[FOTO] Verzameltopic voor Fotografen! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Re: [FOTO] Verzameltopic voor Fotografen! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:59

Wat moet ik van die zin maken? :')

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:29

Afbeelding
sorry dat ik altijd zo weinig commentaar geef, maar jullie zijn veel betere fotografen als mij en dan is commentaar geven moeilijk :')

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:31

Jammer Hafjesliefde, dat je niet gewoon probeert. Je kunt ook gewoon proberen wat commentaar te geven. Mocht er dan een reactie op terugkomen dan kun je alsnog je mening onderbouwen. Dat jij iets anders vind dan een ander moet gewoon kunnen hoor.

HD ik ben ook wel benieuwd naar feedback van jou op de geplaatste foto's door anderen. ;)

@Vroli, als je even terugleest, enkele pagina's geleden, daar hebben we uitvoerig besproken dat commentaar zeer op prijs gesteld wordt.
Dit om er van te kunnen leren om op een zo goed mogelijke manier naar foto's te kijken en daarover je mening probeert te geven.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:35

Hafjesliefde, ik plaats mijzelf ook absoluut niet onder de 'betere fotografen', ik pruts maar wat aan en ik vind het gewoon heel leuk om foto's te maken. Maar op het niveau van bijvoorbeeld Lifaya oid. zit ik ook bij lange na niet. Maar toch probeer ik commentaar te geven. Je kunt zeggen wat je ziet en wat je wel en nieuw mooi vindt aan een foto toch? En dat zelfde geld wat mij betreft inderdaad ook voor HD. Ik zal straks ook even weer reageren en kijken of ik nog een leuke bijdrage heb. Morgen komt mijn nieuwe camera binnen dus dan zal komt er wel weer wat van mijn kant! *\o/*

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:37

Revanches & Sodeletuut: vind het zo dikkenek-achtig om dan commentaar te geven als ik er zelf niet veel van bak :') maar ik houd jullie meningen in mijn achterhoofd en als ik iets weet te zeggen horen jullie het wel :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:40

Welke camera krijg je Sodeletuut?

Hafjesliefde: Mooi zo die wolken. Ook contrast conform het witte van de wolken en de mooie blauwe lucht.

HD: Zo de dolfijnen door het glas vind ik persoonlijk niet mooi. Overtuigd mij niet omdat het door het glas toch iets te onrealistisch wordt.
Je wolkenfoto is wel erg mooi met de doorschijning van de zon.

Hazira: Uploaden hoeft niet zozeer de reden van de missende scherpte te zijn. Opzich is het moment wel leuk, maar ik mis echt scherpte in het gehele plaatje. Zoals op het hoofdstel zit gewoon bewegingsonscherpte en niet uploadonscherpte. ;)

NatalietjeB: Die bewerking is echt mooi! Krijgt veel meer diepgang dan het zwartwitte.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:40

Het is ook om er zelf van te leren he :)
Ik heb ook leren fotograferen door uren foto's te bestuderen en te bekijken, wat ik wel mooi vond, wat ik niet mooi vond, wat ik graag wou proberen en hoe ik dat kon doen.
Van 2 verschillende foto's, een betere en een mindere foto de instellingen naast elkaar leggen om te kijken wat er dan anders moest, en zo gaan proberen en proberen, dan komt er vanzelf wel wat uit :) Fotografie is ook nadenken over dingen, keuzes kunnen verwoorden of herkennen, enz. enz. :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:42

Hafjesliefde, probeer gewoon bij iedere foto jezelf een aantal vragen te stellen:
* De positie waaruit de foto genomen is, vind ik dat mooi of zou ik het anders doen?
* Hoe is het met de scherpte?
* Zou de foto mooier zijn in zwartwit of sepia? Of een andere extreme bewerking? Of juist toch het neutrale?
* de contrastwerking, wat doet dat met je? Is het voldoende of mis je iets?
* Zijn er dingen die je storen in een foto?
Etc.

Als je dit soort vragen bij iedere foto aan jezelf stelt kun je steeds beter een mening over een foto geven.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:43

Hafjesliefde, je leert juist ontzéttend veel van het van feedback voorzien van andere foto's. Ook al vind je zelf dat je niet goed genoeg bent om commentaar te geven, je weet heus wel of je een foto mooi vind of niet, en ook wel waarom. Dat mag je ook best uiten. :) Daar leert degene van wie de foto is ook weer van.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:48

Hafjesliefde, ik denk dat je van iedereens commentaar wel kan leren. En dat komt wat mij betreft helemaal niet raar over hoor. Gewoon lekker oefenen, en ik denk dat je daar zoals Saskia al zegt, zelf ook veel van kan leren! :)

Revanches, de Canon EOS 1100D (heb nu een 350D maar die is echt aan z'n einde :(:) )

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:51

bedankt voor de tips iedereen :)

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:58

Fiffill schreef:
Wat moet ik van die zin maken? :')

dat we ook nog FK topic hadden :P
was niet persoonlijk bedoelt hoor :P

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:00

Revanches schreef:
Jammer Hafjesliefde, dat je niet gewoon probeert. Je kunt ook gewoon proberen wat commentaar te geven. Mocht er dan een reactie op terugkomen dan kun je alsnog je mening onderbouwen. Dat jij iets anders vind dan een ander moet gewoon kunnen hoor.

HD ik ben ook wel benieuwd naar feedback van jou op de geplaatste foto's door anderen. ;)

@Vroli, als je even terugleest, enkele pagina's geleden, daar hebben we uitvoerig besproken dat commentaar zeer op prijs gesteld wordt.
Dit om er van te kunnen leren om op een zo goed mogelijke manier naar foto's te kijken en daarover je mening probeert te geven.

ik geef er ook niet om dat er commentaar gegeven word ;)
alleen dat er nu een berichtje was (weet zo 123 niet wie) dat je commentaar moest geven .. tenminste dat maakte ik ervan.. :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:16

Vind het overigens wel apart want eerst mocht er toch juist niet gereageerd worden? :P

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:22

juist dat bedoel ik :+

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:40

Hoezo niet dan?
Ik heb het terug opgezocht maar volgens mij is het wel toegestaan.
Wat wil je er anders van maken?
Puur alleen showen wat je gemaakt hebt en verders niets?

Dan moet dat duidelijker in de openingspost staan dat het puur alleen een verzameltopic is zonder dat er 'commentaar'of iets dergelijks gegeven mag worden.
(Zoals bijv. het topic 'show je nieuwe harnachement' ;) )

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:45

moet je even kijken, er waren hulken geplaatst in het topic, weet niet meer waar en wanneer

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:49

Dat was inderdaad de (eerste) insteek van het (eerste) topic, maar later bleek dat commentaar toch wel erg werd gewaardeerd en eigenlijk gebeurd dat sindsdien en wordt het ook gewoon toegestaan.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:54

Maar ik vind het wel raar dat het andere mensen ook verplicht word commentaar te geven.. Prima dat sommige commentaar op foto's willen geven, maar het is niet verplicht dus net zo goed respecteren als iemand het niet doet.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:11

hafjesliefde schreef:
[ Afbeelding ]
sorry dat ik altijd zo weinig commentaar geef, maar jullie zijn veel betere fotografen als mij en dan is commentaar geven moeilijk :')

Juist als je commentaar geeft en gaat nadenken over de foto word je zelf ook beter dan ga je denken aan wat je bij andere hebt opgemerkt. In iedergeval dat ervaar ik zo O:)

Revanches schreef:
Hoezo niet dan?
Ik heb het terug opgezocht maar volgens mij is het wel toegestaan.
Wat wil je er anders van maken?
Puur alleen showen wat je gemaakt hebt en verders niets?

Dan moet dat duidelijker in de openingspost staan dat het puur alleen een verzameltopic is zonder dat er 'commentaar'of iets dergelijks gegeven mag worden.
(Zoals bijv. het topic 'show je nieuwe harnachement' ;) )

Kunnen we het dan niet veranderen dat het verplicht is om commentaar te geven indd? Want nu geef ik altijd commentaar maar mensen reageren er niet op en geven mij ook niet commentaar maar posten hier wel rond dan vraag ik me af waar ik het voor doe :+ Of topics opslitsen mag van mij ook :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:13

nou verplichten vind ik ook weer geen goede ;) niet iedereen heeft de tijd of mogelijkheid om op alles te reageren :) het moet wel leuk blijven. Maar het zou wel fijn zijn als sommige mensen iets meer reageren

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:19

Mag ik vragen waar FK dan nog goed voor is?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:20

lovey_ou schreef:
Kunnen we het dan niet veranderen dat het verplicht is om commentaar te geven indd? Want nu geef ik altijd commentaar maar mensen reageren er niet op en geven mij ook niet commentaar maar posten hier wel rond dan vraag ik me af waar ik het voor doe :+ Of topics opslitsen mag van mij ook :j

Dat is het probleem. Het is enorm vervelend als je wel je best doet voor anderen, maar er vervolgens niets terug komt. Er wordt overigens niets verplicht, het wordt gevraagd en er wordt gezegd dat het gewaardeerd zou worden. Ik neem aan dat als de personen waar het aan gevraagd wordt zouden zeggen dat ze geen commentaar gaan geven maar wel blijven posten het klaar zou zijn met het vragen, maar dan moet die persoon imo ook niet vreemd opkijken als er op zijn of haar posts niet meer wordt gereageerd (al neem ik niet aan dat iemand dan vreemd op zou kijken).

Verplichten, ja, als het een verplichting wordt wordt het al snel vervelend denk ik. Maar topics splitsen vind ik niet eens zo'n slecht idee, dan is verplichten denk ik ook niet nodig, want je weet in welk topic je je foto's plaatst en met welke insteek. Om iets te leren en anderen te helpen of om gewoon je foto's te laten zien.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:22

Ik denk dat als je het gaat verplichten het topic dan wel heel stil gaat worden :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:22

Misschien is het idd goed om een onderscheid erin te bouwen.
Een topic waarin men kan verzamelen door max.2foto's per dag te mogen plaatsen per gebruiker, waarin men niet mag reageren alleen maar foto's mag plaatsen,zoals eigenlijk een fotoverzameltopic inhoudt, en een topic waarin men op elkaar (moet) kan reageren voor geschikt en bruikbaar commentaar om er iets van te leren.
Is dat een idee?