[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nienkefelice

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:08

@Daf, ik zit helemaal met hetzelfde probleem, en jij budget is precies hetzelfde als de mijne! ben benieuwd naar de reacties op jou vraag!

@nils_010, uiteraard een camera met kitlens, zonder lens kan ik niet fotograveren, maar zoals @daf zegt, heb ik hetzelfde probleem, de nikon d5100 is een optie maar dan voor nu alleen met kitlens, en eventueel later een zoomlens erbij! maar klopt het dat met canon veel meer opties met lenzen zijn? op internet zie ik veel meer lenzen voor de canon dan voor nikon, in een gunsterige prijsklasse.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:22

En samen gaan we braaf zitten wachten :D

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:38

Deze staat bv ook op i-net:
http://www.vergelijk.nl/digitale_camera ... _300mm_dc/

Daar heb je dus gelijk al een zoomlens erbij, voor de prijs van wat je nu voor een D5100 betaald met standaard kitlens. Maar ik zie niet staan dat er Image Stabilisor in/op zit ... Kan mij indenken dat dit bij de zoomlens nadelig is.

Gister werd mij verteld dat IS (Canon) / VR (Nikon) met een standaard kitlens niets zegt, daar het bereik te klein is.

nienkefelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:52

oeh.. die is ook aantrekkelijk.. maar IS is denk ik wel makkelijk maar durf ik niet te zeggen...

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:30

Zie onderstaande quotes uit dit topic [FK] [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Alwiene schreef:
Fenny schreef:
De verkoper bij de Media Markt heeft de IS functie laten zien aan de hand van een camera die op een tv aangesloten was (video camera). Hij had de IS functie aangezet, ging heel ver inzoomen, en toen hetzelfde met de IS functie uit. Er was alleen bij ver(der) inzoomen duidelijk verschil. Ik gaf aan dat ik ook een 55-250 lens aan wil schaffen en hij vertelde me dat daar standaard IS op/in/bij (hoe zeg je dat? ;) ) zit. Ook zei hij dat de 18-55 zonder IS iets minder goed foto's maakt met minder licht. Dit zal voor mij dan in de manege zijn, waar mij dan ook al de 55-250 voor aangeraden is.

IS op een videocamera lijkt me toch niet 1 op 1 vergelijkbaar met die op een fotocamera eigenlijk := IS op een camera is bedoelt voor momenten waarop er zo weinig licht is dat je sluitertijd zo lang moet worden dat jouw eigen trilling een bewogen foto kan veroorzaken. IS is dus nutteloos in situaties met meer dan voldoende licht én bij vlot bewegende onderwerpen aangezien je sluitertijd dan zo kort is om je onderwerp te bevriezen dat dat zeker geldt voor jouw eigen beweging. De 55-250 is inderdaad alleen in een IS versie te koop, maar in de manege zal je daar niet veel aan hebben. Je wil immers sluitertijden die zo kort zijn dat je onbewogen paarden op de foto krijgt. Reken er maar op dat het IN een manege (binnenbak dus) over het algemeen te donker is om een goede foto te krijgen, zelfs met de beste en duurste apparatuur is dat lastig, met een basiscamera en lens vrijwel onmogelijk.

Wanneer is IS wél leuk? Als jij 's avonds als het wat donkerder wordt dat gebouw/ander stilstaand onderwerp op de foto wil zetten bijvoorbeeld. Oftewel als je onderwerp stil staat en je te weinig licht hebt voor een korte sluitertijd. Dan is het fijn als je met een 3 stops langere sluitertijd toch een onbewogen foto kan krijgen :j

Wanneer krijg je nou een bewogen foto van jouw trillingen? Daarvoor is de regel 1/brandpuntafstand is je brandpuntafstand 100mm dan is de sluitertijd die minimaal nodig is om jouw beweging te bevriezen 1/100e. Voor een cropcamera zoals de 1100D ook is geldt dat ook nog een factor 1.6 overheen dus is het niet 1/100e maar 1/160e. Is je brandpuntafstand 250mm (vol ingezoomd met een 55-250) dan is je minimale sluitertijd om beweging te voorkomen al 1/400e. Dat is dan ook meteen wat jij op video gezien hebt, als je inzoomt wordt alles uitvergroot inclusief je eigen trillingen. Overigens zit er hier wel een grens aan qua lengte van sluitertijd, die ligt dacht ik bij ongeveer 1/60e seconde langer zou vrijwel altijd beweging geven, ook al is je brandpuntafstand maar 18mm. Dus ja met een telezoom zie je eerder je eigen beweging terug in je foto, maar of het daarop méér nut heeft dan op een 18-55 lens hangt vooral af van wat je met welke lens gaat fotograferen.

Kortom: Ga jij uitsluitend bewegende onderwerpen fotograferen dan zal je IS niet gebruiken, op geen enkele lens. Fotografeer je ook wel eens stilstaande dingen bij minder goed licht, dán kan IS wel hartstikke fijn zijn.

Bagheera_206 schreef:
Fenny schreef:
Hoe lijkt deze aanbieding? (iemand interesse in de voetbal en de tas? :') )

http://www.cameranu.nl/nl/digitale-came ... 4/#tab-tb2

Lijkt mooi, maar dat is hij niet. := Probeer de 75-300mm te vermijden. Ga voor de Canon EF-S 55-250mm IS II als telezoom voor bij de paardjes.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:36

Oke, dank voor deze informatie. Kort samengevat voor mijn situatie is IS wel/niet dus niet doorslaggevend.

Nu hoop ik nog info te krijgen mbt mijn overige vragen / verhaal :)

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:20

Daar kan ik je verder niet mee helpen ;)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:43

@Daf en Nienkefelice: op de vorige pagina staat een link van Nouks over het aanschaffen van een spiegelreflexcamera. En op bijna iedere pagina van dit topic komen de instapmodellen van Canon en Nikon ter sprake.

De Nikon D70 zou ik laten liggen. De ontwikkelingen gaan zo ontzettend snel, dat die camera 'antiek' is vergeleken met de nieuwe DLSRs.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:07

En hier komt amateur nummertje zoveel......

Op dit moment fotograaf ik met een canon eos 300D,
Echter hebben we nu een aantal keer gezien dat hij strepen maakt in het beeld (geen viezigheid, maar van die digitale strepen) het is natuurlijk een wat oudere camera, maar de timing komt niet heel goed uit.

Nu ben ik mij alvast een beetje aan het orienteren op een nieuwe camera.
Het moet absoluut een Canon zijn, A: omdat we hier 3 lenzen van hebben liggen, en B omdat het merk opzich ons erg goed bevalt. Mijn vader heeft bijvoorbeeld een nikon en dat vind ik persoonlijk minder prettig werken (zal ook wel een kwestie van wennen zijn)

Nu ben ik best een amateur, maar de camera mag wel iets specifieker zijn dan de simpelste instapmodel.

Wie kan mij een advies geven?

Ik heb mijn oog wel laten vallen op de Canon Eos 550D
Maar zijn er nog vergelijkbaardere modellen?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:22

550D is een prima body die ik hier toevallig als 2de body heb liggen momenteel.
Richard heeft hier veeeel mee gewerkt, dus die kan je waarschijnlijk alle in's en out's vertellen.
Je bent niet de enige hoor die Nikon niet fijn vind werken! Dat is puur persoonlijk! :)

Momenteel is al wel de 650D op de markt, dus de 550D is wel iets verouderd.
Maar opzich zelf is het een prima body die fijn in gebruik is :)
Eventueel kan je nog even naar de 1100D kijken, is ook een prima camera voor dat geld :j

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:25

Maar hoe staat de 1100 tegenover de 550??
Wat zijn de verschillen?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:45

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:00

Morgen gaan we weer naar de fotowinkel en krijgen we verschillende modellen in handen met de bijbehorende uitleg, ben benieuwd :)

Gister wel heel duidelijk het verschil kunnen zien tussen standaard kitlens en zoomlens :wow:

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:11

Het is de Canon 1100D geworden met standaard 18-55 kitlens en de 75-300 zoomlens. Nu kan ik aan de studie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:41

Daf schreef:
Gister wel heel duidelijk het verschil kunnen zien tussen standaard kitlens en zoomlens :wow:

Direct even een misverstand dat ik graag wil ophelderen :)

Jij bedoelt "verschil tussen standaard kitlens en telezoomlens". "Zoomlens" zegt namelijk helemaal niks over het bereik van de lens. Een standaard kitlens 18-55mm is namelijk óók een zoomlens (je kunt ermee zoomen). En mijn 16-35L (waarmee je dus minder ver kunt inzoomen dan met een 18-55 kitlens) is óók een zoomlens.

Je hebt in feite twee soorten beschrijvingen voor een objectief:
- Op bereik: "groothoek", "standaard", "tele", "supertele".
- Op wel of geen zoom: "vast brandpunt" oftewel "prime" of "zoomlens".

En dat kun je dan dus met elkaar combineren. Je hebt groothoekobjectieven met een vast brandpunt, maar ook telelenzen met vast brandpunt. Je hebt standaardzooms, maar ook groothoekzooms en telezooms. Enzovoort.

"Zoomlens" zegt dus alleen dát je ermee kunt zoomen en dat kan met de 18-55 ook :)

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:47

Je hebt helemaal gelijk. Beginnerstaal :+

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:40

Ik kom even binnenvallen maar ik mag voor mijn birthday een camera uitzoeken. Nu krijg ik veel tips voor de Nikon D3100 maar wat vinden jullie de beste camera die het mooiste kwaliteit levert?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:13

Optisana schreef:
Ik kom even binnenvallen maar ik mag voor mijn birthday een camera uitzoeken. Nu krijg ik veel tips voor de Nikon D3100 maar wat vinden jullie de beste camera die het mooiste kwaliteit levert?

Het ligt voor 90% aan de fotograaf ;)
En dan krijg je het objectief wat een grotere rol speelt als de body zelf.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:33

Courses schreef:
Optisana schreef:

Het ligt voor 90% aan de fotograaf ;)
En dan krijg je het objectief wat een grotere rol speelt als de body zelf.

mmm.. oke. ik ben een simpel kodak pocket cameraatje gewend dus dan is een spiegelreflexcamera al sowieso een grote verbetering.
Maar welk body zou jij dan aanraden?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 05:42

Wat is je budget? Je zou ook nog naar de Canon 1100D kunnen kijken.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:52

Bagheera_206 schreef:

Heb eigenlijk geen max :P

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:28

Optisana schreef:
Bagheera_206 schreef:

Heb eigenlijk geen max :P

Dan zou ik kijken voor een Nikon D800 of een Canon 5D MKIII of een 1Dx...

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:25

Haha Judith :')
Let's not do that, shall we?

1100D, 600D / 650D of de D3100.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:51

Courses schreef:
Haha Judith :')
Let's not do that, shall we?

1100D, 600D / 650D of de D3100.

Als je geen Max. hebt dan is die keuze toch niet moeilijk :D ;)

nienkefelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:24

Ik heb besloten om voor de nikon D5100 te gaan, ben nog in een camera winkel geweest en me laten voorlichten. Nu kwam ik op internet nog wat dingen tegen waar ik me toch wat over afvroeg, en dacht jullie kunnen me er vast wel bij helpen!

Kun je bij een Nikon alleen scherpstellen met de hand? en bij een canon kan dat ook automatisch? het lijkt mij dat je met een nikon ook een stand hebt dat hij automatisch kan scherpstellen?

En ik las iets over kliks, dat wanneer je ongeveer 100.000 kliks hebt? wat houd dit precies in, dat de camera daarna vaak defect raakt, of dat hij het dan "gewoon" niet meer doet? of dat de camera dan minder word maar het wel doet?

Misschien rare vragen, maar straks beinvloed het nog wel mijn keuze, dus toch handig om te weten ;)

alvast bedankt! :)