[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:34

Of gebruik achteraf gewoon n digitale filter...
Veel goedkoper en nog specifieker toe te passen ook :-)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:36

Femke, ik ben het daar eigenlijk niet mee eens.

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:38

dankje voor je reactie Bagheera_206! Volgens mij is dat idd wat ik zoek!

Wat bedoel je Femke? Ik heb er niet zo'n verstand van hoor.. ben me net een beetje in de filters aan het verdiepen :)

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:40

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:11

F_Orumster schreef:
Femke, ik ben het daar eigenlijk niet mee eens.

Ik ook niet.
Hoe krijg je het dan op heel zonnige dagen voor elkaar om met een lange sluitertijd te werken?
francaa schreef:
http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/v ... 115_86344/
Deze had ik ook gevonden, veel goedkoper dan die FA-DC58B. Er staat alleen dat die voor de G10/G11 is en voor de G12 kan ik hem niet vinden

Dat is alleen part B (39,95), je hebt ook nog part A nodig (29,95). En je hebt dan filters maat 72 nodig ipv 58. Die zijn duurder.
Voor de G12 heb je de FA-DC58B nodig, volgens mijn handleiding.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:27

Precies, of met een grijsverloopfilter de lucht wat tegenhouden. Ja, er zit een grijsverloop functie op lightroom, maar dat gaat niet zonder kwaliteitsverlies en je kan als je fotografeerd er gewoon meer uithalen.

Ook een polarisatiefilter shop je niet even na, alle reflecties tegenhouden verbeterd sommige fotos heel mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:33

T is maar net wat je ermee wil doen natuurlijk. En wat je eisen zijn. Voor n prof moet dat batuurlijk t beste van t beste zijn in optimale kwaliteit zonder verlies. Maar n hobbyist heeft mogelijk hele andere eisen. Zeker als ik al lees dat t niet om n slr camera gaat... Dan heb je t al niet meer over topkwaliteit maar toch al gematigde beeldkwaliteit.
Digitaal is gewoon n extra optie, zeker voor verloopfilters gaat dat tegenwoordig al best goed.
Natuurlijk;bij bepaalde filters zoals polarisatie kun je t effect niet achteraf digitaal nabootsen.
Maar als t alleen om n verloop effectje voor de sfeer gaat, is dat eenvoudig achteraf digitaal toe te passen.

Ik weet niet wat de vraagsteller precies wil bereiken of doen met de filter, dus dat wil ik ook niet van te voren al invullen of daardoor andere opties uitsluiten.

Vroeger wilde ik zelf eens experimenteren met t gebruik van filters. Niet omdat er een situatie was die vroeg om dat specifieke filtergebruik. Maar gewoon om eens mee te spelen.
En in t huidige digitale tijdperk is bijv. Nikon color efex pro dan leuk speelgoed.

Keuze voor n echte filter of digitaal spelen blijt natuurlijk altijd bij de vraagsteller. Ik draag slechts n extra optie aan :-)

@Francaa: een fotobewerkingprogramma dat filters kan toepassen.

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:05

Wat ik ermee wil is eigenlijk dit:
Afbeelding
Foto's sprekender maken door te voorkomen dat de lucht alleen maar wit is of maar heel vaag een wolkenpatroon is te zien..

Ik ben nog een beetje een noob op dit gebied hoor, gister pas uitgevonden dat er überhaupt filters bestaan :+
Misschien is dit soort fotografie wel helemaal niet mogelijk op mijn G12 en heb je echt een spiegelreflex nodig?

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:09

Femke schreef:
Vroeger wilde ik zelf eens experimenteren met t gebruik van filters. Niet omdat er een situatie was die vroeg om dat specifieke filtergebruik. Maar gewoon om eens mee te spelen.
En in t huidige digitale tijdperk is bijv. Nikon color efex pro dan leuk speelgoed.

Ja precies! gewoon eens een beetje experimenteren :)
Zag ook dat je van die gekleurde filtertjes ervoor kan doen, was al een beetje aan het zoeken of er filters bestaan die je foto een mooi vintage-effect kunnen geven (zoals wegwerpcamera's dat zo mooi kunnen doen :D) maar niet gevonden helaas

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:30

In Lightroom kun je in de module Ontwikkelen een heleboel filters/bewerkingen toepassen op je foto's. En met NIK-software kun je nog veel meer.
Een aantal dingen kun je niet achteraf digitaal 'oplossen'. Zoals bij veel licht een lange sluitertijd gebruiken of de spiegeling van water opheffen. Een grijs verloopfilter op je camera helpt om een correcte belichting te krijgen als er een (te) groot contrast is tussen lucht en voorgrond. Want als je lucht flink overbelicht is, dan krijg je dat niet meer met software opgelost.
Met je Powershot G12 kun je een heleboel zelf instellen, net als bij een spiegelreflex.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:55

Ik wil graag nog even een vraag stellen over een aantal berichten over ruis van een paar pagina's terug. Ik las onderstaand berichtje en was wel benieuwd hoe je in een binnenbak met een ISO van 1000 nog goede sluitertijden haalt. Welke instellingen heb je dan verder nog en wat voor lens? Want ik heb afgelopen week bij ICNN Drachten gefotografeerd, maar met een ISO van 1000 en f2.8 krijg ik veel te lange sluitertijden. Dus ben even nieuwsgierig :)

F_Orumster schreef:
Ik noem iso 1500 extreem hoog (ook al kan mijn camera tot 3200).
Ik blijf graag onder de 300 liefst 100 zeker met nachtfotografie.
Met sombere dagen redt je dat niet en moet je hoger, maar ik probeer absoluut niet boven de 800 te gaan.
Bij een binnenbak wel met 1000 gewerkt, maar dan toch meer ruis dan me lief is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:56

Iedere bak is natuurlijk anders.
De ene bak is heel licht, de ander heel donker.

Instellingen zijn daarom nooit van te voren zomaar te zeggen. Dat is echt afhankelijk van waar je bent en zelfs op welk tijdstip en het weer.

Diafragma wijd open, en dan is 't daarna gewoon een kwestie van experimenteren met welke iso je een acceptabele sluitertijd krijgt.

Ik heb in bakken gefotografeerd waar ik makkelijk met iso 200 terecht kon.
Maar ook in bakken waar iso 3.200 nog lang niet genoeg was.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:00

Ja, dat is natuurlijk waar. Dit was een internationaal concours. Dus met veel lampen, maar geen lichtplaten op het dak, dus geen buitenlicht. Opzich zou je zeggen dat er genoeg lich zou zijn, maar toch kom ik elke keer pas met een hele hoge ISO (3200) op sluitertijden van 1/325 met een f2.8. Resultaat: erg veel ruis. Heel zonde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:04

TL buizen geven erg weinig licht af, zeker als ze hoog aan 't plafond hangen en er geen daglicht binnen komt.
Het verbaast me inderdaad niets dat je dan op dergelijke waardes uit komt :j

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:07

Ok, dan is het jammer, maar helaas. Ik dacht dat er misschien nog iets fout ging bij mijn instellingen, al kon ik niet bedenken wat. Ik krijg inderdaad in bakken met een aantal lichtplaten op het dak (en dus daglicht) veel betere resultaten dan in zo'n evenementenhal. Thnx!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:25

essy87 schreef:
Ok, dan is het jammer, maar helaas. Ik dacht dat er misschien nog iets fout ging bij mijn instellingen, al kon ik niet bedenken wat. Ik krijg inderdaad in bakken met een aantal lichtplaten op het dak (en dus daglicht) veel betere resultaten dan in zo'n evenementenhal. Thnx!

Op dat soort locaties kun je vaak niet veel meer doen dan paard alleen fotograferen op beter verlichte plaatsen en ISO dan maar nog hoger en eventueel achteraf lichter maken. Als je in RAW fotografeert heb je iets meer ruimte om donkere delen lichter te maken en ruis te verminderen. :=

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:29

Ik ben heel benieuwd, ga volgende week dinsdag in Drachten naar de workshop van Arnd Bronkhorst. Tja, in de hal daar, s'avonds, ben benieuwd welke adviezen daar uit komen. Als er iemand vanavond is geweest laat je dan even horen hoe het was?

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:36

Misschien wil ik daar ook nog wel heen. Maar twijfel nog een beetje omdat ik niet echt weet wat ik ervan kan verwachten.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:43

Ik baal er echt enorm van dat ik niet kan in verband met mijn werk. -O-

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:25

Vorig jaar juni had ik graag naar de dag workshop bij Emiel Voest gewild,.... ware het niet dat mij dat te prijzig is/was, ik geniet graag een klein beetje minder voor 40 euro!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:38

Wat kost die workshop? Wel erg dichtbij.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:23

F_Orumster schreef:
Wat kost die workshop? Wel erg dichtbij.

40 euro ik ga misschien ook heen :)

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:30

Ik heb me net toch maar opgegeven. Is altijd leuk en leerzaam natuurlijk.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:30

als je echt barslecht fotografeerd dan is het een aanrader om naar die workshop te gaan. ik ben er gister geweest, was erg leuk en leerzaam.
wel had letterlijk iedereen een super de luxe camera en dan kom ik aan met een goedkopere versie (die uiteindelijk beter fotografeerde)
het eerste uur en kwartier zit je stil en luister je naar de truckjes enzo, na een kwartier lag ik al zowat te slapen.. bleh.. daarom zit ik niet meer op school want kan niet stilzitten en val in slaap..
maar het leuke was natuurlijk het letterijk uitproberen van de truckjes, bleek dat het super werkte en dan was het lange zitten wel waard XD
gister was er eventing, erg mooi om te zien! heb ook een foto gemaakt van een ruiter die op de schoft zat en er bijna van af kletterde. het is gelukkig goed gegaan.

het fijne is dat het daar ook behoorlijk licht is, dus je kunt hele mooie fotos maken, ook als je een beginner bent!

maar of het die 35 euro waard was? (abbonees van bit krijgen korting), het had wel wat goedkoper gemogen..

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:07

Ik heb me ook opgegeven. Sta alleen reserve -O-

En tja dat jij bijna in slaap valt. Zegt meer iets over jou als over de cursus denk ik, met cursussen heb je nou eenmaal ook theorie dat had je van te voren kunnen weten :)
Heb je voorbeeld foto's die je op de cursus hebt gemaakt?