[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:21

Ja daarom, op tweakers.net zijn ze er ook al over begonnen..
Er woont iemand daar dicht in de buurt en die gaat even onverwachts langs haha :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:40

:)

Laat je even weten wat die iemand aantrof?

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:40

Het klinkt allemaal geweldig wat ik daar lees.
Een Nikon D90 body voor maar € 450, terwijl ik hem nog nergens goedkoper had gezien dan € 625, en dan de 70 - 200 erbij voor € 1076......

En toch durf ik niet goed te bestellen :=

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:49

Ja, en anders wel de Canon EOS 500D plus kitlens voor 433 euro o.i.d? Ik heb mn 450D voor 450 euro gekocht. Het zou wel echt vet zijn als die prijzen waar zijn, dan zou ik voortaan daar mn lenzen kopen XD

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:00

Laat ik het zo zeggen: Het is een oplichter of hij is dom en licht zichzelf op.

Die prijzen zijn namelijk wel mogelijk, maar dan is het grijze import en weet hij op een hele snuggere manier de douane de invoerbelasting af te troggelen.

Mijn doosje lenzen uit het buitenland met omschrijving "books you forgot!" werd namelijk gewoon opengemaakt en belast ;)

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:21

Da's jammer :D
Ik vertrouw het van geen kanten voorlopig en ga toch maar naar Kamera-express of een andere goedkope zaak ;)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:30

KE is niet alleen goedkoop maar heeft bij mijn weten ook prima service. Idem over FOKA, die hebben alleen een beperkter assortiment.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:33

Ja, de service is prima bij allebei, ik heb alleen maar goede ervaringen. Ze zitten, voor mij dan, ook lekker dicht in de buurt :D

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:56

hallo,

ik zit met een zwaar dillema en ik kom er niets uit.
ik heb een nikon d60 en maak gewoon een beetje voor de lol foto's voor vrienden en op feesten en van me paard enzo
maar nu wil ik graag een nieuwe lens als de standaard lens...
maar nu heb ik dus wel enkele eissen en ik kom er niet aan uit

-hij moet flink kunnen zoomen
-en in eens feest omgeving (dus flitsende lampen ed) een goede foto maken en niet door de flits het idee hebben dat je in een fabrieks hal staat.....

welke lens kunnen jullie me aanraden?!
buget is ongeveer 300 euro

ik hoop dat jullie tips voor me hebben

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 00:37

Kelcy: Ik denk dat je vooral een kennisprobleem hebt.
M'n foto's in een feestomgeving doe ik met de standaardlens, een opzetflitser op de body en een wat ouder model camera. Ik heb ook al eens een feestje geschoten met een Nikon D40 en dat ging ook prima, dus aan het merk ligt het niet.

Mocht je nog geen opzetflitser hebben dan is dat misschien wel een goede investering.

Verder zijn er drie dingen die je niet in één lens moet willen:
- een lage prijs
- een groot zoombereik
- goede kwaliteit

Hoe meer van het één, hoe minder van het ander is het devies. De Canon 28-300mm f/3.5-5.6 L is behoorlijk goed van kwaliteit (zowel bouwkwaliteit als optisch) en heeft een enorm zoombereik, maar is dik 2000,-.
De Tamron 18-200mm f/3.5-6.3 is een tiende van de prijs, maar zit niet héél stevig in elkaar en is optisch geen lens waar je heel vrolijk van wordt.
De Canon 100mm f/2.0 is een lens waar je níet mee kan zoomen, kost 400,- (dus niet supergoedkoop), maar hij is erg lichtsterk en behoorlijk stevig en maakt daarnaast bijzonder contrastrijke en scherpe platen.

Tussen die drie uitersten heb je een grote stapel mogelijkheden, maar ik denk dat het wel belangrijk is om eerst even te kijken wát je precies allemaal wil fotograferen (en vooral ook op welke brandpuntsafstand, m.a.w. zit je met een 18-70mm bijvoorbeeld vaker op 70mm of vaker op 18mm?).

Onderzoek je eigenlijk fotografie... een leuke leerweg :)

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 01:02

Heej, Even een vraagje :P
Ik wil graag een lens waarmee ik mooie foto's kan maken in een binnenbak (nu worden de foto's steeds erg wazig, en met flits vind ik het niet zo mooi) Dus welke lens (en wat voor lens) kan ik hiervoor het beste aanschaffen?)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 01:21

LuckySil schreef:
Ik wil graag een lens waarmee ik mooie foto's kan maken in een binnenbak (nu worden de foto's steeds erg wazig, en met flits vind ik het niet zo mooi) Dus welke lens (en wat voor lens) kan ik hiervoor het beste aanschaffen?)

In een binnenbak wil je zoveeeel mogelijk licht.

Lichtsterke zooms zijn vaak behoorlijk prijzig (begint bij ~350,- voor een lichtsterke standaardlens, een 17-50mm f/2.8), in sommige gevallen is een prime dan een goede optie. Een 50mm f/1.8 is de goedkoopste oplossing (ca. 100 euro), maar je kan dan dus niet zoomen en je bereik begint als je langs de bak staat ongeveer in het midden. Ook zijn dit soort lenzen vaak niet zo heel scherp als ze zoveel mogelijk licht op moeten vangen.

Wat voor body gebruik je precies? >> Je moet er rekening mee houden dat je ISO ook flink omhoog zal moeten en als laatste punt is belangrijk dat je niet moet vergeten dat je ook de lichtval van een rijbak hebt. Vaak is die (door lichtplaten en stukken waar geen lichtplaten zitten, lelijk kunstlicht enz.) bijzonder lastig om een goede foto in te maken, om van de achtergrond nog maar niet te spreken.

In de praktijk schiet ik foto's in een rijbak altijd met een 50-135mm f/2.8, maar het blijft een beetje behelpen. Ik zit dan vaak nl. aan ISO 1600 of nog hoger en moet erg opletten dat m'n sluitertijden kort genoeg blijven.

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 01:29

@Kakanox: Die lens klinkt leuk. (50-135mm 2.8) Kan je me er misschien iets meer over vertellen?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 01:56

_Denise schreef:
@Kakanox: Die lens klinkt leuk. (50-135mm 2.8) Kan je me er misschien iets meer over vertellen?

Jawel hoor, het is een Tokina, vrij onbekend merk (wel een oud merk, vooral de oude garde kent het wel), uiterst stevig en betrouwbaar en hele goede service. Voor wat betreft de beeldkwaliteit + meer info zie het voorbeeldtopic... als dat nog te weinig info is, wat wil je er nog meer over weten?

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:38

kakanox schreef:
LuckySil schreef:

In een binnenbak wil je zoveeeel mogelijk licht.

Lichtsterke zooms zijn vaak behoorlijk prijzig (begint bij ~350,- voor een lichtsterke standaardlens, een 17-50mm f/2.8), in sommige gevallen is een prime dan een goede optie. Een 50mm f/1.8 is de goedkoopste oplossing (ca. 100 euro), maar je kan dan dus niet zoomen en je bereik begint als je langs de bak staat ongeveer in het midden. Ook zijn dit soort lenzen vaak niet zo heel scherp als ze zoveel mogelijk licht op moeten vangen.

Wat voor body gebruik je precies? >> Je moet er rekening mee houden dat je ISO ook flink omhoog zal moeten en als laatste punt is belangrijk dat je niet moet vergeten dat je ook de lichtval van een rijbak hebt. Vaak is die (door lichtplaten en stukken waar geen lichtplaten zitten, lelijk kunstlicht enz.) bijzonder lastig om een goede foto in te maken, om van de achtergrond nog maar niet te spreken.

In de praktijk schiet ik foto's in een rijbak altijd met een 50-135mm f/2.8, maar het blijft een beetje behelpen. Ik zit dan vaak nl. aan ISO 1600 of nog hoger en moet erg opletten dat m'n sluitertijden kort genoeg blijven.

Ik heb de canon 1000d. Ik heb wel al een telezoomlens (55 - 200 ofzo geloof ik) weet het niet eens uit me hoofd :o
Moet die sowieso nog uitproberen

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:59

LuckySil schreef:
Ik heb de canon 1000d. Ik heb wel al een telezoomlens (55 - 200 ofzo geloof ik) weet het niet eens uit me hoofd :o
Moet die sowieso nog uitproberen

Tip: Begin eens met een groot gedeelte van het uiterste halen uit wat je hebt ;) Fotografie is een dure hobby en door te kopen voor je weet wat je precies nodig hebt wordt het nog véél duurder allemaal...

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:24

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:58

Lott, ik zou me er niet aan wagen als ik jou was. Heb je het topic waar Yvonne naar linkt goed doorgelezen?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:59

Nouks schreef:
Lott, ik zou me er niet aan wagen als ik jou was. Heb je het topic waar Yvonne naar linkt goed doorgelezen?

Idem hier... als je je geld graag kwijt wil kan je het net zo goed aan mij geven :P

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:11

Precies, hele topic daar doorgelezen (met mijn beste engels haha), en dat was niet bepaald een goeie boel. Beter wat meer geld uitgeven als je zeker weet dat je je aankoop ook krijgt, lijkt me :D

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:16

ik had het gelezen ja :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:32

_Lott schreef:
ik had het gelezen ja :D

zal ik m'n bankrekeningnummer dan effe doorgeven? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 02:17

Mijn rekeningnummer mag je ook wel? :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:49

ik heb nu mijn Canon 70-300 IS USM :D is heel erg wennen gezien ik normaal met een sigma fotografeer maar daar moet je dus de andere kant mee opzoomen :+ maar het is een fijn lensje, al betwijfel ik dat ik hem met paardshoots zal gaan gebruiken, maar echt voor dierentuinen en uitstapjes door de bossen etc, daar is die heel goed geschikt voor vanwege het zoomberijk!