[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:09

Joey schreef:
ONE SHOT, ik snap dat gedeelte van mn camera niet :')

Zal het de volgende meeting wel even uitleggen aan jou ;) , want als je rijfoto's maakt in ONE SHOT kan dat idd onscherpe foto's opleveren.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:10

Paris_ schreef:
Mag ik ook nog even binnenvallen? :)
Heb 2 vragen...

Allereerst, ik ben opzoek naar een speciaal accesoire voor je camera, ik zal het even beschrijven;
- Als je dat filter? voor de lens klikt, en een kleur kiest (bv rood), dan krijg je een zwart/wit foto maar alles wat rood was in je 'compositie', is ook rood op de foto. De rest is dus zwart/wit.
Voorbeeld: http://www.google.nl/imgres?q=black+whi ... 3,s:0,i:94
Weet iemand hier de naam van?

En ten tweede, met de Canon Eos 1000D kan echt niet gefilmd worden toch?
Ook niet als je er een speciaal dingetje voor koopt oid?

Vraag 1. Dit is waarschijnlijk tijdens de nabewerking gedaan. Je kunt echter wel leuke effecten krijgen door kleurfilters op je flitser te gebruiken en te spelen met je witbalans. ;) Maar niet dit effect.

Vraag 2. Helaas... Je kunt niet filmen met je 1000D.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:26

Joey schreef:
Hoi hoi!

Ik heb niet het hele topic doorgelezen dus plaats ik het maar gewoon. Ik heb laatste tijd beetje problemen met goed scherpstellen met de lens 70-300 mm van Tamron. Zijn hier tips voor?

Mijn 70-300 is tegenwoordig ook lastiger met scherpstellen en maakt mn foto's op camera scherp, op computer net niet.
Hoop eigenlijk dat het aan de lens ligt, ooit komt er namelijk een 70-200, als ik gespaard heb.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:27

Bagheera_206 schreef:
Paris_ schreef:
Mag ik ook nog even binnenvallen? :)
Heb 2 vragen...

Allereerst, ik ben opzoek naar een speciaal accesoire voor je camera, ik zal het even beschrijven;
- Als je dat filter? voor de lens klikt, en een kleur kiest (bv rood), dan krijg je een zwart/wit foto maar alles wat rood was in je 'compositie', is ook rood op de foto. De rest is dus zwart/wit.
Voorbeeld: http://www.google.nl/imgres?q=black+whi ... 3,s:0,i:94
Weet iemand hier de naam van?

En ten tweede, met de Canon Eos 1000D kan echt niet gefilmd worden toch?
Ook niet als je er een speciaal dingetje voor koopt oid?

Vraag 1. Dit is waarschijnlijk tijdens de nabewerking gedaan. Je kunt echter wel leuke effecten krijgen door kleurfilters op je flitser te gebruiken en te spelen met je witbalans. ;) Maar niet dit effect.

Vraag 2. Helaas... Je kunt niet filmen met je 1000D.

Okee, bedankt! :D

Bloempotje

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:32

Ik ga je topic is doorkijken Richard :) !
Even snel in geklikt, en wil je dit nog wel gaan uitvoeren?
Dan wil ik misschien ook wel komen, maar moet even kijken i.v.m. de afstand :).

Heb de gebruiksaanwijzing bekeken idd. :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:43

Bagheera_206 schreef:
Joey schreef:
ONE SHOT, ik snap dat gedeelte van mn camera niet :')

Zal het de volgende meeting wel even uitleggen aan jou ;) , want als je rijfoto's maakt in ONE SHOT kan dat idd onscherpe foto's opleveren.

Is ONE SHOT niet dat je scherpstelt op een een van de punten en dan kan je nog je compositie aanpassen terwijl die dat punt scherp houdt.
En AI SERVO dat die een bewegend ding volgt, nuja moet jij dan doen, maar die blijft dan scherpstellen op dat punt ook als je beweegt? En de AI FOCUS is een combinatie? Of ben ik hier mis in?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:40

kan iemand mij helpen?

Ik weet niet wat mijn camera de laatste tijd heeft/ of lenzen, maar ik kan er vrijweinig meer mee :n

Echt zwart word dit als voorbeeld...raw kwalieit handmatig scherpgesteld of zonder maakte geen verschil op dat moment en gewoon met de M stand iso 1600.. gewoon zoveel ruis weet iemand hoe je dit kunt oplossen?:
Afbeelding
Verder dezelfde dag vissen geprobeerd.. 100 geschoten en er zat maar 1 tussen waarvan ik dacht ja redelijk mooi :')
Afbeelding
(kwaliteit verslechterd dmv picasa upload.) Ook handmatig scherpgesteld en op de m handmatig ingesteld.

Ben benieuwd of jullie het probleem zien, iig bij die 'nacht' foto?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:46

_Bitje_ schreef:
kan iemand mij helpen?

Ik weet niet wat mijn camera de laatste tijd heeft/ of lenzen, maar ik kan er vrijweinig meer mee :n

Echt zwart word dit als voorbeeld...raw kwalieit handmatig scherpgesteld of zonder maakte geen verschil op dat moment en gewoon met de M stand iso 1600.. gewoon zoveel ruis weet iemand hoe je dit kunt oplossen?:
[ Afbeelding ]
Verder dezelfde dag vissen geprobeerd.. 100 geschoten en er zat maar 1 tussen waarvan ik dacht ja redelijk mooi :')
[ Afbeelding ]
(kwaliteit verslechterd dmv picasa upload.) Ook handmatig scherpgesteld en op de m handmatig ingesteld.

Ben benieuwd of jullie het probleem zien, iig bij die 'nacht' foto?

Welke body en instellingen heb je bij eerste foto gebruikt? Welke camera is hij gemaakt? Het lijkt erop dat ISO1600 geen mooie ruis/detail verhouding heeft met jouw body. :=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:48

Iso 1600 is ook wel erg hoog.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:52

Ja maar dit is wel heel dramatisch :+

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:56

gewoon dezelfde lens/body als bij de vis :=
ja dat vond ik dus ook, en bedoel bij nacht en 1 spot leek me 1600 niet dramatisch ofzo.
dit is een canon1000d met de 18-55mm lens van canon.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:57

Marit schreef:
Ja maar dit is wel heel dramatisch :+

Check jij nou maar ISO1600 op je 650D. ;) Denk dat je er nog wel mee wegkomt als je beetje ruisvermindering doet en ook verkleint naar dit formaat. ;)

Bij concerten kwam ik qua ruis/detail ook nog wel weg met ISO 1600 met mijn 550D. Maar net als in binnenbak is het wel geaccepteerd dat er wat ruis in zit.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:00

_Bitje_ schreef:
gewoon dezelfde lens/body als bij de vis :=
ja dat vond ik dus ook, en bedoel bij nacht en 1 spot leek me 1600 niet dramatisch ofzo.
dit is een canon1000d met de 18-55mm lens van canon.

Over het algemeen zijn de laatste 2 a 3 stops qua ISO betreft niet echt heel bruikbaar ivm ruis/detail. In het geval van een 1000D betekent dat je het beste niet hoger kunt gaan dan 200-400 om dit idd te voorkomen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:01

Haha, ik weet in ekl geval dat het op mijn oude body nog veel erger was. Maar het verschil tussen die 2 foto's is wel heel erg groot. Hoewel je ruis natuurlijk nog veel meer ziet op een donkere ondergrond.

Okkieenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:06

Omdat hier veel fotografen aanwezig zijn op het forum wilde ik deze tip delen :)

Dit is echt een aanrader voor visitekaartjes! Bij elk kaartje kan je een andere achterkant uploaden.
De minicards zijn ook een aanrader, ook daar kan je voor elke kaartje een andere foto als achterkant uploaden. Normaal als je drukwerk besteld kan je maar 1 achterkant doen. Nu dus bij 50 kaartjes: 50 verschillende foto's. Je hebt als het ware een miniportfolio om uit te delen :) Ik heb nu 100 Minicards besteld voor £12.23, dat is ongeveer 15,- (incl. verzendkosten). Je kan gewoon betalen met Paypal. Valt dus erg mee voor deze kwaliteit (mooie kleuren, matte afwerking).

Mocht je gelijk willen gaan bestellen dan ontvang je ook nog eens 10% korting via deze link!
http://www.moo.com/share/ccgtjc

Je kan ook 10 gratis visitekaartjes bestellen, dan moet je naar MOO Classic Cards en dan -> Order a free sample pack!
Je ontvangt dan 10 gratis visitekaartjes die je zelf helemaal kan 'customizen' met jouw eigen foto's. Op de andere kant kan je jouw contactgegevens plaatsen met 1 foto. Dat is dan voor alle kaartjes gelijk. Zoals je kan zien staat er wel moo.com op bij de gratis versie, maar goed je mag niet klagen als je ze echt helemaal gratis krijgt (je hoeft zelfs geen verzendkosten te betalen). Leuk om uit te proberen! Dit zijn de matte, maar je hebt ook glans (die wil ik nog bestellen). Het papier is mooi zwaar en hebben een luxe uitstraling.

Mijn kaartjes:
Afbeelding

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:15

Hoi,

Sorry dat ik hier zomaar kom binnenvallen, maar ik had een vraag over een flitser.
Ik heb zelf een Canons eos 1000D. Nu had m'n vader vroeger een spiegelreflex en daar had hij ook een flitser bij.
De flitser past op m'n camera en hij werkt ook gewoon. De flitser is wel al wat ouder, ik denk dat dat ding misschien al 20 jaar oud is.
Maar nu is m'n vraag of ik de flitser gewoon kan gebruiken zonder dat m'n camera beschadigt of er kortsluiting wordt veroorzaakt (sorry, ben niet zo technisch :+)

Alvast bedankt!

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:59

Thanks Richard! :j

Loiz schreef:
Joey schreef:
Hoi hoi!

Ik heb niet het hele topic doorgelezen dus plaats ik het maar gewoon. Ik heb laatste tijd beetje problemen met goed scherpstellen met de lens 70-300 mm van Tamron. Zijn hier tips voor?

Mijn 70-300 is tegenwoordig ook lastiger met scherpstellen en maakt mn foto's op camera scherp, op computer net niet.
Hoop eigenlijk dat het aan de lens ligt, ooit komt er namelijk een 70-200, als ik gespaard heb.

Dat probleem heb ik dus ook, op mn camera zijn ze hardstikke scherp en op de computer valt dat toch vies tegen :\

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:09

_Sofie schreef:
Hoi,

Sorry dat ik hier zomaar kom binnenvallen, maar ik had een vraag over een flitser.
Ik heb zelf een Canons eos 1000D. Nu had m'n vader vroeger een spiegelreflex en daar had hij ook een flitser bij.
De flitser past op m'n camera en hij werkt ook gewoon. De flitser is wel al wat ouder, ik denk dat dat ding misschien al 20 jaar oud is.
Maar nu is m'n vraag of ik de flitser gewoon kan gebruiken zonder dat m'n camera beschadigt of er kortsluiting wordt veroorzaakt (sorry, ben niet zo technisch :+)

Alvast bedankt!

Ik gebeuik ook mijn vaders oude flitser. Helaas berekent ie niets door dus je camera corrigeert niet automatisch. Verder heb ik eens gelezen dat het wel invloed kan hebben op je stroomsysteem van je camera, iets met een andere spanning en dat je daar wel voorzichtig mee moet zijn. Maar het fijne ervan moet ik nog opzoeken.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:49

F_Orumster schreef:
_Sofie schreef:
Hoi,

Alvast bedankt!

Ik gebeuik ook mijn vaders oude flitser. Helaas berekent ie niets door dus je camera corrigeert niet automatisch. Verder heb ik eens gelezen dat het wel invloed kan hebben op je stroomsysteem van je camera, iets met een andere spanning en dat je daar wel voorzichtig mee moet zijn. Maar het fijne ervan moet ik nog opzoeken.

Oké, bedankt voor je reactie!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:58

@Joey: Misschien helpt iets afstoppen en minder hoog in ISO? Heb jij voorbeelden?
Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 05-01-13 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:02

Dat is toch dit topic Richard? :+

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:03

Loiz schreef:
Dat is toch dit topic Richard? :+

Oeps... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:45

_Sofie schreef:
Hoi,

Alvast bedankt!

Ik zou m nu in ieder geval nog even niet gebruiken.
Vrij groot risico op problemen met stroom en mogelijk schade aan je camera.

Zoek het type nummer van de flitser op en bel naar t service centrum van je cameramerk om te vragen of de flitser veilig gebruikt kan worden.

Bovendien moet je zelf ook genoeg achtergrondkennis hebben om alle instellingen goed te zetten, omdat zo n oude flitser dat niet met de camera kan communiceren. Alles moet je dan dus handmatig regelen voor n correcte belichting.

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:54

Hoi! Ook ik kom even binnenvallen: ik heb een canon G12 en zou graag een grijsverloopfilter willen.
Kan er überhaupt een filter op mijn G12 aangezien het geen spiegelreflex is?
En zoja, wat voor adapterring moet ik dan hebben? Ben me suf aan het lezen op internet maar zie door de bomen even het bos niet meer.
Alvast heel er bedankt :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:07

francaa schreef:
Hoi! Ook ik kom even binnenvallen: ik heb een canon G12 en zou graag een grijsverloopfilter willen.
Kan er überhaupt een filter op mijn G12 aangezien het geen spiegelreflex is?
En zoja, wat voor adapterring moet ik dan hebben? Ben me suf aan het lezen op internet maar zie door de bomen even het bos niet meer.
Alvast heel er bedankt :)

Volgens mij gewoon de Canon FA-DC58B. Er passen dan 58mm filters op.