[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:46

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:00

Simba_ schreef:
steeffie schreef:
Lindalinda, als je uiteindelijk wel naar een spiegelreflex wilt zou ik je toch aanraden om daar meteen naar te kijken. Bv de 1000D is helemaal niet zo duur. En ook op een spiegelreflex heb je een volautomatische stand, dus in principe kan je al meteen foto's maken.

Ik denk dat het zonde is om nu een dure compact te kopen en dat je dan over een jaar oid toch maar over wilt op een spiegelreflex ;)

Dat ben ik niet met je eens. Een compact is qua het instellen van de instellingen veel makkelijker te gebruiken dan een echte spiegelreflex. Maar het bevat wel alle mogelijkheden, dus je kunt er goed mee oefenen. Bovendien is een compact camera (de p80 is overigens geen platte, maar ziet eruit als een spiegelreflex) veel handiger om mee te nemen dan een spiegelreflex, dus je hebt er echt nog wat aan mocht je overgaan op spiegelreflex :)

zo dacht ik ook 1.5 jaar geleden toen ik mn fuji finepix kocht..
heb er ook gelijk 1.5 jaar spijt van gehad dat ik niet gelijk een slr kocht. ookal was ik dan miss 200 euro extra kwijt geweest, dan had ik wel de 300 euro die ik nu aan die compact heb uitgegeven bespaard.
Er zullen vast mensen zijn die zo'n ding wel fijn vinden, maar ik persoonlijk vind ze toch niet echt vergelijkbaar met een echte slr.

ook het meenemen van dat ding zal ik denk ik niet veel verschil in merken met een normale slr.
ook zo'n slr-look-a-like past niet in je broekzak, neem je niet mee als je uitgaat(ik niet iig), en ook voor zo'n ding moet je toch echt wel een tas aanschaffen.
tas waar die van mij bijv maar net in past, is een tas die oorspronkelijk bedoeld is voor een slr met 1 lens.

ik zou echt nog even goed nadenken.
bijv de 1000d met kitlens, is nu maar 360 euro.
hoeveel kost een gemiddelde compact die wat weg heeft van een slr? ik gok rond de 250.
voor die 100 euro meer heb je dan echt een hele hoop meer kwaliteit.
(vind ik dan)

wat voor mij ook echt niet werke was dat ik t menu van mn finepix echt HEEL onlogisch vond. alles zat onder een ander knopje. en ander menu'tje, en t was naar mijn idee ook compleet willekeurig ingedeeld. er zal vast een logica achter zitten, maar ik heb hem in die 1.5 jaar tijd niet gevonden.

resultaat: amper 2500 foto's mee gemaakt, en als ik m gebruikte ergerde ik me rot aan dat ding.
was ik eindelijk tevreden over de foto's die ik op dat moment maakte, kwam ik thuis, zette de foto's op de computer en kwam ik er achter dat die foto's die op mn display zo scherp en mooi leken, in werkelijkheid compleet onbruikbaar waren door ruis/bewogen/enz.
Nou ligt dat natuurlijk ook aan mijzelf, ik ben mn handleiding in t begin al kwijt geraakt waardoor ik sowieso al niet veel snapte van die menu's, maar toch ik had altijd ruzie met dat ding en ben stiekem wel blij en opgelucht dat ik m straks eindelijk de deur uit kan doen.

Simba_

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:11

@zwitsal
Ik wil zelf ook erg graag een spiegelreflex, maar kan het nu met alle kostenposten van stallinggeld etc. gewoonweg niet betalen. Ook omdat ik er dan meteen wel een goede lens bij wil. Bovendien wil ik ook graag een eigen autotje... Je kunt maar een ding tegelijk zeggen ze weleens :+ De camera waar ik het over heb is van mijn vader. Hij wilde een erg goede camera met veel mogelijkheden en een Nikon. Die hebben we dus gevonden in de P80.
Dat laatste wat je zei over ruis en beweging komt me bekend voor ;) maar ik moet wel zeggen dat ik nog weinig ervaring heb en nauwelijks met goede omstandigheden heb kunnen proberen door te weinig tijd..
Wat ik alleen niet begrijp; je kunt bij een spiegelreflex toch net zo min zien hoe je foto er op de pc uitziet :) ? Toch een soortgelijk schermpje ?

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:26

Vooroppgesteld dat ik bijdeze foto's mooier licht had dan dat je in Nederland hebt..
Veel van deze foto's zijn met de autostand gemaakt.
Thuis heb ik nog een paar mooie macro's, dit zijn er maar een paar, ben nu bij stage dus kan niet bij de andere foto's komen.

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:29

Zijn deze foto's gemaakt met de D80?

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:30

Alle foto's zijn overigens onbewerkt.
Nee met de Nikon Coolpix P80
Geen spiegelreflex dus..
Zoals eerder in t topic staat :)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:02

Simba: ja klopt dat je met een slr ook gewoon zo'n klein schermpje heb, maar die paar keer dat ik nu met een slr gefotografeerd heb (heb de mijne nog niet binnen) vielen de foto's op groot formaat op de computer juist niet tegen,

de laatste tijd is mijn camera op de een of andere manier ook een stuk trager geworden lijkt het..
als ik m aanzet duurt t eerst echt even voor ik foto's kan maken, en na een aantal foto's moet ie ook echt even flink 'denken', ik kan me niet herinneren dat ik dat in t begin ook had.

en ja, die lenzen, WAT een verslaving ^^
net als alle overige assecoires ..pf .. word er helemaal hebberig van. haha
mn spaarrekening vind mij alleen helemaal niet lief meer, dus ik moet me maar inhouden voorlopig ^^

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:10

Zwitsal schreef:
Simba: ja klopt dat je met een slr ook gewoon zo'n klein schermpje heb, maar die paar keer dat ik nu met een slr gefotografeerd heb (heb de mijne nog niet binnen) vielen de foto's op groot formaat op de computer juist niet tegen,

de laatste tijd is mijn camera op de een of andere manier ook een stuk trager geworden lijkt het..
als ik m aanzet duurt t eerst echt even voor ik foto's kan maken, en na een aantal foto's moet ie ook echt even flink 'denken', ik kan me niet herinneren dat ik dat in t begin ook had.

en ja, die lenzen, WAT een verslaving ^^
net als alle overige assecoires ..pf .. word er helemaal hebberig van. haha
mn spaarrekening vind mij alleen helemaal niet lief meer, dus ik moet me maar inhouden voorlopig ^^

Idd.. en ik heb al zoveel uitgaven haha!!
Maar wat vinden jullie van die foto's dan? Toch niet heel dramatisch voor een compact?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:12

Sorry Simba, ik zit te slapen xD
Ik ga nu naar me paardje toe, en dan lekker naar bed (nog steeds grieperig)
Tot strakjes :) (misschien)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:27

ik vind die foto's idd best wel netjes!
vooral die rechts boven :)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:24

Een tweedehands body kopen (camera) is moeilijk. Er kan van alles mis zijn wat tot hoge kosten kan oplopen. Laat je zeer goed informeren waar op te letten als je dit doet. Let bijv. op de advertentie stijl. Heeft iemand alles gekopierd of een leuk verhaaltje getypt. Hoe ziet de camera er uit, hoeveel clicks zijn ermee gemaakt en is het een hobbyist of heeft iemand hem beroepsmatig gebruikt.

Mag ik vragen wat je budget is? Misschien kun je wel gewoon via een winkel een camera kopen (occasion) of is zelfs de 400d of 1000d in een actie wel te betalen. Maar denk ook aan je doel koop niet overhaasd als een body eigenlijk niet aan je eisen voldoet!

Mijn vriend heeft tweedehands bij een Combi fotowinkel voor 300 euro een eos 350d + 18-55 + 75-300 + geheugenkaartjes (4gb, 512,128, 32) en garantie.

Overigens over compact camera's: ik kan nu lang niet meer zo snel een leuk plaatje schieten met een compact als dat ik met mijn spiegelreflex doe. Van canon weet ik dat er een erg makkelijk boekje bijzit en ook een spiegelreflex heeft gewoon een auto functie dus lukt het niet neem je een foto met het automatische programma en experimenteer je gewoon. Overstappen is echt niet zo moeilijk.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:27

Ik kan je een heleboel goede foto's laten zien gemaakt met een compact (Canon Ixus 950IS).
Een SLR is zeker niet per definitie beter dan een compact :n Hangt met veel meer factoren samen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:07

manzano schreef:
Een SLR is zeker niet per definitie beter dan een compact :n Hangt met veel meer factoren samen.

Ik heb met mijn compactje (simpele panasonic, 5megapixels, waarbij je zelf weinig/niets kunt instellen) super mooie foto's kunnen maken, maar ik ben nu toch overgestapt naar een spiegelreflex... Waarom? Niet per se omdat die beter is dan een compact, maar wel omdat ik vaak ZO kwaad kon worden op mijn compactje. Opstarten duurde 20sec, nadat je een foto genomen had duurde het telkens een paar seconden voordat hij dat verwerkt had en ik weer een andere foto kon nemen, actiefoto's en bewegingsfoto's waren nooit helemaal oke,...

Spiegelreflex heeft zo zijn voordelen, alles is handmatig in te stellen, maar alles kan ook automatisch of semi, je kan meerdere foto's per seconde nemen waardoor actie veel beter vast te leggen is, hij start op binnen de seconde, veel betere DOF,...
Compact heeft ook zo zijn voordelen. Veel makkelijker mee te nemen, kleiner, kan vaak veel beter tegen een stootje (mijn compact is al regelmatig op de grond gevallen, heeft al in de regen gelegen,..),...

Het is maar wat je wilt.

Kwestie van tweedehands: ik heb een paar weken geleden tweedehands een nikon D40 met kitlens (18-55) gekocht. Camera was drie maand oud, nog geen 500 clicks, nog volledig onder garantie. 220€. Is minder dan dat je kwijt bent als je een nieuwe bridge koopt. Spiegelreflexen worden ook masaal tweedehands aangeboden, omdat mensen erg snel overstappen naar nieuwere/betere/andere modellen eens ze evolueren in de fotografie...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:09

Ik heb zowel een SLR als een compact hoor ;)
Een Eos 40D en een Ixus 950IS.

Maar dat bedoel ik met factoren. Er zijn heel veel compacts waarbij je zelf een hoop kan instellen. Die doen qua instellingsmogelijkheden soms niet onder voor een SLR (bij wijze van), je kunt enkel geen lenzen wisselen.
De Ixus die ik heb was niet bepaald goedkoop, maar dat hij bijv. zo traag is heb ik geen last van :n

Maar heb soms de indruk (niet mensen hier specifiek waar ik op doel) dat sommige mensen denken dat je met een compact eigenlijk geen echt goede fotos kunt maken...... en daar ben ik het dus niet mee eens ;) :+
Laatst bijgewerkt door manzano op 14-01-09 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:10

Heb mijn eerste SLR 2e hands gekocht (bij een particulier) en ik zou het nooit meer doen :n :n
Bij een winkel (als konijnenberg/kamera-express) is een ander verhaal, maar vind het prijsverschil daar vaak minder interessant :o

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:30

Manzano daar ben ik het niet helmaal mee eens. De prijsverschillen tussen particulier en de winkel zijn erg goed is mijn mening. Mijn vriend heeft een 350 gekocht voor 300 euro incl objectieven en garantie dat is bij een particulier moeilijk. Ik heb mijn telelens ook bij een winkel gekocht incl garantie en betaalde daar minder voor dan bij een particulier.

Ik ben het wel met je eens dat je soms net zo goed een ouder model nieuw kunt kopen kwa kosten. Kun je de 450 niet betalen koop je toch gewoon de 400 ook een goede camera maar stukken goedkoper.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:36

Dat is dan nu misschien zo omdat er zoveel opvolgers achteraan komen en de 2e hands prijzen moeten zakken, maar eerder was Marktplaats duidelijk goedkoper dan de occassions in de winkels :j :j (al heb je daar natuurlijk wel garantie etc).

Toen ik mijn 350D kocht was er gewoon niks anders (ja de 300D en de tiental-serie die duidelijk stuk duurder was). Nu lopen er verschillende versies naast elkaar (400D/450D/1000D) en moeten de 2e hands prijzen ook wel verder omlaag om het interessant te houden. Sowieso is de nieuwprijs van de nieuwe modellen sterk gedaald :j

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:42

Maar om dan even een voorbeeld te geven.
450D body bij fotokonijnenberg........
2ehands: 395 en 399
Nieuw: 459
Dat prijsverschil vind ik niet zo interessant :o Maar dat is ook persoonlijk natuurlijk.....

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:00

Dan heb je inderdaad het aller nieuwste model. Zoals de 5d is nu 995 als ocassion en 1490 nieuw.

Ik wil mede daarom nu overstappen nu kan ik teminste nog iets krijgen voor mijn 400d en straks bijna niets meer.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:06

Ja maar een oud model zou ik sowieso niet 2e hands willen kopen :n Dan zou ik ff wachten tot de nieuwprijs in elkaar donderd........
Gebeurd met al die modellen zodra er een nieuwe uitkomt.

Denk trouwens dat jouw vriend dan mazzel heeft gehad.......... bij bijv. K-E is de 350D met enkel kitlens 299,-
Dan zou ik zelf toch veeeeeel liever voor de veel nieuwere 1000D incl. kitlens voor 358,- (nieuw!) gaan :o :o
Laatst bijgewerkt door manzano op 14-01-09 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:08

Overigens is de 5D nieuw inmiddels 1399,- :j

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:15

ik weet nog dat ik zo'n 2 jaar geleden bij mij op de manege stond te kijken naar een jaarlijkse arabische volbloeden show.
fototoestelletje mee (klein compactje) en lekker kijken en kwijlen bij al die mooie stoere paarden.
nou, ik heb dat fototoestellletje wel door de grond kunnen stampen.
zodra ik een foto wilde maken deed ie daar zo lang over, dat het paard wat ik op de foto wilde, inmiddels al aan de andere kant van de bak was.
ik heb vanalles geprobeerd, meebewegen met t paard, de camera richten op de plek waar het paard wss zal zijn als dat ding eindelijk een foto maakt enz.
maar aan t eind van de dag kon ik op mn beste foto nog net een staart zien..
echt aarrrrgh

enige waar ik nu nog een compactje voor zou gebruiken is voor mee naar feestjes/uitgaan/enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:18

manzano schreef:
Overigens is de 5D nieuw inmiddels 1399,- :j

En dan koop ik dus liever een 1D-serie tweedehands voor minder dan dat dan een verouderde 5D nieuw. En zo maakt iedereen z'n eigen afwegingen :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:20

Voor een 1D zou ik ook een uitzondering maken :+ :+

Ik zou sowieso geen 5D kopen, niet nieuw en niet 2e hands :o Maar het ging me even om de 100,-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:23

Tsja, 1400, 1500 euro nieuw maakt voor mij ook geen verschil als je een 1D mk II voor 900-1200 kunt kopen en een mk IIN voor 1200-1300...