[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LisaDijk

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:22

Jaa dat weet ik :P, maar ik kan ook nergens echt duidelijk op internet vinden welke lensen er echt goed zijn van canon, of juist slecht en of je dan beter een Sigma, Tamron of Tokina kan kopen :P

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:35

MissRoxyy schreef:
lifaya schreef:

Ik heb de shoot met Wolder geheel gemaakt met die lens :D icm de canon eos 450D :D

:oo Echt?!?! Die sprookjesachtige haflinger??
Dan doe ik toch echt iets verkeerd..... Heb deze lens namelijk nu met de 450d.... _O-

Hij beviel mij ook niet hoor :o

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:37

Conrex schreef:
Ik ben van plan voor deze te sparen:
Canon EF 70-200 mm F/4 L USM of Canon EF 70-200 mm F/4 L IS USM deze, maar waarom kost deze met IS zo duur?

En anders kan ik altijd nog kiezen voor:
Canon EF 70-300 mm F/4-5.6 IS USM
Sigma 70-300 mm F/4-5.6 APO DG Macro Canon AF
en heel misschien:
Sigma 120-400 mm F/4.5-5.6OS APO HSM Canon

Voor welke zouden jullie gaan?

heb de canon 70-200 f4.0 en hij bevalt echt super :) heb buiten eigenlijk nooit onscherpe foto's. kleuren komen mooi uit. echt het geld waard!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:53

LostEscape schreef:
Jaa dat weet ik :P, maar ik kan ook nergens echt duidelijk op internet vinden welke lensen er echt goed zijn van canon, of juist slecht en of je dan beter een Sigma, Tamron of Tokina kan kopen :P

Daar kan ik je ook niet mee helpen.

Misschien dat HLPhoto of Nouks het weten??

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:03

Weet iemand een leuke, niet al te dure lens voor honden/katten fotografie? Dus ook voor beweging? Ik heb dan nu een Tamron 70-300(en heb canon eos 1000D) maar heb t gevoel dat die de bewegingsfoto's van de honden en katten niet goed scherp kan maken.
Laatst bijgewerkt door horsieslii op 31-03-10 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:05

Imd/lostescape: Dat verschilt heel erg per type lens. Sommige Sigma's zijn aanzienlijk goedkoper dan de Canon-variant, maar vaak doe je dan wel concessies op bijvoorbeeld AF-snelheid of scherpte. Maar bijvoorbeeld de Sigma 50mm F1.4 is bewezen beter dan de Canon. Vraag 't gewoon per specifieke lens :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:03

HLPhoto schreef:
Ik geloof overigens niet zo hard dat die 70-200L F2.8 omlaag gaat in prijs. Als je kijkt hoe waardevast de non-IS is gebleven nadat de 70-200L F2.8 IS USM Mk1 uit kwam.. Men geeft tweedehands nog 1200,- voor dat objectief. Snap niet waarom, maar het gebeurt wel :P

Ik heb overigens m'n tele verkocht! }>

Er komt toch ook alleen een nieuwe versie van de IS? Of ook van de non-IS.
De IS is een paar jaar geleden al 200 euro gedropt. Denk niet dat er nog veel afgaat. Denk dat hij er vrij snel helemaal uit gaat.
Op de site van Canon staat hij al tussen de "gearchiveerde producten" en niet meer in de normale collectie zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:43

manzano schreef:
Er komt toch ook alleen een nieuwe versie van de IS? Of ook van de non-IS.
De IS is een paar jaar geleden al 200 euro gedropt. Denk niet dat er nog veel afgaat. Denk dat hij er vrij snel helemaal uit gaat.
Op de site van Canon staat hij al tussen de "gearchiveerde producten" en niet meer in de normale collectie zeg maar.

Hmmm AFAIK is de versie I met IS gewoon erg aan het jojo'en geweest in prijs. Tussen de 1800 en 1500 euro.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:46

Hallo,

Even een vraagje, ik ben er nog steeds niet helemaal uit welk objectief ik wil als vervanging van mijn kitlens. Een voorwaarde is dat ik wel ongeveer hetzelfde bereik wil behouden en ik wil 2.8 over het gehele bereik. En of een canon variant of een sigma variant en ik vraag me af of ik nu wel of geen IS wil.

Iemand suggesties?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:47

Afbeelding
Zit IMO toch wel een prijsdrop in begin/medio 2008

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:59

Hmmm, duidelijk ja, hoewel je de kuil in de gemiddelde prijs bij oktober '08 net zo diep is als die in april '05... Anyways, ik heb een tijd de prijzen bij Konijn een beetje in de gaten gehouden en daar fluctueert 'ie nogal sinds de crisis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:02

horsieslii schreef:
Weet iemand een leuke, niet al te dure lens voor honden/katten fotografie? Dus ook voor beweging? Ik heb dan nu een Tamron 70-300(en heb canon eos 1000D) maar heb t gevoel dat die de bewegingsfoto's van de honden en katten niet goed scherp kan maken.

Wellicht kun je eens beginnen met een hogere ISO-waarde. Je kunt natuurlijk een lichtsterke telezoom aanschaffen. Dat geeft je met diafragma vol open zeer veel winst op de sluitertijd. Echter wil je niet in alle gevallen F2.8 oid gebruiken, omdat dan de scherptediepte vaak kleiner is dan gewenst. Dus ook met een lichtsterke telezoom zul je waarschijnlijk vaak fotograferen op vergelijkbare diafragmawaardes als waar je nu mee fotografeert, tenzij je veel beweging-maar-dan-ook-nog-eens-binnen fotografeert, dan is een lichtsterke telezoom echt van belang.

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:12

Het gaat voornamelijk om buiten, maar dankje! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:25

Buiten zou je het mits je de juiste instellingen kiest met iedere zoomlens prima moeten redden :)

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:31

Okee, ik zal wel wat gaan uitproberen! :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:34

Laat anders eens een foto zien met welke instellingen je hebt? Dan kunnen we even kijken of we tips kunnen geven :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:43

LostEscape schreef:

Dat kan wel hoor, er zijn stapels reviewsites die een vrij duidelijke indicatie geven. Typ eens *lenstype* " review" in google (bijv. "Canon 70-200 F2.8 L IS USM review") en je vindt er een berg. Wil je wel aanraden er meerdere door te lezen, ze zijn niet allemaal even objectief/betrouwbaar. Als je dan ook nog even rondvraagt (bijv. hier en op fotofora) moet je toch een redelijk duidelijk beeld kunnen vormen.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:08

Bedankt voor jullie hulp! ik heb eens goed nagedacht en ik denk dat ik een Canon 7D ga aanschaffen met 15-85mm :)

(ik ga als ik aangenomen wordt naar de fotovakschool dus is een 7d zowiezo veel beter voor de opleiding dan een canon 450d omdat je er veel meer mee kan instellen)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:23

als ik macro foto's wil maken wat voor lensring moet ik dan hebben? en hoe duur zijn die?

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:28

imd schreef:
Laat anders eens een foto zien met welke instellingen je hebt? Dan kunnen we even kijken of we tips kunnen geven :)

Hier wat foto's, de eerste foto is het scherpste, maar daarna steeds waziger. Ik moet denkik meer aan me iso gaan veranderen of niet? Want die blijft bij mij vaak hetzelfde.. Hmm, fotografie is toch best wel moeilijk, maar hier leer ik van :D
1e foto: F/4.5, 1/1000, iso 200
http://img362.imageshack.us/i/img3864.jpg/
2e: F/4.5, 1/1000, iso 200
http://img28.imageshack.us/i/img3867p.jpg/
3e:F/5, 1/500, iso 200
http://img143.imageshack.us/i/img3872q.jpg/
4e:F/4.5, 1/500, iso 200
http://img185.imageshack.us/i/img3874h.jpg/

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:50

Je sluitertijd is volop kort genoeg om een hond te bevriezen tenzij die hond in volle sprint is (maar zelfs dan heb je waarschijnlijk hooguit bewogen pootjes).

Ik denk eerder dat dit een misfocus is. Bekijk eens even waar je op scherpgesteld hebt, en als je dat niet weet.. lees het stukje in je handleiding over het instellen van je scherpstelpunten! Als je camera namelijk nog op alle punten scherpstelt betekent dat in geval van verschillen dat ie zelf iets gaat kiezen en dat hoeft niet per se je hondje te zijn..

Wat ook nog een optie is: Je kan je camera op verschillende scherpstelmodussen instellen (bij een Canon 20/30/40/50D ONE SHOT, AI FOCUS en AI SERVO). Daar zit verschil tussen.. one shot is standaard geloof ik, je camera piept dan 2x als je onderwerp scherp is. Ben je ervan bewust dat als je vanaf dat moment de knop half ingedrukt houdt hij z'n focus niet meer bijstelt. Komt je hond in de tussentijd dus dichterbij, dan loopt ie vanzelf uit je scherptediepte.. Check je handleiding even voor een exacte beschrijving van de focusmodi. Het is erg handig om te weten wat deze precies doen namelijk.

Mocht je niet weten wat scherptediepte is, check wikipedia en www.dofmaster.com even :)

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:56

Bedankt! Dat was het probleem dus, en me camera piept indd 2x dan :j ik zal de handleiding er wel even bijpakken!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:57

Dan moet je zorgen dat ie dus weer 2x piept en je daarna vrij snel afdrukt als je hond op je af komt gelopen.. of 'm even op AI SERVO zetten, dan blijft ie scherpstellen nl. ;)
Ben je er ook bewust van dat je naarmate je bij dezelfde brandpuntsafstand je diafragma groter zet (dus van f/5 naar f/3.5, niet andersom, want het is een breuk) je scherptediepte korter wordt!
Dit probleem heb ik bijvoorbeeld weleens gehad bij het fotograferen van een springwedstrijd in een hele donkere rijbak. Op zich was de kleur van het licht daar mooi, en met een behoorlijk hoge ISO en een hele lichtsterke 85mm lens viel er nog wel wat van te maken... dacht ik. Na 3 min-of-meer closeupfoto's viel me plotseling op dat het hoofd van het paard scherp was en dan de ruiter niet, of andersom :+

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:45

WAARSCHUWING: Even opletten met nieuwe Nikon-spullen die via marktplaats e.d. verkocht worden. Werd er gisteren zelf op geattendeerd dat er momenteel wat meer gestolen spul op de markt is dan gebruikelijk.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:13

HLPhoto, handig dat je dat even meld inderdaad! [Al werk ik zelf met Canon]

Iemand ervaring met de 55-250 IS?