[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:51

steeffie schreef:
Dat is idd handig zo'n vader, zwitsal!

Mijn moeder heeft ook nog een analoge camera, en niet zo heel oud gelukkig, dus de objectieven passen ook op mijn camera :D

mirtje: als je camera al 4 jaar oud is vraag ik me af of je er nog een redelijke prijs voor kan krijgen.. Ik zou hem gewoon houden voor erbij. Als je een feestje oid hebt ga je toch niet je SLR meeslepen ;)

Ik heb een videocamera-statief van mijn pappie gekregen :D Dan moet ik wel eerst een plaatje onderop m'n cam draaien, maar 't is wel een heel chill ding, een Velbon...

alissaaa schreef:
heeft er iemand ervaringen met de Nikon D90, kan je namelijk ook mee filmen

Geen ervaring mee, maar dat is volgensmij zeker geen slechte keuze..

EquiPhoto

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:54

Zeker geen slechte keuze, ik neem de D80. De D90 is de opvolger daarvan.
Ik geloof alleen niet dat je ermee kan filmen,maar weet t niet zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:03

Met de D80 niet nee, de D90 wel. Overigens zou ik nóóit een DSLR kopen vanwege een filmfunctie oid.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:04

Nee, dat zou ik ook niet doen idd. Daar heb je videocamera's voor.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:06

Ik vind het echt zonde dat ze er zijn. Spiegelreflexen zijn het top punt van fotocamera's. Het is echte fotografie zeg maar en dan doen ze er een filmfunctie op := Zag laatst iemand met een spiegelreflex in de compact houding. Armen gestrekt ding vooruit zo en nu..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:09

Precies, die dingen moeten gescheiden blijven.
Ja tuurlijk is het leuk als je een keer wat kunt filmen, maar dat is níet waar DSLR's voor bedoeld zijn in principe.. :n

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 09:20

Schoenmaker, blijf bij de leest zeggen ze dan he ;)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:34

Inderdaad! Ik geloof dat de 50d het ook heeft maar daarom zou ik hem nou echt niet kopen boven een ander model.

Ben zelf druk aan het inlezen en iso testen aan het opzoeken. Iemand nog een goede site om mijn keuze makkelijker te maken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:40

@Fairytail.......... wat wil je eigenlijk fotograferen aan wild? Waar? etc. (omdat je zo vasthoudt aan die ISO...... )

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:52

Ik houd me vast aan ISO omdat ik dat aan de 400d vind tegenvallen. Ik fotografeer edelherten,reeen (wilde zwijnen) hoop altijd op kleiner spul zoals marters. Daarnaast fotografeer ik natuurplaatjes (groothoek en macro) af en toe is vogels (maar heb geen mega telelens dus lukt niet altijd) en fotografeer ik als bijverdienst paarden.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:55

Fairytail schreef:
Inderdaad! Ik geloof dat de 50d het ook heeft maar daarom zou ik hem nou echt niet kopen boven een ander model.

Nee hoor, met de 50D kun je naar mijn weten toch echt niet mee filmen. :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:58

Vroeg het me meer af ivm de snelheid van de beesten. (en dus je sluitertijd, benodigde Iso etc).
Herten/zwijnen kun je vaak ook wel vanaf statief schieten :j Kleiner spul is lastiger.

Maar in dat geval zou ik gewoon eens Ruben Smit (hij doet ook Nederlands wild) een mailtje sturen voor een advies en je twijfels, budget (hou rekening met lenzen, die zijn belangrijkst). Is super aardige vent, weet zeker dat hij je wil antwoorden.........

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:03

Elessar: ik wil het niet eens hebben hoor maar dat dacht ik :P
Manzano: Ik fotografeer met 2.8 objectieven op een statief maar dan is het met de hoge ISO gewoon geen mooi plaatje meer. Dat objectieven het belangrijkste zijn weet ik daar heb ik vanaf begin af aan het meeste in geinvesteerd. Ik mail nooit zomaar mensen val ze liever niet lastig maar zal het eens doen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:07

Heb je misschien een paar voorbeelden? Ben wel benieuwd :j
Zie in je onderschrift wel een binnenbakfoto (haflinger) en ruis-technisch vind ik die prima :j

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:08

Ik mail ook nooit zomaar mensen hoor ;)
Maar hij doet wel het werk wat jij graag wil en als je er gewoon een leuk verhaaltje omheen maakt is het vast wel ok.
En zo niet, dan antwoorden ze toch gewoon niet.... ;)

Ik krijg ook wel eens mailtjes met vragen en vind het altijd wel leuk.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:15

Die haflinger is ook onder zeer goede binnenbak omstandigheden geschoten. Ik zit nou in mijn studentestad en heb dus geen foto's bij de hand. Heb wel ergens reeen foto's maar dat is op openveld midden op de dag dus niet de situatie waarin ik problemen krijg. Zou thuis eenmailtje opstellen dan kan ik er inderdaad ook een foto bijdoen.

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:01

Ik had een vraagje over de Nikon D40.. Ik was net bij de fotozaak en ze konden hem mij voor €299 aanbieden met eeen ... lens. (zal wel standaard lens zijn denk ik) Nu vroeg ik me af is dit een koopje of niet? En is het een fijne camera. Ik hoorde namelijk van iemand dat als je wilt zoomen en geen stabilisatie op zit waardoor je alsnog wazige foto's krijgt?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:05

Ik weet niet om welke lens het gaat maar ik vind het niet echt goedkoop. Vind het sowieso niet echt een super camera om voor te gaan. Hij heeft wat minder keuze met objectieven maar ben verder niet heel bekend met de camera. Ik weet wel dat hij bij andere zaken ongeveer het zelfde kost. Maar leg je iets meer neer kun je de D60 of D80 kopen. Mits je natuurlijk perse een Nikon wilt aanschaffen.

beeldstabilisatie is niet perse nodig dat hangt van heel veel factoren af. Bij lange sluitertijden kan het prettig zijn maar als je bewegende objecten fotografeerd is het weer niet zo handig. tevens is het tot 200 mm zonder IS nog goed te doen.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:09

Het is maar net wat voor eisen je zelf stelt. Als je gewoon het leuk foto's maakt en niet veeleisend bent wat betreft lenzen (er passen enkel AF-S lenzen op), dan is de Nikon D40 echt een prima camera.

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:25

oke, ik hoor er dus hele dubbelen verhalen over. En ik wil, als ik er toch best veel geld aan uit geef, wel gelijk een goeie waar ik een aantal jaar mee kan doen.. Nog meer meningen / adviesen over de D40?

Oh ik hoef trouwens niet persee een nikon :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:30

Maar die lenzen zijn toch juist vaak duurder :j

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:31

Als je nog niet weet aan welk model je denkt kun je beter een lijstje geven met je verwachtingen en je budget. Wat wil je gaan fotograveren etc. Dat is makkelijk dan dat iedereen wat roept over een aantal modelen er zijn er zo ontzettend veel :=

vergeet niet dat objectieven je belangrijkste investering zijn

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:32

voor de mensen die nog over de 1000d twijfelen..
hij is in de aanbieding bij de media markt..
ik weet alleen niet de precieze aanbieding want mn vader vertelde het.. geloof dat ie 427 euro zei..
en er zat een tamron lens bij..
maargoed, dan zou je dus even kunnen kijken bij de media markt mochten er mensen geintresseerd zijn
(ik dacht, ik meld het gewoon even :P misschien heeft iemand er nog wat aan)

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:35

Wat ik wil:

- Close up foto's van bloemen planten en dieren kunnen maken die mooi helder en scherp zijn. En dan de achtergrond wat waziger. Met mijn camera doe ik dat nu op Marco stand maar krigj ik niet het gewenste effect.

- Ik wil de paarden in beweging (heel belangrijk) maar ook gewoon in een mooie pose kunnen fotograferen.

- Verder wil ik natuurfoto's maken met behulp van het weer, dus wolken dek en zonnenschijn als voorbeeld.

- en natuurlijk ook gewoon de gewonnen foto's (maar daar heb ik eventueel ook nog een compact voor)

budget; max 350 / 400. Denk ik. Maar ik wil liever een goede camera dan dat ik naar het budget kijk. Tevens wil ik hem ook pas in Juli ofzo gaan aanschaffen (verjaardag he ;) ) maar wil ik al wel wat informatie hebben. Hoe meer informatie deste minder kans dat ik een camera koop waar ik toch niet zo tevereden mee ben.

Nog meer informatie van mij nodig?

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:30

Zwitsal schreef:
voor de mensen die nog over de 1000d twijfelen..
hij is in de aanbieding bij de media markt..
ik weet alleen niet de precieze aanbieding want mn vader vertelde het.. geloof dat ie 427 euro zei..
en er zat een tamron lens bij..
maargoed, dan zou je dus even kunnen kijken bij de media markt mochten er mensen geintresseerd zijn
(ik dacht, ik meld het gewoon even :P misschien heeft iemand er nog wat aan)

Bij welke media markt? Bij Eindhoven en Breda staat hij er niet in.. Wel de Nikon D60 in Eindhoven.