[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 18:15

amberboktt schreef:
Hallo,
Ik al even zitten vergelijken, maar wat is nou het essentiële/grote verschil tussen de EOS 600D en de 700D van Canon? (Op kwalitatief gebied, en niet dat de 700D touchscreen heeft, en de 600D.. :=)

Uit mijn hoofd is het verschil tussen de 600 en de 650 dat de 650 in combinatie met de STM lenzen anders scherpstelt met filmen, en de 650 heeft kruislingse af punten en natuurlijk het touch screen en draaibare scherm. Tussen de 650 en de 700 zit volgens mij geen verschil, de 700 is natuurlijk nieuwer, maar niet technisch beter.

JNSW

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:46

Ik ben hard aan het sparen voor een nieuwe body, omdat ik toch graag een stapje hogerop wil met fotograferen. Ik heb nu de Nikon d3100 nog en wil toch overstappen naar een professionelere body om het even zo te zeggen.

Mijn oog valt op dit moment op de Nikon d7100. Heb er een hoop reviews over gelezen en het lijkt een goede camera, maar ik ben toch benieuwd naar jullie mening hierover. Zal ik gaan voor de Nikon d7100 of doorsparen? Het enige nadeel is namelijk dat mijn Nikon d3100 echt zijn jaren gehad heeft en die eigenlijk toe is aan vervanging.

Vervolgens wil ik ook een nieuwe lens erbij kopen: of de 70-200 f/2.8 OF de 70-200 f/4
Welke raden jullie aan?

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:49

Bonnieaw schreef:
ik denk dat ik eruit ben welke het wordt, ben benieuwd wat jullie van mijn keuze vinden.

De Nikon D5100 aanbieding met 18-55 en 55-200 lenzen en dat koop ik er los een 50mm lens bij. Ik zit dan op 700 euro en heb dus zelfs nog wat geld over voor een goede tas, UV filter en misschien nog wel een extra batterij. Met dit setje moet ik toch wel een tijd vooruit kunnen!! :)

niemand een mening over deze camera?

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:10

Bonnieaw schreef:
Bonnieaw schreef:
ik denk dat ik eruit ben welke het wordt, ben benieuwd wat jullie van mijn keuze vinden.

De Nikon D5100 aanbieding met 18-55 en 55-200 lenzen en dat koop ik er los een 50mm lens bij. Ik zit dan op 700 euro en heb dus zelfs nog wat geld over voor een goede tas, UV filter en misschien nog wel een extra batterij. Met dit setje moet ik toch wel een tijd vooruit kunnen!! :)

niemand een mening over deze camera?

Ik heb deze set vorige week gekocht!!! fijne camera en prima lenzen.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:11

dankje linnnde!!!

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:46

Ik kom hier maar eens binnenvallen.
Na jarenlange ergernissen van mijn oude cameraatje, heb ik besloten voor de spiegelreflex te gaan.
Maar daar heb ik natuurlijk helemaal geen verstand van :+
Daarom vind ik het heel moeilijk een eisen-lijstje te maken maar misschien kunnen jullie mij toch helpen.

Ik ben op zoek naar een gebruiksvriendelijk instapmodel, wat niet te moeilijk is en toch leuke foto's kan maken (en dat doe ik dan voornamelijk op vakanties en dagjes weg haha).
Wat voor merken hebben gebruiksvriendelijke, kwalitatief goede instapmodellen?

Ik heb bijvoorbeeld de Nikon D3100 doorgestuurd gekregen van een vriend, dit lijkt mij een degelijk toestelletje voor een beginner als ik.

xBVN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:22

Hoi !
Ik wil na een tijdje toch wel eens een nieuwe camera gaan kopen, maar nu heb ik echt geen idee wat ik het beste kan kopen. Ik heb nu een canon 1000D, en ben al wat langer bezig met fotoshoots en -meetings, en verdien er zo af en toe ook wat geld mee. Maar mijn camera wordt al een beetje oud, dus begin ik langzaamaan te kijken naar een andere. Ik wil ook graag een iets betere camera, maar dan weer niet de 5 of 7D. Graag iets wat er net iets onder zit, en dus ook wat lager in de prijsklasse is. Wie heeft tips of ideeën voor me? Ik vind persoonlijk een camera met zo'n "flipscreen" echt vervelend, dus die vallen af. Ik wil wel graag een wat nieuwer model, zodat ik er weer lang mee vooruit kan. Wie kan me helpen ? Alvast bedankt !

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:36

xBVN schreef:
Hoi !
Ik wil na een tijdje toch wel eens een nieuwe camera gaan kopen, maar nu heb ik echt geen idee wat ik het beste kan kopen. Ik heb nu een canon 1000D, en ben al wat langer bezig met fotoshoots en -meetings, en verdien er zo af en toe ook wat geld mee. Maar mijn camera wordt al een beetje oud, dus begin ik langzaamaan te kijken naar een andere. Ik wil ook graag een iets betere camera, maar dan weer niet de 5 of 7D. Graag iets wat er net iets onder zit, en dus ook wat lager in de prijsklasse is. Wie heeft tips of ideeën voor me? Ik vind persoonlijk een camera met zo'n "flipscreen" echt vervelend, dus die vallen af. Ik wil wel graag een wat nieuwer model, zodat ik er weer lang mee vooruit kan. Wie kan me helpen ? Alvast bedankt !

60D of 70D? Dat is de klasse die tussen de 1000D en de 7D valt, ook qua prijs.
Aan de andere kant, met wat zoekwerk heb je voor een leuk prijsje ook een goede tweedehands 7D. http://www.fotokonijnenberg.nl/canon-eos-7d-body-used-2

xBVN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:45

ikke schreef:
xBVN schreef:
Hoi !

Aan de andere kant, met wat zoekwerk heb je voor een leuk prijsje ook een goede tweedehands 7D. http://www.fotokonijnenberg.nl/canon-eos-7d-body-used-2

Bedankt ! Helaas moet ik nog even sparen, dus tegen de tijd dat ik dat bedrag heb, zal die camera al wel verkocht zijn -O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:01

xBVN schreef:
ikke schreef:

Bedankt ! Helaas moet ik nog even sparen, dus tegen de tijd dat ik dat bedrag heb, zal die camera al wel verkocht zijn -O-

Ik zie de 7D zo af en toe wel langs komen en dat zal eerder meer dan minder worden omdat degenen die vroeg een 7D kochten, in de komende tijd zullen overstappen naar hun volgende camera.

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:32

Hoi! :-)

Ik heb wel even behoefte aan meedenkers.
Ik wil graag het fotograferen weer oppakken (hobby, beestjes, privé, vakanties enzo. Ik heb geen ambitie om de zoveelste paardenfotograaf te worden oid.) Nu ben ik momenteel in het bezit van de volgende set:
Canon EOS 400D + batterygrip
Canon EF-S 18-55mm F 3.5-5.6
Canon EF 55-200/4.5-5.6 II USM
Canon EF 50mm f/1.8 II

Oud beestje intussen, zeker vergeleken met zn nieuwste broertje. Voor mij merkbaar/storend, dus tijd voor een nieuwe.
Ik twijfel nu tussen de Canon 700D en de Nikon D5200. Nikon heeft o.a. een grotere sensor, betere algemene fotokwaliteit, betere kleuren, minder ruis bij hoge iso.

Mijn toetersetje is niet bijzonder/duur... maar toch vraag ik me af of het de moeite waard is om over te stappen op Nikon. Dat zou wel nieuwe objectieven betekenen.. is de Nikon dat waard, moet mijn set sowieso opgefrisd worden, of zijn de verschillen zo klein dat ik beter wat geld in mn zak kan houden en bij Canon moet blijven?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:15

Mijn voorkeur zou er dan naar uit gaan om jouw body te upgraden naar bijvoorbeeld een 700D. Je lenzen zijn nog prima en hoef je dan niet ook aan te schaffen als je naar Nikon overstapt.

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 01:33

Ja.. dat is wel de meest logische keuze denk ik. Alleen baal ik dat Canon dan wat achterblijft vergeleken met de concurrent. -O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:21

Tenshi schreef:
Ja.. dat is wel de meest logische keuze denk ik. Alleen baal ik dat Canon dan wat achterblijft vergeleken met de concurrent. -O-

Wat het zwaarst is, moet je het zwaarst laten wegen.

Ik vraag me dan wel af in welk opzicht Canon naar jouw mening achterblijft.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:09

Tenshi schreef:
Hoi! :-)

Ik heb wel even behoefte aan meedenkers.
Ik wil graag het fotograferen weer oppakken (hobby, beestjes, privé, vakanties enzo. Ik heb geen ambitie om de zoveelste paardenfotograaf te worden oid.) Nu ben ik momenteel in het bezit van de volgende set:
Canon EOS 400D + batterygrip
Canon EF-S 18-55mm F 3.5-5.6
Canon EF 55-200/4.5-5.6 II USM
Canon EF 50mm f/1.8 II

Oud beestje intussen, zeker vergeleken met zn nieuwste broertje. Voor mij merkbaar/storend, dus tijd voor een nieuwe.
Ik twijfel nu tussen de Canon 700D en de Nikon D5200. Nikon heeft o.a. een grotere sensor, betere algemene fotokwaliteit, betere kleuren, minder ruis bij hoge iso.

Mijn toetersetje is niet bijzonder/duur... maar toch vraag ik me af of het de moeite waard is om over te stappen op Nikon. Dat zou wel nieuwe objectieven betekenen.. is de Nikon dat waard, moet mijn set sowieso opgefrisd worden, of zijn de verschillen zo klein dat ik beter wat geld in mn zak kan houden en bij Canon moet blijven?

Ik heb ze niet vergeleken, als jouw vergelijking klopt zou je misschien beter voor Nikon kunnen kiezen, als,..... het je eerste camera is. Heb je al Canon, en lenzen (ook al wil je deze misschien opwaarderen), dan kan het zijn dat de bediening van een Canon toch veel simpeler overstappen is dan van merk veranderen. Even snel een test gekeken: http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-7 ... ikon-D5100 ; en inderdaad, Nikon is de winnaar wordt daar gezegd; ware het niet dat de voordelen van de Canon ook niet verkeerd zijn!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:59

cillusion schreef:
Ik heb ze niet vergeleken, als jouw vergelijking klopt zou je misschien beter voor Nikon kunnen kiezen, als,..... het je eerste camera is. Heb je al Canon, en lenzen (ook al wil je deze misschien opwaarderen), dan kan het zijn dat de bediening van een Canon toch veel simpeler overstappen is dan van merk veranderen. Even snel een test gekeken: http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-7 ... ikon-D5100 ; en inderdaad, Nikon is de winnaar wordt daar gezegd; ware het niet dat de voordelen van de Canon ook niet verkeerd zijn!

Ik zal vanavond die test even lezen, maarre, hoe objectief is die club?

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:22

Ik heb verschillende vergelijkingen gelezen... Nikon 'wint' overal. Canon scoort dan punten op dingen als gebruiksvriendelijkheid en klantenservice. Het zou zo logisch zijn om bij Canon te blijven. Het is alleen een l*llige aankoop als je weet dat er voor hetzelfde geld iets beters te krijgen is. :+

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:16

Ik kom hier even binnenvallen :)

Momenteel ben ik aan het sparen voor een spiegelreflexcamera. Ik heb 0,0 verstand van camera's en dat soort dingen :+ Maar toch zou ik graag eens beginnen met een spiegelreflex.
Budget heb ik niet echt, ik ben niet van plan om binnen nu en 1 week iets te kopen. Ik ga nog rustig verder met sparen.

Wat zouden jullie aanraden voor mij?
Ik wil hem gaan gebruiken voor actiefoto's (paarden, voetbal etc.), maar ik wil hem volgend jaar ook meenemen als ik naar Noorwegen ga voor langere tijd :)

Zijn er bepaalde dingen die ik moet weten voordat ik iets ga aanschaffen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:39

Ghostattack schreef:
Ik kom hier even binnenvallen :)

Momenteel ben ik aan het sparen voor een spiegelreflexcamera. Ik heb 0,0 verstand van camera's en dat soort dingen :+ Maar toch zou ik graag eens beginnen met een spiegelreflex.
Budget heb ik niet echt, ik ben niet van plan om binnen nu en 1 week iets te kopen. Ik ga nog rustig verder met sparen.

Wat zouden jullie aanraden voor mij?
Ik wil hem gaan gebruiken voor actiefoto's (paarden, voetbal etc.), maar ik wil hem volgend jaar ook meenemen als ik naar Noorwegen ga voor langere tijd :)

Zijn er bepaalde dingen die ik moet weten voordat ik iets ga aanschaffen?

Wat is je algemene kennis van fotografie? Termen als ISO, sluitertijd, diafragma, hun onderlinge relatie en de gevolgen daarvan op de foto? Hoe goed ben je daarmee bekend?

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:45

ikke schreef:
cillusion schreef:

Ik zal vanavond die test even lezen, maarre, hoe objectief is die club?

Goede vraag, kan ik niet inschatten. Maar het grootste deel van zo'n vergelijking berust op feiten, en daarvan moet je uitpikken wat je belangrijk vind. Beetje googlen en er zijn wel meer vergeleikingen te vinden.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:13

Hallo ik ben opzoek naar een nieuwe spiegelreflex :)
Ik twijfel nog tussen de Canon 100D en de Nikon D3200. Op het internet vind ik dat de nikon beter is, maar dan vraag ik mij af waarom de Canon dan een pak duurder is...
Heeft iemand ervaring met een van deze 2 camera's en raad ze aan of af?
Het gaat enkel om de body!

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 01:10

Wat ik zo weet is dat de 100D nieuwer is dan de D3200. Dat kan deels het prijsverschil verklaren. Daarnaast is de 100D een stuk kleiner dan de meeste DSLR's. Dus als je niet eerder een van beide merken hebt gehad dan is het wel handig om eens in de winkel te gaan kijken hoe je ze vind. Een kleine camera zal niet voor iedereen prettig voelen. Of juist wel. Beide camera's zijn prima, al lijkt Nikon te winnen op beeldkwaliteit, ruis, formaat sensor, mp's. Ik neig naar de 3200. :-)

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:51

Ik heb ervoor ook een Nikon gehad, dus neigi k zelf een beetje naar de Nikon ;) Ik weet wel dat Canon meer lenzen in aanbieding heeft, of is dat niet waar? Want dat is ook wel een pluspunt!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:39

Canon heeft inderdaad het voordeel dat zij, in het bereik dat je veel gebruikt voor bij de paarden, een groter aanbod in lenzen hebben. Zij hebben bijvoorbeeld van de 70-200, de meest populaire 'paardenlens', een stuk of 5 varianten in verschillende prijsklassen. Stuk voor stuk hoogwaardige kwaliteit objectieven.
Nikon verkoopt momenteel maar 1 variant, welke qua prijs ongeveer gelijk is aan de duurste van de Canons.

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:24

Ik wil me binnenkort de Nikon D3200 aanschaffen. Dit word mijn eerste spiegelreflex. Wat zijn jullie ervaringen ermee ? Goede camera ? Kwaliteit foto's ?