[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lisse

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:19

Ho ik heb nog eens rond gekeken en ik heb mijn oog laten vallen op denken d5100, of kan ik beter een canon kopen?

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:23

Ik ga even mee lezen want ik wil uiteindelijk ook eens een nieuwe camera aanschaffen :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:26

Lisse schreef:
Ho ik heb nog eens rond gekeken en ik heb mijn oog laten vallen op denken d5100, of kan ik beter een canon kopen?

Het gaat niet zozeer om het merk alswel dat je moet kijken naar de specificaties. Technisch zijn de meeste camera's prima, maar hoe hoger de eisen, hoe hoger het prijskaartje, ongeacht het merk.

ISO 12800 of hoger is bijvoorbeeld zo'n punt, tesamen met goede ruisfiltering. Lenzen met f2.0 of lager en een vaste hand om ook langere sluitertijden aan te kunnen, zijn veel belangrijker dan merk......

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:33

Is een d5100 een goede om paarden in beweging te fotograferen? En welke lens kan ik er dan het beste bijkomen?

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:48

het is dringend want anders bestel ik de d5100 morgen

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:18

Zou hem in ieder geval ook nog even vergelijken met de Canon 650D of 700D. Waarom is jouw keuze op Nikon gevallen?

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:22

Hoihoi,

Ik wil al jaren een nieuwe camera kopen en heb de knoop doorgehakt, hij gaat er nu echt komen... Ondanks dat ik redelijk wat mensen om me heen heb met een bovengemiddelde fotografie kennis, vind ik het toch nog erg lastig te kiezen. Omdat ik ook graag wat meer wil gaan doen met het fotograferen van paarden leek me het een goed idee hier ook om hulp te vragen.

Ik wil graag een camera kopen waar ik nu niet de hoofdprijs voor betaal, maar die wel goed uit te breiden is als ik weer wat meer te besteden heb (objectieven, flitsers en dingen als GPS en WIFI), ik denk dat mijn voorkeur uitgaat naar Nikon of Canon. Een uitklapbaar en draaibaar scherm met live view geniet mijn voorkeur omdat ik niet zo groot ben en dit kan compenseren door de camera wat hoger te houden. Mijn budget ligt rond de 700 euro.

Verder vind ik het ook erg lastig met welk objectief ik moet beginnen. Ik wil me eerst gaan oriënteren op paarden- en productfotogratie, maar wil natuurlijk ook wel een leuke portretfoto kunnen maken .

Ik had mijn oog laten vallen op de Nikon 5200 en de Canon 60D, maar het is me bij beide niet helemaal duidelijk hoe het met de beeldstabilisatie zit. En die laatste heeft weer geen flipscreen :?

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:47

Bonnieaw schreef:
Hoihoi,

Ik wil al jaren een nieuwe camera kopen en heb de knoop doorgehakt, hij gaat er nu echt komen... Ondanks dat ik redelijk wat mensen om me heen heb met een bovengemiddelde fotografie kennis, vind ik het toch nog erg lastig te kiezen. Omdat ik ook graag wat meer wil gaan doen met het fotograferen van paarden leek me het een goed idee hier ook om hulp te vragen.

Ik wil graag een camera kopen waar ik nu niet de hoofdprijs voor betaal, maar die wel goed uit te breiden is als ik weer wat meer te besteden heb (objectieven, flitsers en dingen als GPS en WIFI), ik denk dat mijn voorkeur uitgaat naar Nikon of Canon. Een uitklapbaar en draaibaar scherm met live view geniet mijn voorkeur omdat ik niet zo groot ben en dit kan compenseren door de camera wat hoger te houden. Mijn budget ligt rond de 700 euro.

Verder vind ik het ook erg lastig met welk objectief ik moet beginnen. Ik wil me eerst gaan oriënteren op paarden- en productfotogratie, maar wil natuurlijk ook wel een leuke portretfoto kunnen maken .

Ik had mijn oog laten vallen op de Nikon 5200 en de Canon 60D, maar het is me bij beide niet helemaal duidelijk hoe het met de beeldstabilisatie zit. En die laatste heeft weer geen flipscreen :?

Ik ben zelf meer thuis in Canon, weet van Nikon weinig tot niets af!

Maar je vertelt dat de laatste (dus 60D) geen flipscreen heeft, dat is dus wel het geval. Er is echter al weer een nieuw model op de markt namelijk de 70D!

En waarom specifiek paarden en productfotografie? Al ervaring mee :)? Body kiezen vindt ik altijd lastig, 70D is een mooie camera en nog geen maand uit op dit moment. Als je nog nooit eerder met een DSLR hebt gefotografeerd is de 700D ook een mooi model.

Qua objectief is de 24-105mm F/4L mooi maar misschien ook buiten je budget (geen inzicht in op dit moment) maar m.i. wel een fijn objectief!

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:29

Benta schreef:
Wie o wie kan/wil mij helpen?!

Ik ben nu in het bezit van een Sony A330, (uit 2008, objectieven: sony 18-55mm en 55-200mm, tamron 70-200mm) tot op zekere hoogte erg tevreden mee! Echter krijg ik steeds vaker de welbekende camerafout en ik heb vernomen dat dit een terugkerend probleem is. Aangezien ik meer uit de fotografie wil halen zou ik graag het advies willen hebben van medebokkers/fotografen; wat raden jullie mij aan. Ik ben dus niet bekend met Nikon en Canon. Uiteraard ga ik naar een winkel om te voelen hoe het in de hand ligt e.d. maar zou graag al wat advies willen inwinnen. Budget: +/- €1000 incl objectief.

Alvast bedankt!!

Niemand die mij wil helpen??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:48

Benta schreef:
Benta schreef:
Wie o wie kan/wil mij helpen?!

Ik ben nu in het bezit van een Sony A330, (uit 2008, objectieven: sony 18-55mm en 55-200mm, tamron 70-200mm) tot op zekere hoogte erg tevreden mee! Echter krijg ik steeds vaker de welbekende camerafout en ik heb vernomen dat dit een terugkerend probleem is. Aangezien ik meer uit de fotografie wil halen zou ik graag het advies willen hebben van medebokkers/fotografen; wat raden jullie mij aan. Ik ben dus niet bekend met Nikon en Canon. Uiteraard ga ik naar een winkel om te voelen hoe het in de hand ligt e.d. maar zou graag al wat advies willen inwinnen. Budget: +/- €1000 incl objectief.

Alvast bedankt!!

Niemand die mij wil helpen??

Andere Sony, zodat je lenzen bruikbaar blijven? Lijkt me de goedkoopste oplossing, zeker als je camera eigenlijk prima voldoet.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:55

Noeni schreef:
Bonnieaw schreef:
Hoihoi,

Ik ben zelf meer thuis in Canon, weet van Nikon weinig tot niets af!

Maar je vertelt dat de laatste (dus 60D) geen flipscreen heeft, dat is dus wel het geval. Er is echter al weer een nieuw model op de markt namelijk de 70D!

En waarom specifiek paarden en productfotografie? Al ervaring mee :)? Body kiezen vindt ik altijd lastig, 70D is een mooie camera en nog geen maand uit op dit moment. Als je nog nooit eerder met een DSLR hebt gefotografeerd is de 700D ook een mooi model.

Qua objectief is de 24-105mm F/4L mooi maar misschien ook buiten je budget (geen inzicht in op dit moment) maar m.i. wel een fijn objectief!

Bedankt voor je reactie!

Mag ik vragen waarom je voor Canon heb gekozen? Is dit ooit toeval geweest of echt een overwogen keuze?
Ik ben gister een rondje Media Markt / Saturn gegaan om wat cameras vast te houden en ik vond in 1e instantie de Canon beter in de hand liggen dan de Nikon. Ik geloof dat dit was met de Nikon D5200 en de Canon 700D. Na verloop van tijd en veel wisselen merkte ik echter het verschil niet meer echt op. De Canon leek wel wat zwaarder, wat voor mij op ten duur misschien wel een probleem kan zijn omdat ik snel last van mijn armen heb, maar ik vraag me af of dit minder is met een camera die 50 gr lichter is haha. Ik heb ook even gespeeld met de Nikon D7000 en heb deze ook op mijn vergelijkingslijstje gezet. Ondanks dat deze nog zwaarder is, is hij wel een stuk sneller dan de andere modellen, wat zeker met sportfotografie wel een voordeel kan zijn. Daarnaast lijkt hij redelijk weatherproof te zijn, wat tussen de paarden wel een groot voordeel kan hebben natuurlijk.

Wat ik lastig vind is te kiezen tussen een iets goedkopere body en gelijk betere lenzen erbij, of toch voor een betere body (vooral voor de snelheid en evt. duurzaamheid).

Ik wil proberen om het mezelf niet nog moeilijker te maken hier tussen proberen te kiezen: (De Canon 60D heb ik van het lijstje gehaald omdat ik die in vergelijking met alleen kitlens te duur vind)

Nikon D5100 met kitlens en 55-200 voor 518 euro
Nikon D5200 met kitlens voor 545 euro
Canon 600D met kitlens en 75-300 voor 569 euro
Canon 700D met kitlens voor 635 euro
Nikon D7000 met 18-105 voor 779 euro

Ik ben nu een lijstje aan het maken met belangrijkste voors en tegens.

Ik heb trouwens een klein beetje ervaring met paardenfotografie en vind dit gewoon erg leuk. Productfotografie wil ik me op oriënteren omdat ik veel bak/bonbons maak, dit wil ik straks wat groter uit gaan pakken en dan is het wel leuk hier een mooie foto van te kunnen maken.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:20

Hallo,
Ik fotografeer al een aantal jaar met mijn 1000d canon. Deze begint nu een beetje af te takelen en ben ik aan het kijken voor een nieuwe canon body.
Nu was mijn oog gevallen op een 7d.

Nu mijn vraag ga ik daar op vooruit in mogelijkheden en kwaliteit of raden jullie een andere body aan?

Groetjes

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:29

Ash_ schreef:
Hallo,
Ik fotografeer al een aantal jaar met mijn 1000d canon. Deze begint nu een beetje af te takelen en ben ik aan het kijken voor een nieuwe canon body.

Nu mijn vraag ga ik daar op vooruit in mogelijkheden en kwaliteit of raden jullie een andere body aan?

Groetjes

De 7D is inmiddels wat verouderd. Deze komt uit 2009 en wordt hopelijk volgend jaar opgevolgd door de 7D2. Wellicht kun je de 70D ook meenemen in je overweging.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:32

Lisse schreef:
Is een d5100 een goede om paarden in beweging te fotograferen? En welke lens kan ik er dan het beste bijkomen?

Ik ben heel tevreden met mijn 5100 ook bij de paarden. Ik heb de normale kitlens erbij de 18-55. Zelf ik er nog een telezoom bij gekocht :)
Je moet vooral kijken naar de f waarde van de lens. Hoe lager deze waarde, hoe meer licht deze doorlaat, maar ook hoe prijziger ze worden.

Ik heb zelf voor de nikon gekozen omdat ik deze fijner in mijn hand vond liggen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:53

Bagheera_206 schreef:
Ash_ schreef:
Hallo,

Groetjes

De 7D is inmiddels wat verouderd. Deze komt uit 2009 en wordt hopelijk volgend jaar opgevolgd door de 7D2. Wellicht kun je de 70D ook meenemen in je overweging.

Net even gekeken voor de prijs van een 70d. Helaas ligt dat niet binnen mijn budget. Zou ongeveer 600 hebben voor enkel de body. 2der hands vindik ook geen probleem. Maar dan valt de 70d daar ook niet binnen. 60d een optie?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:04

Ash_ schreef:
Hallo,

Groetjes

Als je het een beetje chargeerd ga je dan van een eend naar een mercedes :D Je gaat er echt op vooruit qua mogelijkheden en kwaliteit, maar er hangt ook een duidelijk ander prijskaartje aan deze body, dus mag je daar ook wat van verwachten!
Op zich is de 7D een uitstekende camera, al zou ik even oog hebben voor o.a. de 60D en de 70D; die zijn recenter uitgebracht en bieden wellicht extra's die de meerprijs rechtvaardigen (ik heb me nog niet inhoudelijk verdiept in deze camera's).

xMartJuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:18

Is dit een mooie deal, of to good to be true?
http://link.marktplaats.nl/735642589

Ik wil mijn eerste Spiegelreflex kopen, maar niet al te duur. Ik zat zelf al aan een Nikon D3100 te kijken. Maar waarom nieuw als je het in goede staat tweede hands kan kopen. Maar ik wil geen kat in de zak kopen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:26

xMartJuH schreef:
Is dit een mooie deal, of to good to be true?
http://link.marktplaats.nl/735642589

Ik wil mijn eerste Spiegelreflex kopen, maar niet al te duur. Ik zat zelf al aan een Nikon D3100 te kijken. Maar waarom nieuw als je het in goede staat tweede hands kan kopen. Maar ik wil geen kat in de zak kopen...

Weet je, vergelijk het aanbod eens met de nieuwprijs.
Enkele sites om wat prijzen te vergelijken:
www.cameranu.nl
www.cameratools.nl
www.fotokonijnenberg.nl

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:48

Ik zou het wel heel spannend vinden een camera 2e hands te kopen van onbekende mensen. Er kan zoveel mis zijn met zo'n apparaat wat op het eerste oog niet opvalt. Jaren in een electronicawinkel gewerkt en alles kwam voorbij. Veel dingen moesten wij meerdaags testen omdat het bijvoorbeeld geen continue probleem was. Ik ben pro 2ehands, maar niet voor dit soort dingen.

Ik heb inmiddels nog meer onderzoek gedaan maar het wordt alleen maar moeilijker haha. Hoe meer je weet hoe meer je niet snapt zegmaar. Heb wel door dat de meeste pro's adviseren om vooral te investeren in objectieven ipv puur te focussen op de body.

Nog even een vraagje, kan iemand mij vertellen hoeveel je gaat merken van het verschil tussen een max van 4 en 6 beelden per seconde? Het gaat mij bij dit voorbeeld vooral om bijvoorbeeld een paard in beweging.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:56

Je zou voor een tweedehands ook kunnen kijken bij bepaalde fotowinkels, zoals Foka of Kamera Express. Deze testen het apparaat en geven het ook een cijfer van gebruiksstaat.. Betaal je wel wat meer dan op MP waarschijnlijk.

xMartJuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:12

Dankjewel voor de reacties. Ik laat marktplaats dan maar zitten. Wil wel zeker weten dat ik een goede camera koop.
Dan wordt het de Nikon D3100

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:34

Citaat:
Andere Sony, zodat je lenzen bruikbaar blijven? Lijkt me de goedkoopste oplossing, zeker als je camera eigenlijk prima voldoet.

Dat was ook mijn eerste gedachte, alleen is die camerafout een bekend probleem van de Sony, ongeacht type. Ik zou het zonde vinden als mijn dure body dit verschijnsel ook zou gaan krijgen. Ik zit zelf erg te twijfelen tussen de Sony a65 en a77. Canon en Nikon modellen ben ik nog niet overuit. Ik ga van het weekend misschien maar eens de stad in!

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 17:43

Hallo,
Ik al even zitten vergelijken, maar wat is nou het essentiële/grote verschil tussen de EOS 600D en de 700D van Canon? (Op kwalitatief gebied, en niet dat de 700D touchscreen heeft, en de 600D.. :=)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:03

ikke schreef:
Ash_ schreef:
Hallo,

Groetjes

Als je het een beetje chargeerd ga je dan van een eend naar een mercedes :D Je gaat er echt op vooruit qua mogelijkheden en kwaliteit, maar er hangt ook een duidelijk ander prijskaartje aan deze body, dus mag je daar ook wat van verwachten!
Op zich is de 7D een uitstekende camera, al zou ik even oog hebben voor o.a. de 60D en de 70D; die zijn recenter uitgebracht en bieden wellicht extra's die de meerprijs rechtvaardigen (ik heb me nog niet inhoudelijk verdiept in deze camera's).

Bedankt voor je bericht. Ik ken mensen via via die nu voor 500 euro nu een 60D aanbieden.
Ga er even goed over na denken

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:54

ik denk dat ik eruit ben welke het wordt, ben benieuwd wat jullie van mijn keuze vinden.

De Nikon D5100 aanbieding met 18-55 en 55-200 lenzen en dat koop ik er los een 50mm lens bij. Ik zit dan op 700 euro en heb dus zelfs nog wat geld over voor een goede tas, UV filter en misschien nog wel een extra batterij. Met dit setje moet ik toch wel een tijd vooruit kunnen!! :)