[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:58

Alwiene schreef:
Ik weet het niet zeker, want ik heb de 550D en die schijnt anders te werken, maar is het niet zo dat er in het menu een optie is om de liveview modus aan en uit te zetten? Die indruk krijg ik wel als ik even google en misschien staat die per ongeluk uit. :)

http://vimeo.com/14476762 hier staat een video over het gebruik van live-view op de 550D misschien heb je daar wat aan.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 00:30

Nils_010 schreef:
Alwiene schreef:
Ik weet het niet zeker, want ik heb de 550D en die schijnt anders te werken, maar is het niet zo dat er in het menu een optie is om de liveview modus aan en uit te zetten? Die indruk krijg ik wel als ik even google en misschien staat die per ongeluk uit. :)

http://vimeo.com/14476762 hier staat een video over het gebruik van live-view op de 550D misschien heb je daar wat aan.

Ik heb geen probleem met mijn live view hoor :D , ik probeerde iemand hier eerder in het topic te helpen die een 600D heeft en de live view niet aan de praat krijgt ;)

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 00:48

ow :+ oeps :o niet goed gelezen hahahaa ach was goed bedoeld en t was een handig linkje -O-

JLD

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:41

Weet niet of ik hier goed zit, vind momenteel geen ander topic. Maar ik wil graag beginnen met paarden fotografie, Wat raden jullie mij aan. kwa camera ect. (sorry als ik hier totaal verkeerd zit)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:42

JLD schreef:
Weet niet of ik hier goed zit, vind momenteel geen ander topic. Maar ik wil graag beginnen met paarden fotografie, Wat raden jullie mij aan. kwa camera ect. (sorry als ik hier totaal verkeerd zit)

Wat is jouw budget?

JLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:46

Ik heb geen budget op dit moment, wilde eerst even rond vragen/kijken, wil namelijk wel een camera waar ik ook wat aan heb, dus ben bereid er geld voor neer te leggen. maar hier zal natuurlijk veel verschil inzitten kwa prijsklasse, gezien elk merk. (dus help me please)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:52

Dan zou ik eens kijken naar de instapmodellen van Canon of Nikon. Je hebt de Canon 1100D met kitlens of Nikon D3100 met kitlens al rond de 350 euro en voor 200 a 250 euro heb je er een telezoom bij zodat je ook paardjes kunt fotograferen.

JLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:22

en kwa merk, wat is een aanrader?of verschil ertussen

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:36

Het handigst is om te kijken naar 1 van deze twee grote merken. Je kunt makkelijk 2e hands spullen kopen en verkopen wat lastiger is bij de andere merken. := Gewoon vasthouden en uitproberen. Je moet camera kiezen die goed in de hand ligt en die jij snapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:40

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:58

Pfff kan iemand me helpen?

Ik heb van me oma pas voor me verjaardag een pentax K2000 white gekregen, nu kan ik hier niet echt ver mee inzoomen en aangezien mijn ouders broertje en ik over een maand naar Sri lanka gaan wil ik toch een goede zoom lens die niet al te prijzig is... Maximaal budget voor de lens zal rond de €300,- liggen.. (Moet ook nog op vakantie naar Blanes en geen idee wat ik over hou :+ )

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:19

Goedemiddag :)

Ik zit ontzettend te twijfelen tussen de Nikon D3100 en de D90 (lenzen daarbij worden 18-55mm VR of de 18-105 mm + de 70-300mm VR). Mijn budget is ongeveer 1300 euro max. Ik vind ze allebei fijn in de hand liggen, de D3100 is wat nieuwer, maar zitten wat minder opties op. De D90 heeft een display schermpje, wat ik wel erg handig vind. En ik geef niet heel erg om het HD filmen, daar koop ik geen fotocamera voor ;) Daarnaast krijg ik dit als cadeau van mijn werkgever _/-\o_ , dus mij maakt het niet zoveel uit dat de ene camera duurder is dan de ander.

Een luxeprobleem dus ;)

Iemand nog een tip waar ik niet aan heb gedacht?

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:28

Dan zou ik voor de D90 gaan, ondanks dat de D3100 nieuwer is, is de D90 gewoon 2 klassen hoger en gewoon een ontzettend goede camera. Uiteindelijk zijn je objectieven belangrijker, maar als je je lenskeuze al hebt gemaakt en twijfelt tussen deze 2 bodies, zeg ik absoluut de D90.

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:32

Thanks Denise. Zo'n gevoel heb ik dus ook over de D90, fijn dat het wordt bevestigd. Ik ben er net mee begonnen, maar zou ervan balen als ik nu de D3100 zou kopen en over een jaar zelf de D90 moet aanschaffen omdat ik verder wil. :)

nienkefelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:09

Hallo, ik heb weinig ervaring in de fotografie, wel wat dus ben geen echte beginner, ik ga nu van een fujifilm over op een spiegelreflex. Ik ben ontzettend aan het twijfelen over welke camera ik zou moeten nemen.
Zit er veel verschil tussen de D3100 en de D5100 van nikon? Of bevelen jullie mij een geheel andere spiegelreflex aan? En mijn vraag is ook welke reden ik voor de d3100 of de d5100 zou moeten kiezen.
Graag dus jullie advies met argumenten! :)

Alvast bedankt!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:30

Jij weet definitief zeker dat je voor Nikon gaat? Wat is je budget?

nienkefelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:34

Nee dat weet ik niet zeker, maar daar was waar ik nog tussen zat te twijfelen, tenzij jullie andere suggesties hebben en uitleggen waarom :) ben er nog niet super in thuis vandaar!

Mijn budget is 500, en daarna ga ik nog voor een les erbij!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:40

Als 500 euro je budget is en je wilt ook graag paardjes fotograferen zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar de Canon 1100D met kitlens of Nikon 3100 met kitlens voor rond de 350 euro. De Canon 600D en Nikon D5100 zijn 1 segment hoger en vallen dan buiten budget, want als je er nog een telezoom bij wilt voor bij de paardjes ben je nog eens 200 tot 250 euro kwijt en zit je al boven de 500 euro. :=

nienkefelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:42

Voor alleen de camera zelf 500, daarna wil ik nog een les kopen, maar mijn advies is eerst voor de camera zelf, en later zoek ik nog een les erbij, dus voor alleen de camera is mijn budget 500,- ;)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:19

Oh met 'les' bedoelde je een lens, dat was niet zo logisch, want les nemen als je met een spiegelreflex gaat werken is ook helemaal geen gek idee hoor, dus dat klonk best logisch. :) Maar je kan beter bepalen wat je totaal budget is, want als jij bijvoorbeeld 700 euro te besteden hebt kan je beter een betaalbaardere camera kopen en een betere lens dan dat je een betere camera koopt, maar weinig over houdt voor een lens. Je lens is namelijk veel belangrijker voor je eindresultaat dan je body (de camera). :)

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:27

Alwiene schreef:
Oh met 'les' bedoelde je een lens, dat was niet zo logisch, want les nemen als je met een spiegelreflex gaat werken is ook helemaal geen gek idee hoor, dus dat klonk best logisch. :) Maar je kan beter bepalen wat je totaal budget is, want als jij bijvoorbeeld 700 euro te besteden hebt kan je beter een betaalbaardere camera kopen en een betere lens dan dat je een betere camera koopt, maar weinig over houdt voor een lens. Je lens is namelijk veel belangrijker voor je eindresultaat dan je body (de camera). :)

Al is het wel een compromis die je moet zien te vinden. Want om op mijn oude Nikon D60 (waar ik mee begonnen ben) nou een gloednieuwe 70-200mm VR II te zetten vind ik ook wat zonde :+ normaal zou ik zeggen dat de body minimaal ongeveer de helft moet kosten van je duurste lens om het in evenwicht te houden. Bij de lenzen tot 1000 euro zit je daar al snel aan aangezien de meeste boddies ongeveer 300-700 euro kosten. Echter heeft lenzen van meer dan 1500 euro op zo'n body schroeven voor mij geen meerwaarde. Dus voor mij zou je op een Nikon D3100 van ongeveer 360 euro rustig lenzen tot 720 euro kunnen gebruiken. Als je kijkt naar lenzen daarboven denk ik dat de camera upgraden weer meer resultaten geeft.

nienkefelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:58

Oke, Ik wou gewoon eerste de camera kopen van rond de 500 euro, daar gewoon lekker mee oefenen met de instellingen en ook een lesje nemen ofzo inderdaad, en daarna een les erbij kopen.
Maar wat voor camera adviseren jullie mij dan? Ik heb gehoord dat Nikon camera's voor buiten fotografie erg gunstig en handig waren, wat zijn jullie adviezen?

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:41

Canon is net zo goed.
Voordeel vind ik dat je bij canon meer keus hebt en dat daardoor de lenzen wat voordeliger zijn dan nikon.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 08:53

nienkefelice schreef:
Oke, Ik wou gewoon eerste de camera kopen van rond de 500 euro, daar gewoon lekker mee oefenen met de instellingen en ook een lesje nemen ofzo inderdaad, en daarna een les erbij kopen.
Maar wat voor camera adviseren jullie mij dan? Ik heb gehoord dat Nikon camera's voor buiten fotografie erg gunstig en handig waren, wat zijn jullie adviezen?

Ik blijf erbij dat het vooral smaak is. Met beide merken zijn prachtige foto's te maken en het is vooral een kwestie van wennen. Ik fotografeer altijd met Nikon en heb dus weinig met Cannon, maar Sjoert (ook hier van bokt) is een Cannon fotograaf en om nou te zeggen dat zijn foto's slecht zijn }>

Maar je wilt eerst een camera zonder lens kopen? of begrijp ik je niet goed :o zonder lens heb je niks aan de camera he :P

Maar voor de camera alleen een budget van 500 euro. Dan kom ik kwa Nikons uit bij de D5100 voorbeeld plaatjes:

http://www.kenrockwell.com/nikon/d5100/sample-images/DSC_0117.JPG
http://www.kenrockwell.com/nikon/d5100/sample-images/DSC_0120.JPG

en nog eentje op iso 6400 (waar die heel aardig presteerd)
http://www.kenrockwell.com/nikon/d5100/sample-images/DSC_0304.JPG

Aan de hand van een paar foto's is het lastig beoordelen maar ik vind het een prima camera die ook op iso 6400 echt heel behoorlijk presteerd en ik denk zelfs dat het een van de beste in die prijsklasse is qua prestaties.

De foto's komen trouwens van de site van Ken Rockwell een bekende recesent van Nikon camera's als je engels goed is zijn site echt heel gaaf. Duidelijke uitleg + voorbeelden van eigenlijk alles wat nikon gemaakt heeft.

http://www.kenrockwell.com

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:19

Hallo,

goed ... ik ben ondertussen redelijk verdwaald in dat grote bos met heel veel bomen of lig te zoeken in die hooiberg naar dat ene strootje :D

Ik ben mij, naast zoveel mensen in dit topic, aan het orienteren op een spiegelreflexcamera. Waar ik eerst zeker was dat het een Canon 1100D zou moeten worden, werd ik weer aan de twijfel gebracht door mensen om mij heen die een Nikon D5100 hebben gekocht. Oa mijn vader heeft deze aangeschaft en eigenlijk, zal het eerlijk toegeven :o kan ik het gewoon niet hebben dat hij die heeft gekocht :') Maar ik begrijp wel dat deze camera erg gebruiksvriendelijk is voor de beginner.

De camera zal gebruikt worden voor de huis-tuin-keuken kiekjes, paarden en mijn man op het circuit van Assen met de motor. Ik ben al wel zo ver dat ik weet dat ik dan met de standaard 18-55 kitlens niet zo ver kom en dat er tztz (liefst zo snel mogelijk) een zoomlens aangeschaft moet worden.

Nu ben ik compleet blanco in spiegelreflexcamera land en een ieder met een beetje interessant praatje kan mij al heel wat aanpraten :+ maar ik wil voorkomen dat als ik bv de Canon 1100D koop ik over 2 jr tot de conclusie kom dat deze aan het eind van zijn kunnen zit en ik graag nog verder wil. Maar anderzijds hoe groot is die kans, ik als leek zijnde en wil mij er uiteraard in verdiepen, evt cursus volgen, maar ook niet van plan echt profi te worden.

Nu was ik gister in de plaatselijke fotowinkel en daar werd mij ook de mogelijkheid geboden van een occasion, de Nikon D70 + 18-70/3.5-5.6G voor € 325,- Vandaag zal deze in de winkel zijn en wordt mij alles verteld mbt deze camera. Nu heb ik echt geen idee hoe deze camera is tov bv de 1100D of de D5100 (behalve dat de camera rond de 7jr oud is, wat ik van i-net begrijp).

Tja budget, deze is niet heel erg ruim, de D5100 is een mogelijkheid, maar voor nu dan alleen nog met de standaard kitlens.

Eigenlijk een hoop vraagjes en de hoop dat iemand mij hier kan informeren.

Alvast bedankt.