[FOTO] Verzameltopic voor Fotografen! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:22

Ja, dat lijkt mij ook dat commentaar goed is om van te leren, maar dan wel graag bruikbare commentaren.

Wat mij erg tegen de borst stootte, was dat ik in het eerste topic een paar foto's had geplaatst met het idee bruikbaar commentaar te krijgen, en het enige wat ik kreeg te horen was dat mijn copyright te groot en opvallend was, en het kader zeer storend. En voor de rest was er geen bruikbaar commentaar meer omdat er overheen gewalst werd door andere foto's etc. Dus ja, dan word voor je eigen idee je mond al gauw gesnoerd en gaat de jeu er voor jezelf wel af om nog eens opnieuw iets te plaatsen.
Met name omdat ik wel hele andere copyrights tegenkom, waar dan niets over gezegd wordt, wat naar mijn idee meer opvalt.( Niet om een ander (met groot copyright) in negatief beeld te zetten hoor, absoluut niet, copyright moet iedereen zelf weten,maar als je verder niets anders zinnigs aan commentaar krijgt gaat de lol qua plaatsen en reageren er wel af) En naar mijn idee was mijn kader en copyright vrij klein
Snapje?

Mossel

Re: [FOTO] Verzameltopic voor Fotografen! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:32

Ik snap het ook wel dat het ook wel fijn is om commentaar op foto's te krijgen ( vind ik ook, met name omdat ik nu een nieuwe laptop heb en ik niet weet of de kleuren helemaal oke zijn enz ) maar sommige vinden het denk ik ook moeilijk om commentaar te geven? ( ik bij sommige foto's ook)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:40

Bedankt trouwens nog over de exif-tip, ben nu een add-on aan het downloaden en als het goed is kan ik dan ook de exif gegevens van foto's op het internet zien, dan ben ik helemaal bij, haha!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:42

Tuurlijk is het moeilijk om commentaar te geven. Iets wat jij niet mooi vind kan een ander juist wel heel mooi vinden. En dat mag ook best gezegd worden. Maar wat je vooral merkt is dat het topic overladen wordt met enthousiastelingen die hun foto's plaatsen, en ja bij de 'goede'fotografen kun je niet meer uitbrengen dan wauw, en bij de net beginnende fotografen wordt er gauw overheen gewalst. En dat is zo zonde.
Ik denk dat het goed zou zijn om elkaar iets meer de ruimte te geven een foto te plaatsen en daarop wat reacties te ontvangen om er wat van te leren. En bij de goede fotografen kun je best ook iets opvangen waarvan je denkt, hmm, waarom heb je dat zo gedaan? Of hoe heb je dat gedaan? Dan is het toch erg fijn als je dan meteen ook de feedback erbij hebt?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:45

Tuurlijk is dat fijn, maar ik snap ook als het niet gedaan wordt. Het zei geen zin, het zei het niet durven oid :)

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:00

Ik ben een amateur fotograaf dus trek je niet te veel aan van me commentaar :')
Ben na een tijdje toch maar heel wat paginas verder gegaan want was al een half uur bezig _O-

Blz 1
Wendy1987
Eerste foto leuk hondje! heb alleen het gevoel dat het gras links het scherpst is van de hele foto
tweede foto zijn dat bananen? := Leuke zomerse foto! Vind de kleuren geel en groen ook erg mooi omdat deze tegenovergestelde zijn van elkaar! Ik stoor me alleen aan de (dode) bladeren rechts

Lifaya
leuk zelfportret lekker scherp vind hem wel wat overbelicht kán mooi zijn zoals bij andere zelfportretten van jezelf maar vind het bij deze foto je wat flets maken,

Milan_lover
Leuke kat! Leuke foto voor de eerste keer in je studio! Ziet er mooi uit hoor!

Hazira
Eerste foto wat een leuke hond! Jammer van de achtergrond die maakt de hond wat minder maar dat heb je natuurlijk niet altijd voor het kiezen :D
tweede foto vind erg geslaagd is ook lekker scherp!

Magda_90
oeeh die eerste is mooi ondanks het grauwe (schrijf je dat zo) er om heen!
bij de 2de foto krijg ik de rillingen :')

Goof
Wauw die stad lijkt wel een spookstad ik vind het wel wat hebben! 2de foto is ook enorm vet die zie ik zo al op canvas staan :))

Fee_
oeeh mooie kat! Ben zelf niet zo van die sephia? bewerking maar vind hem wel erg mooi!

Milan_lover
aah wat schattig dat de ene kaak bruin is en de ander zwart <3 Leuke foto maar zoals je zelf al zegt jammer van de ruimte onder.

2de pagina
Horseydude
Vind dit meer een kiekje van een paarden oog sorry :o
Die van de zebra vind ik een wat rare compositie en de windmolens zijn niet scherp en wat grauw van kleur en je mist een stukje aan de bovenkant maar kijkt voor de rest wel prettig

Magda_90
eerste foto trekt me niet zo 2de vind ik wel erg mooi en op een goed moment genomen!

Lies1994
Sorry dit vind ik niet erg lekker kijken het aapje is half verscholen achter het touw

Sodeltuut
haha dacht al die kat met 2 kleurige kaakjes komt me bekend voor! Beide fotos zijn zeer geslaagd had de hond wat ruimer genomen

Saskiaa_
Echte lente fotos! Heel mooi! :j

Fiffill
Vet! :oo vind de kleurenversie het mooist!

Pagina 3
Jorinda__
Leuke fotos! wel een poefy hond haha :D

Wendy1987
oeps geen bananen dus :') Vind deze minder als die je poste op de eerste pagina 2de foto vind ik erg scherp vind hem alleen niet zo lekker kijken ik denk te veel ruimte erom heen!

Lifaya
wauw die hond deed me denken aan die hond van kruimeltje! Weet alleen niet meer of die ook zwart was hoor :') Maar vind hem zeer geslaagd! Vind die 2de minder als de eerste maar dat is gewoon een kwestie van smaak!

fee_
Vind hem wat minder zijn voor mij gewoon een paar haartje wel haartjes die zeer scherp zijn! _/-\o_

colorado
Mooie zelfportret echt een mooie foto met echt een sfeer er in verwerkt!

Jorinda__
Eerste foto is erg scherp leuke hond! De bomen op de achtergrond storen me wel enigszinds maar dat heb je natuurlijk niet voor het kiezen.
2de vind ik minder qua houding van de hond

Leey
Mooie fotos erg geslaagd! :j

channiiej
Vind hem wel wat hebben! jammer van het petje!

HD
Mhwa vind deze foto niet byzonder
Net als de foto op pagina 4

Pagina 4
Romana01
Vind hem zeer goed bewerkt! Vind het wel zonde van de radiator

Sodeltuut
Eerste foto vind ik zeer geslaagd! Die van de fjord is imo niet helemaal scherp de focus ligt in de manen

Liins
Te bewerkt vind hem daardoor niet mooi sorry

HD
eerste is imo niet helemaal scherp 2de vind ik wel weer een vette foto!

Pagina 5

Hazira
Jammer van de man op de achtergrond. Vind ook de hond wat wegvallen in de achtergrond
Juk een kikker! Wel erg mooie kleuren!

Fabienne
Leuk hondje! Mooie foto vind de sjaal erbij ook wel erg leuk!

Sodeltuut
Mooie foto erg leuk dat witte en zwarte schaap!

Leey
oeeeh scary picture! Doet me denken aan een horror film

HD
Vind de beide fotos niet echt mooi eerste is onscherp en de 2de vind ik niet fijn kijken door de topjes van de bomen jammer ook dat de vogel net in het donkere stuk vloog!

Lifaya
aaaaah die hond wil ik hebben! <3
Die 2de is ook erg scherp vind hem alleen niet fijn kijken denk door de extreem wazige achtergrond maar daar kun je natuurlijk niks aan doen :P

Pagina 6
Magda
uiltje vind ik zeer geslaagd! vlinder vind ik wat minder prettig kijken

Hartjesliefde
mhwa vind hem goed scherpgesteld alleen jammer van de ondergrond

Milan_lover
Leuke foto je gaat zeker vooruit als ik terug kijk naar je eerste foto in het topic :j

Elin_
Beide zijn zeer geslaagd!

Milan_lover
Oeeh die schaapjes vind ik leuk! Denk dat ik hem in kleur mooier had gevonden

Colorado
Wauw mooie foto! Doet me denken aan de hippy tijd!

HD
Vind beide fotos niet erg intressant niet scherp en niet fijn kijken :o

Magda
Eerste vind ik het vogeltje wat grauw tweede vind ik wel erg mooi en fijne kleuren :j

fiffill
oeeh mooi! :j

xnavatu
zeer geslaafd! Ik hou van macros & lieveheerstbeestjes!

Jorinda__
Heb het idee dat ie niet helemaal scherp is!

Pagina 7
Sodeltuut
vind hem iets te donker vind de stofwolk wel erg gaaf!

Pagina 8

goof
Erg mooi kijkt ook fijn en erg scherp!

colorado
eerste is erg mooi! 2de is iets te macro voor mij :')

pagina 40
lifaya
aah kwabbel van kwabbel en babbel <3 erg mooi leuk logo ook!

Hannemarie
Leuke foto goed moment en vind het zwart/wit er wel bij passen! Alleen vind ik hem net iets te crap maar dat zei je zelf ook al!

Sodeltuut
Mooie foto vind de compositie alleen niet heel erg byzonder :j

Mossel
die eerste is gewoon eng :') Erg mooi lijkt alsof je de foto met gevaar voor eigenleven hebt genomen! 2de foto vind ik wat minder vergeleken met de eerste foto.

Pagina 41
leonyr
Fijne foto! Vind de achtergrond wat druk maar geeft ook sfeer aan de foto omdat je wel echt kunt zien dat het een honden parcours is! Mooie ogen heeft die hond!

goof
vind het bij de eerste jammer dat je niet vele van het bovenste oog ziet maar hij is wel erg leuk! 2de foto is ook erg mooi!

Romana01
Vind het niet zoon byzondere plaat vanwege de achtergrond. Is voor mijn gevoel net iets te laat genomen qua beweging als je snapt wat ik bedoel :P

divanooo
Vind ze indd wel al erg mooi voor de eerste keer met een nieuwe camera! :j

kgambler
Leuke hond! Jammer van het overbelichte is wel een erg mooi kleurtje indd!

Milan_lover
Beide fotos vind ik echt op het juiste moment genomen!

kgambler
wauw mooie kleuren! vind vooral de 2de mooi!

loontje_
Wauw echt een mooie foto!

pagina 42
hazira
eerste foto is niet scherp maar wel op het goede moment genomen! Jammer dat ie niet scherp is!
2de is wel echt hilarisch :')

Divanoo
Is niet helemaal scherp!

colorabo
aaaah wat schattig die 2 vogels! <3 zeer geslaagde foto!

goof
Mooie plaat! Fijn gesneden ook!

lillady
Leuk aapje jammer dat het dagje je tegen viel!

HD
eerste is mooi scherpgestelt maar boeid me niet echt. De doet me ook niet zo veel

Loontje_
Leuke foto! Leuk ook met die pony op de achtergrond!

Lifaya
Leuke foto ben nu wel benieuwd wat dat rechts is :')
2de foto is wel erg ontroerend indd :(:)

pagina 43
kgambler
Mooie foto! Vooral die donkere wolken maken voor mij het plaatje af!

HD
Eerste is wel leuk om naar te kijken 2de lijkt niet scherp

Ilonavb
Jammer van het grauwe weer! Fotos zijn nu ook minder maar daar kan je niks aan doen natuurlijk

Hartjesliefde
vooral de eerste vind ik erg mooi :j

HD
Bij de eerste stoor ik me aan de achtergrond (een kaart?) de 2de is uit een wat rare hoek genomen.

Hazira
vind dit meer een kiekje vind het niet een byzondere foto al snap ik als je vriend er blij mee is

Mossel
eerste foto is mooi jammer van het liggende paardje dat er half afgesneden is!
2de is minder scherp

colorado
Aah die hertjes zijn echt schattig! Super mooie fotos!

invonka,
Mooie foto! Leuke compositie ook!

pagina 44
Goof
Mooi scherp jammer dat de stekels er niet helemaal op staan

Nadineex
Wauw die vogel is wel erg vet! Best dom wist niet dat ze meelwormen aten maar das ook meer dan logisch :') Heb zelf ook meelwormen thuis misschien kan ik er ook wel wat mee doen. Je hebt wel lang moeten wachten denk ik? Eenden foto vind ik erg mooi ik hou dan ook van eenden <3

Sodeltuut
vind deze foto wat minder vind hem niet fijn kijken

HD
Vind de foto niet byzonder sorry

Lifaya
eerste vind ik erg leuk! 2de het idee had het scherpstelpunt liever op de achterhand gezien maar het is wel echt een lucky shot!

nadineex
Eerste foto vind ik wel wat hebben vind alleen de bewerking niet zo fijn
2de foto is erg mooi! Jammer van het vieze? op de neus

Jorinda_
Mooie foto!

Lifaya
<3

threefingers
eerste vind ik erg gaaf! 2de vind ik niks kijkt vind hem niet fijn kijken en wat te druk het idee was leuk

lillady
wauw rasta! Mooie foto!

vroli1
Jammer dat de bovenkant van de hond mist anders was het een leuke foto geweest!

hannemarie
vind de foto wel wat hebben! Indd jammer van de flare

joelleollie
indd zoals gezegt is de datum van de fotos halen! Moet je maar even kijken bij de instellingen van je camera

HD
eerste foto goed moment maar onscherp 2de vind ik ook niet scherp

Lifaya
Beide fotos zijn erg mooi! Vooral de 2de vind ik leuk!

Astor
Mooie fotos vind het wel wat druk met al die bladeren maar daar kan je natuurlijk niks aan doen

Pagina 45
HD
eerste doen me niks is gewoon een kiekje imo niet helemaal scherp. 2de het idee is leuk alleen in een vreemde hoek genomen

hartjesliefde
vind hem zelf niet zo word teveel afgeleid door de achtergrond

Mossel
erg mooi de ogen springen er echt uit!

pagina 46
Fair,
Leuke foto had wel wat meer ruimte er om heen willen zien.

romana01
Leuke foto mooi scherp ook!

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:02

Mossel schreef:
Ik snap het ook wel dat het ook wel fijn is om commentaar op foto's te krijgen ( vind ik ook, met name omdat ik nu een nieuwe laptop heb en ik niet weet of de kleuren helemaal oke zijn enz ) maar sommige vinden het denk ik ook moeilijk om commentaar te geven? ( ik bij sommige foto's ook)

http://www.semarang.nl/omgaan_met_foto/ ... cherm.html :)
Mijn eigen laptop is niet goed te krijgen, helaas. Hopen dat ze bij jou wel goed willen!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:27

Saskiaa_ schreef:
Mossel schreef:

Mijn eigen laptop is niet goed te krijgen, helaas. Hopen dat ze bij jou wel goed willen!

Die website ga ik onthouden! :D Dankjewel.

@lovey_ou, doe even fanatiek! :wow: Goed bezig!

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:38

Dankjewel revanches! Je moet er wat voor over hebben he :))
pfft nu ik kritisch heb bijgelezen vind ik me fotos ook niet meer zo bijzonder :') Vind het nu meer kiekjes maar ben benieuwd naar wat jullie er van vinden := Zijn allebei onbewerkt

Deze is gemaakt met mijn 50mm lens was de eerste keer en is een f1.8 op een d3000 dus moest manual scherpstellen vond het knap dat deze foto eruit kwam :+
Afbeelding

deze is gewoon met 18-200
Afbeelding

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:14

Saskiaa_ schreef:
Mossel schreef:

Het is meer het probleem dat ik een nieuwe laptop heb en daar de foto's er totaal anders uitzien als op de andere, terwijl andere foto's (van andere fotografen) er vaak veel mooier uit zien, dus dat veroorzaakt wat verwarring :=

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:28

lovey_ou
Eerste is wel grappig, maar niet scherp

2de spreekt me niet heel erg aan en is ook niet helemaal scherp. probeer daar op te letten ;)

Afbeelding

Te licht en storende achtergrond, maar vond m wel grappig :+
Afbeelding

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 05:21

Fiffill schreef:
Rodeo zitten best veel regels aan vast hoor, zijn ook gewoon geconditioneerde paarden (die weten wat ze moeten doen: bokken). Die flank strap wat Browniee zegt zit overigens vrij los zoals je ook ziet op de foto en je hoort ook wel eens dat dat ding om de ballen gaat, is niet waar. Flank strap is op sommige plekken ook verboden trouwens maar eentje die het paard zeer doet is in het hele land verboden en zou ook geen nut hebben, een paard met pijn gaat er heus niet beter op bokken immers.
Buiten dat zullen die beesten echt niet zo snel mishandeld worden als je kijkt dat zo'n dier soms wel 10.000 dollar waard is. Daar ga je wel zuinig mee om.
Deze paarden zijn dus niet wild maar gewoon getraind hierin. Worden er vaak speciaal voor gefokt en getraind voor het bokken en het zijn verder rustige paarden, ze moeten immers ook gewoon door de dierenarts ontwormd worden, trailer op en af naar wedstrijden etc.

Mijn sport is het ook niet en ik ben het ook niet met alles eens (bijv het geven van lichte elektrische schokjes wat soms gebeurd) maar het is iets wat wij niet gewend zijn en dat wil nog niet meteen zeggen dat die beesten het meteen maar superslecht hebben.

Fijn dat je het heel duidelijk hebt uitgelegd :) Op mijn foto zie je zelfs een bontje op die achterste riem zitten, dus niks afknellen :') Daarbij zijn deze paarden net zo goed getraint voor het bokken (wat nog natuurlijk is) als dressuurpaarden voor hoge dressuur (wat niet meer natuurlijke bewegingen zijn, zie jij ooit een paard de piaffe in de weide doen? :') )

Ik vind het jammer dat er zo vreselijk veel vooroordelen zijn over rodeo, alleen maar omdat wij het niet gewend zijn, en om daarom maar te zeggen dat het dierenmishandeling is vind ik toch te ver gaan :)

Edit: Lol, ik ben nu even verder aan het lezen. Revanches, ik ben het wel met je eens :j misschien dat ik er ook aan heb bijgedragen, hoop van niet. Ik kan nu namelijk niet uitgebreid reageren op dingen gezien ik niet thuis zit en ik veel andere dingen te doen heb hihi :P Afentoe reageer ik, geef ik tips etc, maar meestal plaats ik gewoon een kiekje van diezelfde of de vorige dag, gewoon om het te laten zien, gezien ik hier niet echt fotoshoots doe maar meer gewoon de weide inloop en eff in mijn eentje foto;s van bijv de veulens maak :P dus echt heel erg uitgebreid word het niet uitgevoerd

Lovely_ou, eerste foto is leuk maar ik vind het jammer dat de neus en niet de ogen scherp is, dat is toch waar je meestal naar zoekt op een foto. De tweede vind ik minder aansprekend, waarom kan ik niet uitleggen :o

Mossel, Eerste foto vind ik mooi, niks aan op te merken. Tweede however vind ik qua compositie geslaagd máár helaas zorgt de rommelige omgeving voor een rommelig beeld, dat vind ik de foto echt heel wat minder maken helaas... -O-

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 06:52

Jaa is toch me eigen hond he dus snap je wel hoor renee :))

Mossel eerste foto is goed scherpgesteld op het hoofd ogen springen er goed uit :j
2de is indd qua compositie geslaagd alleen de auto stoort me en had liever íets meer hals gezien maar zonder de auto had het al een stuk rustiger uit gezien :j maarja dat heb ik ook niet voor het kiezen :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 06:56

klopt, je kijkt idd anders naar je eigen dieren :P

Afbeelding
Gisteren na een flinke onweer/hagel/regen bui. Deze storm ontwikkelde zich uiteindelijk tot een tornado, maar dan gelukkig een stukje verder in Kingman (ik verblijf in Saint John) waar ik vandaag was :P

Afbeelding
En er is weer een veulentje geboren! Weer een merrie :P

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 06:58

Die eerste is echt heel indrukwekkend Lifaya! De tweede is mooi doordat hij zo schattig en superscherp is.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 07:40

oeeh eerste is indd indrukwekkend! wel 'jammer' dat de tornado niet meer jullie richting in was gegaan of naja dat je er geen fotos van kon maken was daar wel erg benieuwd naar :P Niet dat een tornado leuk is..

2de vind ik wat minder doordat het veulen er niet helemaal op staat en het oor van de moeder? stoort voor mij het beeld voor de rest mooi scherp :j

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 08:36

Revanches schreef:
Ja, dat lijkt mij ook dat commentaar goed is om van te leren, maar dan wel graag bruikbare commentaren.

Wat mij erg tegen de borst stootte, was dat ik in het eerste topic een paar foto's had geplaatst met het idee bruikbaar commentaar te krijgen, en het enige wat ik kreeg te horen was dat mijn copyright te groot en opvallend was, en het kader zeer storend. En voor de rest was er geen bruikbaar commentaar meer omdat er overheen gewalst werd door andere foto's etc. Dus ja, dan word voor je eigen idee je mond al gauw gesnoerd en gaat de jeu er voor jezelf wel af om nog eens opnieuw iets te plaatsen.
Met name omdat ik wel hele andere copyrights tegenkom, waar dan niets over gezegd wordt, wat naar mijn idee meer opvalt.( Niet om een ander (met groot copyright) in negatief beeld te zetten hoor, absoluut niet, copyright moet iedereen zelf weten,maar als je verder niets anders zinnigs aan commentaar krijgt gaat de lol qua plaatsen en reageren er wel af) En naar mijn idee was mijn kader en copyright vrij klein
Snapje?

Hier ben ik het dan ook mee eens, er komt ook vaak commentaar zoals, "ik had de foto vanuit een andere hoek genomen"

Dat vind ik kortzichtig commentaar, omdat je soms foto`s niet vanuit een andere hoek kunt maken, diegene die de foto gemaakt heeft, heeft vast een reden om de foto zo te maken, en kon misschien niet beter.

Zelf maak ik veel "spontane" foto`s, dus geen geposeerde foto`s, daar komt dan soms ook het commentaar op van, "ik had er net iest meer dit of dat" . Bij posreren kan dat, dan kun je zeggen kijk eens zo.

Daarbij komt het enorme smaak verschil, wat de ene aanspreekt en mooi vind, vind een ander niet mooi enz.
Een foto hoeft voor mij technisch gezien niet perfect te zijn, het totaal plaatje moet mij aanspreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:38

Love you, 1e is niet mooi scherp dat is jammer!

Mossel leuke die eerste 2e idd storende achtergrond

Renee erg leuke foto zo!

Deze foto is een keer niet door mijzelf gemaakt :D maar wel met mijn camera :j gemaakt door mijn vriend en ik zit hier op de pony :P

Afbeelding

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:47

Heeft 1 van jullie tips voor lensjekeren? Zag net een lieveheerstbeestje dus ik ren naar buiten draai me 50mm lens der af en draai hem om maak fotos en door de zoeker zijn ze scherp maar op de computer dus niet :Y)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 19:33

ThreeFingers schreef:
Hier ben ik het dan ook mee eens, er komt ook vaak commentaar zoals, "ik had de foto vanuit een andere hoek genomen"

Dat vind ik kortzichtig commentaar, omdat je soms foto`s niet vanuit een andere hoek kunt maken, diegene die de foto gemaakt heeft, heeft vast een reden om de foto zo te maken, en kon misschien niet beter.

Zelf maak ik veel "spontane" foto`s, dus geen geposeerde foto`s, daar komt dan soms ook het commentaar op van, "ik had er net iest meer dit of dat" . Bij posreren kan dat, dan kun je zeggen kijk eens zo.

Daarbij komt het enorme smaak verschil, wat de ene aanspreekt en mooi vind, vind een ander niet mooi enz.
Een foto hoeft voor mij technisch gezien niet perfect te zijn, het totaal plaatje moet mij aanspreken.

Dat vind ik dan weer geen nutteloos commentaar, ik ben het wel met Revanches eens dat het vervelend is als er álleen maar op het copyright gereageerd wordt en de foto verder achterwege wordt gelaten, maar er iets over zeggen is imo niets mis mee. Het is toch een deel van het 'eindproduct' dat wij te zien krijgen en hoort toch deels bij de foto. Maar commentaar zoals jij hierboven noemt threefingers, vind ik dus zeker wel nuttig. 'Wij' krijgen alleen de foto te zien, hoeveel moeite ervoor gedaan is of wat er mogelijk was ja of nee, dat weet men niet en dat doet er ook niet toe. Het gaat immers om de uiteindelijke foto en zoals je zelf zegt, die spreekt aan of niet. Het hoeft inderdaad niet technisch perfect te zijn, maar de foto moet wel aanspreken. Als de hoek waaruit de foto genomen is stoort, dan spreekt het algehele plaatje dus niet zoveel aan dat het 'technisch mankementje' er niet toe doet. Wel degelijk nuttig commentaar dus, want je kunt er de volgende keer op letten, of niet. Het is bovendien aan jezelf welk commentaar je mee neemt en welk commentaar niet. En dat een fotograaf er een reden voor heeft, ja, vaak wel, maar als iemand het niet snapt of het vind storen dan komt de reden misschien niet duidelijk genoeg naar voren. En dat is dan misschien weer iets om over na te denken. Iedereen kan alles bekijken, of het nou zijn of haar smaak is of niet en dus zul je ook commentaar krijgen van mensen waarvan het totaal hun smaak niet is. Als het jouw smaak wel is dan ga je er toch gewoon mee door? Nogmaals, het is aan jezelf welk commentaar je mee neemt en welk commentaar niet.

En lovey_ou, toe maar! _/-\o_

Valanee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:51

Ik zou mij hier ook graag willen aanmelden en meepraten (:

Pagina 44

Goof@ Mooi scherp, leuke uitsnede!

Nadineex@ Vind je eerste foto echt prachig! Vind het ook prettig dat je aan de bovenkant wat meer ruimte hebt genomen. Lijkt alsof het musje elk moment kan weg vliegen en nu nog ruimte heeft om ook daadwerkelijk weg te kunnen vliegen. Verder zonde van de ruis op de achtergrond.

Met je tweede foto heb ik minder, maar ik ben gewoon niet zo’n eedenpersoon. Vind het veertje storen, maar die kun je natuurlijk niet even weghalen van de snavel. Verder gewoon een nette foto en mooie belichting ^^

Sodeletuut@ Lekkere sfeer! Vind de witte vlek naast het hoofd van het paard wat storen, die zit er voor mijn gevoel wat dicht op, maar al met al… erg leuke plaat!

HorseyDude@ Vind de compositie niet helemaal lekker kijken en de schaduw op de neus wat storen. Jammer dat het paard zijn ogen zo goed als dicht heeft.

Lifaya@ Prachtige platen, heb ik eigenlijk geen commentaar op… (:

Nadineex@ Gave platen! Inderdaad jammer van de ruis!

Jorinda@ Nette foto (:

Lifaya@ Vind het een leuke foto, maar ik blijf niet hangen zeg maar.

ThreeFingers@ Vind je eerst foto een erg mooie belichting hebben! Heb zelf met de tweede niks… Het logo op de cap vraagt al mijn aandacht en moet eerst eigenlijk wat zoeken voor ik zag wat het was. (:

vroli1@ Vind de eerste erg mooi om naar de kijken. Heerlijk scherp, wel jammer dat het oogje niet helemaal scherp is.

Hannermarie@ Vind het een leuke foto! Foto spreekt een verhaal op zichzelf wat ik erg mooi vind.

HorseyDude@ Mooi moment, maar zonde dat die bewogen is. Tweede vind ik niet zo interessant.

Lifaya@ Mooi silhouet! De tweede foto vind ik echt ontzettend lief. Heeft echt een smelt karakter (weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven…).

Astor@ Mooi scherp.

Pagina 45

hafjesliefde@ Jammer dat de ogen van de libelle niet helemaal scherp zijn. Verder leuke foto!

Mossel@ Zonde dat het scherpstelpunt bij het achterste oog ligt!

lifaya@ Heerlijke plaat, mooi moment!

Astor@ Nette foto en mooi moment.

Pagina 46

Fair@ Grappige compositie, had onderaan wat meer ruimte willen zien. Zonde dat de poot er nu niet helemaal op staat.

Romana01@ Mooi scherp!

Pagina 47

lovey_ou@ Vind je eerst wel erg gaaf. Heeft wel wat. Met de tweede heb ik niet zoveel. Vind de compositie niet heel bijzonder. Denk dat ik het mooier had gevonden als je wat meer uit het oogpunt van de hond had gefotografeerd (lager) maar die durf ik niet met zekerheid te zeggen =P

Mossel@ Eerst foto: Jummie, heerlijke plaat! Mooie belichting, mooi scherp, heerlijke onscherpe achtergrond! Tweede foto: je geeft het zelf eigenlijk al aan. Vind het verder wel een leuke actie foto.

lifaya@ Eerst foto erg indrukwekkend! Tweede vind ik minder… weet niet precies waar ik me aan ‘irriteer’… wel erg scherp en ontzettend lief!

Nu ik braaf alles heb bijgelezen (naja laatste paar pagina's) ook twee fotootjes van mij!
Afbeelding

Afbeelding

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:07

Lovey_ou, De eerste foto heeft wel wat, toch vind ik het jammer dat alleen de neus scherp is de oogjes doen juist zoveel op een foto! De 2e trekt me niet echt..

Mossel, Leuk aapje! Mooie oogjes :) bij de 2e foto had ik zelf liever wat meer paard gezien.

Renee, Oeff, wat een enge lucht!! Wel spannend zo tornado dichtbij! Leuk dat er zoveel veulentjes worden geboren de foto is mooi scherp! :)

Yvank, Leuke rij foto maar het heeft geen wauw factor.

Anouk14, echt prachtige foto's! ben verlief op de kleuren, scherpte is ook uitstekend!

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:14

An0uk14 Wauw lieveheerstbeestje <3 Die probeerde ik gister dus ook op de foto te zetten maar dat was niet zoon succes als jou foto! Wauw echt een mooie sfeer! Met welke lens fotograveer je?
De druppel vind ik ook fantastisch leuk ook dat je hem schuin hebt genomen het is ook echt een ronde druppel dus het lijkt net alsof ie rolt erg leuk!

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:16

Zondag voor het eerst een sessie gehad met een baby'tje :)
Het was erg benauwd bij hun in de huiskamer, daarnaast had ik weinig werk ruimte,
moest het doen met natuurlijk licht en een lakentje ben daarom erg blij met de resultaat die er uit gekomen is.

Afbeelding

Afbeelding

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:52

Anouk14 mooie rustgevende foto`s.

Bijzonder nestje....

Afbeelding