[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

essie_blue

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:49

Kan kloppen, was soms echt flink aan het kijken wat nou goed uit kwam :+
En als die pony opeens aan de race ging, ging ik maar snel foto's maken.
Wat handig dat je de instellingen kan zien!

Wat is een focus systeem? :+ Ik pak even m'n camera erbij.

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:02

Even via pb ;-)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:12

Dankjewel Amarach!

En dan nog iets, bijvoorbeeld deze foto:
Afbeelding

Niet echt wat mis mee, ook wel netjes scherp, volgens mij :)
Alleen hij is vooral kwa belichting vooral, zo saai! Paardje valt ook een beetje weg tegen de achtergrond.
Wat had ik hier beter kunnen doen? :)

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:19

Zet de volgende keer het paardje wat verder van de heg af, gebruik een groter diafragma (kleiner getal). Dan krijg je een mooiere scherpte-diepte. De heg zal dan een mooie groene waas worden waardoor het paardje er echt uit springt.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:20

Oke dankje! Hier heb ik echt wat aan :D

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:42

Ik zag laatst ergens in een antwoord iets staan over verschillende scherp stel standen of zo en toen dacht ik, ik weet eigenlijk ook niks :')
Deze zitten op de Nikon:
AF-A
AF-S
AF-C
MF

Maar wat houd wat in?
Ik heb hem meestal gewoon op de AF-A staan omdat die prima werkt maar ik wil toch wel weten wat de rest in houd :)

Ik weet trouwens niet waar het precies hoort dus ik zet het hier ook maar neer :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:58

Dat zijn je autofocusmodi :)

AF-S = Single. Je camera stelt scherp op je autofocuspunt en blijft zo lang je je ontspanknop half ingedrukt houdt op dat punt scherpgesteld.
AF-C = Continuous. Je camera stelt scherp op je autofocuspunt en blijft de focus op het gekozen AF-punt constant corrigeren als je onderwerp dichterbij komt of meer afstand neemt.

AF-A = Auto. Camera kiest tussen de twee bovenstaande. Soms erg "gemakkelijk", maar de kans is vrij aannemelijk dat de camera wel eens de mist in gaat met deze keuze. Bijvoorbeeld: jij fotografeert een bewegend onderwerp, maar de camera kiest voor AF-S. Dan baal je dat je 'm niet zelf op AF-C had gezet ;)

MF = Manual Focus. Je camera stelt niet scherp op de ontspanknop, maar je moet aan een focusring (op je objectief) draaien om het beeld scherp te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:07

essie_blue schreef:
Oke dankje! Hier heb ik echt wat aan :D

Wat mij opvalt is dat je met beide foto's vooral met je lichtmeting de mist in gaat. Ik zal je zo beknopt mogelijk proberen uit te leggen hoe je camera ongeveer werkt.

Om een "goede belichting" in te schatten probeert je camera uit te gaan van "gemiddeld" of een "gemiddelde helderheid" of "midden grijs" (onderwerpen zijn natuurlijk niet allemaal grijs, maar qua helderheid dus daar in de buurt). Als je een heel licht of juist een heel donker onderwerp vastlegt, kan het dus goed zijn dat je camera daarmee een beetje in de mist gaat. Een heel duidelijk voorbeeld is bijvoorbeeld een sneeuwlandschap: als je je camera niet corrigeert gaat de lichtmeter hier grandioos mee de mist in en zul je thuis komen met een prachtig grijs sneeuwlandschap. Terwijl sneeuw toch echt wit is. Maar dat laatste weet je camera natuurlijk niet.

Datzelfde zie ik ook in jouw foto's gebeuren. In de eerste foto vraag je vooral naar de scherpte, maar met een sluitertijd van 1/1600 hoef je je om beweging absoluut niet druk te maken (dat is ruimschoots kort genoeg voor bewegende paarden). Wat dus wél mis gaat is je belichting.

- In de eerste foto zie ik een goed belichte omgeving, maar een heel licht paard. De camera heeft belicht op de hele foto (of een groot gedeelte daarvan) en heeft niet specifiek gekeken hoe licht (of hoe donker) dat paard eigenlijk moet zijn. Is ook niet zo gek dat je camera dat niet heeft gedaan, dat doet een camera immers alleen als jij hem dat heel duidelijk vertelt.

- De tweede foto is wat grauw. Het paard is hier heel prominent in beeld gebracht en de lichtmeting is hier dan ook op aangepast. Wat de camera echter niet weet (maar jij wel) is dat je paard erg licht is en dat je deze dan ook zo in beeld wil brengen. Dus zul je tijdens het fotograferen aan je camera moeten vertellen: "joh camera, dit is een heel licht onderwerp, maak je de foto alsjeblieft iets lichter dan je zelf zou doen?". Oftewel: je gaat (door het toepassen van belichtingscompensatie) iets overbelichten, met als gevolg dat je onderwerp goed in beeld wordt gebracht.

Stelregel voor belichtingscompensatie is: onderbelichten bij een erg donker onderwerp (om het onderwerp ook echt donker te houden), overbelichten bij een erg licht onderwerp.

Nu zou bij overbelichten het paard op foto 1 natuurlijk nóg lichter zijn geworden dan 'ie al is, maar dat heeft er dan ook alles mee te maken dat jouw camera niet weet dat jouw paard het onderwerp is. Je camera ziet dit beeld als één geheel.

Algemene tip: verdiep je in de lichtmeetmodi (dus: de functies die je vindt onder het knopje met afgerond rechthoekje met rondje er in en twee halve cirkels daaromheen). Zorg ervoor dat je wéét wat je precies meet. Als je dat eenmaal weet kun je dus ook bewust belichtingscompensatie gaan toepassen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:10

Oke! Dankjewel! Ik ga me er in verdiepen, zal er veel mee oefenen. :)

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:04

Vandaag is de maan heel helder, heb net al wat foto's gemaakt. Maar hier worden ze dus behoorlijk geelig van! Dit zal denk ik aan de witbalans liggen! Maar deze staat op automatisch op welke stand maken jullie foto's van de maan?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:18

FemkeRoosje, voor zo'n maanfoto's weet ik niet welke witbalans je het beste gebruikt. Maar probeer ze gewoon allemaal een keer uit en dan zie je vanzelf welk resultaat het mooiste is qua kleur.

Ik zat net te kijken voor een reflectiescherm en ik zie heel wat 5 in 1 schermen, met goud, zilver, wit en zwart. Wat voor effect geeft dat goud dan aan je licht? Wordt het daar iets warmer van dan het zilver en wit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:29

Jep, goud is inderdaad voor warmer licht :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:51

Wij hebben een nieuwe canon 1000D, en moeten er echt nog mee leren omgaan :+
Waarom kunnen we bijv in sommige standen de flitser niet aanzetten, en in andere de flitser niet uitzetten? Hij bepaald dit allemaal zelf.

Er komt nog wel een extra flitser, maar nu gaat het om de ingebouwde.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:27

De ingebouwde flitser gebruik ik eigenlijk nooit, puur omdat het ontzettend lelijk licht geeft (vind ik dan). Als het donker is, kan je beter je ISO opschroeven, een grotere diafragma-opening en langere sluitertijd (indien mogelijk) kiezen ipv te flitsen met je ingebouwde flits.

In welke stand fotografeer je? Als je in de automatische standen fotografeert (die met het bloemetje, sportmannetje etc.) kan het volgens mij idd wel zijn dat hij zelf beslist wanneer hij flitst en wanneer niet. Als je in manueel, Av of Tv fotografeert, kan je het voor zover ik weet allemaal zelf bepalen. In manueel iig wel, Av en Tv weet ik niet.

Meteen een externe flitser aanschaffen is wel duur, zeker omdat je er volgens mij nog niet veel ervaring mee hebt? Dan kan je je beter eerst verdiepen in je camera :) Wat overigens wel een erg handige tip is die ik heb geleerd: klap je flits uit (dat knopje zit op je body aan de voorkant rechts van de lens, met dat bliksemschichtje, gewoon even op duwen), neem een vel papier, vouw het dubbel en bevestig het met tape onder je flits. Zoiets:
Afbeelding
(de tape gaat dan over je flits)

Op die manier krijg je een beetje het effect van wat een externe flitser doet. Je flits gaat niet direct op je onderwerp af, maar wordt meer verspreid over het geheel. Zo krijg je een mooi, zacht licht en heb je geen felle reflecties. Het ziet er niet uit met dat papier, maar het resultaat is er wel :D

Direct geflitst (zonder papier) - f1.8, ISO 800, 1/100
Afbeelding

Indirect geflitst (met papier) - zelfde instellingen. Je ziet dat je hier niet één lichter gebied hebt onder de hals van de gitaar, maar het geheel is beter belicht.
Afbeelding

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:33

Externe flitser heeft mijn zwager liggen die we over kunnen nemen :j
Met het papiertje vind ik wel een goede tip!

Vaak flitst de camera dus als ik dat niet wil! Idd in de standaard standen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:30

Nóg een probleempje.
Nou wil ik de maan op de foto zetten, maar hij klikt vaak niet. Dan haalt hij hem heeeel dichtbij, zoomt weer uit, stelt scherp, en doet niks, om vervolgens weer te herhalen.

Hij staat op M, ISO 1600, F10, en 1/640. Hoezo doet hij het niet?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:34

Niet willen fotograferen is meestal omdat je te dichtbij op je onderwerp zit of omdat er niet genoeg contrast in je onderwerp zit en hij er niet op kan focussen. Als je scherpstelt op de rand van de maan waar je een stuk donkere lucht ziet, werkt het dan wel?

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:45

Het niet kunnen scherpstellen op een dergelijk onderwerp herken ik. Wat ik dan doe als het echt niet lukt met de autofocus is handmatig focussen d.m.v. de focusring.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:48

Het lag inderdaad aan de autofocus. Heb hem op manual focus gezet, en toen lukte het wel :D
Ik leer het wel :')

X_spirit_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:35

Ik zou niet weten waar ik het anders moet plaatsen en via google krijg ik ook geen goede tutorials, iig ik snap er niks van.. Dus kan iemand mij hier uitleggen hoe ik een logo maak in bordermaker? Ik weet wel hoe je zeg maar je logo maakt, maar niet hoe je dat als watermerk opslaat of uberhaupt opslaat want dat doet ie niet bij mij.. Kan iemand hier mij helpen?

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:05

ik heb een vraag
laatst had ik voor familie een opdracht gekregen om hun en nog 2 mensen te fotograveren. In totaal dus vier mensen. erg leuk om te doen, en twee mensen lukt me prima.Maar,..dan moet de hele groep op de foto.. en ik merk dat ik het dan erg lastig vind om scherp te stellen, zo zijn er 2 mensen scherp, en 2 niet. Heeft iemand tips voor mij? en diafragma... die had ik op zich niet erg hoog staan.. zou dat 1 van de problemen kunnen zijn geweest? en dan het scherp stellen.. ik vind het erg lastig waarik dan op scherp moet stellen. want natuurlijk de gezichten maar dan heb ik er altijd 1 bij die niet mooi scherp is, hoe los ik dit op? natuurlijkveel oefenen,,..maar mischien dat iemand hier een paar tips heeft :)?

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:36

X_spirit_X; Sorry ik gebruik geen bordermarker, geen idee.

_Charlotte_: Probeer is bijvoorbeeld diafragma 9 of 11 ongeveer.
Daarop natuurlijk je sluitertijd en ISO aanpassen.
Dan zal een groter gedeelte scherp zijn, zijn mensen dan nog onscherp, probeer dan 16 of evt. 22. :)
Succes.

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:22

Hoi,

ik ben vandaag naar de camerawinkel geweest.
Ik ging de canon 1000 d uitproberen met mijn vaders lens.(die ik mag gebruiken)
Mijn vader heeft een Sigma lens.
De lens deed het goed, maar als je hem automatisch liet scherp stellen maakte hij geen foto.
Je hoorde wel een klik geluid, maar de camera maakte geen foto.
Als je hem instelde op zelf scherpstellen deed hij het wel.
Wat is de oorzaak dat hij het niet deed met autmatisch scherpstellen?
En ligt het aan de camera of aan de lens?

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:59

Suzanne1408 schreef:
X_spirit_X; Sorry ik gebruik geen bordermarker, geen idee.

_Charlotte_: Probeer is bijvoorbeeld diafragma 9 of 11 ongeveer.
Daarop natuurlijk je sluitertijd en ISO aanpassen.
Dan zal een groter gedeelte scherp zijn, zijn mensen dan nog onscherp, probeer dan 16 of evt. 22. :)
Succes.

okee dan lag het dus idd aan mijn diafragma
bedankt, ik zal het gaan oefenen:)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 00:29

1906 schreef:
Hoi,

ik ben vandaag naar de camerawinkel geweest.
Ik ging de canon 1000 d uitproberen met mijn vaders lens.(die ik mag gebruiken)
Mijn vader heeft een Sigma lens.
De lens deed het goed, maar als je hem automatisch liet scherp stellen maakte hij geen foto.
Je hoorde wel een klik geluid, maar de camera maakte geen foto.
Als je hem instelde op zelf scherpstellen deed hij het wel.
Wat is de oorzaak dat hij het niet deed met autmatisch scherpstellen?
En ligt het aan de camera of aan de lens?

Gaat het om een oudere lens die nog uit het analoge tijdperk komt? In dat geval kan het volgens mij heel goed dat je camera en je lens qua AF niet met elkaar overweg kunnen. Ik heb hier een paar lensen uit de analoge tijd die wel werken, en één die absoluut niet werkt op mijn digitale camera.