[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:30

De keuze tussen Canon en Nikon is in principe afhankelijk van persoonlijke voorkeuren, en niet wegens enorm kwaliteitsverschil.. Daarom kunnen wij op een forum ook niet zeggen of je voor Canon of Nikon moet gaan, dat moet je echt zelf ondervinden (uittesten in winkel, kijken welke punten voor jou het belangrijkst zijn, etc.).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:44

Ben ik met je eens Tessa :j

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:13

Romyv schreef:
Het verschil tussen canon en nikon is echt minimaal!! In de goedkopere prijsklasses zijn de nikons beter, in de duurdere canon..

Hmm, dit vind ik een beetje een rare uitspraak. Waar heb je dat op gebaseerd?
Canon en Nikon zijn beide gewoon erg goed, het is maar net wat voor eisen je stelt. Bijvoorbeeld dat de Nikon D40 niet voor iedereen een geweldige camera is omdat er enkel AF-S lenzen op passen, zegt niet dat 't direct een slechte camera is oid. Voor mensen die gewoon leuke plaatjes schieten en verder geen ambities hebben voor de toekomst, is het een prima camera.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:15

Daar zijn meerdere testen naar gedaan.. Gekeken is naar kleurbalans, scherpte, mogelijkheden ed. Weet niet precies hoe of wat maar wel dat canon in de klasse €1500 - €6000 beter was en nikon in de klasse tot €1500..

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:23

Geen idee hoe oud die tests zijn, maar de prijzen zijn inmiddels sterk veranderd, dus eigenlijk zegt zoiets me weinig :o

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:26

Weet ik ook niet.. Die testen meette op heel veel punten, het is maar net wat jij belangrijk vind!!! Ik vond het fijn dat de camera iets groter was toen ik hem kocht (ben zelf 188 lang, heb lange vingers dus houdt gemakkelijker vast voor mij..) Iemand anders vind het belangrijk dat je 2 knoppen moet indrukken om een instelling te wijzigen wat ik bv vervelend vind..

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:34

Romyv schreef:
Weet ik ook niet.. Die testen meette op heel veel punten, het is maar net wat jij belangrijk vind!!! Ik vond het fijn dat de camera iets groter was toen ik hem kocht (ben zelf 188 lang, heb lange vingers dus houdt gemakkelijker vast voor mij..) Iemand anders vind het belangrijk dat je 2 knoppen moet indrukken om een instelling te wijzigen wat ik bv vervelend vind..

Dat eerste is idd een belangrijk punt. Ik heb juist súper kleine handjes en vingertjes, dus dan heb ik liever weer een wat kleinere camera. Ik heb dan ook de canon 450D.
Dat laatste is denk ik wat je gewend bent.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:37

nee, daar kan ik echt niet aan wennen!!! Vriend van me schiet met een geweldige goeie canon (echt een van de grootste en beste die canon heeft, dan heb je veel geld in handen..) daar schiet ik regelmatig mee als we samen een opdracht doen, maar ik wil en kan er niet aan wennen..

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:38

Welke 2 knopjes?

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:17

Nja, bijvoorbeeld bij de 400D als je 'm op M hebt staan moet je een 'Av' knopje ergens indrukken en aan je wieltje bij ontspanknop draaien. Bij de 40D draai je gewoon aan het grotere wiel die niet bij je ontspanknop zit.

Beetje scheef uitgelegd, maar volgens mij snap je wel wat ik bedoel Jacq? :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:20

Ja daarom.......... maar neem aan dat het bij die grote, dure niet anders is dan bij de 40D ;)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:24

Oh zo. Ik snap. :) Ben nu overigens wel benieuwd welke camera het precies is.

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:32

Ik heb het geld bij elkaar voor een SRL, wat ik altijd al zo graag wilde. Eindelijk niet meer dat gezeur met m'n pa als ik zijn camera mee wil...

Mijn voorkeur gaat uit naar een Nikon, maar de Canon EOS 1000D lijkt mij ook wel wat. Ik denk dat ik dan ga bestellen bij Fotokonijnenberg of Kamera Express en ik heb de volgende al opgezocht.

Canon EOS 1000D + 18-55mm IS
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... mm_is.html

Nikon D40 + AF-S 18-55mm ED II Black
http://www.kamera-express.nl/index.php? ... duct=19979

Nikon D60 + AF-S 18-55mm DX, Nederlands
http://www.kamera-express.nl/index.php? ... cificaties

Nikon D60 AF-S DX 18-55mm II
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... mm_ii.html

Welke camera is het meest geschikt voor een beginnend SRL fotografe, die toch wel wat verder wil komen met de camera dan alleen maar het thuis foto's maken en niet over een jaar weer een nieuwe camera moet kopen.... Misschien dat ik er in de toekomst nog een of meerdere lenzen erbij zou willen als het goed bevalt.

Wie kan mij helpen met mijn keuze?
Laatst bijgewerkt door JENNx op 16-02-09 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:32

1D MarkII N gok ik (aan foto in flickr te zien).

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:34

Romyv schreef:
nee, daar kan ik echt niet aan wennen!!! Vriend van me schiet met een geweldige goeie canon (echt een van de grootste en beste die canon heeft, dan heb je veel geld in handen..) daar schiet ik regelmatig mee als we samen een opdracht doen, maar ik wil en kan er niet aan wennen..

Maar dat jij er niet aan kan en wil wennen, betekent niet dat andere dat niet kunnen?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:54

En dat is inderdaad een verschil in knopjes tussen de 400d en 40d.

Even en offtopic vraag: waar kan je makkelijk en snel een online portfolio neerzetten? Ik ben nog bezig met mijn logo en naam maar wil i.v.m. het doen van shoots wel een online portfolio opzetten. Waar kan dat?

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:03

Heb een leuke gevonden...
Helaas geen spiegelreflex maarja...
Iemand ervaringen met de Fujifilm S1000 (digitale superzoom camera)?

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:18

Fairytail schreef:
En dat is inderdaad een verschil in knopjes tussen de 400d en 40d.

Even en offtopic vraag: waar kan je makkelijk en snel een online portfolio neerzetten? Ik ben nog bezig met mijn logo en naam maar wil i.v.m. het doen van shoots wel een online portfolio opzetten. Waar kan dat?

Ik heb zelf een account bij www.oypo.nl , dat bevalt erg goed. Kan je ook je foto's verkopen.
Weet alleen niet of dat is wat jij zoekt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:49

Akimasa schreef:
Welke camera raden jullie mij aan?
Het word mijn eerste overstap naar spiegelreflex,
De rede is dat ik veel meer uit de camera wil halen maar het gewoonweg NIET wil x]
Alleen weet ik niet echt wat nou echt de grote verschillen tussen Nikon en Canon zijn.
Zelf heb ik voorkeur aan Canon maar ik hoor steeds andere verhalen?

Ga voor het merk dat je zelf het fijnst vindt (lees: in gebruik, wat houdt het fijnst vast, welk menu vind je fijner, etc). Kwalitatief is het allebei ok.

Verder hangt het er wel een beetje vanaf welke camera je specifiek in gedachten had. Ik zou liever een Canon 400/450/1000D kopen dan een Nikon D40 bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:50

Wat is de Nikon D80 trouwens énorm in prijs gestegen.. :=
Maar ja, komt ook omdat nu op=op geldt.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:04

Ik heb wel eens de 350D in handen gehad van Canon en vond het wel een leuk ding om mee te werken.
Zelf zat ik te denken aan de 40D van Canon, of de 400D.
Maar ik weet niet wat voor mij een slimme keus is ivm eerste overstap naar spiegelreflex,
Ik weet niet echt hoe goed ze beide in gebruikersgemak zijn enzo.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:06

Wat is naar jullie mening, de beste spiegelreflex camera? Qua beeld en kwaliteit?

Voor mijn opleiding ben ik namelijk aan het zoeken naar een super goeie spiegelreflex camera.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:06

Beide zijn gebruiksvriendelijke camera's en beide zijn momenteel moeilijk om aan te komen. Het verschil in prijs is wel enorm. Wat dat betreft zou ik voor de 400 gaan om te leren omgaan met de spiegelreflex camera kijken wat je wilt en wat je mist en de rest investeren in lenzen.

En ja wat is de beste ik denk dat dat moeilijk is. Voor een opleiding heb je niet perse het beste en duurste nodig en kun je beter afwachten welke lensen je nog wilt. De canon 1d is een pracht ding maar aan een 450 of 40d heb je misschien al wel genoeg. Vaak hebben opleidingen wel een eisen pakket.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:13

Fairytail schreef:
Beide zijn gebruiksvriendelijke camera's en beide zijn momenteel moeilijk om aan te komen. Het verschil in prijs is wel enorm. Wat dat betreft zou ik voor de 400 gaan om te leren omgaan met de spiegelreflex camera kijken wat je wilt en wat je mist en de rest investeren in lenzen.

En ja wat is de beste ik denk dat dat moeilijk is. Voor een opleiding heb je niet perse het beste en duurste nodig en kun je beter afwachten welke lensen je nog wilt. De canon 1d is een pracht ding maar aan een 450 of 40d heb je misschien al wel genoeg. Vaak hebben opleidingen wel een eisen pakket.

Mwa,
Maar kan je uit de 400D zulke foto's halen als de 40D met de juiste lenzen?

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:14

Romytjuuh schreef:
Wat is naar jullie mening, de beste spiegelreflex camera? Qua beeld en kwaliteit?

Voor mijn opleiding ben ik namelijk aan het zoeken naar een super goeie spiegelreflex camera.

Ik vind de Nikon erg fijn, heb zelf een Nikon D60, prachtig ding en heel fijn :j!