oefenen om het later in de praktijk toe te passen.

Die fashionshoot daarentegen dat wil ik nog wel een keer doen, daar heb ik ontiegelijk veel van geleerd (de modellen mij!)! Daar ben ik dus echt nog een grote amateur in. + daarbij werd de visagie en kleding geregeld. Best handig als je zelf totaal niet met de mode mee gaat en haast nooit make up op je gezicht hebt :D :D :D

Voor beginners zijn zulke meetings ideale momenten om te leren en portfolio aan te vullen. De markt is toch al "kapot" doordat vele "professionele" paardenfotografen als paddenstoelen de grond uitschieten. (toevallig laatst nog de vraag gekregen of ik professioneel was, mijn antwoord is daarop nee -> ik zie het eerder als een uit de hand gelopen hobby :) .). Je moet toch wel echt heel erg je best doen om je van anderen te onderscheiden. Als mensen echt een fotoshoot van je willen weten ze je wel te vinden denk ik.

urselin schreef:
Marjoow schreef:
En daarin maak ik ook een beetje het verschil. Als fotograaf ben je constant bezig met de foto, en dat is ook leuk, maar als model geniet je er meer van denk ik. Althans, dat was mijn ervaring :)

Ik denk dat dat ook per persoon verschilt :)
Ja, tijdens de fotoshoot heb ik genoten omdat het al een mooie ervaring op zich was.
Maar hoeveel stress ik van te voren (en erna) heb gehad, dat was echt niet grappig :')

:= :(:)

Ik ga nu eerst even de hond uitlaten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 12:20

Irene96 schreef:
Eventjes wat tegen argumenten op de argumenten van Marjoow. Dit is geen persoonlijke aanval en moet je ook vooral niet zo opvatten, ik ben het enkel niet met je eens.

Een bijdrage van €5,- vind je onzin? Zet even een standaard groepje bij elkaar, met gemiddelde prijzen. Dan heb je 10 fotografen die jouw paard op de foto zetten, waar je normaal gesproken €35,- per fotograaf voor betaald. Dan zou je dus eigenlijk €350,- betalen voor de shoot. Met een bijdrage van €5,- bespaar je dan dus €345,- euro
Een bijdrage van €5,- vind ik ook onzin. Als je dan zolang bezig bent maakt die €5,- ook niet veel uit.. Zeker niet als het op zo'n groot bedrag is, als jij rekent.

En wat leren wij in dat uur dan van jou? Niets, want je geeft les in VD en volgens mij kunnen we camera's niet laten buigen
In dat uur doe je ervaring op met verschillende poses van het dier, hoe je de kunsten goed en wel op de foto krijgt en daarnaast krijg je uit dit soort modellen geweldig gave foto's! Ik mocht willen dat ik Jauke vast mocht leggen..

Over dat eerste: Nee die 5 euro maakt inderdaad niet veel uit, is meer een beetje symbolisch bedoeld. Ik zou zelf nooit geld vragen aan modellen voor shoots. Al vind ik het ergens wél op zijn plaats. Maar als ik een meeting organiseer, ga ik zelf ook op zoek naar modellen. Modellen, die anders waarschijnlijk nooit komen ;) Dan vind ik het niet eerlijk om daar geld aan te vragen :)

Over het leren: We leren inderdaad verschillende poses, maar Danielle vertelt ons niet welke pose mooi is om op de foto te zetten toch? Of wat een leuke compositie is voor een compliment? Dat bedoel ik er mee.
Ruil Danielle in voor Femke die een workshop geeft, en ja zij geeft les. Les waar wij als fotograaf wat aan hebben ;)
Dat probeer ik er meer mee te zeggen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:02

Marjoow schreef:
Irene96 schreef:

Over dat eerste: Nee die 5 euro maakt inderdaad niet veel uit, is meer een beetje symbolisch bedoeld. Ik zou zelf nooit geld vragen aan modellen voor shoots. Al vind ik het ergens wél op zijn plaats. Maar als ik een meeting organiseer, ga ik zelf ook op zoek naar modellen. Modellen, die anders waarschijnlijk nooit komen ;) Dan vind ik het niet eerlijk om daar geld aan te vragen :)

Over het leren: We leren inderdaad verschillende poses, maar Danielle vertelt ons niet welke pose mooi is om op de foto te zetten toch? Of wat een leuke compositie is voor een compliment? Dat bedoel ik er mee.
Ruil Danielle in voor Femke die een workshop geeft, en ja zij geeft les. Les waar wij als fotograaf wat aan hebben ;)
Dat probeer ik er meer mee te zeggen :)

Ik weet vrijwel zeker dat als je aan Daniëlle vraagt, goh was is nou een mooie en handige manier om het compliment te fotograferen, ze best met een hoop ideeën komt! Maar dat moeten we aan haar zelf overlaten denk ik. Ruil Daniëlle in voor Femke en je betaalt €150,- ómdat je daar wat van leert. En als je niet naar een meeting wilt gaan doe je het toch ook vooral niet?

Dat is nog iets waar ik me aan stoor, de constante rekensommetjes van de fotografen hoeveel geld ze wel niet verlies lopen. Je kiest er zelf voor, niemand verplicht je het gratis te doen. Als ik weer braaf mijn vrijwilligerswerk op de manege sta te doen, ben ik ook niet aan het uitrekenen wat het me kost, ik doe het namelijk zelf.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:11

Wat ik overigens niet héél erg snap is het tekort aan boekingen voor fotoshoots :? Er zijn op de keuring/show van het NMPRS altijd meerdere fotograven aanwezig waar je gratis een korte fotoshoot kan laten maken, foto's kun je dan wel tegen betaling verkrijgen. Ik weet dat deze fotograven behoorlijk werk hebben aan shoots bij fokkers en dan praat ik over betaalde boekingen. De investering die deze meiden doen is om in zowel Nederland/ Belgie/Frankrijk overal hun gezicht te laten zien op elke keuring en show van de minipaardjes, na de keuring/show alle foto's online te zetten en daarmee hun kwaliteit werk laten zien en een stuk bekendheid verkrijgen en op die manier halen ze hun boekingen binnen en geloof me, dat zijn er redelijk wat!!!!! De prijzen die ze rekenen liggen gemiddeld rond de 100,00 incl. een x aantal foto's, maar weinig mensen die daar moeite mee schijnen te hebben. Misschien een idee om op die manier als fotograaf een investering te doen? Pik er een ras uit waar je gevoel goed bij ligt en zorg dat de fokkers in dat ras je leren kennen.

Gewoon maar een ideetje. ;)

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:18

Lieve mensen, het is fotografen. Als je nog niet weet wat het meervoud is van je eigen hobby....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:25

Er zijn meerdere manieren om verder te komen met fotografie en dat er minder aanvragen zijn komt imo ook door de crisis momenteel. Foto's zijn nou eenmaal een luxe en als een meisje van om de hoek het gratis wilt doen... Als je echt talent hebt en goed creatief weet te zijn, kan je echt wel een eindje verder komen, maar foto's zijn gewoon niet zo bijzonder meer als vroeger...

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:26

My_Little_P schreef:
Lieve mensen, het is fotografen. Als je nog niet weet wat het meervoud is van je eigen hobby....

Ik ben dus niet de enige die me daar steeds aan stoort :+

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:17

B-) crisis wat een discussie is dit geworden B-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:18

Het zal een lange discussie worden ook, want dit speelt al heeeel lang en gaat niet opgelost woren ook, haha

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:30

Ik heb trouwens een tijdje terug voorgesteld aan een [BM] moderator of [BM] niet opgesplitst kan worden in gewonen meetings en fotomeetings, dus wie weet :+

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:46

LisaDijk schreef:
My_Little_P schreef:

Ik ben dus niet de enige die me daar steeds aan stoort :+

+1 :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:47

Ik mis nog steeds de like-knop op bokt :')