[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:30

Natuurlijk werkt deze camera niet alleen met Olympus-batterijen. Maar het zou nog wel eens zo kunnen zijn dat in verband met eventuele garantie de garantie komt te vervallen op het moment dat je te maken krijgt met een probleem dat veroorzaakt zou kunnen zijn door het gebruik van een ander merk batterijen... Zodoende dat er altijd in de handleiding staat originele batterijen of accu's te gebruiken.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 06:59

Dyonne schreef:
In principe hoeft niet alleen Olympus. Maar zou wel fijne oplaadbare nemen. En dan speciale met wat hogere waarde, dat ze langer meegaan. Weet even niet de naam ervoor. Bloos
Die van Olympus zijn er speciaal voor gemaakt. Maar je hebt ook van andere merken goede oplaadbare.
Ja, want de batterijen die ik er nu voor gebruik (ook oplaadbare, van Sony) zijn ook hele sterke, volgens mij: AA, type 1700mAh.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:42

HorseyDude schreef:
Ja, want de batterijen die ik er nu voor gebruik (ook oplaadbare, van Sony) zijn ook hele sterke, volgens mij: AA, type 1700mAh.

Sorry, maar 1700 is niet sterk. Ik gebruik 2700....

(Edit: voor m'n flitsers dus, niet voor m'n camera. En dat ik 2700 zegt natuurlijk niet zo veel over 1700mAh, maar toch, 1700 is niet sterk. Zelfs "ondergemiddeld".)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:11

Iemand tips voor fotograferen in een sporthal?
Basketballwedstrijd.
Ik zet hem sowieso op handmatig.
Dacht zelf aan een korte sluitertijd + redelijk hoge ISO, maar dan krijg je wel snel ruis. Weet iemand trouwens wat voor soort belichting er in een sporthal is? Ik kan namelijk verschillende instellen maar weet niet welke het precies is.
Anders ga ik wel in RAW schieten, maar dat duurt langer en kunnen veel minder foto's op mn geheugenkaart.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:18

Ik heb ook een vraag. Ik heb de Olympus E-510 maar nu doen plotseling alleen de al voor ingestelde standen het (scene, sport, macro, portret enz.) het. Als ik hem op A of M (diafragma, sluitertijd, handmatig) wil zetten en ik druk op de ontspanknop dan stelt hij scherp. Druk ik door om een foto te maken gaat de camera "uit", alles wordt zwart en ik kan geen foto maken. Hij staat nog gewoon aan, maar ik moet hem dan weer uit en weer aan zetten en in de voorgeprogrammeerde standen doet hij het nog wel. In de handleiding kon ik niks vinden, iemand een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:24

Sluitertijd waarschijnlijk dusdanig lang staan dat het lijkt alsof 'ie "uit" gaat...

Touchie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:50

Ook ik heb een vraag.
Ik heb sinds een paar maandjes de Panasonic Lumix DMC-FZ8. Ik krijg buiten al redelijke foto's.
Voorbeeldje:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8OSCWJ4C.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YK4W8QFD.jpg
Maar in een binnenbak word het echt helemaal niks. Dan krijg ik alleen een redelijke foto wanneer het paard heel mooi stil blijft staan.
Voorbeeld
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EHTADLOY.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8XOK487L.jpg
De meeste foto's heb ik gemaakt op de Pstand (program AE). En dan is dit dus het resultaat.
Als ik de camera op de video-knop zet dan krijg ik wel een redelijk helder filmpje. Dan zou ik toch ook heldere foto's moeten kunnen maken?
Wie kan mij helpen?

En nog een vraagje.
Hoe krijg ik dat mijn onderwerp heel mooi helder is, maar de achtergrond wat vervaagd?

En misschien hebben jullie nog andere tips. Die zijn natuurlijk ook altijd welkom!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:45

Er is me gevraagd om met mn fuji finepix S5700 foto`s van guess-tasjes en assesoires te komen nemen voor een webwinkeltje, omdat ze zelf met hun eigen camera te veel bling op de foto kregen.
Ik heb weinig tijd, slechts 1 ochtend, dus kan ik weinig uitproberen.
Welke stand is het beste? Mn schilderijen blinken minder als ik de documentenstand gebruik, is dat hier ook een aanrader?

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:57

Hallo,
Ik heb ook een vraag en hoop dat jullie me kunnen helpen.
Vaak zie ik hele mooie foto's met een super zwarte achtergrond. Hoe krijg je die achtergrond? Moet je die zelf maken als je de foto maakt, of kun je dat op de computer zo bewerken?
Ik heb een Canon EOS 400D.

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:00

Dreamer1987: Dat zijn blackfoto's. Die kun je zelf maken door een paard in een deuropening te zetten van binnen naar buiten toe zodat het licht op het paard valt. De stal erachter moet donker zijn, dan krijg je een zwarte achtergrond. Soms zijn er nog stukken die niet helemaal zwart zijn en dat kun je evt. bijwerken op de computer. Lachen

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:02

dreamer1987 schreef:
Hallo,
Ik heb ook een vraag en hoop dat jullie me kunnen helpen.
Vaak zie ik hele mooie foto's met een super zwarte achtergrond. Hoe krijg je die achtergrond? Moet je die zelf maken als je de foto maakt, of kun je dat op de computer zo bewerken?
Ik heb een Canon EOS 400D.

Van paarden?
Je zet het paard in een deuropening, stalopenening, in een garage etc, en je zorgt dat het hoofd in de zon is, en de rest in het donker (de schaduw) wegvalt zeg maar.
Dan maak je de foto, en kun je in photoshop eventueel de wat lichtere vlekjes bijwerken.

edit: wat pasamba zei dus *LOL*

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:04

Ok, jammer... onze stallen zijn erg verlicht en anders moet ik eerst alles gaan afplakken hahahaha

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:05

Hoeft natuurlijk niet per se in de stal. Het kan ook gewoon als je je paard met zn koppie in de zon zet en de rest van het lijf in de schaduw wat bijvoorbeeld gecreëerd wordt door bomen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:07

Kan dat ook ja?! Valt er dan niet alsnog teveel licht op de rest? Tong uitsteken

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:07

Gewoon uitproberen Haha!

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:10

Dan ga ik dat binnenkort eens allemaal uitproberen Knipoog
en dan kunnen jullie me misschien ook helpen met een ander probleem... ik heb soms ineens heel blauwige foto's... geen idee wat ik dan fout doe..
voorbeeld: (even later was ik ergens anders, precies dezelfde instellingen, en toen waren ze wel scherp. Ligt dat dan aan het weer? wat kan ik aan de instelling veranderen om het te voorkomen?)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:10

Hm true. Ja Alleen het is voor mij vrij lastig uit te proberen, omdat ik maar 1x per week rijd (manege) dus kan nooit foto's nemen eigenlijk. Ik laat mijn camera liever niet gewoon daar liggen tijdens het rijden. ;p
Nouja, komt wel goed. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:11

Dreamer1987 ; verkeerde witbalans ingesteld misschien?

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:13

maar later had ik precies dezelfde instellingen.. en toen waren ze wel mooi helder en scherp

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:15

Laatst bijgewerkt door Julia op 26-02-08 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:16

zoiets bedoelde ik ja, heb ook 1 keer zo'n foto gemaakt, maar ik dacht dus dat dat normaal op de computer werd bewerkt ofzo en dat lukte me niet haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:16

Mooie foto's Julia Ja. Kan het dus idd toch. ;p

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:24

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:29

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:31

Zeer waarschijnlijk verkeerde witbalans Dreamer1987. Die van jou zijn trouwens ook netjes!