[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:35

@Noor: als ik de Exif (instellingen van je camera) bekijk van de foto's in je onderschrift, zijn deze gemaakt op ISO 1600. Dan is 't niet zo gek dat je veel ruis ziet :)

De camera ken ik verder niet, maar als je de ISO zelf kunt instellen, staat zeker weten in je handleiding hoe je dat moet doen!

Edit: aanvullend, je zou 'm iig zelf moeten kunnen instellen:

Citaat:
Sensitivity and Noise

The S1000fd provides a nice range of sensitivity settings including Auto, Auto (ISO 800), Auto (ISO 400) and a manually selectable range of ISO 64 to ISO 1600. There's an ISO 3200 setting as well, but resolution is limited to 3 megapixels.

http://www.digitalcamerareview.com/defa ... epix+s1000

Nooor_

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:41

Okee, dan ga ik toch eens proberen uit te zoeken hoe ik zelf de ISO kan instellen ;)

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:02

Ik had al een topic geopend op fotokunst maar ik vraag het hier ook even.
Met veel zon heb ik een last van het probleem dat het paard mooi belicht is maar de persoon haar gezicht erg overbelicht / wit uitgeslagen.
Heb het model geprobeerd wat schuiner te zetten naar de zon, maar dan weer last van schaduwen..
Heeft iemand een goede tip? Eventueel kan ik een voorbeeld foto plaatsen van wat ik bedoel.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:03

Hallo..

ik heb een deels zelfde vraag als roosmarijn..
echter heb ik het ook met het paard en de achtergrond dat die wat flets word.
Ookal heb ik mijn toestel op Auto staan is het (zelfs na mij idee erger) dan dat ik hem zelf '' instel''
niet dat ik dan veel veranderd.

Als jullie vb foto's willen hoor ik het graag.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:08

dan moet je de algehele foto donkerder maken door iso omlaag, diafragma kleiner of kortere sluitertijd. Je kan niet 1 plek in de foto donkerder en de rest lichter maken helaas!

Tegen de schaduwen kan je een reflectiescherm gebruiken Roosmarijn :j

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:42

Wie zou bij deze foto een zwarte Of wit achtergrond ervan kunnen maken?
Ik vind de foto mooi maar hij is in de badkamer gemaakt:P.

Ik heb zelf al geprobeerd maar zonder resultaat :o.
Afbeelding

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:46

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:34

Okey dankje wel.

xJikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:43

Ik heb een fujifilm finepix s1800 aangeschaft. Nou vraag ik me af of ik acties foto's (rennende & springende paarden) kan maken met deze camera & of iemand daar tips voor heeft! :)

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:58

@xJikke: Op de S stand en dan de sluitertijd op bijvoorbeeld 1/500 zetten. :)

xJikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:46

Dankje wel! Ik ga het proberen! :)

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:53

hoe maak je blackfoto??

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:15

Zo ik kom hier ook even binnenvallen. Heb sinds kort een D3100 enkel nog totaal geen ervaring. Mijn foto's lijken dan ook nergens op :+

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 16:48

xTesske schreef:
hoe maak je blackfoto??

Daar zijn al zoveel verschillende tutorials voor te vinden. Zorg eerst eens dat je je camera goed begrijpt, dan begrijp je ook hoe je die foto's kunt maken.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:53

Hay, ik heb een vraagje :)
Sinds kort heb ik mijn eerste camera gekregen, een Sony Alpha 230, een beginnersreflex dus, ideaal om de beginselen van fotografie onder de knie te krijgen en ondertussen lukt het best wel goed :j
Ik zou eventueel morgen, mijn camera graag eens mee willen nemen naar de manege om foto's te nemen van de les van enkele vriendinnen van me.
Echter is het dan al avond en is het buiten donker, en in de piste zijn de lampen dus aan.
Ik fotografeer tijdens een les liever niet met flits, ik wil de paarden niet laten verschieten en de ruiters in hun les niet storen.

Dus mijn vraag;
Heeft iemand tips om zonder flits redelijke foto's te kunnen trekken bij bewegend beeld ?
Alvast bedankt !

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:09

Voor beweging iig 1/500 sluitertijd, wil je ze nog mooi scherp kunnen krijgen. Diafragma getal klein en ISO waarschijnlijk wat hoger.
Dit is wat ik als eerste zou proberen.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:10

Oké ik zal het eens proberen, bedankt ! :)

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:05

Wat zijn de beste instellingen voor het fotograferen van opspattend water? Hoe hard ik het ook probeer het wil maar niet lukken :')

Ik heb een Nikon D3000 met een 18-55mm en een 55-200mm lens :)

AnkeFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:27

Lisa_H schreef:
Wat zijn de beste instellingen voor het fotograferen van opspattend water? Hoe hard ik het ook probeer het wil maar niet lukken :')

Ik neem aan dat je bedoelt dat je het opspattend water zonder bewegingsonscherpte op de foto wilt krijgen? In dat geval moet je sluitertijd rond de 1/500 zijn. Is het schemerig of bewolkt dan zet je je diafragma op een zo laag mogelijk getal, en als het echt nodig is je iso omhoog.
Als je het hebt over zo'n opspattend waterdruppel in de studio fotograferen, daar heb ik helaas weinig verstand van.. :')

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:17

Hi, ik ben opzoek naar de juiste instellingen voor het fotograveren van handbal in een zaal.
Mijn vriend, aangezien hij een grafische opleiding heeft gedaan, is gevraagt een folder voor zijn handbalvereniging te maken,
en aangezien ik voor mn lol fotografeer en de meest 'up to date' foto's uit 2008 komen, ben ik gevraagt om wat foto's te maken
komende, en laatste, wedstrijd. Nou heb ik dus maar één kans, dus ik vroeg me af of er mensen zijn die mij wat instellingen kunnen
geven zodat ik die kans niet verknal ;) Het is in een gymzaal met heel matig licht, voornamelijk kunstlicht en handbal gaat vrij snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:25

Een combi van een behoorlijk korte sluitertijd in combinatie met weinig licht is inderdaad even lastig. Om je sluitertijd zo kort mogelijk te houden, gebruik je in ieder geval een groot diafragma (zo klein mogelijk diafragmagetal, weet niet wat voor objectieven je hebt, maar indien kitlens of budget telezoom: zo dicht mogelijk naar de F3.5 draaien (of je helemaal bij de F3.5 komt is afhankelijk van hoe ver je bent ingezoomd)). Kijk maar eens hoe kort je sluitertijd is in combinatie met F3.5, als deze nog (veel) te lang is (wat wel waarschijnlijk is) zul je omhoog moeten in je ISO. Wees niet bang voor hoge ISO's, liever scherpe foto's met wat ruis dan foto's die bewogen zijn. Dus is ISO 3200 noodzakelijk, twijfel daar dan geen moment over en doe het gewoon!

Verder kan ik je aanraden om te fotograferen in RAW, heb je daar al ervaring mee? Door de combinatie van kunstlicht en (waarschijnlijk ook) invallend daglicht kan het nog wel eens lastig worden om in één keer je witbalans goed in te stellen. De witbalans kan wel eens midden in de zaal heel anders zijn dan aan de rand van de zaal (bij ruiten) bijvoorbeeld. Om de witbalans na de tijd nog te kunnen corrigeren moet je in RAW fotograferen. Doe je dat niet, loop je bijvoorbeeld het risico op inconsistente kleuren en/of (bijvoorbeeld) groen uitgevallen huidtonen.

Tot slot: zo'n bal gaat inderdaad hard maar ik vraag me echt af of er voldoende licht is om die volledig te bevriezen. Ik zou me persoonlijk waarschijnlijk meer richten op het bevriezen van de spelers dan op het bevriezen van de bal. Voor de spelers zou een sluitertijd van 1/320 of 1/400 gok ik kort genog zijn.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:51

AnkeFoto schreef:
Lisa_H schreef:

Ik neem aan dat je bedoelt dat je het opspattend water zonder bewegingsonscherpte op de foto wilt krijgen? In dat geval moet je sluitertijd rond de 1/500 zijn. Is het schemerig of bewolkt dan zet je je diafragma op een zo laag mogelijk getal, en als het echt nodig is je iso omhoog.
Als je het hebt over zo'n opspattend waterdruppel in de studio fotograferen, daar heb ik helaas weinig verstand van.. :')

Nee dat bedoelde ik gewoon :)
Gelden die instellingen nog als er een dier of zo door heen dendert? Paard, hond of misschien een mens? Want volgens mij is de 1/500 sluitertijd een sportstand of heb ik dat nu verkeerd?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:30

Hoi!

Ik heb ook even een vraagje, wat kan ik het beste doen met de instellingen om een licht paard in de zon op de foto te zetten?

Op deze foto bijvoorbeeld, hij ging hier best snel (had sluitertijd op 1/640 denk ik) en ISO op 400 of 800, weet ik niet meer precies. Diafragma stelde mijn camera in deze stand vanzelf in.
Wat kan ik in zo'n geval het beste doen? Had ook heel veel moeite om 'm een beetje scherp te krijgen, is op deze foto ook mislukt :+

(ik maak ook wel eens scherpe foto's hoor, soms _O- maarja, oefening baart kunst zeggen we dan!)
Afbeelding

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:32

Oja misschien ook wel zo handig erbij te vermelden :+
ik heb een Canon 1000D met 18-55IS + 55-250IS lenzen, gebruik voor de paarden altijd de laatste.

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:44

@ essie_blue
De instellingen die je zelf opsomt kloppen niet met je foto. Die geeft aan: 1/1600 F5,6 ISO 1600

Hij is overbelicht. Ik zou de ISO flink omlaag schroeven, dan zou je al een beter belicht plaatje moeten krijgen. Wat voor focus systeem gebruik je? (Geen idee welke er op de 1000d zitten eigenlijk).