[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JNSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:58

Ik weet niet of deze vraag al een keer voorbij is gekomen, dus mijn excuses alvast als dat wel zo is haha, maar mijn vraag is dus: Heeft er iemand tips voor fotograferen op een bewolkte dag? Heb vaak last van ruis en onscherpe foto's. Welke instellingen gebruiken jullie?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:01

JNSW schreef:
Ik weet niet of deze vraag al een keer voorbij is gekomen, dus mijn excuses alvast als dat wel zo is haha, maar mijn vraag is dus: Heeft er iemand tips voor fotograferen op een bewolkte dag? Heb vaak last van ruis en onscherpe foto's. Welke instellingen gebruiken jullie?

Vandaag was ook gaar weer... :=

Het kan zijn dat het beperking is van je body en/of objectief. :=

JNSW

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:05

Jaa precies! T was vandaag echt somber weer haha. Ik heb een Nikon D3100 met een standaard objectief AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6G en AF-S NIKKOR 55-200mm 1:4-5.6G. Heb je daar ervaring mee en misschien tips qua instelling? :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:10

Had vandaag een workshop Lightroom aan paar Bokkers gegeven. :) Was best lastig licht. Foto's hadden iets verder opgelicht mogen worden. := Maar op zich niet onaardig voor het weer van vandaag.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 08:57

JNSW schreef:
Jaa precies! T was vandaag echt somber weer haha. Ik heb een Nikon D3100 met een standaard objectief AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6G en AF-S NIKKOR 55-200mm 1:4-5.6G. Heb je daar ervaring mee en misschien tips qua instelling? :)

Ik heb die, mijn tip, nooit boven iso 800 gaan, liefst iso 800 helemaaal niet gebruiken :')

JNSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:19

Dankjewel voor de tip ! :)

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:43

Ik heb ook een vraag! Ik ga binnenkort een cabaretduo fotograferen tijdens en in aanloop naar een voorstelling en ik heb een beperkte verzameling lenzen. Ik moet kiezen tussen een 50mm F1.8 of een zoom met max F4. Ik ga kijken of ik van iemand een F2.8 zoom kan lenen voor deze gelegenheid, maar mocht dat niet lukken zal ik moeten wisselen tussen mijn lenzen. Wie kan me tips geven voor wat betreft theaterfotografie?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:46

Bestudeer het lichtspel, hier kan vaak een patroon in zitten en rood licht is heel moeilijk, je camera heef dan veel moeite met scherpstellen. Varieer je positie (niet alleen links staan) niet fotograferen recht van voren (neusgaten en onderkinnen). Bij concerten geldt een regel dat je alleen bij de eerste 3 nummers knipt, weet niet hoe dat bij cabaret zit. Tele lijkt me niet zo handig.En helaas, iso op 800 waarschijnlij.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:51

Als je de hele avond mag fotograferen hoeft het wisselen van lenzen geen grote problemen op te leveren.

ISO moet wss hoger dan je bent gewend. Let op je witbalans en fotografeer in RAW om meer ruimte te hebben tijdens de nabewerking van je foto's.

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:54

Oh kijk super tip van het licht! Thanks. Ik weet niet in hoeverre ik vrijheid zal hebben qua positie, zal sowieso niet van onder zijn omdat die plaatsen natuurlijk verkocht zijn. Zal hoogstwaarschijnlijk of van achteruit de zaal, vanuit de coulisse, of vanaf de zijkant van de looppaden zijn. Ik zal ze van te voren nog ontmoeten om te bespreken hoe of wat, dus dan zal ik natuurlijk te horen krijgen wat ik wel of niet mag.

Ja ik fotografeer sinds kort in JPEG+RAW dus dat zal goedkomen, witbalans is inderdaad nog wel een puntje die ik wel eens vergeet aan te passen. Wat kun je aanraden qua witbalans? Of voor de zekerheid AWB?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:01

Grote kans dat WB op kunstlicht zal moeten. Geen idee hoe het licht daar is. Gelukkig kun je met RAW achteraf ook je WB corrigeren.

En verder ken je camera. Weet alles blind te vinden in het donker en ken de goede en slechte eigenschappen. Bijvoorbeeld bij welke ISO vind jij de ruis/detail verhouding nog acceptabel?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:05

Witbalans kan volgens mij ook op fluoriserend licht, als je veel kleuren hebt althans.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:08

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:13

Hoe het licht zal zijn weet ik ook nog niet, dat zal ik wel zien met de sound/lichtcheck.

Thanks voor de link, ik ga hem eens bekijken!

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:46

Hallo,

Ik zit al een paar dagen met een vraag en na heel wat gegoogle kom ik er nogniet helemaal uit. Ik hoop dat 1 van de fotograven hier op bokt antwoord op heeft.

Overal waar je de vraag steld wat voor lens je het beste kan gebruiken in de binnenbak krijg je als antwoord een licht sterke lens. En dan het diafragma zover mogenlijk open.

In mijn geval is dat f/2.8, een fijne licht sterke lens, nu zo'n week of 3 in mijn bezit. Ook heb ik een nieuwe body dus het is wel even wennen.

Nu was er afgelopen maandag een crossclinic bij ons op stal in de binnenbak. ik vondt dat een mooie gelegenheid om met mijn nieuwe combo even wat plaatjes te gaan schieten.

Goed camera stond op av stand, diafragma op 2.8 iso iets opgeschroefd. (het was zoals gewoonlijk vrij donker)

Oke fijn..zaten best leuke plaatjes tussen MAAR.. doordat het diafragma op 2.8 stond.. best een kleine scherpte diepte
en krijg ik dus niet zowel de ruiter EN het paard 100% scherp..

ik kreeg op het forum het advies het diafragma wat op te schroeven naar f/3.5-4 goed ik de camera er weer bijgepakt gefotograveerd op Tav stand.. sluitertijd iets om hoog gezet diafragma op 4.. resultaat... scherppaard en scherpe ruiter (die dag was het iets lichter in de binnenbak)

Maar nu heb ik iets zoiets van.. als je met 2.8 toch niet scherp krijgt wat je scherp wilt hebben (in dit geval paard +ruiter in de binnenbak) Waarom heb je dan zo'n lichtgevoelige lens nodig?

Overigens heb ik een tijdje geleden foto's gekocht op een springwedstrijd van mij en mijn paard in de binnenbak. Op de EXIF gegevens kon ik zien dat die foto's zijn gemaakt met het diafragma op 2.5 (nog minder scherpte diepte)
Maar zowel ik als mijn paard stonden er toch behoorlijk scherp op.

Wat gaat hier nou fout?

En dan heb ik nog een vraagje.. waar stellen jullie op scherp? Paardenhoofd? ruitershoofd?

alvast bedankt!

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:54

De hoeveelheid scherpte-diepte in een foto hangt niet alleen af van je diafragma maar ook van je brandpuntsafstand en de afstand tot je onderwerp. Op deze site http://www.dofmaster.com/dofjs.html kun je zien hoeveel scherpte-diepte je hebt bij de verschillende instellingen.

Als je in een binnenbak fotografeert met een niet-lichtsterke lens, dan kun je je sluitertijd meestal niet snel genoeg zetten waardoor je bewogen foto's krijgt.

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:23

Hoi hoi!

Ik heb niet het hele topic doorgelezen dus plaats ik het maar gewoon. Ik heb laatste tijd beetje problemen met goed scherpstellen met de lens 70-300 mm van Tamron. Zijn hier tips voor?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:31

Die lens heb ik ook! Heb je moeite met manueel scherpstellen?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:07

Geen idee of dit hier ook thuis hoort, maar ik probeer het gewoon :D..

Is er iemand die mij meer kan leren/uitleggen over het filmen met de Canon1100D of hier een site over weet?

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 08:37

Heb je de gebruiksaanwijzing al doorgelezen?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 08:57

xChantal94 schreef:
Geen idee of dit hier ook thuis hoort, maar ik probeer het gewoon :D..

Is er iemand die mij meer kan leren/uitleggen over het filmen met de Canon1100D of hier een site over weet?

In mijn topic mbt een BM die tot op heden nog steeds niet is gerealiseerd vind je ook wel wat interessante tips en filmpjes.

[BM] Is er animo voor een workshop (paarden)videografie?

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:32

Marit schreef:

Nee gewoon met automatisch scherpstellen. Hij stelt snel fout op het verkeerde punt, ik heb nu wel staan op scherpstellen met je eigen punt kiezen, doe ik nu altijd het midden en dat werkt wel beter maar toch vind ik het altijd wel lastig.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:35

Joey schreef:
Marit schreef:

Nee gewoon met automatisch scherpstellen. Hij stelt snel fout op het verkeerde punt, ik heb nu wel staan op scherpstellen met je eigen punt kiezen, doe ik nu altijd het midden en dat werkt wel beter maar toch vind ik het altijd wel lastig.

Staat je body op AI SERVO of ONE SHOT?

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:46

ONE SHOT, ik snap dat gedeelte van mn camera niet :')

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:58

Mag ik ook nog even binnenvallen? :)
Heb 2 vragen...

Allereerst, ik ben opzoek naar een speciaal accesoire voor je camera, ik zal het even beschrijven;
- Als je dat filter? voor de lens klikt, en een kleur kiest (bv rood), dan krijg je een zwart/wit foto maar alles wat rood was in je 'compositie', is ook rood op de foto. De rest is dus zwart/wit.
Voorbeeld: http://www.google.nl/imgres?q=black+whi ... 3,s:0,i:94
Weet iemand hier de naam van?

En ten tweede, met de Canon Eos 1000D kan echt niet gefilmd worden toch?
Ook niet als je er een speciaal dingetje voor koopt oid?