[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:56

Pashon schreef:
hoi allemaal sorry dat ik zo kom binnenvallen maar heb een vraagje :o (hopelijk is het geen bezwaar dat ik zo kom binnen vallen)

wij willen een digitale spiegelreflex kopen,
wat voor foto's wij willen maken?

voornamelijk van ons kindje en van de paarden zowel stilstaand als bewegend.

nu is ons aangeraden de Canon eos D450 maar ook de canon 1000 (welke type dat precies is weet ik zo even niet)
er zit aanzienlijk prijsverschil tussen die 2, maar wij willen gewoon een goede camera waar we wat mee kunnen.
We vinden het niet erg om er geld voor neer te tellen, maar we gaan uiteraard wel voor de gene die de beste kwaliteit prijs verhouding heeft. we zijn tenslotte nog beginners (althans moeten we worden)

Heb er zelf weinig tot geen verstand van, ik weet wat ik mooi vind maar door het gebrek aan kennis laten we ons snel wat "aansmeren" in de winkels. zo waren we een tijdje terug bijna thuis gekomen met een camera van bijna €2000,-

Canon D450 is wel een fijn toestel ;) ik heb geen ervaring met de 1000.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:59

Lies_Tijger schreef:
Ik heb ook met beiden gewerkt. Ik heb bij de fotograaf geleerd dat de kleuren van Nikon en Canon gewoon hetzelfde kunnen zijn.
Maar dat moet je verder kijken in je camera dan altijd op 'automatic' te fotograferen. ;)

Geloof me, ik werk al jaren lang in de fotografie, werk ook met klanten en ik fotografeer NOOIT met automatisch. Dat kan met mijn camera niet eens. Ik werk met een professioneel model.
Ik merk wel degelijk verschil in kleur bij de Canon en Nikon. Maar ik doe altijd alles handmatig. Ik stel nooit in op "portret" of "levendig" of iets, ik doe het handmatig.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:07

Babeth schreef:
Lies_Tijger schreef:
Ik heb ook met beiden gewerkt. Ik heb bij de fotograaf geleerd dat de kleuren van Nikon en Canon gewoon hetzelfde kunnen zijn.
Maar dat moet je verder kijken in je camera dan altijd op 'automatic' te fotograferen. ;)

Geloof me, ik werk al jaren lang in de fotografie, werk ook met klanten en ik fotografeer NOOIT met automatisch. Dat kan met mijn camera niet eens. Ik werk met een professioneel model.
Ik merk wel degelijk verschil in kleur bij de Canon en Nikon. Maar ik doe altijd alles handmatig. Ik stel nooit in op "portret" of "levendig" of iets, ik doe het handmatig.

Ik geloof best dat je proffecioneel bent :j Was ook niet tegen jou bedoeld. Maar volgens de fotograaf (Geert Faessen) mag niet niet oordelen tussen Nikon en Canon over de kleuren. Omdat je met beiden camera's hetzelfde kleur effect kan bereiken. ;)

Babeth

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:40

Oh op die manier.
Je kan uiteraard hetzelfde kleureffect bereiken, maar dat houd in voor elke camera. Ligt er maar net aan hoe je de instellingen hebt en hoe je uiteindelijk bewerkt.
Maar over het algemeen vind ik Nikon iets harder in kleuren dan Canon.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:47

hoi,

Ik ben dus ook een echte leek in het vak...
Momenteel werk ik met een gewoon simpel digitaal toestel van Olympus(water en stootvrij :) )
Daat heb ik al aardig mooie foto's mee, maar nu wil ik natuurlijk een grote stap verder...
Omdat ik niet steeds een fotograaf over de vloer wil laten komen om mooie plaatjes te maken.. .wil ik er graag dus zelf aan beginnen om in ons huis enkele prachtige canvassen te kunnen hangen.
Ik ben al altijd een gek geweest om foto's te nemen, maar dus nog nooit met de 'echt' toestellen.

Daarom heb ik nu dus beslist om te investeren naar een 'goed' toestel.
Omdat ik een leek ben, wil ik dus een toestel hebben die makkelijk is om ermee te leren werken, maar toch proffesioneel is.
Ik wil er dus bewegende beelden van maken van vooral paarden, ook close-ups en standfoto's/portretten, foto's van in een binnenpiste, enz...
Kortom wil mij dringend gaan toespitsen hierop en er een grote hobby van maken...
Ik ben dus ook van plan om een cursus te gaan volgen.
Prijs speelt geen rol, wil gewoon iets hebben die goed voor z'n prijs is, prijs/kwaliteit dus...

Wie kan me helpen wat het ideale toestel is...

oja : ik werk met Apple, ik weet niet als dit een verschil uitmaakt...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:01

Canon en Nikon hebben enkele goed instappers, van Canon weet ik bijvoorbeeld de 1000D of de 450D/500D. Nikon ben ik niet in thuis dus ik zo je zo de meest recente toestellen niet kunnen geven, maar ik geloof dat ze bij de D60 zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:24

ulestro: Nikon-adviezen kunnen anderen je waarschijnlijk beter geven dan ik, maar ik zou je wel adviseren sowieso voor Canon of Nikon te gaan (afhankelijk van je eigen voorkeur; ene persoon vindt Canon fijner werken, de andere persoon Nikon).

Wat Canon betreft: kijk eens naar een EOS 450D (ca 450 euro zonder lens) of 500D (550-600 euro). Dat zijn goede, maar relatief betaalbare instapmodellen. Mocht je direct een lijn hoger willen gaan zitten is de 40D een optie, maar de nieuwere 50D (800 euro nieuw) zou ik persoonlijk niet kopen (nogal veel problemen met dat type). Naar de 40D zou je wel goed moeten zoeken als je die nu nog nieuw zou willen kopen.

Verder kun je ivm je paardenfotografiewensen kijken naar een 70-200 F2.8 lens. Die kost je tussen de 600 (Sigma) en 1700 (Canon met stabilizer) euro.

Mocht je puur paarden willen fotograferen heb je hier in principe wel genoeg aan, maar ik kan me voorstellen dat je de camera bovendien nog zou willen gebruiken voor bijvoorbeeld feestjes, vakanties, misschien op den duur andere genres... In dat geval is het aan te raden bovendien te kijken naar een mooie standaardlens.

Mocht je van deze bedragen toch een beetje schrikken, laat 't dan even weten, dan kan ik eens voor je kijken wat wél binnen je budget past ;-)

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:37

alvast bedankt voor de info :)
ik heb me idd al voorgenomen dat alles me ruim 1000euro ging kosten...
ik zal alles een keertje op internet opzoeken en in het echt gaan bekijken :)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:32

Nouks schreef:
Wat Canon betreft: kijk eens naar een EOS 450D (ca 450 euro zonder lens) of 500D (550-600 euro). Dat zijn goede, maar relatief betaalbare instapmodellen. Mocht je direct een lijn hoger willen gaan zitten is de 40D een optie, maar de nieuwere 50D (800 euro nieuw) zou ik persoonlijk niet kopen (nogal veel problemen met dat type). Naar de 40D zou je wel goed moeten zoeken als je die nu nog nieuw zou willen kopen.

Zou jij me misschien kunnen vertellen wat er voor problemen zijn met de 50D? Vriend van mij heeft hem net gekocht, en krijgt hem van de week binnen, dus ben wel benieuwd wat er minder aan is. (Dat kan jij me vast wel vertellen O:) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:57

[***] schreef:
Gezocht: een STEVIGE compactcamera voor normaal gebruik bij paardenfotografie. Bedoel dus dat het wel eens kan dat er wat zand op komt, of dat de camera uit noodzaak eens even in de (jas)zak verdwijnt ipv in de cameratas, etc. ...

Wie o wie? :Y)
Graag mogelijkheden tot zelf instellen sluitertijd & diafragma e.d., 10xà12x optische zoom en graag ook mogelijkheid tot het maken van (goede) filmpjes .. Camera die tegen een beetje geluid (concerten) kan is ook welkom :P

Iemand tips? Ervaringen?
(prijsklasse maakt niet uit)

Ps: aparte reacties mogen ook, ken je dus een camera die qua foto's alles heeft maar geen filmpjes kan maken (of geen goede geluidskwaliteit heeft of whatever) dan mag je die uiteraard ook noemen, het blijft in de eerste plaats een fotocamera ;)

Niemand ervaringen met compactcamera's hier? :P
Zie al een tijdje niks anders dan spiegelreflex voorbij komen .. die heb ik thuis, maar doe ik niks mee want vind ik te groot :+

(hij is van mijn vader trouwens, niet dat ik 'm gekocht heb en niks mee doe ;) maar ik zou 'm wel kunnen gebruiken als ik zou willen, het trekt me alleen zo niet .. := )

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 14:03

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:24

[***] schreef:
[***] schreef:
Gezocht: een STEVIGE compactcamera voor normaal gebruik bij paardenfotografie. Bedoel dus dat het wel eens kan dat er wat zand op komt, of dat de camera uit noodzaak eens even in de (jas)zak verdwijnt ipv in de cameratas, etc. ...

Wie o wie? :Y)
Graag mogelijkheden tot zelf instellen sluitertijd & diafragma e.d., 10xà12x optische zoom en graag ook mogelijkheid tot het maken van (goede) filmpjes .. Camera die tegen een beetje geluid (concerten) kan is ook welkom :P

Iemand tips? Ervaringen?
(prijsklasse maakt niet uit)

Ps: aparte reacties mogen ook, ken je dus een camera die qua foto's alles heeft maar geen filmpjes kan maken (of geen goede geluidskwaliteit heeft of whatever) dan mag je die uiteraard ook noemen, het blijft in de eerste plaats een fotocamera ;)

Niemand ervaringen met compactcamera's hier? :P
Zie al een tijdje niks anders dan spiegelreflex voorbij komen .. die heb ik thuis, maar doe ik niks mee want vind ik te groot :+

(hij is van mijn vader trouwens, niet dat ik 'm gekocht heb en niks mee doe ;) maar ik zou 'm wel kunnen gebruiken als ik zou willen, het trekt me alleen zo niet .. := )

ik heb een olympus, is vuil en waterdicht, mag tot 10m diepte in het water en mag zelfs in de vriezer liggen...en van enkele meters hoog vallen en neemt aardig mooie foto's...

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:54

hoe zit het dan met de olympus spiegelreflex?

het schijnt dat ze aan kwaliteit dezelfde zijn als Canon enkel zo een paar honderd euro goedkoper.

geloof dat de Olympus 420 vergelijkbaar was met de Canon 450D Nu heb ik er zelf geen verstand van maar de winkel waar wij waren had de Olympus 420 er staan en die zeiden dat (Canon hadden ze niet dus misschien was het wel enkel om hun eigen kas te spekken)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:32

hoi:)

ik wil heel erg graag een spiegelreflex camera. voor onder anderen paarden fotografie en vakantie.

ik heb nu een simpele compact camera: Canon IXUS 18IS.
Maar ik wil graag meer met wazige achtergronden en scherpere foto's.

Ik heb al zitten kijken naar de Canon eos 450D.
dit vond ik een hele mooie camera.
alleen vind ik de prijzen van spiegelreflexcamera's nogal duur.

Weten jullie misschien een goede spiegelreflex camera die niet al te duur is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:14

Misschien is de 1000D een idee?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:18

Heb je ook al eens gekeken wat goede lenzen kosten?
Als je echt mooie foto's wilt gaan maken, zul je ook flink moeten investeren. Je kunt niet verwachten dat je voor weinig geld mooie scherpe paardenfoto's kunt maken. Tenzij je 2e hands apparatuur wilt aanschaffen.
Canon heeft overigens nog 1 goedkopere camera nl. 1000D en de goedkoopste Nikon is de D60.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:24

yvonnepuntnl schreef:
Als je echt mooie foto's wilt gaan maken, zul je ook flink moeten investeren. Je kunt niet verwachten dat je voor weinig geld mooie scherpe paardenfoto's kunt maken. Tenzij je 2e hands apparatuur wilt aanschaffen.
Canon heeft overigens nog 1 goedkopere camera nl. 1000D en de goedkoopste Nikon is de D60.

ja ik weet't. dus ik dacht eerst maar is de camera en lenzen komen dan maar ietsje later..

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:25

Zonder lenzen kom je nergens :D

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:49

k denk dat ik ga sparen voor de 1000D

ziet er erg goed uit. en dan + de 18-55 lens:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:02

yvonnepuntnl schreef:

Wel heel kort door de bocht. Bij goede lichtomstandigheden kun je met een budget-telelens prima foto's maken. In ieder geval scherp & niet bewogen. Budgetlenzen zijn meestal met name minder op het gebied van CA en snelheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:03

LaukeB schreef:

Wat wil je fotograferen? Als je echt van plan bent alleen/bijna alleen paarden te fotograferen kun je misschien de kitlens in eerste instantie achterwege laten en in plaats daarvan direct een telelens kopen. Mocht je ook veel vakantie/familiefoto's/architectuur en dergelijke willen gaan doen, is de kitlens (of een andere lens met een vergelijkbaar bereik) wel een vereiste.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:19

Nouks schreef:
LaukeB schreef:

Wat wil je fotograferen? Als je echt van plan bent alleen/bijna alleen paarden te fotograferen kun je misschien de kitlens in eerste instantie achterwege laten en in plaats daarvan direct een telelens kopen. Mocht je ook veel vakantie/familiefoto's/architectuur en dergelijke willen gaan doen, is de kitlens (of een andere lens met een vergelijkbaar bereik) wel een vereiste.

ja ik wil voornamelijk paarden gaan fotograferen:)

wat voor een lens zou dan het handigst zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:22

Je zou kunnen kijken naar een 55-200 of 75-300.
Een 55-200 sluit mooi aan op het bereik van de kitlens (18-55), met de 75-300 ontstaat een "gat" tussen 55 en 75mm (maar de meeste mensen missen dit in de praktijk niet zo). Zonder kitlens is denk ik de 55-200 iets veelzijdiger.

Mocht je budget toch iets groter zijn, kun je ook eens kijken naar de Canon EF-S 55-250.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:33

naar welke moet ik dan kijken?

want ik zit nu ff op kieskeurig.nl te kijken naar een 55-200 lens. maar ik zie tamron en allemaal sigma's staan..

(k weet het heb der nog niet heel veel verstand van) ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:54