[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 11:28

Of misschien is het een Sigma lens voor een ander merk van Canon, maar ik weet niet of je hem dan überhaupt op je Canon zou kunnen zetten.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 13:00

Hmmm, ik denk dat ik het hier maar ga vragen, daarna bij lenzen-topic...

Sinds een paar dagen ben ik een beetje aan het rondkijken naar een andere (lichtsterke) lens voor mijn α200. Ik ben helemaal niet van de diafragma's, maar ik merk wel dat veel fotografen een f2.8 lens (meestal 70-200 van Canon) hebben, waar verdomd mooie foto's uitkomen. Zij hebben natuurlijk wel meer ingesteld dan alleen die f2.8, maar het gaat om die 2.8. De Soligor (28-300) die ik er nu op heb begint bij f4.
Maar mijn vraag is nu, heb je die f2.8 nou echt nodig? Heb ook wel eens gelezen dat je het best met een f4 kunt redden, maar ikmerk namelijk dat hij met weinig licht erg moeite heeft wat licht binnen te krijgen.
Ik fotografeer voornamelijk paarden/rijfoto's en gaat die natuurlijk altijd mee het buitenland in.

Ik weet zelf even niet of ik nou goed verwoord heb wat ik denk/wil. Ik hoop dat iemand eruit komt :))

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:37

De lens heeft inderdaad altijd op een anologe camera gezeten.
Wel altijd op een canon.
Hij doet het wel gewoon, maar het is best lastig dat je zelf moet scherpstellen. :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:32

__denise schreef:
Hmmm, ik denk dat ik het hier maar ga vragen, daarna bij lenzen-topic...

Sinds een paar dagen ben ik een beetje aan het rondkijken naar een andere (lichtsterke) lens voor mijn α200. Ik ben helemaal niet van de diafragma's, maar ik merk wel dat veel fotografen een f2.8 lens (meestal 70-200 van Canon) hebben, waar verdomd mooie foto's uitkomen. Zij hebben natuurlijk wel meer ingesteld dan alleen die f2.8, maar het gaat om die 2.8. De Soligor (28-300) die ik er nu op heb begint bij f4.
Maar mijn vraag is nu, heb je die f2.8 nou echt nodig? Heb ook wel eens gelezen dat je het best met een f4 kunt redden, maar ikmerk namelijk dat hij met weinig licht erg moeite heeft wat licht binnen te krijgen.
Ik fotografeer voornamelijk paarden/rijfoto's en gaat die natuurlijk altijd mee het buitenland in.

Ik weet zelf even niet of ik nou goed verwoord heb wat ik denk/wil. Ik hoop dat iemand eruit komt :))

Allereerst vermoed ik dat fotografen die een 70-200 f2.8 variant aanschaffen behoorlijk goed weten waar ze mee bezig zijn, die lens heeft niet echt een prijs die je er als amateur zomaar aan uitgeeft. Dat kan dus al een eerste verklaring zijn waarom mensen met zó'n lens mooie foto's maken. :)
Verder is het wel zo dat veel fotografen er zo één hebben en dat is natuurlijk niet voor niks. Zodra je in omstandigheden komt waarbij je minder licht tot je beschikking hebt en tóch mooie foto's wil maken zul je naar een lichtsterkere lens moeten en dan ga je dus naar zo'n f2.8 lens :)

Of je die echt nódig hebt hangt dus helemaal af van de omstandigheden waarin jij foto's wil maken. Is dat buiten met volop (zon)licht, dan heb je zát aan je f4.0 lens. En ook bij ietsje minder stralend weer kom je nog een heel eind. Maar zodra de omstandigheden slechter zijn, flink bewolkt weer bijvoorbeeld óf je wilt binnen gaan fotograferen waar het slecht verlicht is, denk aan een binnenbak (die blijven hoe dan ook moeilijk!!) of een andere binnengelegenheid dan ga je het zeer waarschijnlijk met je f4.0 lens niet meer redden.

Je had het over Canon lenzen en ik wilde je hier bijna de 50mm 1.8 van canon aanraden als je een voordelige lichtsterke lens wilt om mee te oefenen, maar zie nu net dat je zelf geen Canon maar een Sony hebt, dus daar heb je dan weer helemaal niks aan. :=

Heb je vaak dat je aan je grootste diafragma-opening (in jouw geval dus die 4.0) en je hoogste ISO stand zit en dan nog je sluitertijd niet kort genoeg kan krijgen om mooie scherpe foto's te maken? Zoja, dan heb je waarschijnlijk inderdaad een lichtsterkere lens 'nodig'. :)

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 23:18

Nou, voor mij is het geen optie om een dure lens te kopen, dat geld heb ik niet en wil ik ook niet in een Sony A200 van bijna 3 jaar oud stoppen, want echt een topcamera is het niet. Voor een overstap wel, daarom wil ik ook nog niet kijken naar een andere evt. Eerst de Sony voor elkaar, dan kijken wat ik later wil doen.

Maargoed, met goed weer komt mijn huidige lens prima uit ja. Daar ben ik juist best tevreden over (voor dat geld wat ik er voor neer heb gelegt :')). Maar ik fotografeer best veel binnen. Zodra dat diafragma inderdaad qua getal omlaag gaat, wordt mijn sluiter ook langer.
Laatst heb ik in een binnenbak foto's gemaakt met f5, 1/160, ISO1600. Qua licht is hij mooi, maar die sluiter is gewoon te lang.
Grr, beetje stom dat ik eigenlijk niet 'weet' wat ik fout doe/hoe ik het moet doen. Net als ik hier weer van alles heb gelezen, en ik ga dat uitproberen, dan krijg ik héle donkere foto's bijv.

Alwiene schreef:
Heb je vaak dat je aan je grootste diafragma-opening (in jouw geval dus die 4.0) en je hoogste ISO stand zit en dan nog je sluitertijd niet kort genoeg kan krijgen om mooie scherpe foto's te maken? Zoja, dan heb je waarschijnlijk inderdaad een lichtsterkere lens 'nodig'. :)

Ik geloof dat ik dat wel eens geprobeert heb, maar toen bijna zwart beeld kreeg (maar het kan best zijn dat ik mijn witbalans niet helemaal in orde had, tijdje terug). Binnenkort nog maar eens proberen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 23:36

Andersom :) Zodra je diafragma gróter wordt (=kleiner getal) gaat/kan je sluitertijd korter. :)

Op wat voor stand fotografeer je? Ik kies zelf zolang compleet manueel nog niet lukt voor de Aperture stand. Daarbij kies jij het diafragma en de camera kiest de bijbehorende beste sluitertijd. Ik zou jou dit ook aanraden als je dat niet al doet.

Wat je voorbeeld betreft. Weinig licht = zo groot mogelijk diafragma. Dus probeer dan niet te zoomen zodat je de 4.0 van je lens kan gebruiken (neem aan dat het een 4.0-5.6 o.i.d. en je maximale diafragma dus afneemt bij het zoomen?). ISO 1600 (is hoogste wat je hebt neem ik aan?) is prima in de binnenbak, je diafragma had echter dus nog naar f4 gekund, waardoor je sluitertijd nét ff wat korter had gekund. Voor bewegende paarden heb ik het liefst niets langer dan 1/500 er zijn fotografen die het voor iets langer doen en soms kan je ook gewoon niet anders. En dit (grootste diafragma, hoogste iso) is dus precies dat wat ik bedoelde in dat laatste stuk wat jij quotte van mij. Dus dat gaat al bíjna goed. :)

Wat je nog proberen als je aan je uitersten zit is om 1 stop te gaan onderbelichten om je sluitertijd daarmee nog iets korter te krijgen. Betekent wel een iets donkerder foto uiteraard.

Bijna zwarte foto's klinkt als héél erg onderbelicht. Als jij een sluitertijd kiest die (veel) te kort is voor de omstandigheden dan krijg je héle donkere tot bijna zwarte foto's. :)

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:46

__denise schreef:
Nou, voor mij is het geen optie om een dure lens te kopen, dat geld heb ik niet en wil ik ook niet in een Sony A200 van bijna 3 jaar oud stoppen, want echt een topcamera is het niet. Voor een overstap wel, daarom wil ik ook nog niet kijken naar een andere evt. Eerst de Sony voor elkaar, dan kijken wat ik later wil doen.

Het is vaak beter al eerste te investeren in nieuw en beter glaswerk dan een nieuwe body.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:10

@Amarach: inderdaad :j Bovendien is de a300 helemaal nog geen antieke body. Dus Denise, investeer eerst in objectieven (en je eigen fotografische kennis!), dan haal je waarschijnlijk veel meer uit je huidige camera :j

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:27

Ik ben het helemaal met je eens Nouks, je ziet zo vaak dat mensen naar nieuwe en dure bodies grijpen en het glas achterwege laten. De kwaliteit van je body en objectief zijn maar een fractie van het plaatje. De fotograaf maakt of breekt een foto.

X_spirit_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:02

X_spirit_X schreef:
Ik zou niet weten waar ik het anders moet plaatsen en via google krijg ik ook geen goede tutorials, iig ik snap er niks van.. Dus kan iemand mij hier uitleggen hoe ik een logo maak in bordermaker? Ik weet wel hoe je zeg maar je logo maakt, maar niet hoe je dat als watermerk opslaat of uberhaupt opslaat want dat doet ie niet bij mij.. Kan iemand hier mij helpen?

Kan iemand mij hier helpen met bordermaker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:16

@Spirit dat soort vragen horen eigenlijk in het beeldbewerkingstopic :)

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:32

Oh, maar die nieuwe camera komt er voorlopig nog niet in hoor. :))
@ Nouks, een A200.

Alwiene schreef:
Andersom :) Op wat voor stand fotografeer je? Ik kies zelf zolang compleet manueel nog niet lukt voor de Aperture stand. Daarbij kies jij het diafragma en de camera kiest de bijbehorende beste sluitertijd. Ik zou jou dit ook aanraden als je dat niet al doet.

Ik gebruik de S stand, dus sluiter zelf bepalen. Binnenkort maar eens in de M proberen :)

Alwiene schreef:
Wat je voorbeeld betreft. Weinig licht = zo groot mogelijk diafragma. Dus probeer dan niet te zoomen zodat je de 4.0 van je lens kan gebruiken (neem aan dat het een 4.0-5.6 o.i.d. en je maximale diafragma dus afneemt bij het zoomen?). ISO 1600 (is hoogste wat je hebt neem ik aan?) is prima in de binnenbak, je diafragma had echter dus nog naar f4 gekund, waardoor je sluitertijd nét ff wat korter had gekund. Voor bewegende paarden heb ik het liefst niets langer dan 1/500 er zijn fotografen die het voor iets langer doen en soms kan je ook gewoon niet anders. En dit (grootste diafragma, hoogste iso) is dus precies dat wat ik bedoelde in dat laatste stuk wat jij quotte van mij. Dus dat gaat al bíjna goed. :)

Ja, diafragma neemt af bij het zoomen. Vanaf 200mm een diafragma van min. 6.3. 't Hoogste ISO is 3200, maar gebruik ik vrijwel nooit. Maar ik heb juist die zoom nodig om een fatsoenlijke foto te kunnen maken. Gebruik hem meestal niet helemaal tot het uiterste hoor. Maar hoe doe ik dat dan, als ik de diafragma niet (qua cijfer) lager kan maken?

Alwiene schreef:
Wat je nog proberen als je aan je uitersten zit is om 1 stop te gaan onderbelichten om je sluitertijd daarmee nog iets korter te krijgen. Betekent wel een iets donkerder foto uiteraard.

Bijna zwarte foto's klinkt als héél erg onderbelicht. Als jij een sluitertijd kiest die (veel) te kort is voor de omstandigheden dan krijg je héle donkere tot bijna zwarte foto's. :)

Hmmm, ga de onderlinge wel even wat uitproberen :) Dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:35

Ah, typfoutje of verkeerde typenummer in m'n hoofd, even de a200 bekeken en dat was wel degelijk de camera die ik in gedachten had bij het schrijven van mijn comment :D

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:36

Goedzo haha :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:38

@ Denise, ik zou niet voor de M maar voor de A stand gaan, waarbij je dus zélf het diafragma kiest :)

Als je de zoom nodig hebt om een fatsoenlijke foto te maken dan zul je moeten accepteren dat je maximale diafragma-opening kleiner is, en je benodigde sluitertijd daarmee hoger. In alle gevallen zul je een afweging moeten maken met de factoren: sluitertijd, diafragma en ISO en deze hebben een wisselwerking met elkaar zoals gezegd :)

@ Nouks, als ik per ongeluk toch onzin loop te verkondigen dan corrigeer je me toch wel even he? :=
Laatst bijgewerkt door Alwiene op 28-03-11 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:41

Ahá, oké. Dankje dankje! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:14

@Alwiene ja hoor, dan hoor je het wel :D Maar heb waardevolle adviezen van je langs zien komen de laatste tijd!

Enige waar ik momenteel wat op aan te merken heb is de term "hogere sluitertijd". Wat is hoger en wat is lager? Dat is niet altijd voor iedereen even duidelijk. Liever "korter" en "langer" :D

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:20

Dat is fijn om te horen Nouks, heb ook echt het idee dat er aardig wat kwartjes gevallen zijn bij mij laatste tijd, nu nog héél véél oefenen om ze ook in de praktijk goed en op het juiste moment toe te passen :=

*Gaat letten op het correct benoemen van de sluitertijd*

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:34

Dus: in principie zou een lens met f4 dus best kunnen. Maar omdat mijn lens een 28-300mm is, wordt de f dus (qua getal) hoger door het zoomen. Dan is de oplossing een lens dat een 55/70-...mm is, en dan begint bij f4.

Denk ik zo goed?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:00

Oeh, die weet ik niet helemaal zeker. Ik neig ernaar om te zeggen dat dat inderdaad een betere optie is, máár of ik het 'de oplossing' zou durven noemen := Je theorie klopt volgens mij wel, dat door een lens met een kleiner bereik te kiezen je uit kan komen op een f4 op het brandpunt waar jij graag gebruik van wil maken. Máár: Ik heb een toch best wel heel leuk 70-300 objectief welke ook op f4.0 begint maar ook in de combinatie met 1600 iso (wat het max. van mijn camera is) krijg ik daarmee de sluitertijd niet kort genoeg om in de binnenbak fatsoenlijke foto's te maken. Uit mijn ervaring zou ik dus zeggen dat dat in principe gewoon 'onmogelijk' is.
Jij zei echter eerder dit: "Laatst heb ik in een binnenbak foto's gemaakt met f5, 1/160, ISO1600. Qua licht is hij mooi, maar die sluiter is gewoon te lang."

Jij hebt het wellicht geprobeerd in een behoorlijk goed verlichte binnenbak :)
En gezien díe waardes zou ik dan zeggen dat het onder de zelfde omstandigheden misschien nét mogelijk zou moeten zijn om met f.4 een acceptabele foto te kunnen maken.

Als een meer ervaren fotograaf me wil controleren, héél graag :=

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 22:35

ik heb ook een vraagje, maar weet niet of dit het goede topic is, of die van welk opbjectief.. maar dit gaat niet om een objectief dus vraag het hier even..

ik wil graag een reflectiescherm gaan aanschaffen, mijn vraag is welke ik het beste kan kopen voor paardenfotografie? ik heb gelezen over een scherm met 2 kanten, en 5 in één enzo, maar zou ik een 5 in één nodig hebben?? en welke grootte is het meest handigst? en nog 1 vraag, waar kan ik hem het beste aanschaffen, een fotografie-zaak (welke??) of bestellen via internet (welke site goede ervaringen)

hoop dat iemand mij kan helpen :)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 23:37

Ik heb er één overgekocht van iemand op Bokt omdat me dat goedkoper uitkwam. Bij bijna alle webshops kwam er minstens €10 verzendkosten bij. Ik heb zo een 5 in 1, heb hem nog maar net maar vind het wel een erg handig systeem. Je kan zo veel meer gaan experimenteren met de gouden, zilveren, zwarte of witte kant, want iedere kleur geeft een ander soort licht. En het scherm "naakt", dus een beetje doorzichtig, kan je dan weer gebruiken om licht zachter te maken, beetje zoals een softbox.

Mijne is overigens 82cm doorsnede en dat is wel al aardig groot. Ik heb hem bij de paarden nog niet uitgeprobeerd, maar ik denk dat hij wel groot genoeg is daarvoor.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:49

Ik weet echt even niet waar ik dit moet vragen dus doe het hier maar xd
Weet iemand een uploadsite waarbij de kwaliteit van de foto's niet achteruit gaat? Dit is namelijk zo bij tinypic. Ik heb een topic geopend en elke keer dat ik kijk is de kwaliteit weer slechter geworden terwijl de foto's juist heel scherp zijn. :+
Help? :o

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:25

SunnyJazz schreef:
Ik weet echt even niet waar ik dit moet vragen dus doe het hier maar xd
Weet iemand een uploadsite waarbij de kwaliteit van de foto's niet achteruit gaat? Dit is namelijk zo bij tinypic. Ik heb een topic geopend en elke keer dat ik kijk is de kwaliteit weer slechter geworden terwijl de foto's juist heel scherp zijn. :+
Help? :o

Imageshack. Ik had eerst ook TinyPic, maar foto's zijn stukken mooier sinds ik Imageshack gebruik :j

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:50

Imageshack ben ik mee gestopt omdat dat ook niet werkte :') Ik kan alleen even niet meer bedenken waarom dat was. :+