Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
__denise schreef:Hmmm, ik denk dat ik het hier maar ga vragen, daarna bij lenzen-topic...
Sinds een paar dagen ben ik een beetje aan het rondkijken naar een andere (lichtsterke) lens voor mijn α200. Ik ben helemaal niet van de diafragma's, maar ik merk wel dat veel fotografen een f2.8 lens (meestal 70-200 van Canon) hebben, waar verdomd mooie foto's uitkomen. Zij hebben natuurlijk wel meer ingesteld dan alleen die f2.8, maar het gaat om die 2.8. De Soligor (28-300) die ik er nu op heb begint bij f4.
Maar mijn vraag is nu, heb je die f2.8 nou echt nodig? Heb ook wel eens gelezen dat je het best met een f4 kunt redden, maar ikmerk namelijk dat hij met weinig licht erg moeite heeft wat licht binnen te krijgen.
Ik fotografeer voornamelijk paarden/rijfoto's en gaat die natuurlijk altijd mee het buitenland in.
Ik weet zelf even niet of ik nou goed verwoord heb wat ik denk/wil. Ik hoop dat iemand eruit komt
Alwiene schreef:Heb je vaak dat je aan je grootste diafragma-opening (in jouw geval dus die 4.0) en je hoogste ISO stand zit en dan nog je sluitertijd niet kort genoeg kan krijgen om mooie scherpe foto's te maken? Zoja, dan heb je waarschijnlijk inderdaad een lichtsterkere lens 'nodig'.
__denise schreef:Nou, voor mij is het geen optie om een dure lens te kopen, dat geld heb ik niet en wil ik ook niet in een Sony A200 van bijna 3 jaar oud stoppen, want echt een topcamera is het niet. Voor een overstap wel, daarom wil ik ook nog niet kijken naar een andere evt. Eerst de Sony voor elkaar, dan kijken wat ik later wil doen.
X_spirit_X schreef:Ik zou niet weten waar ik het anders moet plaatsen en via google krijg ik ook geen goede tutorials, iig ik snap er niks van.. Dus kan iemand mij hier uitleggen hoe ik een logo maak in bordermaker? Ik weet wel hoe je zeg maar je logo maakt, maar niet hoe je dat als watermerk opslaat of uberhaupt opslaat want dat doet ie niet bij mij.. Kan iemand hier mij helpen?
Alwiene schreef:AndersomOp wat voor stand fotografeer je? Ik kies zelf zolang compleet manueel nog niet lukt voor de Aperture stand. Daarbij kies jij het diafragma en de camera kiest de bijbehorende beste sluitertijd. Ik zou jou dit ook aanraden als je dat niet al doet.
Alwiene schreef:Wat je voorbeeld betreft. Weinig licht = zo groot mogelijk diafragma. Dus probeer dan niet te zoomen zodat je de 4.0 van je lens kan gebruiken (neem aan dat het een 4.0-5.6 o.i.d. en je maximale diafragma dus afneemt bij het zoomen?). ISO 1600 (is hoogste wat je hebt neem ik aan?) is prima in de binnenbak, je diafragma had echter dus nog naar f4 gekund, waardoor je sluitertijd nét ff wat korter had gekund. Voor bewegende paarden heb ik het liefst niets langer dan 1/500 er zijn fotografen die het voor iets langer doen en soms kan je ook gewoon niet anders. En dit (grootste diafragma, hoogste iso) is dus precies dat wat ik bedoelde in dat laatste stuk wat jij quotte van mij. Dus dat gaat al bíjna goed.
Alwiene schreef:Wat je nog proberen als je aan je uitersten zit is om 1 stop te gaan onderbelichten om je sluitertijd daarmee nog iets korter te krijgen. Betekent wel een iets donkerder foto uiteraard.
Bijna zwarte foto's klinkt als héél erg onderbelicht. Als jij een sluitertijd kiest die (veel) te kort is voor de omstandigheden dan krijg je héle donkere tot bijna zwarte foto's.
SunnyJazz schreef:Ik weet echt even niet waar ik dit moet vragen dus doe het hier maar xd
Weet iemand een uploadsite waarbij de kwaliteit van de foto's niet achteruit gaat? Dit is namelijk zo bij tinypic. Ik heb een topic geopend en elke keer dat ik kijk is de kwaliteit weer slechter geworden terwijl de foto's juist heel scherp zijn.![]()
Help?