[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:52

Ik gebruik zelf Photobucket op aanraden van iemand hier.

8nnemiek

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:22

Photobucket :j Ideaal, kun je overal bij je foto's en video's, kun je ze eventueel online bewerken, ik kan via mijn mobiel direct de foto's in mn account zetten, echt heel handig en de kwaliteit is prima

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:24

Dat ga ik 's proberen :) Bedankt!

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:39

Imageshack, je kan zon upload programma downloaden daarvan, werkt ideaal! Naar mijn idee is de kwaliteit dan het beste.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:54

hallo,

ik meld mij ook maar even hier aangezien ik sinds kort in het bezit ben van een Spiegelreflex sony a390 met een lens 18:200 mm lens
ik ben voornamelijk bezig met paardenfotografie.
nu had ik gister last met fotograferen dat ik soms met bewegingsfotos de benen onscherp zijn en het lijf scherp. ik heb een speciale sportstand erop zitten. waaraan kan dit liggen? iemand enige tips om toch de beweging super scherp te krijgen.
heb ook standen erop zitten dat ik zelf het diafragma en alles kan instellen.

ik hoor graag jullie tips
ben van plan om binnenkort een workshop bij hypofocus te doen. iemand daar ook ervaring mee? voor een beginner te doen?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 18:23

Hoi,

Als het paard scherp is maar de benen niet dan is je sluitertijd nog te lang geweest om het beeld volledig te bevriezen. De benen bewegen sneller dan het lijf, daarom hebben die bewogen gedurende de sluitertijd en het lijf niet en dat zie je op de foto terug. Oplossing is dus om te gaan werken met een stand waarbij je zélf de sluitertijd in de gaten kan houden. Ik zou adviseren om met een A/AV (weet niet hoe het op jouw camera heet, het gaat om de Aperture stand) stand te leren werken. Je stelt daarbij zélf het diafragma in en de camera kiest de bijbehorende sluitertijd, uiteraard hou je die wel zelf in de gaten en als die te lang is zal je dat aan moeten passen door een groter diafragma (kleiner getal) te kiezen of als dat onmogelijk/ongewenst is een hogere ISO stand. Voor paarden in beweging hou ik het liefst een sluitertijd van 1/500e of korter aan om het beeld volledig te bevriezen :)

Wat die cursus betreft, ik heb daar geen ervaring mee, als ik dichterbij woonde en het geld ervoor had zou ik zeker wel interesse hebben. Ze heeft cursussen speciaal voor beginners waarbij verwacht wordt dat je nog niet goed bekend bent met dingen als sluitertijd, diafragma, iso etc. Dus die lijken me dan zeker voor iedere beginner of licht gevorderde te doen ;)

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:27

hallo alwiene bedankt voor je uitleg ga der zeker mee aan de slag!

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 07:29

Ik heb de cursus voor gevorderden gedaan en het is heel leuk en leerzaam! Je zult er veel van oppikken en je krijgt je lesmateriaal ook mee naar huis. Veel plezier!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 16:14

Ik heb net wat gegoogled voor fotocursussen in Hilversum, en heb besloten het wel een uitstekend verjaardagscadeau te vinden :) Van het boekje wordt ik nog steeds niet echt wijzer, ik ben er wel achter dat ik echt iemand nodig heb die het voordoet.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:36

Zo, heb het maar meteen geregeld ook. Ik ga een 4 avondse cursus volgen van totaal 8 uur. 7 juni gaat het van start en ik heb er super veel zin in!

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:59

ow wat leuk zeg ! ga in de zomervakantie is wat plannen.
ik heb nu laatste tijd met dit weer vaak last van overbelichting. als ik dan bv portret stand gebruik. dan klik ik paar keer dan heb ik soms goeie ertussen en soms inneens overbelichten jullie tips?

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:07

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:17

wat een gave fotos bn ook erg benieuwd ;)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 23:49

Ik heb net deze canon gekocht, gewoon om alledaagse foto's mee te nemen.
Maar ik wou onlangs enkele rijfoto's nemen en dit bleek niet zo'n makkelijke klus te zijn. Mijn foto's waren voortdurend bewogen...
Heeft iemand hier ook last van? Of gebruik ik gewoon de verkeerde stand/instelling?
Ik ben benieuwd!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 00:04

Canon spiegelreflex of compactcamera? Wat voor stand heb je gebruikt? Ik vermoed dat voor jou hetzelfde verhaal opgaat als wat ik eerder op deze pagina al geschreven heb voor IVAANAA :)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:26

De meeste verhalen die ik hier lees zijn voor de Canon's met die grote lenzen, ik denk dat die de spiegelreflexen zijn. Maar bij mij is het een gewone compact camera eigenlijk, kan je daar ook dingen aan aanpassen? Ik merk enkel dat ik de stand kan veranderen, zal anders nog even prutsen. Ik moet dus iets proberen te veranderen aan de sluiterstijd?

Edit, als ik hem halfindruk (het knopje) komt er 1/400 op, dat is waarschijnlijk dan de sluiterstijd? Maar dan begrijp ik nog steeds niet waarom ik die paarden er maar niet goed op kreeg! Misschien gebruikte ik net die stand niet.
Heb ook de ISO op 1600 gezet, mijn hond rende voorbij en deze stond mooi op de foto dus ik hoop dat dit nu ook lukt met paarden?
Laatst bijgewerkt door Elixir op 12-04-11 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:31

Als je ons nu gewoon vertelt welke camera je precies hebt, kunnen we je veel beter adviseren ;) ;)

1/400 is inderdaad de sluitertijd. Met 1/400 zou je paard wel scherp moetn worden.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:36

Nouks schreef:
Als je ons nu gewoon vertelt welke camera je precies hebt, kunnen we je veel beter adviseren ;) ;)

1/400 is inderdaad de sluitertijd. Met 1/400 zou je paard wel scherp moetn worden.

Haja! Ik had dit gekopieerd van een topic dat ik geplaatst had (maar wist niet dat dit niet mocht) en heb het gewoon gekopiëerd naar dit topic. Mijn excuses hiervoor! Het is een Canon powershot A3350 IS

edit : heb die ISO nu op 1600 staan maar nog beslist hij zelf welke sluitertijd daarbij hoort, iemand nog tips?

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:48

Ik heb ook een vraag , over m'n Canon EOS 1000D.
Tijdens de les (in de binnenbak) wilt mijn moeder best foto's van me maken terwijl ik rij.
Maar... ze zijn snel bewogen of onscherp , dus welke stand kan ik het beste gebruiken?
De vorige keer stond 'ie op sportstand...
Ik heb trouwens een 18-55 mm lens ;)
Bedankt!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:08

Tja dat zul je snel houden, binnenbakken zijn vaak gewoon te donker. Wat je kan doen is je camera op de Av staan zetten en dan je diafragma zo open mogelijk (laagste getal) én de hoogste iso stand kiezen, hiermee maak je een zoo kort mogelijke sluitertijd. Maar hou wet rekening meer dat het gewoon te donker kan zijn om zelf dan onbewogen fotos te krijgen. Misschien dat een van de standaard standen ook zoiets doet, maar dat weet ik zo niet, want ik gebruik ze zelf niet :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:18

Ik wil graag vaker zelf de instellingen doen bij mijn Canon 1000D (nu zet ik hem vaak op automatich), maar wie kan me even makkelijk en duidelijk de dingen uitleggen over sluitertijden en diafragma? :D

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:14

Sluitertijd en diafragma hebben beide te maken met de hoeveelheid licht die binnenkomt. Als je sluitertijd een hoger getal is, neemt je camera meer tijd om het licht binnen te laten. Vergelijk het met een kraan die je langer open laat staan. Dat is dus handig voor meer licht, maar bij actiefoto's heb je een korte sluitertijd nodig, anders heb je een bewogen onderwerp.

Je diafragma bepaalt óók hoeveel licht er binnenkomt. Vergelijk dat maar met hoe hard je de kraan opendraait. Een hoog getal is een beetje open (klein diafragma), een laag getal is heel erg open (groot diafragma). En hoe groter je diafragma (hoe harder de kraan stroomt), hoe meer licht er binnenkomt. Een groot diafragma zorgt ook voor scherptediepte; hoe groter-ie is, hoe kleiner het scherpe deel op je foto wordt. (dus bij een laag getal is alleen het paardenoog scherp, bij een hoog getal het hele hoofd)

In jouw geval moet de sluitertijd laag vanwege de beweging. Dan moet je dus je diafragma groot openzetten...alleen lukt dat nooit goed genoeg met jouw camera/objectief, tenzij je een héél goed verlichte binnenbak hebt.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:53

Hoe moet je bijv je sluitertijd en diafragma zetten bij gewoon portret?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:26

Dat hangt er vanaf wat je wilt en hoeveel licht er is. Als je veel scherptediepte wilt (dus heel veel scherp) neem je een kleine diafragma-opening en dus een groot getal (22 oid). Wil je weinig scherptediepte en dus veel onscherpe partijen, dan ga je naar een groter diafragma (5.6, 8...).

Je kan niet zomaar zeggen: "voor een portret gebruik je dat diafragma en die sluitertijd", want je instellingen hangen daarnaast ook volledig af van hoeveel licht er is. In de ene situatie heb je diafragma 11 en een sluitertijd van een 1/500 maar in andere situaties zit je misschien met een diafragma 2.8 aan 1/60.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:43

Oke, ik kan er iig wat mee. Moet dus gewoon flink oefenen en uitproberen :+