[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liezzel

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:43

Aantal kliks is toch gewoon hetzelfde als een auto.

De 1 gaat al kapot bij 50.000 kilometer en de andere pas over de 5 ton ;)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:45

wij zijn zaterdag naar urk gereden, naar cameranu.
(mijn hemel wat was het daar druk zeg!!!!)

We gaan eerst een ander kaartje proberen in onze oude camera.
Als blijkt dat dat niet het probleem was, dan gaan we voor een nieuwe
(maar vriendlief kan moeilijk afstand doen van zijn oude camera haha)

Het wordt dan de canon 550 of 600.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:57

Met nikon kun je ook gewoon automatisch scherpstellen echter heb je bij nikon body's met en zonder scherpstelmotor en je hebt lenzen met en zonder scherpstelmotor. Als je een body hebt zonder scherpstelmotor en een lens zonder scherpstelmotor zou je dat dus zelf moeten doen. Als 1 van beide een scherpstelmotor heeft dan kan je automatisch scherptellen als je dat wilt.

Tja over die clicks ligt er inderdaad aan het hoeft niet bij 100.000 clicks het kan ook al bij 80.000 of pas bij 120.00 clicks dat je camera defect raakt of niet. Het gaat om je sluiter die kan stuk gaan en dan doet je camera het niet meer maar je kan je sluiter laten vervangen als je dat wil kost echter wel wat

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:59

pas bij 80.000?? weet je hoeveel foto's dat zijn haha!!
Hoe kun je overigens zien hoeveel clicks je al hebt gemaakt??

In feite is dat dus het zelfde als bij bijvoorbeeld een plasma tv, die na 1000 uur aan staan, minder wordt/

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:04

Naja ligt er aan hoeveel clicks je maakt natuurlijk :) Sommige schieten zo 200 a 400 clicks per shoot bijvoorbeeld

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:06

ja, hier gaat het ook hard hoor.

nienkefelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:06

dankje voor de informatie! heeft d ebody van een nikon D5100 een scherpstel monitor?

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:09

Nee de d5100 heeft geen scherstelmotor :n

nienkefelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:12

zou je mij een paar voorbeelden kunnen geven die dat wel hebben? en dat betekend dus dat wanneer ik de 5100 heb, ik er een lens op moet hebben met scherpstel monitor?

nienkefelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:28

en is het ook een nadeel dat er in de body geen scherpstelmonitor zit?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:37

nienkefelice schreef:
zou je mij een paar voorbeelden kunnen geven die dat wel hebben? en dat betekend dus dat wanneer ik de 5100 heb, ik er een lens op moet hebben met scherpstel monitor?

Het gaat om een scherpstelmotor, niet monitor (da's een beelscherm ;) ) en de echte instapmodellen hebben die niet, volgens mij is de eerste die het wel heeft de Nikon D90 body. Op zich is het geen probleem als het niet in je body zit, Nikon verkoopt daarom namelijk lenzen met scherpstelmotor in de lens, wel zijn die volgens mij iets prijziger en heb je dus wat minder keus. Andersom op een Nikon body mét scherpstelmotor kunnen wel lenzen waar het ook in zit, dat is geen probleem.

Bij Canon zit de scherpstelmotor ALTIJD in de camera, en daarmee dus nooit in de lens. Ik heb zelf een Canon, en ben daar erg blij mee. Belangrijkste voordeel van Canon is dat als je graag paarden/honden fotografeert en je wil na een tijdje een betere lens daarvoor hebben dat Canon dan meer keuze heeft in verschillende prijsklasses.

Heb je zelf de Canon en de Nikon vergeleken? Het zijn beide goede merken en goede camera's. Wat je aangeraden krijgt is vooral afhankelijk van of je een Canon of Nikon fan treft, haha. Ik zou je bijvoorbeeld een Canon 1100D of 600D (afhankelijk van totale budget incl. lenzen) aanraden :D

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:48

Optisana schreef:
mmm.. oke. ik ben een simpel kodak pocket cameraatje gewend dus dan is een spiegelreflexcamera al sowieso een grote verbetering.
Maar welk body zou jij dan aanraden?

Hier wilde ik toch nog even op reageren. Of jij met een spiegelreflex veel betere resultaten gaat halen dan met een compact camera is wel afhankelijk van het feit of je je erin wil verdiepen. Spiegelreflex op de 'groene' stand (automatisch) is zonde van zo'n camera en geeft vaak enorm teleurstellende resultaten. Met een DSLR kan je héle gave platen maken, maar die komen alleen tot stand door veel oefenen, leren hoe je camera eigenlijk werkt, leren om alles handmatig in te stellen afhankelijk van de omstandigheden etc. etc. Dat kost allemaal veel tijd en energie, maar zorgt er wel voor dat je uit je camera kan halen wat erin zit :j

Ik zag dat je geen budget had vastgesteld. Dat is mooi, maar bedenk wel dat het zeker niet zo is dat je met een duurdere camera direct betere resultaten gaat halen. Een startset zoals bijv. de Canon 1100D of een stapje hoger de 600D met een kitlens 18-55 IS II en bijvoobeeld een telezoom 55-250 IS II kan je een heeeeeeeeeel eind vooruit. Uiteindelijk zal je misschien betere lenzen willen, of andere lenzen erbij, maar dat kan je pas goed bepalen als je je camera hebt leren kennen, ermee kan werken en hebt ontdekt wat jij belangrijk vindt aan je lenzen. :)

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:01

Hmm, ik weet niet precies waar ik deze vraag moet stellen, dus probeer het hier maar even.

Ik ben opzoek naar een nieuw geheugenkaartje. Ik weet wel wat dingetjes waar ik rekening mee moet houden, maar vind overal weer andere "verhaaltjes". Heb nu ook een Sandisk Ultra geloof ik, 8GB. Maar hij is zo snel vol. -O-

Deze kwam ik tegen en had ik even opgeslagen: http://www.topdeals.nl/catalog/product_ ... ts_id=6672

Zijn er fijnere merken? Welke snelheid raden jullie aan? Heb een Canon 500D. Nu las ik volgens mij wel ergens, dat als de leessnelheid 30MB p/s is, met een 500D maar rond de 15MB p/s zou zitten? Is het dus nodig om naar die cijfertjes te kijken? Want er zijn er ook van 60 en 90MB, maar als hij maar 15 leest per seconde, heeft dat dus geen nut? Is er veel verschil tussen de Ultra, Extreme en Extreme Pro? Behalve de leessnelheid?

Met andere woorden, ik zie door de bomen het bos niet meer. Andere merken zijn ook geen probleem. Hoop dat jullie me kunnen helpen :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:20

Optisana schreef:
Bagheera_206 schreef:
Wat is je budget? Je zou ook nog naar de Canon 1100D kunnen kijken.

Heb eigenlijk geen max :P

Neem dat je toch wel een maximaal budget hebt? := De 1DX die hier wordt genoemd samen met een fatsoenlijke standaard- en telezoom ben je namelijk al gauw € 10.000 kwijt. ;) Leuk setje trouwens. :D Als je max nog hoger ligt zou ik idd voor die set gaan. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 00:49

ivy_power89 schreef:
In feite is dat dus het zelfde als bij bijvoorbeeld een plasma tv, die na 1000 uur aan staan, minder wordt/

Als een sluiter defect raakt, wordt deze niet alleen minder maar kun je er gewoonweg niet meer mee verder fotograferen. Je beeld wordt gedeeltelijk (streepvormig) zwart of juist gedeeltelijk (streepvormig) overbelicht, al naar gelang of de lamellen blijven hangen (gesloten) of juist niet meer goed sluiten (en dan komt er dus plaatselijk te veel licht door).

Een defecte sluiter moet gerepareerd worden voor de camera weer goed gebruikt kan worden. Dit is een vrij dure reparatie en het is afh. v. de leeftijd en straatwaarde van je camera of deze reparatie zinvol is of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 00:56

@ Optisana:

Als je max nog hoger ligt zou ik gaan voor een 1DX met 16-35L USM en een 70-200 F2.8 IS USM. Daar tussenin een 50mmL, persoonlijk vind ik de 24-70 en andere objectieven in dat bereik niet om over naar huis te schrijven als je ze vergelijkt met een goede 50mm prime. Ik werk zelf ook met 16-35, 50mm, 70-200 (en nog enkele andere primes) en ik mis een standaardzoom absoluut niet.

Ook zou ik me (ivm de full-frame sensor) als je bijv. veel concoursen wil gaan fotograferen voorstellen dat je misschien nog een objectief kiest met meer telebereik. Maar de exacte keuze voor je objectieven hangt natuurlijk samen met wat je exact wil gaan fotograferen. Zo hoeft een 16-35 lang niet voor iedereen noodzakelijk te zijn en als je ook macro wil fotograferen is een macro-objectief misschien nog een mooie aanvulling op eerdergenoemde.

;) :+

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 01:29

Niemand die mij kan helpen bij m'n geheugenkaart keuze?? :+

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 07:47

NatassJa schreef:
Niemand die mij kan helpen bij m'n geheugenkaart keuze?? :+

Een Class 6 of Class 10 kaartje is voldoende. Mijn favoriete merk is Sandisk, maar de andere merken zijn ook prima hoor. :)

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 07:57

Ik fotografeer nu al een hele tijd met transcend kaartjes, stuk goedkoper dan sandisk en het werkt net zo goed! :j

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:02

LisaDijk schreef:
Ik fotografeer nu al een hele tijd met transcend kaartjes, stuk goedkoper dan sandisk en het werkt net zo goed! :j

Het scheelt iig qua prijs. :)

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 00:26

Dank jullie wel. Zal er eens naar kijken!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:10

Ik ben misschien op zoek naar een nieuwe camera voor in de toekomst. Ik heb nu de sony alpha 100 die me eigenlijk prima bevalt. Het enige gigantische nadeel is de ruis. Bij ISO 200 komt die al tevoorschijn en het stoort me ontzettend.
Weet iemand of er vergelijkbare camera's van sony zijn die dit probleem niet hebben? Het liefst hou ik het bij een Sony zodat ik mijn lenzen gewoon kan houden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:10

Ik wil mij ook even melden, heb het topic globaal doorgelezen en zie de Canon 1100D vaak langskomen, ik twijfel tussen de Canon 1100D de Nikon D3100... Wat kunnen jullie mij adviseren en waarom? :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:15

Marit schreef:
Ik ben misschien op zoek naar een nieuwe camera voor in de toekomst. Ik heb nu de sony alpha 100 die me eigenlijk prima bevalt. Het enige gigantische nadeel is de ruis. Bij ISO 200 komt die al tevoorschijn en het stoort me ontzettend.
Weet iemand of er vergelijkbare camera's van sony zijn die dit probleem niet hebben? Het liefst hou ik het bij een Sony zodat ik mijn lenzen gewoon kan houden.

Ben bang dat je dan in het grote dure segment van Sony komt. :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:17

KBTP schreef:
Ik wil mij ook even melden, heb het topic globaal doorgelezen en zie de Canon 1100D vaak langskomen, ik twijfel tussen de Canon 1100D de Nikon D3100... Wat kunnen jullie mij adviseren en waarom? :)

Dat is kwestie van vasthouden, uitproberen en kijken of jij de camera snapt en de camera jou snapt. Enige kleine voordeel van Canon boven Nikon is dat je iets meer keuze hebt in verschillende prijsklassen als je naar lenzen kijkt voor paardenfotografie als je er later verder mee wilt. Verder zijn het beide prima camera's.