Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Alwiene schreef:Fenny schreef:De verkoper bij de Media Markt heeft de IS functie laten zien aan de hand van een camera die op een tv aangesloten was (video camera). Hij had de IS functie aangezet, ging heel ver inzoomen, en toen hetzelfde met de IS functie uit. Er was alleen bij ver(der) inzoomen duidelijk verschil. Ik gaf aan dat ik ook een 55-250 lens aan wil schaffen en hij vertelde me dat daar standaard IS op/in/bij (hoe zeg je dat?) zit. Ook zei hij dat de 18-55 zonder IS iets minder goed foto's maakt met minder licht. Dit zal voor mij dan in de manege zijn, waar mij dan ook al de 55-250 voor aangeraden is.
IS op een videocamera lijkt me toch niet 1 op 1 vergelijkbaar met die op een fotocamera eigenlijkIS op een camera is bedoelt voor momenten waarop er zo weinig licht is dat je sluitertijd zo lang moet worden dat jouw eigen trilling een bewogen foto kan veroorzaken. IS is dus nutteloos in situaties met meer dan voldoende licht én bij vlot bewegende onderwerpen aangezien je sluitertijd dan zo kort is om je onderwerp te bevriezen dat dat zeker geldt voor jouw eigen beweging. De 55-250 is inderdaad alleen in een IS versie te koop, maar in de manege zal je daar niet veel aan hebben. Je wil immers sluitertijden die zo kort zijn dat je onbewogen paarden op de foto krijgt. Reken er maar op dat het IN een manege (binnenbak dus) over het algemeen te donker is om een goede foto te krijgen, zelfs met de beste en duurste apparatuur is dat lastig, met een basiscamera en lens vrijwel onmogelijk.
Wanneer is IS wél leuk? Als jij 's avonds als het wat donkerder wordt dat gebouw/ander stilstaand onderwerp op de foto wil zetten bijvoorbeeld. Oftewel als je onderwerp stil staat en je te weinig licht hebt voor een korte sluitertijd. Dan is het fijn als je met een 3 stops langere sluitertijd toch een onbewogen foto kan krijgen
Wanneer krijg je nou een bewogen foto van jouw trillingen? Daarvoor is de regel 1/brandpuntafstand is je brandpuntafstand 100mm dan is de sluitertijd die minimaal nodig is om jouw beweging te bevriezen 1/100e. Voor een cropcamera zoals de 1100D ook is geldt dat ook nog een factor 1.6 overheen dus is het niet 1/100e maar 1/160e. Is je brandpuntafstand 250mm (vol ingezoomd met een 55-250) dan is je minimale sluitertijd om beweging te voorkomen al 1/400e. Dat is dan ook meteen wat jij op video gezien hebt, als je inzoomt wordt alles uitvergroot inclusief je eigen trillingen. Overigens zit er hier wel een grens aan qua lengte van sluitertijd, die ligt dacht ik bij ongeveer 1/60e seconde langer zou vrijwel altijd beweging geven, ook al is je brandpuntafstand maar 18mm. Dus ja met een telezoom zie je eerder je eigen beweging terug in je foto, maar of het daarop méér nut heeft dan op een 18-55 lens hangt vooral af van wat je met welke lens gaat fotograferen.
Kortom: Ga jij uitsluitend bewegende onderwerpen fotograferen dan zal je IS niet gebruiken, op geen enkele lens. Fotografeer je ook wel eens stilstaande dingen bij minder goed licht, dán kan IS wel hartstikke fijn zijn.
Bagheera_206 schreef:Fenny schreef:Hoe lijkt deze aanbieding? (iemand interesse in de voetbal en de tas?)
http://www.cameranu.nl/nl/digitale-came ... 4/#tab-tb2
Lijkt mooi, maar dat is hij niet.Probeer de 75-300mm te vermijden. Ga voor de Canon EF-S 55-250mm IS II als telezoom voor bij de paardjes.
Daf schreef:Gister wel heel duidelijk het verschil kunnen zien tussen standaard kitlens en zoomlens
Optisana schreef:Ik kom even binnenvallen maar ik mag voor mijn birthday een camera uitzoeken. Nu krijg ik veel tips voor de Nikon D3100 maar wat vinden jullie de beste camera die het mooiste kwaliteit levert?
Courses schreef:Optisana schreef:Ik kom even binnenvallen maar ik mag voor mijn birthday een camera uitzoeken. Nu krijg ik veel tips voor de Nikon D3100 maar wat vinden jullie de beste camera die het mooiste kwaliteit levert?
Het ligt voor 90% aan de fotograaf
En dan krijg je het objectief wat een grotere rol speelt als de body zelf.